Werken als Au-Pair in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:45

Zelf geen ervaringen mee, maar mijn beste vriendin heeft vier maanden als au-pair gewerkt in Duitsland. De eerste weken sprak ik haar geregeld via Skype en klonk alles fantastisch. Ze had het naar haar zin en het was een leuk gezin met twee kindjes van 3 en 5 (twee meisjes), waarbij de moeder doordeweeks een heel eind verderop werkte, terwijl de vader dichter bij huis werkte en iedere avond thuis kwam. Na een maand viel me op dat ze was afgevallen en heel gestresst over kwam. Heb haar toen wel gevraagd of het goed ging maar nee, nee, niets aan de hand en ze had slecht geslapen omdat de jongste last had van de waterpokken.
Maar de verhalen werden steeds minder vrolijk en ik sprak haar steeds minder vaak. Tot ik 's nachts een smsje en vervolgens een telefoontje kreeg of we haar de volgende ochtend konden ophalen. Puntje bij paaltje: de vader zat geregeld aan haar en dwong haar ook tot handelingen, 'want ze was de vervangende moeder wanneer mams doordeweeks niet thuis was en dan moest ze zich daar ook naar gedragen.' Ze durfde eerst niet er tegenin te gaan omdat ze nergens anders terecht kon (had haar huurhuis opgezegd en met ouders geen contact) en de man had gezegd dat hij haar anders zonder pardon op straat zou zetten.

Alles is goed gekomen gelukkig. Ze heeft er daarna nog over na gedacht om bij een ander gezin te gaan Au-pairen, maar durfde het toch niet meer aan. Vond het sowieso stoer dat het nog overwogen heeft!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:05

Mooi dat je een goed gesprek hebt gehad TS :)

Ik denk dat de meeste tips wel gegeven zijn door mijn voorgangers. Hou genoeg geld achter de hand voor noodgevallen, concrete afspraken maken met je gezin over uren, taken, evt vakantiedagen, eten en over wat jullie doen als het vanuit één kant niet klikt. Spreek ook je verwachtingen uit naar hen en vraag hen naar hun verwachtingen over jou (of de ideale au pair).
En inderdaad prettig als je het gezin van tevoren kan ontmoeten :j

Ik ga over een jaar au pairen, alle afspraken zijn concreet, gezin ontmoet en heb er onwijs zin in!
Voor mij is het ook een toevoeging aan mijn cv, ik was wel specifiek op zoek naar een gezin met een kindje met een 'rugzakje'.
Overigens heb ik alles zelf geregeld, ik zag de meerwaarde er niet van in om een bureau in te schakelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

GrumpyCat schreef:
Waren al die horror verhalen uit Engeland of ook uit diverse andere landen, Maartje? Het is niet zo dat ik je niet wil geloven hoor, maar ik hoop gewoon dat het met dit gezin wel goed loopt.. naiëf dat ik ben :')

Wat erg dat dat bureau gewoon niet bereikbaar was. Moest je daar ook geld voor betalen als Au-pair zijnde? De website waar ik lid van ben (Aupairworld) regelt verder niks als het goed is, contact gaat echt via Au-pair en Host en daar moeten ook de afspraken gemaakt worden. Ik hamer echter wel op een goed contract, maar dat wil de host-mom volgens mij ook wel graag. Nog iets meer dan een half uurtje en dan begint mijn Skype gesprek, poeh de zenuwe!

Ook o.a. australië. Mijn eigen andere ervaring was ook in Frankrijk, was niet zo erg als die in Engeland maar was ook niet fantastisch.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:23

Jeetje Cayenne, wat een verhaal.. dat is wel echt een horror scenario zeg! Inderdaad knap dat ze het nog wel heeft overwogen, ik denk dat ik na zo'n ervaring absoluut de gok niet meer zou wagen!

Afspraken en papieren kunnen we mooi volgende week zondag maken, dan kunnen we immers beide tekenen. :j Spannend Darah, dat jij volgend jaar ook gaat Au-pairen!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 08:36

Nou ben er achter gekomen dat sommige Hosts inderdaad niet alles zijn.. alles was in principe rond in Duitsland, gezin was laaiend enthousiast en hebben elke dag uitgebreid contact gehad over wat er allemaal geregeld moest worden (zowel in Nederland voor mij als in Duitsland). Huisadres gekregen zodat ik kon gaan oriënteren en de nodige informatie over de taalcursus die ik zou volgen.. maar gisteravond kreeg ik plots een mailtje..

.. het gezin had hiervoor contact gehad met een andere Au-pair, die had in principe afgezegd omdat ze toch in haar eigen land zou gaan studeren. Ze is hier alsnog op terug gekomen en het gastgezin heeft besloten haar als au-pair aan te nemen.. Tijdens ons Skype gesprek gaf ze nog duidelijk aan absoluut geen contact te hebben met andere potentiële Au-Pairs en ze helemaal voor mij gingen. :x Zet ze er ook nog bij dat als ik in 2016 een gastgezin zoek, ik welkom ben.. wat denk je zelf..

Dit is allemaal heel onverwachts! Ik heb afgelopen maandag mijn ontslag ingediend omdat het gezin graag wilde dat ik in augustus zou beginnen.. alles was in principe al rond. Geen baan meer, geen gastgezin meer.. gelukkig nog een hele hoop aanbiedingen staan via Aupairworld, maar dit komt wel even hard aan zeg! Mijn vertrouwen is even de grond in geboord.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:41

Jeetje wat een slecht nieuws zeg! Zo jammer! Kun je je baan niet alsnog informeren over de stand van zaken?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 08:48

_Nelleke_ schreef:
Jeetje wat een slecht nieuws zeg! Zo jammer! Kun je je baan niet alsnog informeren over de stand van zaken?

Ja in principe zou dat best nog kunnen, al ben ik ook alles behalve gelukkig in mijn huidige functie. Was net zo blij met mijn ontslag! Heb mij voor vandaag maar even ziek gemeld onder het mom van dat het mij allemaal even te veel is geworden (zonder in detail te treden). Ik ga nu eerst even kijken of ik een ander gezin kan vinden voor dit jaar denk ik. (en misschien toch ook eens kijken bij de Emirates, wat jij vertelde.)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:11

Oh wauw, dat is knap l*llig :\
Hopelijk vind je nog iets anders voor augustus!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:19

Ja ik ben behoorlijk pissed off eigenlijk. Heb zojuist een nette mail terug gestuurd en heb ze het beste gewenst, maar eigenlijk ben ik er best chagrijnig om. Nu aan het rondkijken voor een ander gezin, maar het gaat nog lastig worden voor augustus ben ik bang.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:12

Wat een poedersuiker! Sorry hoor maar jemig.

Wanhoop niet, er zijn echt nog heel veel gezinnen die iemand zoeken. Maar zet dus volgende keer je geld niet op 1 gezin. Gooi een lijntje uit en zorg dat je wat te kiezen hebt.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:30

lieveli schreef:
Wat een poedersuiker! Sorry hoor maar jemig.

Wanhoop niet, er zijn echt nog heel veel gezinnen die iemand zoeken. Maar zet dus volgende keer je geld niet op 1 gezin. Gooi een lijntje uit en zorg dat je wat te kiezen hebt.

Het is een wijze les voor de volgende keer ja, maar wel een hele bittere.. :\
Ergste vond ik nog dat ze aanbood voor 2016! Ze had die andere meid moeten vertellen dat ze al iemand had en dat ze in 2016 kon komen, niet mij! 'Ja maar zij had al reeds ervaring als Au-pair'.. pff.. en tijdens het Skypen was het nog geen probleem dat ik geen ervaring had..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 07:53

Heb gisteravond laat weer een email terug gekregen van het gastgezin.

Ze verteld dat ze zich zo rot voelt erover en dat ze niet had gerealiseerd dat ik nu in zo'n kwetsbare situatie zit. Vervolgens verteld ze dat die andere meid nog geen definitief antwoord heeft gegeven, ze wilde mij laten weten dat ik eventueel op zoek moest naar een ander gezin zsm. Ze wil mij, als ik er nog behoefte aan heb, vandaag of morgen laten weten wat ze doen met die kandidaat en dat ze anders mij wel graag willen hebben. Als laatst zegt ze dat ze wel begrijpt als ik het niet meer wil.

Ja.. wat ik daar nou mee aan moet. Ik ben dus duidelijk 2e keus.. een back up mocht die ander alsnog nee zeggen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:37

Ik zou, door de manier waarop dit nu al is gegaan, niet meer bij dit gezin gaan. Als het al zo begint vraag ik me af hoe het verder zou gaan

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 08:46

Maartje1990 schreef:
Ik zou, door de manier waarop dit nu al is gegaan, niet meer bij dit gezin gaan. Als het al zo begint vraag ik me af hoe het verder zou gaan

Ja dat staat mij dus ook een beetje tegen. Ik heb een nette mail terug gestuurd met dat ze mij wel op de hoogte mag houden (dat vroeg ze), maar dat ik wel ondertussen aan het kijken ben voor een ander gastgezin.

Gekke situatie dit. :x

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:34

Ik zou dit gezin maar gewoon achter je laten want ja het Is bestwel een nare streek die ze je geleverd hebben...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:26

Nou het gezin heeft zojuist officieel gevraagd of ik alsnog lang kom zondag en hun Aupair wil worden.. :=

De andere kandidaat heeft alsnog afgewezen en ze schamen zich rot.. maar wilden mij toch heel graag hebben dan. Voel mij wel erg 2e keus nu, maar aan de andere kant heb ik net ontslag genomen en ben ik hartstikke werkloos.. twijfel wat te doen, misschien op zijn minst even kennis maken zondag..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:28

Ik zou gaan :j Je baan heb je al opgezegd en je zat al in dit traject, tot het vervelende 'foutje' van het gezin. Daarom zou ik gewoon gaan kennis maken. Je hebt niets te verliezen en wie weet volgt er een fijn gesprek en wordt het één en ander duidelijk.
Vanuit daar kun je alsnog verder kijken, toch? :) Mocht het niets worden, heb je de eer aan jezelf gehouden en het netjes afgesloten.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:35

Cayenne schreef:
Ik zou gaan :j Je baan heb je al opgezegd en je zat al in dit traject, tot het vervelende 'foutje' van het gezin. Daarom zou ik gewoon gaan kennis maken. Je hebt niets te verliezen en wie weet volgt er een fijn gesprek en wordt het één en ander duidelijk.
Vanuit daar kun je alsnog verder kijken, toch? :) Mocht het niets worden, heb je de eer aan jezelf gehouden en het netjes afgesloten.

Ja zo denk ik er ook over. Mocht het echt niet bevallen dan bedank ik ze vriendelijk en zoek ik verder. :j

Vind het wel lastig, want voelde mij behoorlijk bedonderd maar ze zijn er wel heel netjes op terug gekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:43

_Nelleke_ schreef:
GrumpyCat schreef:
Een jaartje als stewardess klinkt ook niet slecht nee! Maar zijn er geen speciale opleiding eisen aan verbonden? Ik heb enkel een koksdiploma in de la liggen, omdat ik echt niet wist wat ik destijds moest. (en nog steeds niet :'))

Emirates hanteert geen speciale opleidingseisen behalve een afgeronde middelbare school opleiding. Je moet wel redelijk engels kunnen spreken omdat de interne (en door hen betaalde) opleiding van 6 weken in het engels is. De selectie is heel streng maar als je je goed inleest in de kledingvoorschriften en make-up en veel glimlacht is het goed te doen. ;)

Vliegen bij Emirates is zwaar omdat je lange routes vliegt en meestal maar 24u op locatie verblijft. Het is echter niet ondoenlijk en er zijn meerdere mensen die er al jaren naar tevredenheid vliegen. Emirates legt je bovendien op de route flink in de watten met de meest geweldige 5 * hotels en flink daggeld. Ze zijn geregeld in Nederland om te werven. Mocht je zoiets echt willen, lees je goed in voordat je je sollicitatie doet. (Je mag altijd PB-en.)

Wil je niet in zoiets pushen maar wil je meer uitleggen dat er meer is dan alleen au-pairen. :D

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar wat klinkt dit goed :o Eigenlijk ver beneden mijn opleidingsniveau en ik kan ook niet zomaar weg (want vriend, huis etc) maar anders zou ik er echt zo voor tekenen, in elk geval voor een tijdje!

TS, pas inderdaad op dat je dit niet alleen doet omdat je weg wil uit Nederland. Ik heb er vorig jaar ook over nagedacht om dezelfde reden maar het uiteindelijk niet gedaan. Achteraf gezien ben ik daar heel blij om haha maar ik hou ook niet zo heel erg van kinderen :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:44

Ik zou wel aangeven bij dit gezin dat het nu voelt alsof je 2e keus bent en dat dit voorval niet veel vertrouwen wekt voor in de toekomst. Je kunt natuurlijk altijd aan hun reactie zien hoe ze zich erover voelen en daar kan jij je mening weer op baseren. :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:48

_Nelleke_ schreef:
Ik zou wel aangeven bij dit gezin dat het nu voelt alsof je 2e keus bent en dat dit voorval niet veel vertrouwen wekt voor in de toekomst. Je kunt natuurlijk altijd aan hun reactie zien hoe ze zich erover voelen en daar kan jij je mening weer op baseren. :)

Ja inderdaad heb je gelijk in. :j

Ik wil haar mail niet zomaar online zetten, maar ze had inderdaad zelf al gezegd van dat ze begrijpt als ik nee zou zeggen, omdat zij toch een beetje mijn vertrouwen hebben geschaad. Zijn verder hele schappelijke mensen voor zover ik ze kan inschatten!

@ Eulogy;
Balen hè.. klinkt inderdaad goed die Emirates. :D

Ik doe het ook zeker niet om Nederland alleen te ontvluchten. Ik wil graag uitzoeken wat ik nou echt verder wil doen hierna. En ik vind kinderen ontzettend leuk haha.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:51

Ja maar niet per e-mail aangeven maar echt tijdens het gesprek zodat je op je gevoel kunt afgaan. Als je de mensen voor je hebt zitten kun je beter peilen hoe ze zich er echt over voelen dan dat het op papier staat.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:54

_Nelleke_ schreef:
Ja maar niet per e-mail aangeven maar echt tijdens het gesprek zodat je op je gevoel kunt afgaan. Als je de mensen voor je hebt zitten kun je beter peilen hoe ze zich er echt over voelen dan dat het op papier staat.

Ik hoop dat ik daar de ballen voor heb, om dat face to face te zeggen. :o Ik ben een beetje het type mens die andere mensen wil 'pleasen' en daarom dit soort dingen ook wel snel wil vergeven. Zou wel goed zijn als ik gewoon aan zou geven tijdens het gesprek van 'joh, vind het niet zo leuk hoe het gelopen is en ik voel mij erg 2e keus en de manier waarop verdiend ook geen schoonheidsprijs.'

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:35

Dit gezin wordt het niet. Je bent 2e keus en je bent verdorie geen speelgoed! Gewoon mailen dat je vriendelijk bedankt voor de kans maar dat je verder gaat zoeken.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:09

lieveli schreef:
Dit gezin wordt het niet. Je bent 2e keus en je bent verdorie geen speelgoed! Gewoon mailen dat je vriendelijk bedankt voor de kans maar dat je verder gaat zoeken.

Kennismaken kan toch geen kwaad? Je kan dan inderdaad wat al gezegd was ingaan op de gevoelens en vanuit daar kijken wat je doet..