De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:40

dejong_wever schreef:
Freedom30 schreef:
Soms kunnen mensen beter hun ... houden, een arm, een knuffel is dan het enige wat je kunt doen.
Bij mij zei ook eens iemand toen mijn dochter 4 was (en de tweede duurde nog al lang, net als de eerste en daar waren we fanatiek mee bezig) 1 kind is geen kind. GRRRR was echt zo kwaad toen.

Nou dat is dan lekker!!! Als de zwangerschap waar ik nu in zit goed gaat, heb ik niet de behoefte om weer zwanger te worden. Ik ben dan erg blij dat we 1 kindje hebben. Voor ons hoeft er dan geen 2de te komen na deze ellende.

Nou dejong-wever ik vond het ook echt een belachelijke opmerking! Wat denkt ze wel!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:41

Iedereen is zo anders in wat hij of zij graag wil horen,het is niet af te lezen aan iemand

Vaak bedoelen mensen het best oke,ondanks dat het er rot uit kan komen,je weet soms gewoon niet wat te zeggen

Ik heb tegen mijn collega alleen maar gezegd,wat erg voor je,ik weet niet wat ik zeggen moet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:45

Fiebs, wat vond ik het moeilijk voor jullie... Van positieve test naar het vreselijke nieuws. Tot nu eidnelijk het geweldige nieuws en de prachtige echo's :*

Nou ja vond... Ik vind het nog steeds moeilijk voor jullie. Dit blijft bij je.

tjady

Re: De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:00

Pff wat een botte opmerkingen allemaal. Ik ben zelf kinderloos maar zou nooit het verdriet van een miskraam willen ontkrachten. Empathie is voor een heleboel mensen een moeilijk iets. Je kan ook tegen iemand zeggen dat je het verdrietig vindt en dat je iemand tot steun wilt zijn en zeggen dat je er voor iemand wilt zijn.

Een vergelijkbare botte opmerking waar ik verdrietig van wordt, is dat als iemand iets ergs overkomt, er gelijk gevraagd wordt of degene kinderen heeft. Als je dan nee antwoord, dan kijken ze je glazig aan of zeggen ohh gelukkig maar. Als of het verliezen van iemand minder erg is wanneer zij kinderloos is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:04

Weet je, ik heb echt geen enkel idee wat ik tegen iemand zou moeten zeggen, die net een kindje verloren is. En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Wat zou dan een goede opmerking zijn geweest? (dit bedoel ik als serieuze vraag dus even).

Als iemand nou echt een heel goede vriendin van je is, dan vind ik het weer minder moeilijk, omdat je dan veel dichter bij elkaar staat. Maar wat zeg je in godsnaam tegen een buurvrouw, of , zoals laatst een collega ... ik weet het écht niet hoor. Ik denk dat je dan juist van die goedbedoelde maar niet zo goed aankomende opmerkingen krijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:06

HannahFrouk schreef:
Weet je, ik heb echt geen enkel idee wat ik tegen iemand zou moeten zeggen, die net een kindje verloren is. En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Wat zou dan een goede opmerking zijn geweest? (dit bedoel ik als serieuze vraag dus even).

Als iemand nou echt een heel goede vriendin van je is, dan vind ik het weer minder moeilijk, omdat je dan veel dichter bij elkaar staat. Maar wat zeg je in godsnaam tegen een buurvrouw, of , zoals laatst een collega ... ik weet het écht niet hoor. Ik denk dat je dan juist van die goedbedoelde maar niet zo goed aankomende opmerkingen krijgt.

Dat kun je ook letterlijk zeggen: ik weet niet wat ik moet zeggen...
Dat zegt namelijk veel meer dan je zelf denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:18

Mijn collega haar kindje was bij de geboorte overleden en zij kreeg ook dingen te horen dat je denkt van ....hou gewoon je mond!! Maar mensen weten niet wat ze moeten zeggen en flappen er maar wat uit...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:21

Ja, maar wat heb je nou aan 10x 'ik weet niet wat ik moet zeggen'. Dan denk je toch ook van 'nou zeg dan ook niks als je niks te zeggen hebt'. Dus of dat nou zo goed overkomt ...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:24

Ik heb niet alles doorgelezen maar 'je weet nu in elk geval wel dat je zwanger kunt worden' hoort er wat mij betreft ook wel tussen...

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:24

'God had dit niet hoeven doen als je vooraf getrouwd was, nu weet je in ieder geval wat je kan doen om een volgende keer te voorkomen.' |o

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:25

Drifter schreef:
'God had dit niet hoeven doen als je vooraf getrouwd was, nu weet je in ieder geval wat je kan doen om een volgende keer te voorkomen.' |o

Nee echt?? :oo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:27

HannahFrouk schreef:

Je kunt inderdaad zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen, maar volgens mij is wat ik eerder al schreef ook eigenlijk nooit verkeerd: 'wat enorm verdrietig voor jullie, ik leef enorm mee'.

Ik denk dat het niet meer hoeft te zijn.

HannahFrouk schreef:
Ja, maar wat heb je nou aan 10x 'ik weet niet wat ik moet zeggen'. Dan denk je toch ook van 'nou zeg dan ook niks als je niks te zeggen hebt'. Dus of dat nou zo goed overkomt ...

Daar heb je aan dat je 10x hoort dat iemand in elk geval wel gewoon zijn/haar best doet je niet te kwetsen. En verder heb je er deels uberhaupt niets aan, want al het medeleven in de wereld gaat het verdriet niet oplossen, en heb je er alles aan omdat oprecht gemeend medeleven altijd helpt. (Bij medelijden bv zet je jezelf op een voetstukje waarna je de 'arme zielige' eens even lief toespreekt. Bij oprecht medeleven sta je een beetje naast en achter iemand, als ondersteuning en laat je iemand gewoon zijn en geef je wat liefde en verbondenheid.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:34

Ik denk heus wel eens wat als ik hoor dat iemand een miskraam heeft (gehad), maar het zeggen doe ik niet omdat ik weet dat je er iemand ontzettend mee kunt kwetsen.
Ik wens diegene sterkte, vraag evt of ik iets kan betekenen en stuur een tijdje later nog een smsje of appje.

Dat denken gaat overigens vnl over als iemand bijv in zeer lastige omstandigheden zat ten tijde vd zwangerschap.
Zoals een zeer instabiele relatie of geen stabiele basis kunnen bieden om wat voor reden dan ook.
Maar dan heb ik uiteraard mijn bedenkingen al bij de zwangerschap op zich en niet bij de miskraam.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:59

Drifter schreef:

En die persoon heb je toch op z'n minst half dood geslagen?! Wat een opmerking!! Dan heb je ook geen hart hoor als je zoiets kunt roepen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:11

Ja, zwaar gereformeerde kant van de familie, en nee zo waren ze niet allemaal, maar deze won toch wel de hoofdprijs. Geen idee meer hoe ik gereageerd heb trouwens, wel dat ik daarna nooit meer contact heb gehad met die oom & tante.

Hoorde jaren later dat de tegen hun eigen dochter met zwaar gehandicapte baby ook keihard hadden gezegd 'tja je hebt toch echt zelf God boos gemaakt op de een of andere manier'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:28

HannahFrouk schreef:

Daar heb je veel aan, omdat je eerlijk bent. Weet je? Het is oke om niet te weten wat je moet zeggen als er iets ergs is gebeurt. En het is ook oke om dat gewoon hardop te zeggen. Doordat je niets weet te zeggen, zeg je eigenlijk al hoe erg je het vindt. Zo erg, dat je niets meer weet te zeggen. Zelfs met de mooiste woorden in de wereld kun je hun verdriet niet weghalen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:15

Mensen zijn soms zo onwetend, en Door onwetendheid reageren ze gewoon dom.
Ik kan daar ook niet met mijn hoofd bij, je kan toch zelf ook wel snappen dat zo'n opmerking juist iemand heel erg kwetst?
Vaak proberen ze iets "goed" te praten. Maar het is niet goed te praten.
Zoiets doet pijn, en daar mag je je heel kl*te om voelen.

Ik zou ook bijgod niet weten wat te zeggen, er zijn zoiezo geen "juiste" woorden voor.
Maar ik zal wel oprecht laten merken dat ik het verschrikkelijk vind, en er vooral voor ze zijn !

Nu ik weet dat mijn zoontje een hazenlipje heeft, krijg ik zovaak van die domme kortzichtige reacties.
"Zou je dat wel geboren laten worden?" Nee ik ga een kindje weg laten halen wat net een stukje bij ze lipje mist.
Of jeetje wat erg voor je.. maar ahg ze kunnen het zo mooi maken tegenwoordig.
Als of die zo niet mooi is.. :(
Maar ahg, probeer er zoveel mogelijk boven te staan..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:07

Drifter schreef:

Ik ben netjes getrouwd en het gebeurde alsnog :') :\

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 05:22

Angeliquee18 jij vind het misschien kortzichtig en kwetsend maar de opmerkingen komen met de beste bedoelingen naar jou toe. Dat iemand het dan misschien niet zo (in jou ogen) taktvol brengt kun je mensen toch niet aanrekenen.
Ik lees ook veel terug; als je het niet hebt meegemaakt kun je het niet begrijpen. Dan kun je toch al helemaal niet verwachten dat er een juiste opmerking uit komt. Want helemaal niks zeggen is ook niet goed. En als men massaal zegt, ik heb er geen woorden voor, dan is die geloofwaardigheid ook snel weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

Jennyj01 schreef:
Angeliquee18 jij vind het misschien kortzichtig en kwetsend maar de opmerkingen komen met de beste bedoelingen naar jou toe. Dat iemand het dan misschien niet zo (in jou ogen) taktvol brengt kun je mensen toch niet aanrekenen.
Ik lees ook veel terug; als je het niet hebt meegemaakt kun je het niet begrijpen. Dan kun je toch al helemaal niet verwachten dat er een juiste opmerking uit komt. Want helemaal niks zeggen is ook niet goed. En als men massaal zegt, ik heb er geen woorden voor, dan is die geloofwaardigheid ook snel weg.

Maar serieus; hoe moet je het dan opvatten als mensen vragen of je het niet weg zou halen :? Dat is toch geen serieuze optie bij een hazenlipje... Zeg dan niks :\

Of idd, ze kunnen het zo mooi maken tegenwoordig. Je kind is toch al de allermooiste? Ik zou zo'n opmerking ook niet waarderen, dat zeg je toch niet :? Daar hoef je zulke dingen niet eens voor meegemaakt te hebben, dat lijkt me gewoon fatsoen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:05

Jennyj01 schreef:

Nee, sommige opmerkingen hebben niet de beste bedoelingen, en soms mag je het mensen best aanrekenen dat ze taktloos zijn. Niet alles is ok.

Citaat:
Want helemaal niks zeggen is ook niet goed. En als men massaal zegt, ik heb er geen woorden voor, dan is die geloofwaardigheid ook snel weg.

Maar gelukkig is er een alternatief gegeven, in elk geval voor een miskraam: 'wat ontzettend verdrietig, ik leef met jullie mee.' Oprecht, niet kwetsend maar steunend.

Bij een hazenlip kan ik me meer iets voorstellen dat je eerst even vraagt hoe iemand er tegenover staat. "Was je geschrokken? Hoe sta jij er tegenover?" Als iemand dan zegt 'ik vond het vreselijk om te horen' dan kun je zeggen: 'ik snap dat je geschrokken bent, ik leef met je mee' en als iemand zegt 'het is wel even onverwacht maar ik zie het met vertrouwen tegemoet' dan kun je zeggen 'fijn dat je daar zo in staat.' Over het kind en het vervolg hoef je helemaal geen oordeel te geven (en je hoeft het ook niet te relativeren) want dat is toch niet aan jou... erken de gevoelens van de ouders, da's eigenlijk alles wat nodig is.

Men vindt het soms ook wel een erg makkelijk excuus dat je niets goeds zou kunnen zeggen. Maar het is prima mogelijk om iets te zeggen dat niet kwetsend is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:33

Hoe kun je nou iets als kwetsend ervaren als je weet dat het nooit zo bedoeld zal zijn. Je weet toch wie je vrienden zijn en dat ze het beste met je voor hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:45

Jennyj01 schreef:
Hoe kun je nou iets als kwetsend ervaren als je weet dat het nooit zo bedoeld zal zijn. Je weet toch wie je vrienden zijn en dat ze het beste met je voor hebben.

Natuurlijk kunnen dingen die niet zo bedoeld zijn best als kwetsend ervaren worden. Als je echt een goed contact hebt en het is echt een misverstand, dan kun je daar wel over spreken, en dan probeer je ook allebei de gevoelens en uitgangspunten van de ander serieus te nemen. De ene zal dus ruimte moeten maken voor 'ik voelde me wel gekwetst maar ik erken dat het niet zo bedoeld was', maar de ander mag ook erkennen: 'ook al bedoelde ik het niet zo, ik heb hiermee toch onbedoeld een vriend(in) gekwetst.'

Hoe jij het schrijft komt het over alsof de ene persoon geen recht van spreken (of van voelen) heeft, en dat de ander zich niet in hoeft te leven en gewoon alles moet kunnen zeggen hoe het ook overkomt, want de intenties zijn toch goed?
En dat lijkt me persoonlijk eigenlijk onzin.

Daarnaast zijn diverse opmerkingen hier in het topic gewoon kwetsend, de goede intenties zijn daar maar de vraag of soms nadrukkelijk afwezig. De opmerking over 'dan had je maar getrouwd moeten zijn, straf van god' - dat is in de verste verte niet te kwalificeren als steunend of respectvol, maar gewoon ronduit kwetsend en onaardig. Degene die het zegt vindt liever gelijk hebben belangrijker dan de gevoelens van de ander.

Als je geen andere mensen wilt kwetsen, dan is het met even een beetje bewustwording best te doen. Als je geen zin hebt om die moeite te doen, zijn die goede intenties meteen ook wat minder overtuigend.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:01

Het is maar net hoe je het wil lezen he. Ik ben blij dat ik bij familie en vrienden niet alles op een zilveren blaadje hoef aan te leveren en zij bij mij ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:16

Dat kan. Zelf heb ik het idee dat de mensen die zulke opmerkingen horen zich niet gesteund voelen, en dat is triest want als het je vrienden zijn wil je ze toch bieden wat hen op dat moment het beste steunt. "Niet op een zilveren blaadje' is een wat overdreven manier van zeggen, maar het gaat ergens ook over 'geen interesse in wat mijn woorden met iemand anders doen.'
Ik denk dat je daardoor heel veel waardevol contact misloopt.

Maar goed, als zowel jij als je vrienden en familie er echt ok mee zijn, dan is het uiteraard niet aan mij om te oordelen.

(Alleen... uit de topics op Bokt blijkt nogal eens dat de ontvangers er vaak helemaal niet zo ok mee zijn en zich daar helemaal niet goed bij voelen. En ook blijkt uit die topics nog wel eens dat bv schoonouders die makkelijk over hun schoondochter heenwalsen het niet op prijs stellen als er omgekeerd net zo gedachteloos gesproken wordt. En dat is dan wel heel jammer, want dan is het dus niet iets wat twee kanten op gaat. Uiteindelijk levert het dan toch veel frustratie op, die vrij gemakkelijk te vermijden zou zijn, en dat is zonde.)