Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:42

Oh ja, daar hebben veel mensen ook moeite mee, de T of D achter een voltooid deelwoord.
Dat is makkelijk te bepalen door van het voltooid deelwoord meervoud te maken. Dan hoor je meteen of het een T of een D is. :P

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:43

Afbeelding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:44

KoudbloedKim schreef:
Dat is inderdaad een nadeel, Gydja... ik merk dat ook met een bepaalde ziekte die ik heb.
Doordat er heel veel mensen zijn die deze ziekte als het ware misbruiken als smoes of excuus, gelooft men soms niet dat jij het wél echt hebt. :j
Maar van jou wist ik het wel trouwens, volgens mij heb je dit vaker genoemd.

Jep. Ik ken genoeg die gewoon geen zin hebben om er moeite voor te doen. Ik heb eerlijk gezegd ook wel zo iets van mensen snappen wel wat ik bedoel dus ik ga niet al mijn posts op bokt speciaal door lezen voor dat ik het post of alle spellingsfouten er wel uit zijn. Maar voor een sollicitatie laat ik mijn brief controleren door anderen :j

Ik kan het best vaker hebben genoemd :P Maar dat doe ik meestal als ik weet dat ik een fout heb gemaakt maar niet weet hoe ik het wel goed moet schijven of bij iets belangrijks. Vind ook niet dat ik er mee te koop mee moet lopen. Komt zo zeikerig over.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:46

Azmay schreef:
Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.

Ik heb de werkwoordspelling toch echt wel goed geleerd op school hoor. Het is zo belachelijk vaak herhaald dat ik het nu wel kan dromen :') Dus het lijkt me niet dat het komt omdat het schoolsysteem niet goed is, eerder dat het gewoon niet bij iedereen blijft hangen.

Wat ik me nu wel afvraag is waarom werkwoorden die op een t eindigen met een d woorden geschreven in plaats van de werkwoorden die op een d eindigen met een t woorden geschreven. Het lijkt me logischer alles maar op een t te laten eindigen, omdat de t is wat je hoort. (10 punten als je mijn vage omschrijving begrijpt :+ )

Kirsha

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:47

Het feit dat veel mensen dit soort fouten maken heeft voor mij één groot voordeel: mijn sollicitatiebrief steekt er met kop en schouders bovenuit :+ :')

Zonder dollen, je komt soms inderdaad de meest idiote verbasteringen tegen. Die 'tijdt' op de vorige pagina was wel heel erg :')

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:48

Corelli schreef:
Ik denk inderdaad dat de verwarring ontstaat door de voltooid deelwoorden (die eindigen bij jouw voorbeelden op een 'd') en de verleden tijd vervoegingen (zoals jij zegt inderdaad: wandelde, leerde, reageerde). Mijn idee is dat dan de regel "je hoort dan een 'd' dus dan schrijf je een 'd' " totaal verkeerd toegepast wordt. Die regel is namelijk voor het voltooid deelwoord (toepassen: is het toegepaste wiskunde of toegepasde wiskunde? Het is toegepaste, dus het voltooid deelwoord is toegepast met een t.
Winkelen: is het winkelende of winkelente? Het is winkelende, dus het is gewinkeld met een d).
Toch klopt deze regel niet. Je zegt ook 'fietsende' maar het is toch echt 'gefietsT' ;-) Je moet de verleden tijd aanhouden: winkelDe, fietsTe. Of het voltooid deelwoord verlengen: gefietste, gewinkelde (maar dat laatste bestaat dan weer niet). Dan heb je de eindletter van het voltooid deelwoord. Maar dan nog zijn er mensen die zonder blikken of blozen "hinnikde" en "stapde" zeggen én schrijven.

Voor de tegenwoordige tijd zeg ik altijd: alles en iedereen krijgt T (thee) behalve ik!

Als je zelf de regels goed begrijpt is het trouwens inderdaad moeilijk voor te stellen dat sommige anderen dat niet kunnen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:51

Wij zitten momenteel midden in een sollicitatieprocedure. We hebben al dik 20 brieven binnen gehad, een brief is tot nu toe foutloos geweest. Er staan ook gewoon fouten in die met de spellingscontrole er zo uitgehaald kunnen worden. Het is van veel mensen gewoon pure desinteresse.

Van mij hoeft het niet foutloos en een foutje maken is zo gebeurd, maar sommige dingen die hier voorbij komen... echt :x

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:52

Dit is een topic voor mij :D heel herkenbaar wat jullie schrijven!
Waar ik altijd over val:

"De paarden rende door de wei"
"Die mensen maakte er iets moois van"

Voor mijn gevoel komt dit de laatste jaren steeds vaker voor, maar het is toch helemaal niet logisch? :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:54

Zeker, er worden heel veel fouten gemaakt. Soms behoorlijk irritant. Nederlands is ook niet de meest logische taal, maar het is ook deels desinteresse (taal moet je ook leuk vinden), onvoldoende ervaring bij (meestal) jonge docenten (de oude rotten kennen en kunnen het wel... ;) ) en gebrek aan leesvaardigheid (goede boeken, kranten etc.)
Media als fora, FB enz. is ook niet zo best voor een goede taalvaardigheid. Zelfs op Teletekst staan regelmatig flinke blunders terwijl je dat niet zou verwachten.
Ik kan wel genieten van Gerrit en Ria Draadstaal. Heerlijk, al die contaminaties.
Ach, en een foutje moet kennen; je kunt niet op elk slakje een zoutje leggen. :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:55

Of mensen die fouten maken zoals: "ik ga zo naar men pony' :Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:56

Wat ook héél, héél veel voorkomt, ook op Bokt is de verwarring over het woordje 'mits'.
Dan staat er bijvoorbeeld "We zijn er zeker van dat we dit paard willen kopen, mits hij afgekeurd wordt natuurlijk." :? De eerste paar keren dacht ik nog dat sommige mensen gewoon erg rare criteria hebben voor bv. het kopen van een paard...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:58

mits en tenzij worden wel vaker door elkaar gehaald. Niet alleen op Bokt. Snap ik niet. Dat heeft nl. puur met het kennen van de betekenis te maken. Bij dat ergert en irriteert mij snap ik die verwarring veel meer, maar niet bij mits en tenzij.. Echt niet.

lizy29

BaileyMix schreef:
Wat ook héél, héél veel voorkomt, ook op Bokt is de verwarring over het woordje 'mits'.
Dan staat er bijvoorbeeld "We zijn er zeker van dat we dit paard willen kopen, mits hij afgekeurd wordt natuurlijk." :? De eerste paar keren dacht ik nog dat sommige mensen gewoon erg rare criteria hebben voor bv. het kopen van een paard...

Die is me ook al diverse keren opgevallen ja. Het werd zelfs zo erg dat ik het woordenboek er maar eens op nageslagen heb om de definities van mits en tenzij te controleren want ik begon gewoon aan mezelf te twijfelen.

Jillsil

Ondanks dat ik op school toch echt 'de boom' in de klas heb gehad met de stam+d/t etc. en zelfs op de secretaresse opleiding hier aandacht aan werd besteed ben ik tegenwoordig ook steeds vaker een twijfelaar. Het komt misschien ook omdat je telefoon vaak de woorden al aangeeft en in Word komt dit ook al steeds vaker voor, het zal dus wel met gemak en gewoonte ook te maken hebben.

Ik erger me meer aan woorden zoals w8 (wacht) all3 (alledrie) en het 'mu' . Ook het gebrek aan leestekens bij vooral de jongere generaties zorgt er bij mij soms voor dat ik een verhaal over sla. Ik vraag me dan ook wel eens af, als scholen steeds meer met een computer gaan werken en minder met pen en papier, zal dit erger worden in de toekomst?

En nu maar hopen dat ik geen taalfouten heb gemaakt ;)
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 14-07-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:59

Nayomie schreef:
Of mensen die fouten maken zoals: "ik ga zo naar men pony' :Y)
8)7 |o :')

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:00

Oh oh ik ben waarschijnlijk een van die mensen waar julie helemaal gek van worden. Wanneer ik typ vraag ik me wel af wat het moet zijn maar ik kan me de regels gewoon niet echt meer herinderen. Vaak doe ik dus maar gewoon wat ik denk dat goed is want ik heb ook geen tijd om het iedere keer op te zoeken. Mijn excuus is dat ik al jaren niet echt Nederlands spreek en schrijf :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:00

Nee ik kan dat ook echt niet begrijpen. En dat zo veel mensen de betekenis van zulke woorden niet snappen... Dat leer je toch al op de basisschool? Of eigenlijk, dat wéét je toch gewoon als je Nederlands bent...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:02

__Elizabeth schreef:
Oh oh ik ben waarschijnlijk een van die mensen waar julie helemaal gek van worden. Wanneer ik typ vraag ik me wel af wat het moet zijn maar ik kan me de regels gewoon niet echt meer herinderen. Vaak doe ik dus maar gewoon wat ik denk dat goed is want ik heb ook geen tijd om het iedere keer op te zoeken. Mijn excuus is dat ik al jaren niet echt Nederlands spreek en schrijf :=

:+

Wat helpt is om ook daadwerkelijk de woorden te begrijpen. 'Herinderen' is toch helemaal geen logisch woord... 'Herinneren' daarentegen wel. Het is iets dat je uit je gedachtes van ver terug ophaalt, opnieuw (her) uit je gedachtes (inner). Je her-innert je dus iets :)) Herinneren! Zo schrijf je veel makkelijker de juiste woorden, gewoon even terug naar de origine van het woord.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:04

KoudbloedKim schreef:
O, o, o... in dit kader heb ik ook een vraag! :))
Waar ik daadwerkelijk nu het antwoord niet meer op weet, aangezien het onwijs veel voorkomd. :+ (grapje)

Ik zie heel vaak;"Hij wilt niet mee naar huis" of "Jij wilt dat niet kopen" of "Mijn moeder wilt dat ik om half 6 thuis ben".
Zelf heb ik altijd geleerd dat het "wil" is en niet "wilt", maar hoe zit dit nu eigenlijk?

Ik zat laatst ook in een discussie. Antwoord:

Je wil / je wilt
Is wil juist in de zin 'De conciërge vraagt of je even wil komen'?
Ja, wil is hier correct, maar wel informeel. In de spreektaal komt je/jij wil heel vaak voor en in de informele schrijftaal ook. In formelere contexten geven veel mensen de voorkeur aan je/jij wilt: 'De conciërge vraagt of je even wilt komen.'

Andere voorbeelden:

•Je wilt vast wel weten wat je hebt gewonnen.
•Je wil vast wel weten wat je hebt gewonnen. (informeel)
•Je moet zelf bepalen wat je wilt.
•Je moet zelf bepalen wat je wil. (informeel)
•Je mag het doen zoals jij het wilt.
•Je mag het doen zoals jij het wil. (informeel)
•Als je nog wilt meedoen, moet je je nú opgeven.
•Als je nog wil meedoen, moet je je nú opgeven. (informeel)
Als je gebruikt wordt in de algemene betekenis men, is wil voor de meeste taalgebruikers altijd mogelijk. Bijvoorbeeld:

•Hier vind je alles wat je wil weten over het konijn.
•Vertraging is altijd vervelend; je wil immers liever niet te laat komen.
•Hoe kom je erachter wat je écht wil bereiken?
In deze zinnen is wilt overigens ook prima.

Als je/jij achter de persoonsvorm staat, valt de t weg. Dat is een algemene eigenschap van je/jij. Daarom zijn alleen juist: 'Wil je even komen?' en 'Wil je nu wel of niet?' Let op: alleen je/jij heeft deze eigenschap; als u achter de persoonsvorm staat, blijft de t staan: 'Wilt u even komen?' en 'Wilt u nu wel of niet?'

Ik mis het taalbloopers topic :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:05

Bestaat dat niet meer dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:05

Veel fouten komen voor omdat mensen gewoon omzetten wat ze horen. (En zo gek is dat nou ook weer niet. Dat wij daar nou allemaal extra regeltjes op hebben gestapeld...) Mensen die meer visueel zijn ingesteld, of mensen die heel erg gericht zijn op regelmatigheden en patronen, zien meteen dat het niet past in het patroon. Maar mensen die klanken omzetten naar letters en ze ook weer lezen door ze om te zetten naar klanken en dat weer te horen... voor die mensen zijn deze fouten ook werkelijk onbelangrijk. Omdat je in gesproken taal ook heel goed begrijpt wat er bedoeld wordt.

Nadeel daarvan is dat dat heen en weer omzetten meestal meer tijd kost - iemand die rechtstreeks leest, leest sneller.

Ik merk bij mijzelf trouwens een verschuiving naar meer vertellen dan schrijven in mijn hoofd (meer auditief dus) en als gevolg daarvan ook meer ei/ij- of d/t-foutjes. (Waar die verschuiving door komt zou ik trouwens niet precies weten.)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:06

Ik kan me ook enorm ergeren aan 'daar' in plaats van 'want'. (of wand, ben ik ook tegen gekomen op bokt) Geen idee of het echt fout is, maar het klinkt verschrikkelijk.
Of bijvoorbeeld broodt :')

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:07

Mag ik dan ook eentje aanhalen? 'Als zijnde.'.. Dat is harstikke dubbelop! Het is óf 'als', óf 'zijnde'.

Even weer ontopic :). Ik denk dat het wel degelijk ligt aan de manier waarop het op school (niet) uitgelegd wordt, want ik heb al heel wat vrienden kunnen helpen die het zo snapten, nadat ik wat simpele regeltjes en ezelsbruggetjes uitlegde. Dat had ik dan in drie minuten voor elkaar, waar de school er al jaren niet in was geslaagd :=. Ook omdat leraren het zelf gewoon niet goed konden, of de regeltjes niet uit konden leggen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:09

No_worries en Shadow0: bedankt voor jullie aanvullingen! Ik heb denk ik bewezen dat ik het van mijn taalgevoel en niet van mijn regelkennis en/of uitleg moet hebben :')

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:09

Ik weet wel wat er in mijn geval gebeurd is.
Ik moet tegenwoordig ALTIJD heel goed nadenken bij vrijwel ieder woord wat in het Nederlands op een d of t eindigt. (Gelukkig heeft bokt spellingscontrole :Y) ) Ik schrijf namelijk erg graag Engels, spreek graag Engels en lees graag Engels. Een irritant bijeffect van fatsoenlijk een tweede taal beheersen en die je ook iedere dag kan gebruiken is dat je dingen uit je moedertaal gewoonweg vergeet. Vandaar dat ik ook wel graag op plaatsen als bokt zit, om m'n Nederlands toch maar een beetje bij te houden. Ik heb mezelf al betrapt op Nederlandse zinnen uitspreken met een toch wat Engelse structuur. (Volgens mij stoor ik mezelf hier nog het meest aan.)

Maar sowieso heb ik het idee dat mensen van mijn generatie wel zodanig veel met Engels bezig zijn dat ze sommige dingen ook vergeten van de Nederlandse taal, hoewel waarschijnlijk in mindere mate.