Ik kan het!.........niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:24

Nayomie schreef:
Nogmaals, sinds dit jaar is het verplicht om wiskunde on je pakket te nemen. Zie de link in mijn vorig bericht. :)

Klopt :j

welmoedz

Re: Ik kan het!.........niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:37

Volgend jaar bijles nemen als het nog niet lukt, echt het helpt zoveel! Ik had in mijn middelbare school periode een scheikunde leraar zijn manier van uitleggen was een manier waarop ik het snapte. Ik heb de beste bijlerares ooit gevonden en door haar had ik van al mijn eindexamens het hoogste voor scheikunde :)! Ook als de basis er goed in zit van wiskunde dan wordt het vervolg ook makkelijker om te begrijpen. Als je bij een bijles bent en je hebt daarna nogsteeds niet het idee dat je het snapt zoek dan een ander, een echt goede leraar kan jou goed opweg helpen. Aan bijles zit wel een prijskaartje, maar kijk eens op marktplaats! Eventueel kan je ook super hard je best gaan doen in de les, als de leraar ziet dat je hard je best doet maar dat je het nog steeds niet begrijpt zijn sommige ook wel bereid om buiten de les wat extra tijd te investeren :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:03

Nayomie schreef:
vuurneon schreef:
Wiskunde A of B verschilt niet in moeilijkheid van elkaar maar in hoofdonderwerpen. T is maar net wat je wil: ga je voor een opleiding waar kansberekeningen belangrijk zijn, is wiskunde A een betere keuze.

Mee eens. Wiskunde B heeft bijvoorbeeld weer veel algabra (wat ik gehoord heb) en wiskunde A bestaat voornamelijk uit kansen en statistieken. Ook valt daar een klein beetje algabra onder maar niet veel meer dan dat je in de onderbouw krijgt.
Daarop wil ik wel zeggen, kijk niet alleen naar je opleiding. Tuurlijk, het is handig om te bekijken wat je nodig hebt, maar denk vooral in 'wat kan ik, wat past bij mij'. Als Wiskunde B bijvoorbeeld je absoluut niet ligt, is dat niet verstandig om te nemen.

Ik was even terug aan het lezen dus is enigszins oud bericht maar ik wilde hier toch graag even op reageren; Ik ben het met beide posts niet echt eens. Ik heb net het VWO afgemaakt met wiskunde A waarvoor ik een 6,1 voor SE had en 7,3 op examen. Wat ik de afgelopen 3 jaar heb gemerkt is dat wiskunde B echt moeilijker is dan A. Ik ken iemand die is blijven zitten omdat ze van WisB naar WisA is om moeten wisselen omdat B echt niet goed ging. Voor A haalt ze alleen maar goede punten. Ook van andere mensen die B hebben gedaan hoorde ik vaak dat het echt erg moeilijk was terwijl ik dat van A nooit heb gehoord.

Verder wordt er ook vermeld dat A vooral kansen en statistieken inhoudt en dat er in de bovenbouw niet veel algebra meer bijkomt. Dit is niet het geval (volgens mij dan), wij hadden gewoon de helft van de hoofdstukken kans/statistiek en de andere helft van de hoofdstukken algebra. En bij algebra komt er echt nog genoeg nieuwe stof bij, waarbij een goede basiskennis van de regels die je in de onderbouw hebt geleerd essentieel is maar er komen dus ook nog een hoop nieuwe regels en stof bij. (Die overigens goed te snappen zijn zolang je ze maar goed oefent.)

Ik wil zeker niemand bang maken om wiskunde B te gaan doen, en dit is ook absoluut geen persoonlijke aanval op vuurneon en Nayomie, maar ik wilde wel graag even dit zeggen om wat (imo dan) duidelijkheid te scheppen. En TS, niet opgeven en bijles nemen :) Als je ooit ergens niet uit zou komen kun je mij ook PB'en, misschien dat ik het dan zou kunnen uitleggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:17

Ik ben van een 3 voor wiskunde in 4V naar een 9.5 op mijn examen gegaan. De juiste leraar en de juiste uitleg doen een boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:25

-O- zo herkenbaar. bij mij is het kwartje alleen nooit gevallen haha. ik ben ook op de tiende precies geslaagd (5,0 se 4,0 ce) dus het is ook een kwestie van geluk hebben en zo veel mogelijk trucjes leren die je dan kunt na produceren. succes!! ik had wiskunde B maar ik weet niet of ik wiskunde A veel beter had gedaan, zijn twee verschillende takken in de wiskunde volgens mij.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:35

Destination schreef:
Wiskunde C is er ook niet op havo. En wiskunde B is niet zozeer moeilijker dan wiskunde A, ze behandelen gewoon andere onderwerpen.
Misschien is bijles een optie?

Wiskunde B is wel degelijk moeilijker dan wiskunde A ... de andere onderwerpen bij wiskunde B vergen veel meer vaardigheid, en zijn een stuk exacter.

Edit: TS, ik lees net dat je in de onderbouw zit. Geen zorgen dus! Als je wiskunde A hebt zul je merken dat het een stuk eenvoudiger is dan de wiskunde die je nu hebt :'3 Tenminste, dat is mijn ervaring. Eerst haalde ik met moeite 5jes en in de bovenbouw haalde ik zessen en negenen zonder enige moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:45

@xEmily, wat ze bedoelen met dat het een ander soort stof is dat hoe moeilijk je het vindt.. Compleet afhankelijk is van waar je talenten liggen. Ik had klasgenoten die super goed waren in exacte vakken, dus zonder leren met 2 vingers in hun neus Wiskunde B deden, maar als ik mijn A boek onder hun neus legde snapten ze er helemaal niks van. Het is dus niet per se makkelijker of moeilijker. Ofja, dat is het wel, maar dat ligt eraan waar je talenten liggen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:45

Hier haak ik graag op in aangezien ik van mening ben dat dat niet zo inelkaar steekt, wat betreft A en B.
Ik kan en ga niet oordelen over VWO, dat kan wellicht net wat anders zitten dan havo.

Ik vind het een grote misvatting dat wiskunde B moeilijker is dan wiskunde A. Dat valt voor mij onder hetzelfde kopje 'Engels en scheikunde en/of natuurkunde'. De één zegt dat scheikunde veel moeilijker is maar iemand die goed is in exacte vakken kan Engels juist moeilijk vinden.
Zo zie ik dat ook met wiskunde. De één vind informatie uit verhalen halen lastig, kan geen statistieken, maar kan wél SOS-CAS-TOA werken. De ander kan niet meer goed berekeningen maken maar kan wel informatie uit een tekstje halen en vindt statistieken erg leuk.

En wat betreft algabra. In de bovenbouw van havo is het echt niet meer wat je moet kunnen, je moet enkel op verschillende onderdelen toepassen. Je krijgt dus geen rijtjes meer, maar moet een formule maken die kunt oplossen d.m.v. algabra.

Ik vind/vond kansen erg lastig, betekent het dan dat wiskunde A moeilijker is? Nee, je vindt een onderdeel lastig.

Als je mij vraagt, ligt het maar net aan wat je ligt en niet dat het moeilijker is. Moeilijkheidsgraad zit hem in niveau, niet in onderdelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:28

Free2 schreef:
Ik was even terug aan het lezen dus is enigszins oud bericht maar ik wilde hier toch graag even op reageren; Ik ben het met beide posts niet echt eens. Ik heb net het VWO afgemaakt met wiskunde A waarvoor ik een 6,1 voor SE had en 7,3 op examen. Wat ik de afgelopen 3 jaar heb gemerkt is dat wiskunde B echt moeilijker is dan A. Ik ken iemand die is blijven zitten omdat ze van WisB naar WisA is om moeten wisselen omdat B echt niet goed ging. Voor A haalt ze alleen maar goede punten. Ook van andere mensen die B hebben gedaan hoorde ik vaak dat het echt erg moeilijk was terwijl ik dat van A nooit heb gehoord.

Verder wordt er ook vermeld dat A vooral kansen en statistieken inhoudt en dat er in de bovenbouw niet veel algebra meer bijkomt. Dit is niet het geval (volgens mij dan), wij hadden gewoon de helft van de hoofdstukken kans/statistiek en de andere helft van de hoofdstukken algebra. En bij algebra komt er echt nog genoeg nieuwe stof bij, waarbij een goede basiskennis van de regels die je in de onderbouw hebt geleerd essentieel is maar er komen dus ook nog een hoop nieuwe regels en stof bij. (Die overigens goed te snappen zijn zolang je ze maar goed oefent.)

Ik wil zeker niemand bang maken om wiskunde B te gaan doen, en dit is ook absoluut geen persoonlijke aanval op vuurneon en Nayomie, maar ik wilde wel graag even dit zeggen om wat (imo dan) duidelijkheid te scheppen. En TS, niet opgeven en bijles nemen :) Als je ooit ergens niet uit zou komen kun je mij ook PB'en, misschien dat ik het dan zou kunnen uitleggen.

Klopt niet wat je zegt, het niveau is immers gelijk (beide op vwo niveau) en wiskunde A is niet moeilijker dan wiskunde B maar afhankelijk van het persoon zelf. Wiskunde A legt meer de nadruk op kansberekeningen itt tot wiskunde B. Is ook niet heel gek natuurlijk, wiskunde A is gunstig bij bv gamma opleidingen, wiskunde B is gunstig bij bv beta opleidingen. Sluit niet uit dat je prima met wiskunde B ook een gamma opleiding kan doen immers.
Zelfde als met profielen: E&M kan voor de een zwaarder zijn dan N&G, voor weer een ander geldt het andersom. Niveau is echter gelijk: beide vwo waardig.

Voor jou is wiskunde B moeilijker, maar dat maakt het niet in zijn geheel moeilijker immers voor iedereen :) Het niveau van A en B is gelijkwaardig aan elkaar en het is persoon afhankelijk welke makkelijker of moeilijker is. Ben je goed in meetkunde en waardeloos in statistiek, is wiskunde B prettiger. Heb je het andersom, vermaak je je beter met wiskunde A.

Even van het wiskunde boek getal en ruimte waar onwijs veel scholen mee werken het verschil uiteengezet:
Welk profiel en welke wiskunde kies jij?
Bij wiskunde A gaat het om onderwerpen die je later misschien weer nodig hebt bij een vervolgopleiding. Bij studies zoals in de sector economie en natuur en milieu is wiskunde onmisbaar. In wiskunde A zit daarom een flink stuk statistiek en ICT. Ook moet je met functies en grafieken kunnen werken. Je moet op een wiskundige manier het verband tussen bijvoorbeeld vraag en aanbod weer kunnen geven. Ook bij sommige gezondheidopleidingen komt enige wiskunde-kennis goed van pas. Het onderdeel meetkunde ziet niet in wiskunde A.

Bij wiskunde B komen onderwerpen aan bod die je later hard nodig zult hebben als je de exacte kant op gaat, bijvoorbeeld in de sector techniek of natuur en milieu. Er wordt veel aandacht besteed aan functies, veranderingen, ruimtemeetkunde en algebra. Je leert hoe je van allerlei figuren en voorwerpen de oppervlakte en inhoud kunt uitrekenen. Hoe exacter en technischer je vervolgopleiding, des te meer je wiskunde B nodig zult hebben. Het zijn meestal opleidingen waarvoor ook natuurkunde belangrijk of verplicht is. In wiskunde B zit geen statistiek.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-06-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:41

Free2 schreef:
Nayomie schreef:
Mee eens. Wiskunde B heeft bijvoorbeeld weer veel algabra (wat ik gehoord heb) en wiskunde A bestaat voornamelijk uit kansen en statistieken. Ook valt daar een klein beetje algabra onder maar niet veel meer dan dat je in de onderbouw krijgt.
Daarop wil ik wel zeggen, kijk niet alleen naar je opleiding. Tuurlijk, het is handig om te bekijken wat je nodig hebt, maar denk vooral in 'wat kan ik, wat past bij mij'. Als Wiskunde B bijvoorbeeld je absoluut niet ligt, is dat niet verstandig om te nemen.

Het punt is hier alleen dat jij (en klasgenoot) het zo hebt ervaren (en ik denk dat vwo ook wel anders is dan havo). Als je naar het algemeen kijkt, voor veel mensen zal A makkelijker zijn maar dat staat niet vast dat B niet makkelijker kan zijn voor andere mensen (ik :) ).
Ik heb van tevoren gekeken naar wat welke inhield, en ik kwam erbij dat B mij beter ligt dan A. A is veel (meer) teksten, ik vind het moeilijk om uit teksten de goede dingen te pakken en ze dan pas toe te passen. Het hielp bij mij heel erg om de boeken in te kijken van zowel A als B.
Inmiddels havo geslaagd met een gemiddelde van 8,1 en een examencijfer van 8,6 :D Als ik nu in de A boeken kijk zie ik er nog steeds niet veel in.
TS heeft hier niet de aanleg voor wiskunde, dus de kans is groot dat A haar beter ligt. Ik wil alleen even duidelijk maken dat dat dus niet per se voor iedereen hoeft te gelden. Dat is ook de reden dat wordt gezegd dat A niet per se makkelijker is dan B (ondank dat het "altijd" zo ervaren wordt), omdat mensen dan blind A kiezen omdat het maar makkelijker is terwijl B die personen soms veel beter kan liggen.

Ik vind het dan inderdaad ook nogal een misvatting dat A makkelijker is dan B. Het is maar net hoe elk persoon het ervaart, dat het zo het meest wordt ervaart betekend nog niet dat het per se zo voor iedereen is.

En dan nu even leuke woordjes; ik heb wat vriendinnen die wiskunde echt een hel vonden. Zij kozen A (omdat dat hun lag!), en ze waren zelf verbaasd van wat ze eigenlijk konden. Welke wiskunde je nu ook gaat kiezen, beide zijn anders dan je nu bent gewend. Geavanceerder, minder algemeen. Wat je nu hebt gehad is de basis voor wat je gaat krijgen. Wat heel belangrijk is is om die basis goed te houden. Zover ik van B kan vertellen komt de basis (deels) terug en ga je daar dieper op in. Het is heel goed dat je zelf al inziet dat je er problemen mee gaat krijgen, probeer dit vast te houden en je echt voor wiskunde in te zetten. Niks laten liggen, zodat mocht je volgend jaar toch door wiskunde problemen krijgen je in ieder geval kan denken dat je er alles voor hebt gedaan. Van andere gehoord dat bijles toch wel erg nuttig was, dus probeer daar alvast over na te denken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:16

Wiskunde niet kunnen op de middelbare school wil ook niet meteen zeggen dat je geen wiskunde kan op je vervolgopleiding. Ik ben daar het perfecte voorbeeld van. Zelf ben ik echt de grootste wiskunderamp ooit, toch wiskunde B gekozen (ondanks moeilijker dan A bij ons toen). 3 jaar lang gemiddeld een 4.5 ongeveer gestaan, ook inclusief intensieve bijles. Eindexamen met een 4.2 gehaald en op een tiende geslaagd.

Inmiddels zit ik op de universiteit en krijgen we wiskunde A en B op universitair niveau. Toch haalde ik hier een 8.4 voor het tentamen, terwijl de docent absoluut geen kei was in uitleggen. Misschien dat het kwartje per ongeluk is gevallen of dat het aan de manier waarop ligt? Maar dat je wiskunde nu moeilijk vind, zegt dus niet gelijk dat je voor altijd hopeloos bent :+ Dat dacht ik namelijk wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:51

En met goede bijles is er hoop voor de meesten :D

Ik was slecht in wiskunde A, maar op de universiteit haalde ik zelfs een 2 :') dat was mij zelfs niet gelukt op de middelbare :') Maar... Met goede uitleg van de bijlesdocent heb ik al die vakken ook ruimschoots gehaald :j

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:56

Ik lees al lang mee met dit topic en ik zie dat de manier van uitleggen vaak word genoemd.
Bij mij is dit inderdaad ook zo. Ik zit nu in de 1e klas van de middelbare school en haalde alleen maar onvoldoendes op wiskunde, en snapte inderdaad ook niks van de manier van uitleggen van mijn leraar. Later toen ik mijn vader vroeg om te helpen, hebben we samen erg lang geleerd. Proefwerk ging goed en ik had een 10.

Dus ik zou inderdaad kijken naar een goede bijles gever.
Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:00

BeSen schreef:
Ik zit nog in de onderbouw ja, maar ik dacht dat was A het makkelijkst was? Ach ja het zal wel :P maar heb er nog nooit van gehoord van C haha

Joolien, ik snap gewoon niet, als ze iets uitleggen denk ik oh ja makkelijk en als ik het zelf moet doen dan is het echt van... Wat is dit |o .......

Klinkt bekend.

Op een goede dag trouwde kma met een lief iemand die aan de beta faculteit had gestudeerd.

Mijn grote frustratie was gewoon, dat ik niet snapte "wat wiskunde eigenlijk was". Dan blijf je idd raden en gokken.
En ik heb idd geprobeerd om de vraag te stellen, maar die woorden vinden viel ook niet echt mee.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:43

Is wiskunde dan zo belangerijk? Ik zou denken dat vakken als scheikunde , geschiedenis en biologie zijn IN MIJN OGEN belangerijker.. zelf zie ik het nut er niet van in mjaa

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:30

Voor biologie en scheikunde heb je ook wiskunde nodig. :)
Maar ik snap je punt min of meer wel. Die vakken kunnen ook essentieel zijn.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:33

zillionke schreef:
Is wiskunde dan zo belangerijk? Ik zou denken dat vakken als scheikunde , geschiedenis en biologie zijn IN MIJN OGEN belangerijker.. zelf zie ik het nut er niet van in mjaa

Wiskunde is wel een kernvak dus dat houdt in dat je er op je eindlijst in het examenjaar niet lager dan een 5 voor mag staan. En dan moeten Nederlands en Engels voldoende zijn. Dus ja wiskunde is wel redelijk belangrijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:36

wiskunde en engels is geheel niet te vergelijken kwa studie dus waarom hier mensen komen die "dachten dat ze geen engel konden" is me een raadsel.
Ik ben nooit goed geweest in wiskunde. Lagere school ging het nog (het was niet mijn sterkste vak maar het ging) maar vanaf middelbaar ging het mis. Zodra het ingewikkelder werd gooide ik alles door elkaar. Dan legde de leerkracht het me uit en dan ging het maar zodra de oefening minimaal veranderde (andere getallen, andere letters) ging het mis. :roll:
Ik kon alle theorieën letterlijk opnoemen, zo ook de formules... Maar zodra er cijfers bij kwamen begon ik het door elkaar te gooien. :+
Er zijn dus effectief mensen die het gewoon niet kunnen. :+