relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: relatie met een moslim.... waar loop je tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:36

Nu begrijp ik je standpunt wel beter, daar moet ik je wel gelijk in geven ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:07

elenaMM77 schreef:
Snollygoster schreef:
Nou Elena jij hebt ook op alles wat te zeggen, vanwaar die hardnekkige "verdediging" van moslims? Elke cultuur heeft zijn rotte appels nu eenmaal.

precies wat je nu zegt Snollygoster..

ik mag blijkbaar zorgzaam zijn naar mijn vriend..
maar in het geschetste voorbeeld heb je het over een rotte appels?

hoe weet je zo zeker dat ik niet onderdrukt wordt
en dat het bij het voorbeeld niet juist vrije keuze is?

ik verdedig niet hardnekkig 'moslims'.
ik ben hardnekkig als mensen met vingers wijzen naar mensen die anders lijken te leven
en anders zijn absoluut niet kunnen accepteren
en vervolgens de rotte appels gebruiken om dat als doorsnee te hanteren voor een beeld van een hele bevolkingsgroep of cultuur..

In iedere cultuur zijn er excessen van huiselijk geweld.. echte als er huiselijk geweld voorkomt binnen een moslim relatie. dan is het door hun cultuur en wordt het dus neergezet als cultuur issue.. En als het een Nederlands gezin is, dan is het gewoon een achterlijke vent, gelukkig zijn wij Nederlanders niet zo..

ja er zijn cultuurverschillen, zeer zeker.. maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dienstbaarheid naar de partner fout is binnen de moslim gemeenschap.. en acceptabel doch verwerpelijk (veel mensen vinden het nog steeds verwerpelijk als je als vrouw liever niet de broek aan hebt in huis) als je als westerling dienstbaar bent aan je partner.. STerker nog, we gooien dan graag nog even lachend olie op het vuur als het de man is die liever dienstbaar is.. want dan ben je een watje.

Een corrigerende tik aan de vrouw is toegestaan. Binnen de moslim gemeenschap is dat veel meer geaccepteerd denk ik persoonlijk. Familieleden van beide kanten weten ervan en er wordt niets van gezegd of over gepraat. Helaas heb ik dit in diverse moslimgezinnen van dichtbij meegemaakt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:40

Snollygoster schreef:
Nu begrijp ik je standpunt wel beter, daar moet ik je wel gelijk in geven ;)

gelukkig maar.. het is niet mijn bedoeling om gewoon ieder argument de lucht uit te schieten natuurlijk :'). want dan blijft er zo weinig over om over te praten..

Tabuluga:

hopelijk wordt dat in de loop van de tijd ook minder. 'wij' christenen, 'westerlingen', zijn wat eerder begonnen met het inzien dat relaties tussen een man en een vrouw, of tussen volwassenen en kinderen niet veel te maken heeft met het uiten van macht door fysieke 'mishandeling' (een corrigerende tik overleven we allemaal wel en zullen ook echt geen blijvende gevolgen hebben, maar het hoeft gewoon niet). Natuurlijk komt het in de westerse wereld ook nog her en der verpreid voor in meer of mindere mate (ok, soms denk ik wel eens dat een corrigerende tik ook wel eens op zijn plaats kan zijn waar het dan niet gebeurd :') ). Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:53

elenaMM77 schreef:
Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'.

Sorry maar hier gaan mn nekharen echt van overeind staan. Je suggereert hiermee dat het dus oké is om je partner te disciplineren/corrigeren.............
Probleem zit hem er onder andere in dat het in de moslimcultuur normaal is dat de vrouw gehoorzaam is aan de man (en dat is heel wat anders dan dienstbaar). Of die gehoorzaamheid nu via de handjes of verbaal wordt afgedwongen maakt niet uit, omdat het in beginsel al fout is.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:56

Ik heb een relatie gehad met een koerd, met een niet zo'n al te beste uitkomst.
Geen leuke man, poedersuiker relatie, alle vooroordelen waren van toepassing op mijn relatie.
Hij woont nu in de Filipijnen, waar ik stiekem hoop dat hij nog een onder een vrachtwagen of trein komt.. :')

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:08

Hahah _YSB_ Foei!
Dat kun je toch niet zeggen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:21

Gloa schreef:
elenaMM77 schreef:
Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'.

Sorry maar hier gaan mn nekharen echt van overeind staan. Je suggereert hiermee dat het dus oké is om je partner te disciplineren/corrigeren.............
Probleem zit hem er onder andere in dat het in de moslimcultuur normaal is dat de vrouw gehoorzaam is aan de man (en dat is heel wat anders dan dienstbaar). Of die gehoorzaamheid nu via de handjes of verbaal wordt afgedwongen maakt niet uit, omdat het in beginsel al fout is.

dat suggereer ik niet?
Tabulga geeft aan dat het nog veelvuldig voorkomt binnen de moslim gemeenschap
In de westerse (niet-moslimgemeenschappen) kwam dit tot zeer recent ook nog veelvuldig voor, maar draait langzaam maar zeker naar een maatschappij waarbij deze vormen van discipline en correcties vervangen worden door andere manieren en huiselijke discipline (dus tussen vrouw en man) verdwijnt (dit had ik echter niet specifiek benoemt). ik suggereer nergens dat het akkoord is om bij de ander iets af te dwingen, of dat een tik vervangen door verbaal misbruik (want zo noem ik dat) wel goed is? ook geef ik nergens aan dat het corrigeren of disciplineren van een partner akkoord is (ik had het tevens over corrigeren en disciplineren van kinderen). als dat zo overkomt dan hoop ik dat dat bij deze rechtgetrokken is..

zoals eerder aangegeven, een relatie moet een vrije gekozen vorm hebben en aannemen.. en iedere gemaakte keuze hoort gerespecteerd te worden, zonder veroordeling van buitenaf. Dat kan een relatie zijn waarin een van beiden duidelijk dienstbaar of volgzaam is, of zelfs in meer of meerdere mate gehoorzaamheid (wie kent er niet een relatie waarin de man wordt rond gerecommandeerd door de vrouw des huizes en verzet allang opgegeven heeft).

gehoorzaamheid en dienstbaarheid zijn twee hele verschillende dingen inderdaad. en weer een andere is volgzaamheid. vanaf de buitenkant is dat niet te zien, tenzij er iets plaatsvind zoals aangegeven dat er een tik uitgedeeld wordt of verbaal geweld gebruikt wordt om iets af te dwingen, dan is het gewoon sowieso foute boel. ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben gloa?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:24

Interessant dit! :j

Mijn tante had jaren geleden een relatie met een turk. Ik heb er weinig van mee gekregen omdat ik toen zelf nog vrij jong was. Maar ik weet wel dat mijn opa en oma (haar ouders) totaal niet te spreken waren over hem. Mijn ouders vertelden ook wel eens dat het een groot drama was... Eigenlijk moet ik nog eens vragen wat er precies allemaal gaande was toen, vind ik wel interessant! :j

Ik wil ook even inhaken op de discussie die elena o.a. voerde. Die 2 voorbeelden die noemt. Helemaal waar hoor, maar volgens mij weten we allemaal dat veel moslims op de wereld naast hun geloof ook een cultuur hebben waarin de vrouw gewoon niet gelijk is aan de man. De een zal hier soepeler mee om gaan dan de ander, maar ik vind het altijd wat schijnheilig om er dan zo omheen te praten dat dat niet zo is ofzo, of dat het cultuur is en niet geloof (maakt dat het minder erg?) of dat het allemaal niet zo erg is. Daar gaat het niet zo zeer om volgens mij :+

Vervolgens hebben velen snel zo'n houding van: "als zij dat zo willen doen, moeten ze dat lekker doen, zolang ik er maar geen last van heb." Het komt er op neer dat vele regeltjes (of ze nou vanuit cultuur of geloof komen) alleen voor vrouwen gelden. Vrouwen moeten het maar doen met al deze (seksualiteit) controlerende regels, terwijl mannen in dat zelfde opzicht vrij uit gaan. En ook al zijn de vrouwen het er zelf mee eens (omdat zij ook dat geloof en/of die cultuur hebben), moeten we het dan maar goed keuren?

We zijn het er ook met zijn allen niet mee eens dat vrouwen niet in de politiek zouden mogen zitten toch? (SGP) en daar hebben we ook een stokje voor gestoken. In zo verre zelfs dat de SGP zelf verplicht vrouwen moet toelaten.
Naar mijn mening zouden we met het zelfde oog naar islamitische groeperingen en midden oosterse culturen moeten kijken. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:53

absoluut, je hoeft het niet zondermeer 'toe te laten'. we mogen best aangeven en aankaarten dat we het niet gewenst vinden en dat het niet strookt met normen en waarden die wij nastreven. sterker nog, ik denk dat dat een morele verplichting is die je hebt als mens naar je medemens.. om alternatieve te laten zien en mee te geven als er een situatie is die niet overeen komt met je eigen normen en waarden.. immers anders zou je de ogen sluiten voor dingen die fout zijn in jouw beleving (andersom zal dat ook gebeuren.. denk aan hoe de rest van de wereld en zelfs een deel van de Nederlanders het sinterklaasfeest in de traditionele vorm veroordeeld. of hoe men gemengd zich uitlaat over bijvoorbeeld het Nederlandse drugsbeleid).

maar ik denk ook dat je mensen de tijd moet geven om mee te gaan met de tijd, gebruiken opnieuw te bekijken, te herzien en manieren van leven en levensovertuigingen aan te passen.. wij hebben die ook gekregen, als je er toentertijd heel veel druk of heel veroordelend mee was omgegaan, dan zou men ook hard aan de eigen normen en waarden hebben vastgehouden..

het is een dunne balans tussen helpen om een verandering te weeg te brengen, of veroordelen van iemands manieren.

En idd SGP is nog een van de laatste overblijfselen uit onze eigen antieke 'normen en waarden' pakket.. en hoe recent heeft die dwang nog maar plaatsgevonden.. En ben ook van mening dat je zulke druk ook best op een andere cultuur of geloofsgemeenschap mag leggen..

Binnen de gezinssituaties is dat wat lastiger, omdat het bij ongelijkheid binnen een relatie lastig is vast te stellen of dit een vrijwillige keuze is, of het onder dwang gebeurd, of dat het onder noemer geloof wordt doorgedrukt en in hoeverre de vrouw vrij is om die keuze daarin te maken om dit te volgen (wat zijn de gevolgen als ze het niet doet).

het is best een stekelig onderwerp.. want de man mag de vrouw niet dwingen in een rol in een relatie.. maar mag de gemeenschap, of regering een vrouw wel in een bepaalde rol dwingen binnen een relatie of gemeenschap? keuzevrijheid doordrukken is een goed iets, iedereen moet zich bewust zijn van de keuzes die hij of zij kan maken in mijn ogen. Het is wel glad ijs als men druk uit oefent tot het maken van bepaalde keuzes, want waar houdt druk op en waar begint dwang.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:02

Nassie schreef:
Hahah _YSB_ Foei!

Als je weet wat voor rotzak het was dan had je het vast ook gezegd... :')

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:45

Ik wil mijn mening ook delen.
Al heb ik zelf totaal geen relatie gehad met deze jongen.

Een Nederlandse verlegen jongen waarvan ik altijd dacht dat hij een beetje homo was. Niks erg aan hoor. Uiteindelijk krijgt hij een relatie met mijn beste vriendin (nl meisje). De jongen ik noem hem even J (23jr)gaat opeens om met het moslimse 'rras' en ontmoet daar een arabisch meisje (17/18 jr). Burka dragend en erg onderdanig. J. Vertelde mij op een dag dat hij haar "gedaan" heeft bij hem thuis in het bijzijn en aanmoediging van de broers van het Arabische meisje.. Ondanks dat hij naast dat hij mijn beste vriendin bedroog heb ik zijn verhaal aangehoord

Hij heeft haar gedaan maar haar niet gezien maar alleen de achterkant van de Burka opgetild waar deze Arabische dame niks onder droeg. En is zo van Bill gegaan. Enkele weken later nadat het uit is met het Nederlandse meisje hoort hij dat het Arabische meisje zwanger is. En J. Trekt bij haar en haar ouders in. Hij vertelde me dat hij pas tijdens het inwonen haar gezicht gezien heeft. En de weken ervoor haar niet anders gezien heeft als een zwart laken met een gaasje ervoor.

Afijn hij Was in Love. . Maar veranderde wel. Zo liet hij zijn baard staan en kreeg steeds meer extremere uitspraken over het Nederlandse ras.. zijn eigen afkomst.

Ik ben de jongen uit het oog verloren. Even later komt hij op het journaal.
Hij is moslim extremist geworden en is naar Syrië gegaan. En is blij met zijn verandering en dat hij een "belangrijke' functie bij ISIS gekregen heeft. Zijn naam is veranderd verklaarde op het journaal waarom hij extremist of en waarom hij in godsnaam moslim is geworden.

Begrijp me goed ik heb echt niks tegen moslims. Maar dit is wel een ander niveau en hier ben ik ondanks dat het niet aan mij is. Totaal niet mee eens.

Even later ben ik hem nog tegen gekomen. Ik sprak hem aan. Alleen om hem even gedag te zeggen.. ondanks dat mn nek haren overeind stonden. Hij vertelde dat de nl vrouwen niks waard zijn. Enz. Ik ben boos weg gelopen want dit draaide uit op een ruzie. Even later sprak mijn vriend de ouders van J. En zij hebben haar verteld dat E J. Niet meer spreken en hij enkele dagen nadat ik hem gesproken heb hij met zijn inmiddels vrouw en kind naar Syrië vertrokken is.en hij zijn familie achter heeft gelaten.
Helaas is het onbekend of J. In de tijd bij Syrië niet samen is omgekomen met de andere 'nederlandse' ISIS strijders.
Dit was ook rond de tijd dat er moslim vrouwen. Andere vrouwen opriepen om naar Syrië te komen omdat ze het daar zo goed zouden hebben.

Hieruit ben ik van mening dat SSOMS moslims idd zielen winners zijn..
En daar vieze sspelletjes voor spelen.

In de koran als ik het goed vermeld staat ook dat de moslims geen ooorlog moeten proberen te winnen met wapens. Maar met kinderen (veel kinderen krijgen) .

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:50

Er komen zeker interessante dingen naar boven.. Ook voorbeelden waarvan ik die ook terug kan zetten naar Nederlandse (mannen).

Huiselijk geweld is nooit goed natuurlijk of dat nu binnen een "gemeenschap" eerder past dan anders. Alleen moeten we de westerlingen ook niet afvlakken. Daar gebeurd het net zo goed alleen wordt het vaak binnen de muren van het huis gehouden.

Zo ook mijn eigen voorbeeld. Om er niet heel diep op in te gaan (heb er geen moeite mee als er vragen naar zijn hoor) maar ik ben vorig jaar bijna vermoord door een Nederlander was mijn huisgenoot. Altijd al lossere handjes gehad maar inderdaad nooit naar buiten gebracht. Tot de dag dat hij bijna enorm fout is gegaan.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:56

__YSB__ schreef:
Nassie schreef:
Hahah _YSB_ Foei!

Als je weet wat voor rotzak het was dan had je het vast ook gezegd... :')

Je wil niet weten wat ik mijn ex allemaal toewens :=

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:59

Tamara_089 schreef:
Er komen zeker interessante dingen naar boven.. Ook voorbeelden waarvan ik die ook terug kan zetten naar Nederlandse (mannen).

Huiselijk geweld is nooit goed natuurlijk of dat nu binnen een "gemeenschap" eerder past dan anders. Alleen moeten we de westerlingen ook niet afvlakken. Daar gebeurd het net zo goed alleen wordt het vaak binnen de muren van het huis gehouden.

Zo ook mijn eigen voorbeeld. Om er niet heel diep op in te gaan (heb er geen moeite mee als er vragen naar zijn hoor) maar ik ben vorig jaar bijna vermoord door een Nederlander was mijn huisgenoot. Altijd al lossere handjes gehad maar inderdaad nooit naar buiten gebracht. Tot de dag dat hij bijna enorm fout is gegaan.

Nederlandse mannen kunnen idd ook ratten zijn. Maar dit is uit agressie ect. En meestal niet uit dominant geloofsovertuiging/cultuur.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 09-07-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:09

Nou het heeft niks met geloof te maken dat de mannen losse handjes hebben. Dat is alleen maar cultuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:14

ilayda schreef:
Nou het heeft niks met geloof te maken dat de mannen losse handjes hebben. Dat is alleen maar cultuur.

Maar cultuur komt voort uit geloof. En het geloof straft het hebben van losse handjes blijkbaar niet genoeg af.

In de westerse samenleving is het hebben van losse handjes een probleem van 1 individu en wordt dit gedrag door omze cultuur veroordeeld ipv gesteund of toegejuigd. En dat is wel een heel groot verschil.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:15

Cultuur komt toch echt voort uit heel veel meer dan religie alleen...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:19

Dames, dat bedoelde ik ook. Geloofsovertuiging / cultuur. Het is maar hoe je t bekijkt volgens sommigen. Ik heb het aangepast.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:27

ilayda maar een geloof kan wel bepaalde normen en waarden in de hand helpen. Nou heb ik de Koran nooit gelezen, dus vergeef me als ik het fout heb, maar als ik het goed begrijp van anderen staan daar wel een aantal teksten in die suggereren dat een man de baas is over de vrouw. Groepen gelovigen zullen het dan weer zo opvatten dat dat betekent dat zij hun vrouw mogen slaan als ze niet luistert bijv. Iedereen vat het weer anders op, en de een neemt het niet zo letterlijk als de ander. Maar ik denk dat geloof zeker voor een groot deel cultuur bepaalt.

Ik denk dat onze cultuur ook voor een groot deel opgebouwd is vanuit het Christendom. Het is nog niet zo lang geleden dat vrouwen stemrecht kregen hoor! :P

elena, op jou kom ik nog terug :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:44

moet ik vast dekking gaan zoeken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:04

Zelf geen ervaring met een relatie met een moslim, maar een vriend van mij woont in Pakistan en daar is het wat extremer. Zo mogen honden absoluut niet in huis (onrein), vrouwen mogen niet zomaar een man aankijken of aanraken (ook een hand geven bij het voorstellen is not done), zijn zussen/moeder mogen niet alleen thuis zijn. Dan moet zijn vader of hijzelf thuis zijn. Een relatie met een niet-moslima is uit den boze en hij wordt uitgehuwelijkt aan een nichtje.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:59

Cayenne schreef:
Zelf geen ervaring met een relatie met een moslim, maar een vriend van mij woont in Pakistan en daar is het wat extremer. Zo mogen honden absoluut niet in huis (onrein), vrouwen mogen niet zomaar een man aankijken of aanraken (ook een hand geven bij het voorstellen is not done), zijn zussen/moeder mogen niet alleen thuis zijn. Dan moet zijn vader of hijzelf thuis zijn. Een relatie met een niet-moslima is uit den boze en hij wordt uitgehuwelijkt aan een nichtje.

Dat uithuwelijken snap ik niks van.. vind het niet gek dat sommige geflipt zijn. Het is allemaal inteelt volgensmij

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:11

Musiess schreef:
Cayenne schreef:

Dat uithuwelijken snap ik niks van.. vind het niet gek dat sommige geflipt zijn. Het is allemaal inteelt volgensmij

Ja, dit vind ik een ietwat domme uitspraak en hoe kom je hier bij ?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:28

dat kan jij dom vinden en dat is jou probleem. maar familie (dat met elkaar) kinderen krijgt is incest. Vaak komen daar vestandelijke beperkingen enz. bij jongeren zie je heel vaak niet altijd dat de probleem jongeren van ouders komen die al familie van elkaar waren.

gedragsstoornissen/gilles de la tourette ect.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:32

Musiess schreef:
dat kan jij dom vinden en dat is jou probleem. maar familie (dat met elkaar) kinderen krijgt is incest. Vaak komen daar vestandelijke beperkingen enz. bij jongeren zie je heel vaak niet altijd dat de probleem jongeren van ouders komen die al familie van elkaar waren.

gedragsstoornissen/gilles de la tourette ect.

Nou maar dat is lang niet overal zo hoor bij de moslims. Veel zijn daar ook streng tegen.