Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
elenaMM77 schreef:Snollygoster schreef:Nou Elena jij hebt ook op alles wat te zeggen, vanwaar die hardnekkige "verdediging" van moslims? Elke cultuur heeft zijn rotte appels nu eenmaal.
precies wat je nu zegt Snollygoster..
ik mag blijkbaar zorgzaam zijn naar mijn vriend..
maar in het geschetste voorbeeld heb je het over een rotte appels?
hoe weet je zo zeker dat ik niet onderdrukt wordt
en dat het bij het voorbeeld niet juist vrije keuze is?
ik verdedig niet hardnekkig 'moslims'.
ik ben hardnekkig als mensen met vingers wijzen naar mensen die anders lijken te leven
en anders zijn absoluut niet kunnen accepteren
en vervolgens de rotte appels gebruiken om dat als doorsnee te hanteren voor een beeld van een hele bevolkingsgroep of cultuur..
In iedere cultuur zijn er excessen van huiselijk geweld.. echte als er huiselijk geweld voorkomt binnen een moslim relatie. dan is het door hun cultuur en wordt het dus neergezet als cultuur issue.. En als het een Nederlands gezin is, dan is het gewoon een achterlijke vent, gelukkig zijn wij Nederlanders niet zo..
ja er zijn cultuurverschillen, zeer zeker.. maar je kunt niet zondermeer zeggen dat dienstbaarheid naar de partner fout is binnen de moslim gemeenschap.. en acceptabel doch verwerpelijk (veel mensen vinden het nog steeds verwerpelijk als je als vrouw liever niet de broek aan hebt in huis) als je als westerling dienstbaar bent aan je partner.. STerker nog, we gooien dan graag nog even lachend olie op het vuur als het de man is die liever dienstbaar is.. want dan ben je een watje.
Snollygoster schreef:Nu begrijp ik je standpunt wel beter, daar moet ik je wel gelijk in geven
. want dan blijft er zo weinig over om over te praten..
). Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'. elenaMM77 schreef:Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'.
Gloa schreef:elenaMM77 schreef:Ik hoop dat ook de moslims die in de westerse wereld wonen, het gebruik van de handen vlot laten varen als veel voorkomende vorm van 'discipline/correctie'.
Sorry maar hier gaan mn nekharen echt van overeind staan. Je suggereert hiermee dat het dus oké is om je partner te disciplineren/corrigeren.............
Probleem zit hem er onder andere in dat het in de moslimcultuur normaal is dat de vrouw gehoorzaam is aan de man (en dat is heel wat anders dan dienstbaar). Of die gehoorzaamheid nu via de handjes of verbaal wordt afgedwongen maakt niet uit, omdat het in beginsel al fout is.

Tamara_089 schreef:Er komen zeker interessante dingen naar boven.. Ook voorbeelden waarvan ik die ook terug kan zetten naar Nederlandse (mannen).
Huiselijk geweld is nooit goed natuurlijk of dat nu binnen een "gemeenschap" eerder past dan anders. Alleen moeten we de westerlingen ook niet afvlakken. Daar gebeurd het net zo goed alleen wordt het vaak binnen de muren van het huis gehouden.
Zo ook mijn eigen voorbeeld. Om er niet heel diep op in te gaan (heb er geen moeite mee als er vragen naar zijn hoor) maar ik ben vorig jaar bijna vermoord door een Nederlander was mijn huisgenoot. Altijd al lossere handjes gehad maar inderdaad nooit naar buiten gebracht. Tot de dag dat hij bijna enorm fout is gegaan.
ilayda schreef:Nou het heeft niks met geloof te maken dat de mannen losse handjes hebben. Dat is alleen maar cultuur.

Cayenne schreef:Zelf geen ervaring met een relatie met een moslim, maar een vriend van mij woont in Pakistan en daar is het wat extremer. Zo mogen honden absoluut niet in huis (onrein), vrouwen mogen niet zomaar een man aankijken of aanraken (ook een hand geven bij het voorstellen is not done), zijn zussen/moeder mogen niet alleen thuis zijn. Dan moet zijn vader of hijzelf thuis zijn. Een relatie met een niet-moslima is uit den boze en hij wordt uitgehuwelijkt aan een nichtje.
Musiess schreef:Cayenne schreef:Zelf geen ervaring met een relatie met een moslim, maar een vriend van mij woont in Pakistan en daar is het wat extremer. Zo mogen honden absoluut niet in huis (onrein), vrouwen mogen niet zomaar een man aankijken of aanraken (ook een hand geven bij het voorstellen is not done), zijn zussen/moeder mogen niet alleen thuis zijn. Dan moet zijn vader of hijzelf thuis zijn. Een relatie met een niet-moslima is uit den boze en hij wordt uitgehuwelijkt aan een nichtje.
Dat uithuwelijken snap ik niks van.. vind het niet gek dat sommige geflipt zijn. Het is allemaal inteelt volgensmij
Musiess schreef:dat kan jij dom vinden en dat is jou probleem. maar familie (dat met elkaar) kinderen krijgt is incest. Vaak komen daar vestandelijke beperkingen enz. bij jongeren zie je heel vaak niet altijd dat de probleem jongeren van ouders komen die al familie van elkaar waren.
gedragsstoornissen/gilles de la tourette ect.