Relatie tussen neef en nicht.. etc (incest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:08

Voor kinderen uit een volle neef en nicht is de kans op een aangeboren aandoening 4%-5%.
Dat is 2% hoger dan voor kinderen die niet uit familiehuwelijken komen.

Mijn grootouders hebben voor hun huwelijk toestemming moeten vragen aan de katholieke kerk.
Zij waren neef en nicht of achterneef en achternicht. We voelen er in ieder geval niets van :')

Er is een zeldzame hersenaandoening die relatief vaak voorkomt in volendam, ook wel de volendamse ziekte genoemd.
Er is een poli voor erfelijke ziekten in volendam waar mensen zich kunnen laten testen.
En er is een urker en Katwijkse ziekte. Kleine gemeenschappen waar men heel lang onderling trouwde.
Gelukkig kan men zich tegenwoordig daarop laten onderzoeken, als het geloof dat tenminste niet in de weg staat.

Er is dus verschil tussen een incidenteel huwelijk of kleine gemeenschappen waarbinnen men kinderen van elkaar blijft krijgen. Ik heb geen probleem tegen een incidenteel huwelijk. Maar kijkend naar mijn neven bestand heb ik er geen behoefte aan :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:43

Cayenne schreef:
Interessante reacties al!
Op het forum waar ik het topic op mijn beginpost dus las, reageerden verbazingwekkend veel mensen die zelf of in de omgeving een relatie tussen familieleden hadden meegemaakt. Dat vond ik echt opvallend, want je hoort er verder nooit iets over (zal ook wel met schaamte te maken hebben).

Maar als het bij mensen zo slecht is, waarom wordt het dan bij dieren -oa dus paarden- wel geaccepteerd en toegepast? Er zijn zelfs dekhengsten die flink wat inteelt in de stamboom hebben. Je ziet het ook veel bij tuigpaarden.

Omdat het bij dieren op de koop toe wordt genomen. Wordt toch sowieso een hoop aangeklooid met beesten? En als dat dan fout gaat... Ach wat maakt het uit... ;)

Groenharker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:03

Als kind van ouders die neef en nicht zijn kan ik zeggen; ik leef (goed) en d'r niks (geestelijks ofzo) met mij aan de hand.. :') Ben zo oer-hollands als de pest maar heb er niet voor gekozen natuurlijk. Voor mij heeft het geen verschil gemaakt. (Geen idee wat de regels ong. 30 jaar geleden waren, maar wat af en toe hierboven geschreven staat is natuurlijk erg selectief beschreven)

Ja, natuurlijk zijn er gevallen bekend; maar in de casus van een huwelijk tussen niet familieleden is dit ook!

(Al moet ik meteen denken aan stereotype King Jeoffry.... Tjah, familiebloedband in zo'n geschifte familie.. :P )

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:06

Amandavd schreef:
kimberly1995 schreef:
Net of 'geestelijk niet zo stabiele personen' alleen ontstaan door zoiets als inteelt...

HSP is erfelijk. Als dat er aan 2 kanten in zit bij wijze van en je krijgt zelf ook een partner met HSP en daarna kinderen met HSP gaat het ook al snel he..

Om het maar even te vergelijken.

Nou sorry maar iemand met HSP vergelijk met iemand die geestelijk niet stabiel is slaat echt nergens op. Dat zijn twee hele verschillende dingen!

Voel je niet zo aangesproken zeg. Ik ben zelf ook HSP hoor. Het gaat voornamelijk om de erfelijkheid en de algemene opvatting (waarvan ik niet beweer dat die klopt, want dat is niet zo!)

Amandavd

Re: Relatie tussen neef en nicht.. etc (incest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:18

Dan heeft het nog niks met elkaar te maken, klinkklare onzin om die twee dingen bij elkaar te betrekken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:43

Amandavd schreef:
Dan heeft het nog niks met elkaar te maken, klinkklare onzin om die twee dingen bij elkaar te betrekken.

Nee, JIJ vind het onzin. Het is geen onzin. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:03

De erfelijkheid van HSP is nog lang niet aangetoond dus daar kan je op dit moment geen enkele uitspraak over doen. Of HSP een aparte aandoening of gedragskenmerk is is ook nog lang niet duidelijk. Het staat in ieder geval nog niet in de DSM. Waar ik absoluut niet mee wil zeggen dat het niet bestaat

ADHD/ADD en dergelijke gedragskenmerken wel. Maar dat lijken mij in deze context geen relevante "aandoeningen". Bij ADHD en ook HSP is er geen spraken van een ernstig syndroom. Tis wellicht lastig maar absoluut met het leven verenigbaar, je hebt geen lichamelijke pijn van. Alhoewel de gemiddelde ADHDer vaker letterlijk z'n kop stoot of z'n knie openvalt.... Maar dat staat in het niet(met een uitroepteken) met het lijden van een kindje met het Zellweger syndroom wat niet eens 1 jaar oud wordt.

Overigens heb ik moreel gezien er geen probleem mee als een (achter)neef en (achter)nicht een relatie met elkaar willen hebben hoor.
Maar als er een kinderwens is denk ik dat familieonderzoek en eventueel testen op bepaalde aandoeningen een verstandige keuze zou zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:12

Mijn ouders zijn ook volle neef en nicht en 12 jaar getrouwd geweest. Ik heb er niks aan overgehouden en ben zo gezond als een vis en mijn zoontje is ook zo gezond als een vis (hij heeft wel een vader buiten mijn familie) het leuke vond ik altijd dat mijn oom dus ook mijn achterneef is en mijn nicht (dochter van mijn oom) ook mijn achter-achternicht is.
Zeker toen ik op de basisschool zat vonden mensen het maar raar dat mijn ouders neef en nicht zijn, maar ik vond het altijd speciaal omdat ik het levende bewijs ben dat het wel degelijk goed kan gaan. Vind het stiekem nog steeds leuk om mensen ermee te shockeren als zich weer eens een discussie voordoet dat neef en nicht niet samen gaat vanwege gehandicapte kinderen :+
Laatst bijgewerkt door idylle op 15-07-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:14

Di kans is wel aanwezig, hoor. Het is nou niet omdat jij gezond bent elk kind uit zo'n combinatie gezond is.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:16

Je hoort mij nergens zeggen dat het niet mogelijk is, ik ben alleen het levende bewijs dat het ook wel goed kan gaan ;)

Boras

Maar die kans is klein en jarenlang erg overdreven.

Sammie

Ja en zo zijn er gelukkig meerdere.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:17

Natasja verwoordt het goed. HSP vertoont raakvlakken met autisme. Maar met HSP kun je goed leven, heb je geen medicijnen voor nodig en je wordt er geestelijk niet zodanig onstabiel van dat je ontspoort. HSP is een combinatie van de hersenen en zenuwstelsel. En dat het wel degelijk bestaat, dat weet ik wel zeker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:18

Apple schreef:
In veel koningshuizen werd (wordt) ook getrouwd tussen volle neef en nicht. Het komt dus wel degelijk voor.

En met net als de door de TS genoemde lijnteelt (gewoon een leukere term voor inteelt) met potentieel schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de nakomelingen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:20

Als je van geen ophouden weet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 04:21

In de kennissenkring van mijn ouders zit zo'n echtpaar. En die hebben een boel ongelukkige baby'tjes (doodgeboren) gekregen voordat ze een gezond kindje kregen. Maar alsnog is het moeilijk te zeggen of dat door de familieband komt, denk ik.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:04

Amandavd schreef:
Natasja verwoordt het goed. HSP vertoont raakvlakken met autisme. Maar met HSP kun je goed leven, heb je geen medicijnen voor nodig en je wordt er geestelijk niet zodanig onstabiel van dat je ontspoort. HSP is een combinatie van de hersenen en zenuwstelsel. En dat het wel degelijk bestaat, dat weet ik wel zeker.

Met autisme kun je ook goed leven en heb je ook geen medicijnen nodig, afhankelijk van de gradatie. Er zijn namelijk ook mensen met HSP die menen wel medicijnen nodig te hebben.

Mijn vergelijking gaat over geestelijk stabiele personen, vergeet dat niet, want nu betrekken jullie er allebei andere dingen bij dan die ik gezegd heb. :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:26

Buiten de genetische discussie om zou ik erg echt wel problemen mee hebben als mijn dochter een relatie aangaat met de zoon van mijn zus.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 06:41

Tja.. Als ze verliefd zijn en echt van elkaar houden, heb ik er geen problemen mee.

Ik vraag me ook wel een beetje af wiens probleem het uiteindelijk is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:49

Misschien heel cru maar ik denk dat ik liever een neef en nicht samen kinderen zie krijgen, mits voor zover bekend, gezond dan iemand met Huntington die het van zichzelf weet..
Het is maar een voorbeeld.

In mijn familie komen voor zover bekend geen familiare/erfelijke aandoeningen voor, zou ik met mijn neef trouwen dan is de kans dat wij wat gaan doorgeven relatief klein.
Echter zou ik gezien de familieband dit niet willen en lijkt het me wel een bijzondere relatie. Maar dat is persoonlijk, ik heb dan ook geen neven waar ik mee zou willen trouwen. :')

Gereformeerde incest, excuses voor de woordkeuze, wordt inderdaad wel veel gezien. Het gaat hier echter niet om een sporadische neef of nicht maar om generaties lange incest, vindt dat niet te vergelijken met een neef en nicht die een relatie hebben waar het verder in de familie niet voorkomt. Gevolgen zijn dan niet te vergelijken.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 03:10

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
Stel, je hebt een neef in Amerika en die heb je 2 keer in je leven gezien toen je een kind was, en verder nooit. Dan kan ik me wel voorstellen dat het niet voelt als 'familie', en dat je dus dat 'bah' gevoel niet krijgt.
Broers of zussen vind ik wat anders, want in de meeste gevallen leef je iedere dag samen in 1 huis. Dan denk ik eerlijkgezegd wel dat er iets mis is gegaan in je leven, als je geen moeite hebt om bijv. te zoenen met elkaar.

Ik vind het niet 'kloppen', maar het hangt er dus een beetje vanaf welke situatie het is.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:54

Mijn oom en tante zijn neef en nicht. Hun vaders zijn broers. Nu is mijn vader een nakomertje, dus zij zijn al lang geleden getrouwd (ergens in de jaren '50). Hiervoor hebben zij nog toestemming moeten vragen aan de koningin, anders was het niet toegestaan om voor de wet te trouwen.

Ze hebben 2 volledig gezonde zoons overigens!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:02

Als je close bent met je ooms en tantes en neven en nichten, dan zal het het idee anders voelen dan wanneer je geen of zowat geen contact met ze hebt. Dan ervaar je die familieband niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:21

Neef en nicht vrijt licht :+

Prima dat je verliefd wordt op elkaar en op den duur aan kinderrn begint te denken, maar als ik in die situatie was zou ik mijzelf en partner helemaal door laten lichten om te kijken hoe grootrde kans is op genetische afwijkingen :)

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:40

Ik denk dat het qua mogelijke afwijkingen bij kinderen uit relaties tussen neven en nichten ook afhangt van de diversiteit binnen eerdere generaties in de familie.
Ik ben niet te snel met zo'n relaties 'vies' te vinden (tenzij er dwang in het spel is, maar da's een andere kwestie). Hoe kan je trouwens zeker zijn dat je niet verwant bent aan je partner? Niet zo nauw als neef en nicht, maar mijn overgrootouders hadden gezinnen met 16 en 18 kinderen aan vaders kant en aan moeders kant ook grote gezinnen. Ik heb geen idee met wie die kinderen getrouwd zijn, welke achternaam hun kinderen kregen. Zijn er trouwens veel mensen die er een punt van maken om even stamboom onderzoek te gaan doen voor ze trouwen? :) Je zou zelf best zo'n situatie in je stamboom kunnen terugvinden.
Ik hoop voor mensen in zo'n situatie dat ze kunnen testen of ze genetische afwijkingen dragen, en niet te veel raar bekeken worden door anderen.