Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Re: Duitsland bokkers gezocht..verzekeringen, gas, water enz...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:47

Tevens moet je na drie maanden de auto op DL laten overschrijven want meestal na max. 3 maanden zegt je NL verzekeraar toedeloei!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 15:05

Ik zal mijn paard dan maar verzekeren als rijpaard ondanks dat hij nooit verder zal komen als z'n eigen weide.

Zal van de week eens alle dingen uit dit topic opschrijven.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:03

Wij zijn ook verhuisd naar Duitsland. Wonen in de Eifel.

Wij zijn erg geschrokken van de energie en waterprijzen.
Ons gas komt van Vattenfall en stroom (nog) van Ene (energie der Eifel)

Aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering hebben wij afgesloten in Nederland, het voordeel dat dan de huisdieren en paarden meeverzekert zijn in de aansprakelijkheidsverzekering.
Voor het grote paard heb ik daarnaast wel bij Trowe een aparte verzekering afgesloten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:04

Ik heb een hele uitgebreide verzekering waarbij alleen ongewenste dekking niet verzekerd is. Ze kunnen van mij slopen wat ze willen, de verzekering dekt, ook als inderdaad de zogenaamde Fremdreiter erop zitten. En het maakt niet uit wat ik doe, de verzekering dekt. Nou kom ik dan ook regelmatig op straat (vrijwel elke dag), dus vond ik t belangrijk dat ze goed verzekerd waren. Die 40€ per 3 maand is ook voor beide paarden, dus komt neer op 80€ p.p.p.j.

Het is inderdaad misschien verstandig om gewoon als rijpaard te verzekeren, want stel nou dat je op eigen terrein aant rijden bent en hij mikt je er af en neemt de benen de straat over, kun je natuurlijk niet zeggen dat ie van wei af kwam, helemaal opgetuigd :P . Ik wist overigens niet eens dat er verschil in zat, dus ik weet ook niet wat je wel en niet kunt met een wei paard (valt wandelen bijv onder rij of wei).

Als je een bron hebt (wat echt super is), betaal je inderdaad alleen het verbruik van de pomp. Ik weet niet precies hoe de regelgeving daar is met zo'n pomp (tijdens extreme hitte/droogte, enz), maar volgens mij kun je dat gewoon bij de gemeente nagaan.

En over die plaatjes...ik vind het ook een beetje onzin en als je niet buiten rijdt, hoef je ze dus ook niet te hebben ;)

Edit: Even off-topic, maar waar haal jij die balen vandaan? Scheelt toch bijna een euro! En zijn dit ook 20kg balen? :$

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:25

Ow... Ruiterpaden! Die heb ik hier niet in de directe omgeving :D Ik banjer wild door weilanden, bos, akkerpaden, langs kanalen, door het hoogveen en dorpen heen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:33

Siesjuh ik haal mijn balen bij Morsink in Wierden of bij in Dedemsvaart. Geloof bij de molen.
Hoeveel kilo, geen idee. Gewoon normale balen, wel kleiner dan zaagsel balen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:02

ClaudiaHS schreef:
flettie schreef:
Ow kijk.. ik heb weer verbinding met de externe schijf zodat ik de prijzen kan nakijken :D
Gas: 76 euro p/m
Electra: 111 euro p/m
Water: 45 euro p/kwartaal
Gemeentebijdrages (wegenonderhoud+afvalbelasting): ca. 107 euro p/kwartaal
GEZ (tv/radio bijdrage): 53,94 p/kwartaal
Kraftfahrtsteuer: 433 p/jaar voor de Ssangyong Rexton (diesel van 2004), 277 p/jaar voor de Ford Focus (diesel van 2002), 74 p/jaar voor de 2-paardstrailer.
Alle verzekeringen in totaal gemiddeld 216 p/maand
Telefoon (vast+mobiel)+internet: gem. 80 euro p/maand

Oh wat lief dat je dat na wilde kijken.
Hebben jullie ook een vrijstaande woning?

Wilawander weet je toevallig hoeveel liter jullie gastank is?
Bij de woning zit ook een grondwater pomp in de kelder :j maar de woning zelf is gewoon aangesloten op waterleiding van de gemeente.
Grondwater mooi voor de tuin en de paardjes.

Schiet me nu net nog een vraag te binnen:
Beide hebben wij nu een auto.
Tegen de tijd dat we gaan verhuizen willen we de auto's verkopen in Nederland en in Duitsland een andere aanschaffen.
Maar hoe lang mag je eigenlijk nog tijdelijk met je NL auto (met NL kenteken uiteraard ) nog rondrijden in Duitsland?
Is hier een termijn voor?

4000 liter zit er in onze gastank

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 22:21

Bedankt voor het nakijken. Die van ons is groter dus zou ik er langer mee moeten doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:56

Een dieselauto is trouwens wel iets duurder dan een benzineauto.
Ik heb een vw polo bj 1994 benzine auto en betaal ca 113.- aan belasting per jaar. Ca 70 euro per maand aan verzekering( ben nog "jong")
Mijn vader heeft een ford mondeo bj 2002(geloof ik) 1.8 diesel motor.
Uit het hoofd koste hij 310.- aan belasting per jaar.
En in de verzekering 56.-
Verzekering voor ons thuis in WA verzekering voor ons 4 personen 3 honden en 2 paarden ligt bij 31.- per maand.
Huisverzekering weet ik niet want deze betalen mn ouders.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 23:04

Een dieselauto vervuild meer dus zal inderdaad wat duurder zijn.
Vooral de wat oudere modellen.

WA verzekering valt wel mee qua kosten.weet je toevallig bij welke verzekeraar die loopt?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:26

Oef, daar kom ik morgen op terug. Als ik het niet vergeet ;-)

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:51

Kindergeld heb je gewoon recht op hoor... Als beide ouders in nl werken ook. Ik krijg uit nl het volledige bedrag en wordt door dld aangevuld tot het bedrag wat hier iedereen krijgt. Omgerekend is dat 120,- per maand wat ik er bij krijg. Gewoon aanvragen. Het kan idd even duren omdat ze eerst in nl bij de svb dingen op gaan vragen maar tis absoluut de moeite waard. Ik kreeg gewoon een nabetaling van een jaar... Dat tikt lekker aan.

Stroom loont ook hier de moeite om elk jaar over te stappen... Ik moet me er nog in verdiepen maar een buurman van ons doet dat elk jaar...

Heel veel plezier met wonen in dld! Ons bevalt het echt super!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:56

ClaudiaHS schreef:
Ik zal mijn paard dan maar verzekeren als rijpaard ondanks dat hij nooit verder zal komen als z'n eigen weide.

Zal van de week eens alle dingen uit dit topic opschrijven.

Strak plan. Zodra je erop rijdt moet je het gewoon als rijpaard verzekeren. Stel dat je in de bak eraf vliegt.
Ik heb er 2 als Turnierpferd verzekerd. Dat is incl Fremdreiter. En 2 zijn als Gnadenbrodpferde verzekerd. Die laatste 2 zijn dus niet rijdpaard, en als er gereden iets mee gebeurd doet de verzekering niks. Nou zijn die 2 ook grasmaaiers, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. En die zijn een stuk goedkoper in de verzekering, maar mochten ze ooit uitbreken zijn ze wel verzekerd en dat is heel belangrijk hier. Jonge paarden, dus alles tot 3 jaar, zijn ook weer anders verzekerd. Paarden moet je specifiek met naam en welke manier je wilt verzekeren opgeven.

Siesjuh schreef:
Jah, zoek maar eens op google. Dat zijn van die gele plaatjes die je aan je paard moet hangen als je op buitenrit gaat. Is een bijdrage om de ruiterpaden bij te houden enzo.

Sieshuh, kleine correctie. Dat plaatje is niet overal verplicht. In NRW ja, in Niedersachsen, nope ;) Hij is dus echt niet overal verplicht of zelfs ingevoerd.

hagelslag schreef:
Een dieselauto is trouwens wel iets duurder dan een benzineauto.

:j Mijn slagschip is een diesel. Maar dan nog is het een lachertje ten opzichte van de belasting in NL.
De mijne heeft een groene plakette en ik betaal dus in het jaar 442 euro. Mijn oude Volvo 740 heeft en krijgt geen enkele plakette en die deed 558 euro per jaar (die zal iets omhoog gegaan zijn hij is ondertussen al 2 jaar afgemeld). Dat is minder dan de helft van wat hij in NL deed. 1250 euro per jaar. Wel zorg dus dat als je hier een auto koopt je tenminste een groene plakette erop hebt. De hoogte van de belasting is ook daarvan afhankelijk. Je betaald hier nl naar motorinhoud en vervuiling.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:24

Kijk, dat wist ik dus niet, maar zit dan ook in NRW ;) .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:17

Onze paarden kwamen ook zeer zelden van het erf. Maar waren toch als rijpaard verzekerd. Je kan er altijd een keer afvliegen. Of een paard dat door de omheining gaat of wat dan ook.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 19:38

Rina, waar is die groene plakette dan voor?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:45

Groene plakette heeft te maken met hoeveel uitstoot je wagen heeft. Heb een diesel uit 2000 die heeft een gelbe plakette =verontreinigend en daardoor wat duurder in de wegenbelasting. Je hebt rood= erg verontreinigend en mag dus ook de grote steden niet meer in gelb= verontreinigend, maar volgens mij mag je hier ook nog overal mee rijden en groen= minst vervuilend en voordeligste in wegenbelasting.

Edit
Als jullie een spiksplinternieuwe auto willen kopen schijnt het erg lonend te zijn om deze in Nederland te kopen en zonder dat hij op kenteken is gezet naar Duitsland te laten exporteren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 20:30

We gaan geen nieuwe auto kopen. Waarschijnlijk een van rond 2010 ongeveer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:58

https://www.umwelt-plakette.de/feinstau ... 4d50158d1e

Info over de verschillende plakettes :D en verder heeft zigranta het al uitgelegd :D Mijn blik heeft dus een groene en ik mag nog al die zones in. Maar die Umweltplakette geldt dus voor iedereen ook de buitenlanders die in die gebieden wil rijden. Het Ruhrgebied is voor een groot deel een "greenzone". Waar je dus zonder groen niet meer mag rijden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 12:23

Ik ben trouwens ook wel benieuwd waar jullie naar de tandarts, ziekenhuis, huisarts en apotheek gaan??

Mijn man blijft sws in Nederland werken. Wat ik heb begrepen is dat hij kan kiezen of hij in NL of DL gaat.
Als ik stop met werken ben ik toch aangewezen op de Duitse zorg.?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:41

En mobiele telefoon aansluiting?
Mijn huidige KPN abonnement loopt nog ruim een jaar.
Nou heb ik achterin het weiland wel ontvangst op het nl netwerk ( kwam ik tijdens de bezichtiging achter toen ik ineens appjes en mails binnen kreeg)
Voor bellen e.d is het denk ik wel handig een duits abonnement af te sluiten of evt prepaid?
Iemand suggesties, ook ivm bellen naar NL?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:39

ClaudiaHS schreef:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd waar jullie naar de tandarts, ziekenhuis, huisarts en apotheek gaan??

Mijn man blijft sws in Nederland werken. Wat ik heb begrepen is dat hij kan kiezen of hij in NL of DL gaat.
Als ik stop met werken ben ik toch aangewezen op de Duitse zorg.?

Mijn man werkt in NL en heeft een Nederlandse verzekering maar ook een Duitse die afrekent met de verzekering in NL. Hij mag kiezen waarheen hij gaat. De eerste jaren ging hij in NL en nu gewoon hier en zit dan niet met de eigen bijdrage.
Ik heb in Duitsland gewerkt en moest me privé verzekeren, sinds een paar jaar gestopt en nu via mijn man bij het CVZ verzekerd. (In NL voor in het buitenland wonende mensen die niet werken). Kost me 65 euro per maand en geen eigen bijdrage. Heb een pasje van een duitse verzekering (barmer) die dat met hun dan weer verekent. Ik mag alleen in Duitsland.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:58

Kpn kun je ook vragen om een buurlandcontract, dan kunnen mensen vanuit Nederland gewoon jouw 06-nummer bellen en krijg jij geen extra kosten doorberekend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:05

Ik zal dat eens navragen bij kpn Hoe dat zit. Met dat contract kan je dan zelf niet zonder extra kosten bellen naar NL?

Wbt de zorgverzekering moet ik dan ook maar even navragen bij degene waar we nu zitten.
Ik blijf eerst nog 2-3 maanden werken in NL daarna stop ik ermee.