Ik ben "anders" en daar ben ik TROTS op!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:18

Sonja_vR schreef:
Volgens verwachting wel wat negatieve reacties alsof er
"Ik ben lekker anderes nenenene neneh" gezegd word. :)
Maar ts post dat juist haar omgeving haar keuzes nogal eens bekritiseert, door de omgeving nog al eens als vreemd word bestempeld...
En ja , dat is soms naar, soms boeit het niet , maar het kan wel degelijk een hele flinke impact hebben.
Als er maar genoeg negatief gedaan word over keuzes en gedachtengoed kan dat echt vervelend zijn.
Ik ben mijn hele opgroeien door mijn directe em indirecte omgeving als apart bestempeld en ben daar met mijn 35 jaar nog steeds de brokstukken van aan het opruimen.
Dus als je op vrij jonge leeftijd goed weerbaar tegen bent
Hartstikke goed

"Is't niet heerlijk om schaapies te kijken terwijl wij lekker allemaal een eigen kant op gaan?" klinkt wel degelijk alsof TS zich wat beter voelt dan de rest die zogenaamd niet "anders" is :+ Maar goed, als je in de illusie wilt leven dat je als een van de weinigen een andere kant op gaat moet je dat vooral blijven doen, als je daar gelukkig van wordt :D

Ik heb zo vaak te horen gekregen dat ik "anders/apart/etc" zou zijn. Misschien niet de meest doorsnee interesses op veel gebieden, maar met mij zijn er alsnog honderden anderen :D Vroeger als puber vond ik dat ook wel leuk hoor maar moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar overheen ben gegroeid want ik kan nu van een hoop "mainstream" dingen genieten waar ik me eerst te goed voor voelde. Veel leuker zo! :))

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:22

geerke schreef:
UhNee schreef:
Maar wat is dan normaal voor jullie? Ik heb ook een septum (een neppe weliswaar, maar toch) en houd van wat apartere kleding. Persoonlijk vind ik het heel leuk om bepaalde karaktereigenschappen die ik heb te vergelijken met die van andere mensen. Dan denk ik heel vaak: goh, ik ben eigenlijk wel uniek.

ik denk eigelijk nooit dat ik uniek ben....ik denk ook nooit over mijzelf dat ik trots moet zijn.
Ik denk wel vaak dat mensen die dat maar roepen over zichzelf een mega minderwaardigheids complex hebben en zichzelf dan maar moed inpraten ofzo.

Voor mij geldt dat vaak wel denk ik ja. Ik doe erg mijn best om 'normaal' te zijn (ik heb Asperger) en vaak genoeg moet ik mezelf moed inpraten dat het echt niet erg is om anders te zijn. Dat deed ik vooral op de middelbare school, er 'trots' op zijn dat ik apart was en niet zo goed met mensen op kon schieten en dan nam ik mezelf maar voor dat het toch beter en leuker was om alleen te zijn.

Tegenwoordig valt het gelukkig heel erg mee :) Nu ben ik er eerder trots op dat ik leuke vrienden heb en leuke dingen doe met ze.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:23

Ik vind dat "anders" juist een heel vervelend woord.
Wat is nou "anders" en wat is nou "normaal"?
Ieder mens is gewoon een mens, en ieder mens is uniek.
Niemand is het zelfde, daarom kan ook niemand normaal zijn of anders zijn.

Ik heb gister nog iemand gevraagd of die een foto van me wou maken.
Omdat die me als een idioot stond aan te staren.
Waarop die mevrouw antwoorde omdat ik "anders" was.
Heb maar gevraagd of we met heel de albertheijn op de foto zouden gaan, aangezien iedereen verschillend/anders is.

Ik ben voor vele mensen vast anders. Maar zo voel ik me niet.
Ik ben gewoon angelique, een doodnormaal persoon op deze aarde, goddank niet doorsnee als ieder ander persoon, en zou voor geen goud willen ruilen !

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:24

dorientjuh schreef:
[quote="geerke"
Maar wat is dan normaal voor jullie? Ik heb ook een septum (een neppe weliswaar, maar toch) en houd van wat apartere kleding. Persoonlijk vind ik het heel leuk om bepaalde karaktereigenschappen die ik heb te vergelijken met die van andere mensen. Dan denk ik heel vaak: goh, ik ben eigenlijk wel uniek.

ik denk eigelijk nooit dat ik uniek ben....ik denk ook nooit over mijzelf dat ik trots moet zijn.
Ik denk wel vaak dat mensen die dat maar roepen over zichzelf een mega minderwaardigheids complex hebben en zichzelf dan maar moed inpraten ofzo.[/quote]

Nou dat inderdaad. Jezelf afzetten van de massa, terwijl je eigenlijk gewoon nog op zoek bent naar jezelf.

Nee hoor, doe mij maar lekker mainstream met alles. :)[/quote]

Misschien is dat wel zo, maar dat is toch helemaal niet erg? Ik heb respect voor de mensen die ondanks een minderwaardigheidscomplex hebben en niet zo zelfverzekerd zijn tegen zichzelf blijven zeggen dat ze trots op zichzelf zijn. Hoe denk je dat dat minderwaardigheidscomplex word weggenomen?
Je moet ook niet trots op jezelf zijn, maar het lijkt me best saai als je dat nooit bent eerlijk gezegd :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:29

Misschien zou je als je een minderwaardigheidscomplex hebt, eens de oorzaak moeten aanpakken en niet je anders kleden en dergelijke om je daardoor beter te voelen dan 'de rest'. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:31

Xyris schreef:
En aan iedereen: Is't niet heerlijk om schaapies te kijken terwijl wij lekker allemaal een eigen kant op gaan?

Wie zijn die "schaapies" dan? Hoe weet jij dat zij niet ook afwijken van de norm? Wanneer ben je anders genoeg om geen schaap te zijn? En waarom is iemand die toevallig een gangbare smaak heeft ook meteen een schaap, alsof ze blindelings de massa volgen? Anders zijn is prima. En als je omgeving je daar regelmatig om bekritiseert snap ik ook dat het bevrijdend voelt om te zeggen: "Nou, en ik ben tróts op wie ik ben!" Maar is het nodig om andere mensen dan maar gelijk te beledigen?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:33

dorientjuh schreef:
Misschien zou je als je een minderwaardigheidscomplex hebt, eens de oorzaak moeten aanpakken en niet je anders kleden en dergelijke om je daardoor beter te voelen dan 'de rest'. :)

Je pakt de oorzaak juist aan als je afentoe zegt (en te horen krijgt) dat je trots bent op jezelf. En als mensen zich zelfverzekerder voelen door zich niet te kleden als de standaard nederlander, wat maakt het uit? Wie zegt dat je je gelijk beter voelt dan de rest?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:42

Ik ben zoals iedereen en dat stoort me niet. Natuurlijk heeft iedere persoon zijn eigen interesses en mogelijkheden en ambities en voorkomen, maar uiteindelijk zijn dat maar heel miniscuule verschillen en lopen er genoeg rond met dezelfde interesses en of levensstijl.

Wat me altijd is opgevallen is dat in bvb grootsteden mensen veel meer moeite doen om er verschillend/speciaal uit te zien. Misschien toch een soort van paringsritueel om een vrouwtje of een mannetje te vinden ?? Ja ik denk nogal biologisch :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:44

TS, ik ben blij dat je in de titel het woord "anders" tussen aanhalingstekens hebt gezet, want eigenlijk ben je juist normaal. Jij durft te zijn wie je bent en loopt niet als een onzeker schaap met de kudde mee.
Ook ik voldoe volgens de familie niet aan het standaardplaatje/gedachten, maar ik weiger om me als een gevangene te voelen door alleen maar te doen wat anderen willen dat je doet. Ik zou diep ongelukkig zijn als ik mijzelf niet zou mogen zijn. Dus blijf jezelf en geniet van het leven! *\o/*

Anoniem

Re: Ik ben "anders" en daar ben ik TROTS op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:04

Ik heb mezelf verbrand met kokend water toen ik amper 9 maand was, ben er heel mijn leven mee gepest en heb best wel rotervaringen achter de rug. Blijkbaar verwachten mensen van me dat ik een brave, stille en makke persoon moet zijn en dat ben ik dus niet. Ik ben heel extravert, vinden ze, alleen heeft niemand door dat ik daarmee de aandacht afleid van wat er dieper zit, ik heb een heel sterke eigen mening en ik ben echt geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Mensen zonder mijn verleden die zijn zoals ik, fietsen door het leven, maar in mijn geval wordt mijn persoontje niet aanvaard. Om 1 of andere reden vinden mensen dat ik moet veranderen in de persoon die zij voor ogen hebben en dat doe ik dus niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:06

Fiffill schreef:
Ik heb zo vaak te horen gekregen dat ik "anders/apart/etc" zou zijn. Misschien niet de meest doorsnee interesses op veel gebieden, maar met mij zijn er alsnog honderden anderen :D Vroeger als puber vond ik dat ook wel leuk hoor maar moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar overheen ben gegroeid want ik kan nu van een hoop "mainstream" dingen genieten waar ik me eerst te goed voor voelde. Veel leuker zo! :))

Ik moet opeens denken aan de opmerking van de man van een nicht van me.
Zij wonen in Canada en hij had zich afgevraagd wat er voor hem nou gezellig was aan familie uit Nederland die hij niet of nauwelijks kende.
Hij was toch thuis toen we op bezoek kwamen en mijn oog viel op wat muziek-CD's van een bepaalde muzikant die niet helemaal main-stream is, maar wel mijn belangstelling heeft. Ik zei daar wat van en ik had vervolgens beet :D Ik ben daarna nog met hem naar enkele winkels geweest en daar wat muziek gescoord waar ik nog steeds blij van wordt.

Voor de rest heb ik niet zoveel behoefte om me af te zetten tegen wat dan ook. Als ik denk dat rechtsaf slaan de beste optie is, dan ga ik rechts. Er zullen meer mensen rechts gaan maar ze gaan ook links.....

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:08

ik ben anders omdat ik 15 jaar ben en NIET naar one direction luister, geen fan ben van channing tatum (tegenwoordig is iedereen dat..). ik luister graag naar de radiomuziek op bijvoorbeeld 538, ik hoor liever queen of the red hot chili peppers dan een of andere popie-jopie die iedereen weer superaantrekkelijk vind.
ik ben anders omdat ik soms niet de beste kleding draag, combineer soms echt de foutste dingen en kom gerust in een joggingsbroek naar school. ook ben ik totaal niet van de make-up. hooguit een dagcreme en foundation. ook draag ik geen dure dingen, zoals broeken van 150.- of populaire sneakers van 90,- om er maar bij te horen.
laat mij mijn eigen smaak maar hebben, daar ben ik mezelf bij en ben ik trots op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:29

Tja ik ben vergeleken met de mensen op mijn school ook 'anders' (bandshirts, zwarte nagellak, doc. Martens, zwarte skinny jeans), maar als ik dan aankom op concerten die ik graag bezoek, dan val ik weg in de kudde en lijken we allemaal op elkaar :')

Ik denk dat 'anders' ligt aan het stereotype waar je je in bevindt en of je daar aan voldoet of niet.

@Hierboven, en 'hier' waar ik vandaan kom zou jij dus weer heel normaal zijn. :)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:34

@DeEenhoorn: niks mis mee hoor! Maar weet dat mensen niet alleen maar broeken van 150 euro en sneakers van 90 euro kopen om 'erbij te horen' ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:45

Ik begrijp dat hele neerkijken op anderen die wel "gewoon" zijn niet zo. Wat is er mis met houden van mainstream tv-programma's, luisteren naar One Direction en roze nagellak dragen? Waarom neerkijken op vrouwen die graag make-up dragen en ervan genieten zich op te kleden? Als die mensen gelukkig zijn, wie zijn wij dan om hier commentaar op te hebben? Er zeggen hier zelf meerdere mensen dat ze het niet leuk vinden om bekritiseerd te worden op basis van hun keuzes, en dat is begrijpelijk. Maar dan vind ik het ook een beetje stom om vervolgens zelf wél kritiek te geven op anderen. Het lijkt een beetje alsof hier een sfeertje hangt van wij vs. zij, en dat "zij" per definitie stom zijn omdat ze "gewoon" zijn.

Een meisje dat van popmuziek houdt is even waardig/leuk/gelukkig als een meisje dat naar alternatieve muziek luistert. Mensen die ervan houden om discussies te voeren zijn even goed als mensen die niet discussie-minded zijn en zich met andere dingen bezig houden. En als mensen geld willen geven aan spullen die ze graag willen hebben om erbij te horen, dan is dat toch hun goed recht?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:48

Snap dat het niet altijd is om er maar bij te horen hoor :) maar dat komt wel voor dus ik gebruik dat even als voorbeeld :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:59

Ik voel mezelf niet anders of vreemd. Ben niet uniek maar gewoon mezelf.

Ik geef niets om kroegen, uitgaan of stappen. Een keer een kermis is lrima. Ik loop het liefste rond in een tuinoverall en op crocks. Heerlijk tuinieren. Een eigen vlindertuin gecreëerd en hier foto's van maken. Heerlijk samen met opa de grote moestuin bijhouden, schoffelen, spuiten en oogsten. Ik ga graag op visite bij de oudere mensen van 70+ die ik nog ken van het poetsen in de thuiszorg. Bij mijn opa en oma kom ik minstens 5 van de 7 dagen binnen gevallen. Wonen ook naast ons. Mijn andere opa zie ik ook 2x per week. Werk in de zorg wat mijn passie is. Overwerken vind ik niet erg. Heerlijk met die mensen.

Ik houd niet van de top40. Wat een herrie. Geef mij maar puur nl. Lekker Nederlands talig. Simpele maar heerlijke muziek.
Winkelen,soms leuk soms omdat het moet.

Mijn zusje winkelt hetiefst iedere dag.. Tja daar houd ik niet van.

Ik voel me niet anders. Vroeger schaamde ik mezelf. Nu denk ik dit is mijn dingg en staat het je niet aan dan kijk je lekker de andere kant op..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:02

Ben ik anders? Mss om het feit dat ik vroeger als meiske van 15/16 jaar oud besloot dat ik het technisch onderwijs wilde volgen als automonteur. Dit was in die tijd, we hebben het over ongeveer 1980 toch wel bijzonder. Ik was dan ook de enige "meid" op school. Daarna toen ik een jaar of 24 was heb ik mijzelf aangemeld voor een volwassenopleiding voor scheepsbouw, ook daar was ik als enige jongedame present. Ik heb hierdoor als vrouw zijnde een behoorlijk ontwikkeld technisch inzicht en vermogen. Later qua werkgebeuren was ik vaak de eerste vrouw die op de werkvloer aanwezig was in een "hok" vol mannen.

Bij sollicitatie's verwacht men in de eerste instantie min of meer een manwijf aan te treffen, menigeen is dan ook verbaast als er een totaal ander type voor hun neus staat.
Als ik aan het klussen ben zijn de rollen vaak omgedraaid. Ik sta met hamer, zaag en spijkers klaar terwijl de mannelijke helft de plankjes vast houdt.

Wat tegenwoordig, wel in mindere mate dan toen, in de praktijk voorvalt is bv bij het kopen van gereedschap. Ik merk vaak dat men mij gewoon maar wat op de mouw spelt onder het mom van "vrouwen hebben daar toch geen verstand van".
Als ik om een electrische heggenschaar vraag komt men met een buxusschaar aandraven terwijl ik een 50cm zaagblad in gedachten heb. Wil ik bv een goede vijverpomp dan is het nogal eens lastig om de juiste info te krijgen omdat men op voorhand er vanuit gaat dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb en maar terug moet komen als manlief erbij is.

Dit zijn zo even een paar kleine voorbeelden en ja zelfs anno 2015 komt dit nog steeds voor.

Maakt mij dit anders? Geloof van wel ja :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:03

Ik blèhr met m'n 32 jaar het hardste mee met Taylor Swift, hou van make up dingetjes en ben gek op veel mainstream dingen.

Als dat mij tot een schaap maakt, so be it. Ik ben in ieder geval wel een blij schaap. *\o/*

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:07

Wie is er niet 'anders' dan? Wie is er dus 'hetzelfde'?

Dacht: gooi deze filosofische stelling er eens even in..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:12

Joscaa schreef:
Eerlijk? Ik irriteer me een beetje aan de mensen die zo hard roepen dat ze anders zijn. Want er willen zoveel mensen per definitie "anders" zijn en dat slaat helemaal nergens op. Je bent niet anders omdat je andere kleding draagt, omdat je per definitie niet met de mode mee wilt, omdat je andere muziek luisterd.

Ik erger me er zo aan. Waarom moet er altijd zo hard geroepen worden dat je "anders" bent en er trots op bent en je niet in een hokje geplaatst kan worden en blablabla.

ik eerlijk gezegd ook. Zo van" kijk mij eens speciaal zijn en dan vooral op anderen neerkijken. Je ziet het heel veel bij pubers. Die vinden zichzelf toch wel zooo bijzonder. Mijn stiefdochter heeft dat ook, heel ergerlijk.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 03-07-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:13

Maar TS vraagt waar je trots op bent van jezelf :+

Persoonlijk vind ik het niet erg wat men doet en wat men leuk vindt zolang ik zelf ook in mijn waarde gelaten word omdat ik andere dingen leuk vind :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:15

Icrack schreef:
Ben ik anders? Mss om het feit dat ik vroeger als meiske van 15/16 jaar oud besloot dat ik het technisch onderwijs wilde volgen als automonteur. Dit was in die tijd, we hebben het over ongeveer 1980 toch wel bijzonder. Ik was dan ook de enige "meid" op school. Daarna toen ik een jaar of 24 was heb ik mijzelf aangemeld voor een volwassenopleiding voor scheepsbouw, ook daar was ik als enige jongedame present. Ik heb hierdoor als vrouw zijnde een behoorlijk ontwikkeld technisch inzicht en vermogen. Later qua werkgebeuren was ik vaak de eerste vrouw die op de werkvloer aanwezig was in een "hok" vol mannen.

Bij sollicitatie's verwacht men in de eerste instantie min of meer een manwijf aan te treffen, menigeen is dan ook verbaast als er een totaal ander type voor hun neus staat.
Als ik aan het klussen ben zijn de rollen vaak omgedraaid. Ik sta met hamer, zaag en spijkers klaar terwijl de mannelijke helft de plankjes vast houdt.

Wat tegenwoordig, wel in mindere mate dan toen, in de praktijk voorvalt is bv bij het kopen van gereedschap. Ik merk vaak dat men mij gewoon maar wat op de mouw spelt onder het mom van "vrouwen hebben daar toch geen verstand van".
Als ik om een electrische heggenschaar vraag komt men met een buxusschaar aandraven terwijl ik een 50cm zaagblad in gedachten heb. Wil ik bv een goede vijverpomp dan is het nogal eens lastig om de juiste info te krijgen omdat men op voorhand er vanuit gaat dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb en maar terug moet komen als manlief erbij is.

Dit zijn zo even een paar kleine voorbeelden en ja zelfs anno 2015 komt dit nog steeds voor.

Maakt mij dit anders? Geloof van wel ja :)

Ja, vrouwen die een motorblok uit elkaar kunnen trekken en weer lopend krijgen, zijn ook vandaag de dag nog uniek :j
Ik heb nog een leuke V8 liggen, kom je uitleven :D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:16

farahdiba46 schreef:
Joscaa schreef:
Eerlijk? Ik irriteer me een beetje aan de mensen die zo hard roepen dat ze anders zijn. Want er willen zoveel mensen per definitie "anders" zijn en dat slaat helemaal nergens op. Je bent niet anders omdat je andere kleding draagt, omdat je per definitie niet met de mode mee wilt, omdat je andere muziek luisterd.

Ik erger me er zo aan. Waarom moet er altijd zo hard geroepen worden dat je "anders" bent en er trots op bent en je niet in een hokje geplaatst kan worden en blablabla.

ik eerlijk gezegd ook. Zo van" kijk mij eens speciaal zijn ;(

In sommige gevallen zal dit idd zo zijn, al ken ik ook dames die deze kreet roepen, maar onderwijl jaloers zijn op een andermans apartheid in die zin ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:18

Hahahahaha arme TS, een topic om eens te zeggen waar je trots op bent , mond uit in een topic over anders zijn of juist niet :)