Liften, 15.000 km geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:42

Eleandra schreef:
nelis schreef:
Ben ik nou de enige die nooit maar dan ook nooit lifters mee neemt?
Vind het in de huidige maatschappij vragen om problemen.

En die "huidige maatschappij" waar je het over hebt is nou precies waar in het filmpje naar verwezen wordt met "een manier om te zien hoe de wereld echt in elkaar zit", deze maatschappij bestaat in mijn ogen niet. Het is een schrikbeeld gecreëerd door de media die ieder voorval uitvergroot. Terwijl alle fantastische, lieve, behulpzame mensen die er in veel veeel veel grotere getallen rondlopen geen aandacht krijgen.
Dat mijn vriend, ik en alle andere lifters die we kennen (waaronder 700 per jaar die Route du Soleil een week doen) geen slechte ervaringen meemaken, is echt niet allemaal een godswonder. Het komt simpelweg omdat er echt niet zoveel kwaad in de wereld is als iedereen is gaan geloven. Dat is het grootste dat liften mij geleerd heeft, het geeft je totaal het vertrouwen terug in de maatschappij.

Ok das jouw visie, maar er is toch wel in Amerika en in Europa aantal keer al gebleken dat het schrikbeeld toch wel degelijk klopte...

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... ners.dhtml

http://www.l1.nl/nieuws/192965-tips-roo ... ver-liften

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Ros ... er_murders

en ga zo maar door...
Dus dat "hippie"gevoel van leven en laten leven klopt gewoon niet hoe spijtig het ook is..
Ik zou dan ook zeker mijn kinderen of jongeren in het algemeen het never nooit aanraden, vind het zelfs onverantwoord om het te promoten.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:43

Wat lijkt me dit enorm vet! Dit is echt een enorme stap buiten mijn comfortzone maar een enorme uitdaging.
Heb alleen niemand waarmee ik de eerste keer zou kunnen reizen, de eerste keer echt alleen zou een te grote stap voor me zijn.

Enorm vet!

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:43

Eleandra schreef:
lisa_xxx schreef:
Zou ook graag willen liften. maar zou niet weten waar naar toe. plannen jullie dat of zien jullie wel waar je uitkomt

Verschilt. Meestal hebben we wel een plan en we zijn dan eigenlijk nog nooit niet op bestemming aangekomen. 1 keer was het plan Praag, maar zijn we uiteindelijk door gelift naar Bratislava, omdat we beide Praag al kenden en de auto toch naar Roemenië ging en ons daar wel wilde afzetten.

En waar slapen jullie dan?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:44

Ik heb 1x lifters meegenomen en voor iemand die gelijk aan horrorverhalen denkt een hele overwinning. Maar goed in dit geval waren het 'oudere' mensen die gestrand waren in de buurt van mijn paarden (in the middle of nowhere) Ze waren onderweg naar de dichtsbijzijnde grote stad en toen ik vroeg waar precies bleek dat bij mij om de hoek te zijn. Ze kwamen uit Israel en heb leuk met gekletst. Maar dit overkwam me meer, zou nooit zomaar voor lifters stoppen. Wel bewondering voor de mensen die liften of lifters meenemen. Kreeg nog wel een blessing toen ze uitstapte haha.

Over een goede stop plek gesproken waar de jongen in het begin op de grond zit ziet er nou niet echt ongevaarlijk uit. Je zou er plat gereden worden (verder echt een super filmpje zeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:45

Nelis, ik denk dat dat juist is wat TS bedoeld! :)

Alleen de negatieve ervaringen worden gedeeld en in het nieuws uitgebracht. Je hebt er nu 3 als voorbeeld, maar op de hoeveel mensen die wél succesvol hebben gelift? En daarnaast moet je natuurlijk ook kijken bij wie je instapt, misschien hebben ze daar niet goed op gelet etc.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:48

nelis schreef:
Ok das jouw visie, maar er is toch wel in Amerika en in Europa aantal keer al gebleken dat het schrikbeeld toch wel degelijk klopte...

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... ners.dhtml

http://www.l1.nl/nieuws/192965-tips-roo ... ver-liften

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Ros ... er_murders

en ga zo maar door...
Dus dat "hippie"gevoel van leven en laten leven klopt gewoon niet hoe spijtig het ook is..
Ik zou dan ook zeker mijn kinderen of jongeren in het algemeen het never nooit aanraden, vind het zelfs onverantwoord om het te promoten.

Alles wat je in het leven doet heeft risico's, vliegen, lopen, met de bus gaan.
Er zijn ook verhalen van treinen die gekaapt zijn, ga je daarom nooit meer met de trein???
Als je voor alles bang bent in de wereld dan kun je net zo goed niet leven denk ik....
Laatst bijgewerkt door Yonker op 16-06-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:48

Deetjeeuh schreef:
Nelis, ik denk dat dat juist is wat TS bedoeld! :)

Alleen de negatieve ervaringen worden gedeeld en in het nieuws uitgebracht. Je hebt er nu 3 als voorbeeld, maar op de hoeveel mensen die wél succesvol hebben gelift? En daarnaast moet je natuurlijk ook kijken bij wie je instapt, misschien hebben ze daar niet goed op gelet etc.

3 inderdaad als voorbeeld, maar het net staat vol met voorbeelden.

En hoe kan je zien als je instapt of het "goed"volk is? dat kan niemand.

Het gekke is dat prostituees op straat dit dus ook doen en daar hoor je iedereen over dat het zo gevaarlijk is etc..

Wat is in feite het verschil? buiten dat een prostitue voor een dienst betaald word, weet zij ook niet bij wie of wat ze instapt.

Waarom zou je het opzoeken?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:50

Yonker schreef:
Alles wat je in het leven doet heeft risico's, vliegen, lopen, met de bus gaan.
Er zijn ook verhalen van treinen die gekaapt zijn, ga je daarom nooit meer met de trein???
Als je voor alles bang bent in de wereld dan kun je net zo goed niet leven denk ik....

das wel een hele stoffige.. ;) dit gaat over risico nemen cq opzoeken..

heeft meer te maken met gezond verstand als met bang zijn om te leven, sommige dingen weet je gewoon dat dat niet veilig is en daar is dit een voor beeld van.

Yonker

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:53

Wat een onzin, hoeveel % van de gevallen gaat het wel niet goed?? Dus hoezo is het dan niet veilig?
TS heeft 15.000 km gereisd en nog niks bijzonders meegemaakt :)
Een vriend die je al jaren kent kan net zo goed een seriemoordenaar zijn...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:56

Poeh, ik schrik er wat van hoe slecht het vertrouwen van sommige mensen in de medemens hier is. Natuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar dat is zo in alle situaties. De media vertekent ons beeld zo ontzettend en dat laat hier toch wel weer duidelijk zijn effect zien.

TS, die route du soleil ziet er echt superleuk uit! Ga eens overleggen met mijn vriend :)
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 16-06-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:58

Wat een gaaf topic! Ik heb zelf 1x gelift in Finland. Ging familie die ik niet kende (ik quote mijn oma: "Als je in Finland bent die en die wel opzoeken, hier heb je het adres!") opzoeken in de stad Pori. Nou, die stad bestond niet uit enkele straten zoals mijn reisgidsje deed vermoeden :+ Uiteindelijk gaan liften en een lift gekregen van een man die zo nu en dan in Amsterdam werkte! Hele aardige vent :D

En leipo's heb je altijd, of je nu aan het liften bent of wanneer je gewoon koffie haalt bij het verkeerde restaurant/café (Zoals in december in Sydney gebeurde). Dus ook wanneer je niet lift heb je kans om die maflanders tegen te komen en de pineut te zijn.

Iemand opperde om een lifttopic te openen om zo liftmaatjes te vinden, dat lijkt mij stiekem wel iets :D

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:58

Erg leuk filmpje!

Ik vind het wel knap dat je het durft. Lijkt Mij ook best wel gaaf om te doen. Maar ik Zou het niet snel alleen durven.

Er was ook een filmpje van twee meiden die mee liften naar Parijs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:59

nelis schreef:
3 inderdaad als voorbeeld, maar het net staat vol met voorbeelden.

TS heeft helemaal gelijk met de vervorming van de werkelijkheid via de media.
Kijk naar de aanslag in Parijs.
Dezelfde dag net zoveel Fransen in het verkeer omgekomen. Dát echter elke dag weer.

Enig idee hoveel mensen er in Europa in het verkeer zijn omgekomen sinds 2000?

Het gevoel van onveiligheid verkoopt ´veiligheidsmaatregelen´; maakt mensen pychisch onvrij, makkelijker te controleren.
Bedenk alleen maar het verschil tussen iemand die in een auto met kenteken zit en een lifter/ster.

Idem kontant geld op zak. Heel onveilig niet waar?! en zo is een ieder electronisch te analyseren/volgen.

...en ondertussen vraagt de massa meer vrijheidsbeperkend blauw op straat, sorry achter de monitoren van de cameras 8)7

Etc.

p.s. ben jij soms eigenlijk een mol Nelis? Met ról het onveiligheidsgevoel aan te wakkeren? Is helaas werkelijkheid op het net.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-06-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:01

Yonker schreef:
Wat een onzin, hoeveel % van de gevallen gaat het wel niet goed?? Dus hoezo is het dan niet veilig?

Ik snap gewoon niet waarom je het risico zou willen nemen. Ik heb geen "roze "bril op aangaande maatschappij of denk in "complottheorieën". Gewoon nuchter verstand :+

Ik wens iedereen heel veel veilige km's indien die willen liften.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:02

nelis schreef:
Ik snap gewoon niet waarom je het risico zou willen nemen.

Hmm. Ik denk mol.

Je leest moedwillig niet wat ze al helder geschreven heeft.

Jouw melden van ´complottheorie´ is een sterke vingerwijzing trouwens.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:05

Huertecilla schreef:
.

p.s. ben jij soms eigenlijk een mol Nelis? Met ról het onveiligheidsgevoel aan te wakkeren? Is helaas werkelijkheid op het net.

Moet ik dit nou echt serieus nemen???? :+ }:0

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:06

nelis schreef:
Yonker schreef:

Ik snap gewoon niet waarom je het risico zou willen nemen. Ik heb geen "roze "bril op aangaande maatschappij of denk in "complottheorieën". Gewoon nuchter verstand :+

Ik wens iedereen heel veel veilige km's indien die willen liften.

Omdat het goedkoper/sneller is en TS dus mensen leert kennen. Voor haar zitten er zoveel voordelen aan :)
Ik heb het zelf nog nooit gedaan en zal het ook niet zo snel doen. Lifter meenemen dan misschien nog wel :j

En een roze bril is overdreven, gewoon geloven in de goedheid van de mensheid. Anders dan kan je wel thuis gaan zitten met de gordijnen dicht....
Want ja dan ga je ook maar nooit meer vliegen want stel dat er zo'n copiloot is die de cabine op slot doet... Of een rus die een raket verkeerd afvuurd.
Alles heeft risico in het leven en het is maar net wat je het waard vind :)

Nee Nelis ik zou hem niet serieus nemen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:07

Lijkt me wel heel gaaf om te doen! Maar dan wel met iemand die ervaring heeft met liften..
Lijkt me besr 'gevaarlijk' om alleen te gaan, bang dat je bij onjuiste types instapt :P

TS, hoe doen jullie het met slapen? Tentje ofzo mee?

antje_vip

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:09

Lijkt me heerlijk, al zou ik zelf nooit alleen gaan en het liefst een man bij me hebben :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:11

Wat een mooi filmpje, heerlijke sfeer en kijk op de wereld <3

Laatst hebben wij ook 2 mensen met genomen, op de heen weg naar de kliniek met ons paard vroegen 2 jonge mensen ons de weg naar een huis. Wij hebben navigatie dus even laten zien hoe ze moesten lopen.
30 min later waren we weer op de terug weg, liepen ze er nog. Dus gestopt en ze meegenomen naar het huis. Onderweg vertelde ze ons dat ze met de bus waren gekomen en een puppie gingen ophalen en ze straks op de bus weer terug wouden. Wij keken elkaar aan en besloten te wachten tot ze het pupje hadden gekozen en ze naar de dichtstbijzijnde bushalte te brengen.
Zogezegd zo gedaan echter bij de bushalte moesten ze nog ruim een uur wachten, ze dus wat verder meegenomen om wat te eten wat wij ook nog moesten doen. Bij de snackbar even snel bij de ns gespiekt hoelaat de trein zou vertrekken enkele dorpen verder op. Dat konden we precies redden dus ze weer meegenomen en bij de trein afgezet waar ze gelijk in konden stappen met hun nieuwe aanwinst. Ze waren ons heel dankbaar, wij vinden dit de normaalste zaak van de wereld maar als ik dan hoor hoe verbaasd mensen zijn dat we dit hebben gedaan.
Een betere wereld begint gewoon bij je zelf hoe cliché ook ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:12

Nelis, ik snap je wantrouwigheid (om het even zo te noemen) wel hoor. Je bent niet de enige. Ik zou het ook niet aandurven om te liften. Misschien stap je inderdaad bij een gek in, of iemand die slecht kan auto rijden. Want dat lijkt me ook niet fijn ;) En andersom weet je niet wie je in de auto neemt als je een lifter meeneemt die toch andere bedoelingen blijkt te hebben dan een paar km met je mee rijden. Maar dat zegt meer over mij dan over een lifter of iemand die lifters mee neemt.

Maar om nu te zeggen dat het vragen is om problemen in de huidige maatschappij, of dat het onverantwoord is om het te promoten, vind ik wat ver gaan. Je komt wel met nieuwsberichten waarin jouw standpunt wordt bewezen, maar aan de andere kant wordt in het nieuws niet gezegd wanneer een lifter veilig naar zijn bestemming gebracht is. Ik denk dat liften in een hoog percentage gewoon goed gaat (gokje: 98% ?). En zoals andere bokkers ook zeggen, heeft alles in het leven een keerzijde. Een vliegtuig dat neerstort, een gekaapte trein, een boom die bij een storm op je terecht komt, lelijk van je paard afvallen en ga zo maar door. Maar als je toch met het vliegtuig of trein gaat, of langs bomen loopt en paardrijdt, wordt dat niet als "extra risico's nemen" gezien. En eigenlijk schaar ik daar liften ook niet onder.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:13

Wauw, wat een heerlijk filmpje! Erg mooi dat jullie dit zo doen!

Zelf zou ik het nooit doen denk ik, al zou ik me met een vertrouwde man er misschien wel aan wagen. Het lijkt me erg gaaf. :D Ik zou zelf geen lifters meenemen denk ik, maar dat hangt zo van een persoon af...

Heel veel plezier op jullie toekomstige liftritten!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:20

Yonker schreef:
Omdat het goedkoper/sneller is en TS dus mensen leert kennen. Voor haar zitten er zoveel voordelen aan :)
Ik heb het zelf nog nooit gedaan en zal het ook niet zo snel doen. Lifter meenemen dan misschien nog wel :j

En een roze bril is overdreven, gewoon geloven in de goedheid van de mensheid. Anders dan kan je wel thuis gaan zitten met de gordijnen dicht....
Want ja dan ga je ook maar nooit meer vliegen want stel dat er zo'n copiloot is die de cabine op slot doet... Of een rus die een raket verkeerd afvuurd.
Alles heeft risico in het leven en het is maar net wat je het waard vind :)

Nee Nelis ik zou hem niet serieus nemen _O-

Yonker ik neem hem verre van serieus :') :D
Het is ook mijn mening, en het is echt niet zo dat ik onder een steen leef , verre van dat. Heb aardig wat van de wereld gezien. Dus ja misschien is het mijn manco dat ik wantrouwend opsta ten opzichte van liften.
Neemt niet weg dat de mensen die het doen daar vooral mee door moeten gaan!

Sharon _ quiz zie mijn reactie hierboven :D komt beetje opzelfde neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:21

Leuk dat je het doet ts.

Zelf zou ik het nooit doen. Heb een auto die mij overal brengt. En stap liever niet bij vreemde mensen in een auto.

Zal dus ook nooit lifters meenemen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:24

Voor de mensen die dit gevaarlijk vinden.. Er bestaat natuurlijk een optie met iets meer 'zekerheid' maar die kost wel wat geld.
Ik heb 10 maanden in Frankrijk gestudeerd en had daar geen auto. Als ik ergens heen wilde keek ik op blablacar en zo vond ik altijd wel iemand die daar de route die ik wilde afleggen op aanbood voor een klein prijsje. Hier staan ook recensies etc. op. Minder avontuurlijk dan liften (wat in Frankrijk verbazingwekkend makkelijk ging) maar evengoed wel het sociale aspect en het leren kennen van nieuwe mensen met iets minder 'riscio'.