Ik kan heel slecht tegen kritiek wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Ik kan heel slecht tegen kritiek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:21

Ik ben er nog lang niet, maar ik heb gemerkt dat het gewoon te accepteren al een hele stap vooruit Is.

Hoe ik dat gedaan heb? Ik weet het niet? Op een gegeven moment kwam er gewoon een soort golf van "fack you" over me heen. Het interesseert me gewoon minder.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:26

Hoe zo KoudbloedKim? Is dit op je werk oid? Ik probeer zelf in mijn omgeving iets vergelijkbaars te vinden (een situatie waarbij meerdere mensen tegelijk dezelfde kritiek geven), maar vind niet meteen iets. Zou je het even willen verduidelijken? Als dit je werkomgeving is, is er wel een heel negatieve werksfeer en zou ik daar persoonlijk niet willen blijven. Het is natuurlijk altijd gemakkelijker als iemand kritiek uit, dat zelf dan ook maar te doen, beetje zoals met pesten. Dat zegt natuurlijk veel over de personen die dit doen. Onder andere dat ze waarschijnlijk zelf onzeker zijn (is natuurlijk geen vrijspraak voor die persoon, maar wel iets wat je dan in je achterhoofd kan houden).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:30

Ik krijg niet het idee dat de ts heel onzeker is over hoe mensen haar zien.
Ik denk eerder dat ze juist meer dan tevreden is met zichzelf en niet wil veranderen voor een ander.

Zo heb ik het iig gelezen en op gereageerd.
anders zijn mijn reacties in dit topic echt niet van toepassing natuurlijk.

Bij dit geval denk ik dat het belangrijk is om wel te luisteren naar kritiek en niet als aanval zien, maar als aanvulling om wat mee te kunnen doen.

Bijv is het vervelend als iemand zegt dat je niet fris ruikt, maar je krijgt wel de mogelijkheid om daar wat aan te doen. En dat is niet dat je als persoon dan niet meer "jezelf" bent als je zorgt dat je frisser ruikt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:36

Ik lees anders dat er achter TS wel een onzeker persoon (daarom niet extreem, dat kan ik zo echt niet beoordelen van een aantal posts, maar wel aanwezig) schuilgaat. Iemand die zeker van zichzelf is, zal niet zo snel tranen laten om kritiek. Maar ik vind dat je reacties zeker wel relevant zijn hoor :)
Het punt is, je hoeft je niet te veranderen. TS wil, maar kan het niet schrijft ze in de OS. Een oorzaak dat dit niet lukt, dat dit voor haar onnatuurlijk aanvoelt zoals zij beschrijft, zou kunnen zijn dat ze ofwel de kritiek niet voldoende kan aanvaarden (en denkt dat het onterecht is, dat het op haar als persoon is, dat ze zich aangevallen voelt -een oorzaak zou hier onzekerheid kunnen zijn; iemand die zelfzeker is zal zich minder snel aangevallen voelen) ofwel dat de kritiek gewoon daadwerkelijk onterecht is. In die zin dat het echt op haar persoonlijkheid is en dit niet wil of niet kan aanpassen. En dat hoeft ook niet. Dit zijn natuurlijk maar veronderstellingen, misschien ligt het probleem wel elders.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:08

Soms is het idd niet nodig om wat met het kritiek te doen.
Gevoel en verstand kunnen behoorlijk tegenovergesteld zijn.
Als het gaat om simpelweg wat interesse tonen voor een vriendin, dan denk ik dat het best verstandig is om je iets aan te passen . consequentie is dat je anders de vriendschap kan kwijtraken. Ook denk ik dat het sociaal erg positief kan zijn als je (meer)interesse toont naar anderen. Maar weet het totale verhaal niet.

Als moeder vind ik het loslaten van "ons" kind heel moeilijk, maar als ik het niet doe, dan werk ik mijn kind erg tegen en zie ik dat als belemmering voor zijn ontwikkeling.
Maar het gaat soms totaal tegen mijn gevoel in, wanneer ik een "verstandige"keuze maak.
Daarmee wil ik zeggen dat je gevoel niet altijd op nr 1 moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:11

Hvelreki schreef:
Hoe zo [naam]? Is dit op je werk oid? Ik probeer zelf in mijn omgeving iets vergelijkbaars te vinden (een situatie waarbij meerdere mensen tegelijk dezelfde kritiek geven), maar vind niet meteen iets. Zou je het even willen verduidelijken? Als dit je werkomgeving is, is er wel een heel negatieve werksfeer en zou ik daar persoonlijk niet willen blijven. Het is natuurlijk altijd gemakkelijker als iemand kritiek uit, dat zelf dan ook maar te doen, beetje zoals met pesten. Dat zegt natuurlijk veel over de personen die dit doen. Onder andere dat ze waarschijnlijk zelf onzeker zijn (is natuurlijk geen vrijspraak voor die persoon, maar wel iets wat je dan in je achterhoofd kan houden).
Kijk alleen al op Bokt...
Een topic waarin iemand niet helemaal volgens het plaatje rijdt en massaal wordt afgebrand.
Of op school, waar het pesten of gepest worden is, vaak zit er niks tussen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:33

Maar dat vind ik wel een andere situatie. Iemand tot op de grond afbreken is nog iets anders dan waar ik dacht dat dit topic over ging (kritiek ontvangen van andere personen). Iemand tot op de grond afbreken is geen kritiek meer, dat is gewoon grof en gemeen zijn. Ik had het echt over aanvaarden van kritiek, dus in de zin van een opmerking. Als meerdere mensen negatieve "kritiek" geven in die mate, dan is dat gewoon pesten. Van "kritiek geven" is dan geen sprake meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:43

Ah oke, ik had het inderdaad over negatief bedoelde kritiek. :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:54

Ik kan dus ook echt totaal niet tegen kritiek. Heb ik op bokt dan ook helemaal ontdekt :') en ja heb verschillende keren voor de computer zitten wenen.
Wat het bij mij wel doet is dan extra goed willen zijn zodat ik geen kritiek meer hoef te hebben, ga ik nogal streven naar perfectie. Langs de ene kan is dat wel nog een voordeel! Maar moet zeggen dat bokt mij enorm heeft gekweekt hierin, kan het al veel beter verdragen. Maar kan nog steeds koppig uit de hoek komen :+
Ik hou het wel altijd in mijn achterhoofd, maar ben dan ook iemand die het op het moment zelf totaal niet kan verdragen en het achteraf wel inziet, die momenten breek ik haha!
(en dit moet wel dringend veranderen want ben zelf een heel kritisch persoon -O- )

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:15

Zal ik dan het hele verhaal achter het kritieke punt vertellen?

Het gaat om mijn zus, ik kreeg kritiek van mijn zus.
Ik had dinsdagavond diploma uitreiking en ging met het openbaar vervoer. En kwam op het station aan en zag dat de trein maar 1 keer in het uur ging en pas om half 11 ging, half 11 was wel erg laat en ik wist dan niet of ik de laatste bus wel zou halen waardoor ik niet thuis kon komen. Helaas heb ik geen internet op mijn telefoon zonder wifi dus kon ik ook niet kijken, of ik het zou redden met de bus. Dus ik had besloten om mijn zus te bellen om te vragen of zij even wou kijken op internet voor mij. In dat telefoon gesprek heb ik niet gevraagd hoe het met haar gaat (ze heeft een moeilijke tijd, haar ongeboren kindje is mogelijk niet gezond). Dus het gesprek ging alleen maar over mij. Dus toen dacht ze na het gesprek; jeetje die denkt ook alleen maar aan haar zelf. En ze belt alleen als ze hulp nodig heeft.

Dat was het hele verhaal dus achter het kritieke punt.

Nou ik het achteraf bekijk dan snap ik haar punt en ik vind het inderdaad niet echt goed dat ik niks heb gevraagd aan haar van hoe het met haar gaat. En ik wil dat ook wel graag verbeteren. En dat komt ook wel goed. Het is ook niet dat ik nooit interesse in haar toen maar gewoon op dat moment heb ik er gewoon niet aan gedacht. En ze had het misschien wel nodig.

Ik ben niet heel zeker in mijn leven hoor. En daarom voel ik me ook erger afgekeurd bij kritiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:20

Koop een bloemetje en een doosje chocola, ga naar haar toe en zeg dat jij er ook moeite mee hebt (als dat zo is natuurlijk, maar lijkt me wel) en dat je haar graag wil steunen, maar niet altijd even goed weet hoe en dat je er de volgende keer op zult letten. :)
Ik denk dat ze dat wel heel erg zal waarderen, maar doe het alleen als jij daar zelf ook 100% achter staat.

In zulke situaties ben ik zelf juist heel erg van het geven... :o

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 20:24

Het is niet dat ze boos is want ze heeft me gister dus er over gebeld. Dat ze wel wat kan hebben maar ze gaf het gewoon als kritiek punt zodat ik het niet zou doen bij andere mensen want dat zouden mensen niet zo leuk vinden. Waardoor je relatie met mensen achter uit gaat.