Mensen die twijfelde over kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:36

moonsparkle schreef:
Ik vroeg me af of er mensen zijn die twijfelde over het nemen/krijgen van kinderen, waarom je twijfelde en of je er toch voor bent gegaan?

In een vorig leven hebben mijn partner en ik besloten voor geen kinderen.
We vonden dat er meer dan genoeg zijn zonder goed thuis dus dat we onze gezinswens het beste met adoptie konden invullen.

We leidden echter een heel avontuurlijk leven en de verantwoordelijkheid voor een kind zou grote veranderende consequenties hebben.
Op dat moment in ons leven wilden we dat niet.
Ik heb me daarom laten steriliseren.

Een heerlijk leven later is mijn partner verongelukt.
Met haar was ineens alles weg. Ook geen kind noch kans op kind met haar.
Het leven zoals ik dat kende was met haar dus stond ik voor de opdracht om mijn leven opnieuw uit te vinden.

Het was schokkend om te ervaren hoe zwaar het egoïstische verlangen naar een eígen kind woog.
Zwaarder dan de drang naar avontuur, zwaarder dan het grotere verantwoordelijkheidsgevoel voor weeskinderen.

In mijn nieuwe leven dus wél een kinderwens.
Veel geluk dat de reparatie van de leidingen soort van succes had.
Leef inmiddels weer 15 jaar samen en we hebben een heerlijke zoon.
De leidingen zijn door littekenweefsel weer potdicht.

Vandaag hebben we een mannendag op de boerderij.
Ben net de keuken uitgestuurd want hij wil zélf een espresso trekken voor me :shock:
De cappuccino welke hij naast me zet is perfect :o
De espresso is zo goed als mijn beste en het microschuim beter dan ik het krijg. Hoe 8-)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:38

Yara: Hahaha omg :(:) Hoe reageerden jullie ouders? Wat een schok zeg!

Cerilene_ schreef:
Sunrise, Ik was idd doodmoe en zo slap als een vaatdoek. Ik kon op het eind nog amper op mijn benen staan. Geen pretje.
En omdat je zo lang bijna niets zag stond er nooit iemand voor me op in de bus, haha. Stond ik daar de hele rit te wankelen.
Lijkt me wel grappig zo de jongens laten schrikken, haha.

Qua geld zou ik het niet per se laten secricible. Tenzij de situatie zonder kind al echt nijpend is. Wij studeerden nog beiden en met wat creativiteit lukte dat prima (we hadden wel genoeg spaargeld overigens). Het is hartstikke leuk om dingetjes voor de kleine te kopen, maar er is ook veel mooi tweedehands te krijgen. En iedereen vindt het leuk om wat te geven.

Verschrikkelijk lijkt me dat idd :(:) Lijkt me best zwaar dan om het dan 9 maanden vol te houden zeg!
En qua spullen heb ik inderdaad ook ervaren dat het allemaal niet zoveel geld kost als iedereen zegt.

Ik koop bijvoorbeeld veel nieuwe merk kleding via kledingbeurzen of marktplaats. H&M is mijn beste vriend geworden net als de shoeby. En ook wibra en zeeman heeft vaak wel leuke dingen.

Kinderkamer zou ik zelf nooit zo snel nieuw kopen, heb ik overigens wel gedaan nu ze groter is. Maar als het goed is kan ze er nu mee doen tot ze uit huis gaat eventueel.

Kinderwagen heb ik ook een goedkopere gekozen en heb hem serieus maar 7 maanden in gebruik gehad. Daarna een fijne buggy gekocht.

Dus als het om geld moet gaan is het vaak meer geldklopperij dan dat het echt allemaal duur is.

Mocht er toch ooit een tweede komen heb ik nog zoveel dingen nieuw staan die je "moest" hebben dat ik amper nog wat moet kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:42

Vind het wel mooi om hier een aantal reacties te lezen van mensen die het ook bewust bij 1 houden. Al heb ik zelf wel een tijd getwijfeld of ik niet toch een 2e wilde. Kom zelf uit een gro(o)t(er) gezin en zag mezelf ook altijd als moeder van minstens 3 kinderen. Maar het is goed zo, ons gezin voelt helemaal compleet.

Yara en Ceriline: wat een verhalen zeg.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:45

Sunrise; die waren ook allemaal wel goed geschrokken idd..
Mn moeder zei welis, je lijkt wel zwanger, maar aangezien ze PDS dachten, zou het daardoor komen. Tante heeft het ook, en die heeft ook regelmatig zo'n opgezwollen buik. Raar was dat dus niet.
Tsjah, tot ineens de dag vd bevalling. Moeders in de wachtkamer bij de ha, dus ik liep daar.in shock heen: Mam, ik ben aan t bevallen...
Die is gelijk iedereen gaan bellen etc +:)+
Had echt niet zonder mn moeder gekund die dag, was zelf echt in shock!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:45

KoudbloedKim schreef:
Het zou dolgraag de kans willen krijgen om zwanger te raken en een kindje te krijgen.
Het enige waar ik over twijfel; kan ik het maken naar het kindje toe om hem op deze wereld te zetten zoals die nu is.
Met al het geweld, moord en doodslag, oorlogen... crisis... alles gaat kapot om ons heen.

Precies dit.. Vroeg mij zelf gedurende het lezen van dit topic af of ik nou de enigste ben die twijfelt of ik op de (zwaar) overbevolkte, corrupte wereld van tegenwoordig mijn kind wel op wil laten groeien..
Ik voel me toch wat egoistisch om enkel voor mijn eigen leuk, weer een extra mensje op de wereld te zetten.

Plus de jeugd van tegenwoordig gaat voor het overgrote deel ook niet echt meer de goede kant op. Met uit gaan kom je doodnormale 16 jarige meisjes tegen die dik aan de pillen zitten.. waar gaat het heen tegenwoordig. Volgens mij zou ik een burn out krijgen van de stress om me kind op het rechte pad te houden..

En ik zou me geen raad weten als het geen gezond kindje is, natuurlijk op dat moment houd je er sowieso wel van en deal je ermee.. maar of ik dat risico zou durven nemen..

Overigens ook nog niet in iets van een serieuze relatie, dus wellicht veranderd dat mijn kijk erop ooit, maar so far een no go. Of gaan voor adopteren, maar dan wel 2. Ik heb zoveel lol met het feit dat ik een zus heb, als er een kleine komt, absoluut 2.

Mungbean

Re: Mensen die twijfelde over kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:52

Je kunt het ook zo zien: misschien draagt jou kind uiteindelijk wel bij aan de wereldvrede :D
Je kunt niet in de toekomst kijken.

Ben jij ongelukkig dat je leeft?
Ben jij teleurgesteld in je grootouders dat die in tijden van WO II kinderen op de wereld gezet hebben waar jij nu een gevolg van bent?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:59

Dik 2000 jaar terug werd er al gemopperd op de 'jeugd van tegenwoordig'. :=

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:03

Hihi ja dat is ook wel weer zo.
Maar het is niet iets dat per se moet, tegenwoordig ben je later als je oud bent niet meer afhankelijk van de verzorging van je kids. Je doet het vooral omdat het je heel gelukkig maakt (zo overal te horen hihi :Y) )

Overigens, als ik er niet wat geweest, had ik het ook niet geweten, dus voor het ongeboren mensje hoef je het niet te doen zegmaar.

Ik vind het een lastig iets, kan iig niet zeggen dat ik sowieso later kinderen wil, maar ook niet dat ik het zeker weten niet wil. We gaan het zien :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:06

hier is helaas mijn relatie van 5 jaar over door de kinderwens!
ik wou wel maar mijn vriend niet..

blijf erbij dat ik iemand ga vinden waarbij het wel gaat lukken alhoewel mijn leeftijd ook begint mee te spelen!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:07

Iedere generatie vind de generatie na hen veel erger dan ze zelf vroeger waren. Onzin natuurlijk.
Als het goed is ben je zelf bij de opvoeding van je kind. Nee dat is niet altijd makkelijk, maar als je het een beetje fatsoenlijk aanpakt is de kans dat je kind alsnog randcrimineel wordt best klein.
Verder gaat de criminaliteit in Nederland al lange tijd omlaag en de welvaart omhoog (ondanks de crisis hebben veel mensen nu meer dan vorige generaties ooit van konden dromen).
Ook hebben wij een volgende generatie nodig om het land draaiende te houden. De geboortecijfers in westerse landen lopen terug.
En zo zijn er naast grotere redenen om geen kinderen te willen, ook meer redenen dan enkel eigwnbelang om wel een kind te willen.
Eigenlijk komt het er op neer dat wel of geen kinderen nemen altijd teruggevoerd kan worden op een egocentrische (en dat is niet per se negatief)beslissing die iedereen voor zichzelf moet maken.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:13

Als ik klaar ben met mijn studie ben ik 31 dus dat is wel een moment om serieus na te gaan denken over kinderen. Ik weet dat mijn ouders en schoonouders dolgraag nog meer kleinkinderen zouden willen maar ik ben er nog niet zo zeker van. Het is toch ook wel heel zwaar.

En dan komt er nog bij dat als ik er 1 wil ik er ook meteen 2 wil. Ik zou het mijn kind niet aan willen doen om enigst kind te zijn. De band tussen broer/zus is zo bijzonder en belangrijk.

En dan zijn er nog alle risico's. Mijn ouders hebben een heel zwaar leven vanwege hun kinderen. Allemaal zaken waar ze 0,0 invloed op hebben maar die wel zijn gebeurd. Ik denk niet dat ik het zou trekken.

En aan de andere kant verlang ik ook wel naar het droomplaatje van een liefdevol gezin, oma worden, alles erop en eraan.
Ach, vroeg moeder worden zit er al lang niet meer in dus ik twijfel nog wel even door ;)

Oh en een aantal jaren geleden las ik dit onderzoek:
http://www.anababa.nl/jij-als-ouder/teg ... r-gelukkig

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:23

Collie2008 schreef:
MarliesV schreef:
denk dat het bij ons een puur rationele beslissing wordt.

Maar met wat voor reden dan? Om niet alleen te zijn als je oud bent? Om geen spijt te krijgen als het niet meer kan? Om de familienaam door te zetten? Omdat het 'hoort'?

Nee gelukkig allemaal niet qua redenen, drogredenen wat mij betreft om een kindje te proberen te krijgen.

Wij zouden voor wel een poging doen kiezen omdat wij vinden dat een kind een aanvulling is in ons leven, dat wij ons zelf wel als ouders zien en dat wij dan ondanks dat het nu nog niet rammelt wel vast een poging gaan doen omdat we per slot van rekening beide 'al' 35 worden dit jaar.

Rationeel bedoel ik mee, niet op gevoel genomen omdat het rammelt maar wel omdat we toch ergens een keuze moeten maken en voor wel of geen kinderen beide goede redenen te bedenken zijn. Niet kiezen om met voorbehoedsmiddelen te stoppen is ook kiezen natuurlijk.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:29

Ik wou dat ik enigst kind was :Y) Mijn broer en ik hebben werkelijk niks met elkaar :P

We kunnen wel door een deur hoor, maar mijn broer komt hier alleen voor mijn man :Y)
Dus broer/zus band is echt niet altijd vanzelfsprekend en dus voor mij ook geen reden om 2 kinderen te krijgen.

Yara: Wauw, je moeder zal zich ook wel een ongeluk geschrokken zijn zeker?
Ik kreeg van die kennis haar moeder ineens een appje en oproep voor kinderspullen.

Ik schrok echt toen, maar binnen een week hadden ze een kinderkamer klaar en de hele uitzet bij elkaar. Allemaal gekregen en sommige dingen gekocht.

Lijkt mij in jou situatie nog wel een stuk moeilijker dan! Mocht je na de bevalling ook meteen naar huis?

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:06

Nee, moesten eigenlijk 1 nachtje blijven (Door de shock meeer), maar hij had een infectie en ondertemperatuur dus heeft uiteindelijk 8 dagen in t ziekenhuis gelegen, waarvan 2 dagen couveuse. Voordat ik bevallen was (2.5uur nadat ik het hoorde) had de familie al een bedje, kleding & maxicosi geregeld. Een dag later kwamen daar via vrienden een box & een kinderwagen bij. Alles binnen 2 dagen in huis, zonder kosten!
enige nadeel, we wonen in een klein flatje met 1 slaapkamer.. En dat blijft voorlopig zo, wachtrij is nog wel een jaar of 4 waarschijnlijk.
Afbeelding
Dit os alle kleding maat 50/56 die we hebben gekregen!

Ja, hele familie & vrienden vrienden.in shock natuurlijk, maar het is allemaal goedgekomen :D

Voor mij was de grootste shock bij de ha.. Eerst hoor je dat je aan t bevallen vent en 2 sec later dat ze niet weten of hij nog leeft!
En mn vriend kreeg telefoon 9p zn werk; Ik heb je schoonmoeder aan de telefoon. Die schrok zich ook een ongeluk natuurlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:11

ja , ik had echt een verkeerde man in mijn leven! nu de juiste puzzelstukken op zijn plaats zitten waren er geen twijfels, sterker nog nog een kindje is meer dan welkom. En dat geldt voor ons beiden. *\o/*

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:16

Wauw respect hoor! Enorm eng ook zeg als je dat nieuws krijgt :(:)

Gelukkig is alles goedgekomen! Hoe reageerde je vriend? 1 April is al geweest? :P

Wees maar zuinig op al die vrienden en familie *D Echt fijn dat ze jullie zo goed gesteund hebben!
Wij woonden eerst op onszelf en tijdens mijn zwangerschap verhuist naar mijn moeder :) We hadden een duur huis en waren bang dat het met een kindje niet meer te betalen zou zijn.

Nu alweer 1,5jaar een eigen huisje. Wij mogen niet in de sociale sector huren helaas. Maar zorgt wel dat je nergens wachttijden hebt.

Wel super vervelend die 4jaar wachttijd :(:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:25

Jara, wat een verhaal! Was jullie kindje te vroeg, als je net 8 mnd samen was met je vriend? Misschien een heel inpertinente vraag hoor :o

Hier eerst getwijfeld en daarna vrij snel voor een definitieve nee gekozen. Kinderen zijn onder bepaalde voorwaarden best leuk, maar maken gewoon geen deel uit van de manier waarop ik graag met manlief m'n leven inricht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:42

Sunrise19 schreef:
Ik wou dat ik enigst kind was :Y) Mijn broer en ik hebben werkelijk niks met elkaar :P

We kunnen wel door een deur hoor, maar mijn broer komt hier alleen voor mijn man :Y)
Dus broer/zus band is echt niet altijd vanzelfsprekend en dus voor mij ook geen reden om 2 kinderen te krijgen.

Dit heb ik dus ook. Mijn broer en ik kunnen niet door 1deur en hoe heftig het ook klinkt.. Ik zou liever enigst kind zijn geweest.
Mijn man is echter zoon van een enigst kind (mijn schoonmoeder dus) en zij ervaarde het enigst kind zijn als vervelend en had graag een zus of broer gehad (natuurlijk, want in gedachte is dat een lief kind waar je uuuuuuuren mee kan spelen...)
Mijn man wil dus 2kinderen. Nouja, eerst de eerste maar eens en dan zien we wel weer verder ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:51

Mijn man kan wel goed met zijn zussen. Zijn jongere zusje is een van mijn beste vriendinnen geworden en zijn oudere is iets jonger als mij maar die zien we niet zoveel want die woont ver weg.

Mijn broer is ook 6,5 jaar ouder dus dat speelt denk ik ook wel mee :)
Zijn dochter en mijn dochter zijn wel net zusjes <3 Zo noemt mijn nichtje mijn dochter ook <3

Maar echt vanzelfsprekend is het niet dat de broer/zus relatie altijd leuk is. En zeker met een groot gat in de leeftijd denk ik juist dat het lastiger is.

Mijn broer is wel een schat hoor, maar we verschillen gewoon ontzettend qua karakter.

En een slechte wereld? Tja, mijn opa en oma waren nog kinderen toen zij de oorlog mee maakte. Denk dat het toen wel wat heftiger was dan de wereld nu.

En je kan toch nooit voorspellen hoe de wereld er over 50 jaar uitziet, je kan alleen maar gissen :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:58

Dat slechtere wereld valt eigenlijk wel mee, het is dat we het meemaken en nieuws van de hele wereld krijgen, daardoor lijkt het erger. Maar de werkelijkheid is dat het nog nooit zo veilig is geweest op deze aarde voor de mensheid. Er minder criminaliteit is, minder ziekte is, meer welvaart dan ooit.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:01

Sunrise, hij zei; o oke.. uh kom eraan..
En tegen zn chef; eeh ik denk dat ik moet gaan, mn vriendin is aan het bevallen ofzo :+

Hilli, ze schatten dat hij met 36 weken is geboren :) is geen rare vraag hoot!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:01

Bowen schreef:
Dat slechtere wereld valt eigenlijk wel mee, het is dat we het meemaken en nieuws van de hele wereld krijgen, daardoor lijkt het erger. Maar de werkelijkheid is dat het nog nooit zo veilig is geweest op deze aarde voor de mensheid. Er minder criminaliteit is, minder ziekte is, meer welvaart dan ooit.

mag ik het adres van die plek? :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:03

Sunrise19 schreef:
Maar echt vanzelfsprekend is het niet dat de broer/zus relatie altijd leuk is. En zeker met een groot gat in de leeftijd denk ik juist dat het lastiger is.

Mijn zusje en ik schelen ongeveer anderhalf jaar in leeftijd, maar wij hadden vroeger echt regelmatig stevige ruzie. Konden niet door één deur. Tegenwoordig is ze mijn beste maatje, dat wel :j
Maar mijn ouders hadden er vroeger niet echt plezier van, twee kinderen :x

Hier geen twijfel. Is maar goed ook, want er valt ook niets meer te kiezen omdat ik onvruchtbaar ben inmiddels.

Maar dat mensen hier in het topic beweren dat je nog net zoveel vrijheid kunt hebben met kinderen, als zonder, is natuurlijk gewoon onzin.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:06

canisia schreef:
KoudbloedKim schreef:
Het zou dolgraag de kans willen krijgen om zwanger te raken en een kindje te krijgen.
Het enige waar ik over twijfel; kan ik het maken naar het kindje toe om hem op deze wereld te zetten zoals die nu is.
Met al het geweld, moord en doodslag, oorlogen... crisis... alles gaat kapot om ons heen.

Precies dit.. Vroeg mij zelf gedurende het lezen van dit topic af of ik nou de enigste ben die twijfelt of ik op de (zwaar) overbevolkte, corrupte wereld van tegenwoordig mijn kind wel op wil laten groeien..
Ik voel me toch wat egoistisch om enkel voor mijn eigen leuk, weer een extra mensje op de wereld te zetten.

Deze vragen stellen mensen zich al duizenden jaren af. Al duizenden jaren is er moord, doodslag, liegen en bedriegen. Jezus is ook niet zo prettig om het leven gekomen, en beter is het er nooit op geworden. Dus wat dat betreft.....

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:11

Ik heb altijd geroepen dat ik wel met kinderen zou willen werken maar ze zelf echt niet zou willen. Toen ik mn vriend ontmoet had zei hij al snel dat hij graag kinderen zou willen. Toen heb ik gezegd "misschien".

Nu bijna 2 jaar getrouwd en ik heb 4 jaar in de kinderopvang gewerkt maar was toch niet voor mij :+
Ik zou best een kind willen maar alleen nu nog niet. Ik twijfel nog. Ik vind dat ik eerst de boel thuis op de rit moet hebben en ik vind mezelf gewoon nog te jong. Dan erbij, mijn man is hele weken weg dus ik zou er grotendeels alleen voor staan. En ik twijfel dus aan dat stukje. Wil ik dat alleen gaan doen met het huis erbij, honden, paarden en ook nog werk? Ik zou dus dingen moeten laten.

Van nee ben ik naar misschien gegaan en van misschien ben ik dus nu bij ja, maar..

Mijn moeder zegt je denkt er te veel over na maar ik zelf kan slecht tegen stress en ik ken mezelf. Dat zou niet goed komen met een kindje erbij op dit moment.