Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw paspoort aanvragen, ID mee maar die is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:53

Maar het gaat hier niet om het feit dat ik een nieuwe ID moet aanvragen omdat mijn oude gestolen is ofzo. Ik moet m'n paspoort laten verlengen omdat die gewoon verlopen is, een nieuwe ID kaart hoef ik ook niet. Ik ga morgen voor de zekerheid voordat ik naar het gemeentehuis ga even langs het politiebureau, vraag ik daar even hoe of wat en dan kunnen ze een PV voor me maken als het wel nodig blijkt te zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:20

Je krijgt alleen een PV mee met een recent uittreksel uit het register, die kunnen ze je overhandigen bij het gemeentehuis; zoiets noemen ze van het kastje naar de muur volgens mij. Ik ben er onlangs een middagje zoet mee geweest.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:41

Wildgirl schreef:
Je krijgt alleen een PV mee met een recent uittreksel uit het register, die kunnen ze je overhandigen bij het gemeentehuis; zoiets noemen ze van het kastje naar de muur volgens mij. Ik ben er onlangs een middagje zoet mee geweest.

Een uittreksel uit welk register?
Als je aangifte doet van een verloren identiteitskaart wordt er naar mijn weten gewoon een PV van aangifte opgemaakt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:49

Simbaa schreef:
Wildgirl schreef:

Een uittreksel uit welk register?
Als je aangifte doet van een verloren identiteitskaart wordt er naar mijn weten gewoon een PV van aangifte opgemaakt.

Nee je moet eerst bij de gemeente een uittreksel van bewijs van bestaan van dat document halen, been there done that, kostte me ook een middag laatst..
Naar de gemeente voor nieuw rijbewijs, want ander was gestolen, oh dan moet u een pv bij politie laten maken, dus ik naar de politie, ik wil een pv in verband met diefstal rijbewijs, oh , heeft u een uitdraai bij de gemeente gehaald? 8)7 |o , dus weer terug naar de gemeente.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:54

Ha, da's grappig. Ik had vorige week precies hetzelfde, ook na een jaar of 2 gestolen/kwijt(?). Heb toen bij het aanvragen van het nieuwe paspoort, de ID kaart als vermist op kunnen geven bij het gemeentehuis en heb na 7 dagen gewoon een nieuw paspoort kunnen ophalen. Geen ID kaart uiteraard maar ik heb toch een rijbewijs dus die gebruik ik om me op straat te kunnen identificeren.

Was overigens helemaal gratis, dat als vermist opgeven en ik ben hoefde dus niet naar de politie toe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:02

Je moet sowieso altijd aangifte doen van een verloren ID-bewijs... Ooit gehoord van identiteitsfraude? Dat is echt niet cool als mensen onder jouw naam illegale dingen gaan doen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:04

Ik ben hem kwijtgeraakt op een besloten studentenfeestje, ga er niet vanuit dat hij gestolen is en aangezien ik er nog nooit iets over gehoord heb ga ik er ook niet vanuit dat dat nog gaat gebeuren. Was inderdaad destijds niet zo slim, maar als ik nu geen aangifte meer hoef te doen dan doe ik dat ook liever niet :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:09

Emmaa_ schreef:
Ik ben hem kwijtgeraakt op een besloten studentenfeestje, ga er niet vanuit dat hij gestolen is en aangezien ik er nog nooit iets over gehoord heb ga ik er ook niet vanuit dat dat nog gaat gebeuren. Was inderdaad destijds niet zo slim, maar als ik nu geen aangifte meer hoef te doen dan doe ik dat ook liever niet :=

En je weet nooit wie hem gevonden heeft... Ik vind het tricky. er wordt zo voor gewaarschuwd :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:11

Ik vraag het me ten zeerste af of hij überhaupt gevonden is, ik ga er eigenlijk vanuit dat hij ergens onder een kast of in de gevonden voorwerpen doos van de studentenvereniging terecht gekomen is. Was met koninginnenacht en echt een gigantische chaos. Ik snap je punt hoor, maar ik kan er nu niet meer zo veel aan veranderen dat ik destijds geen aangifte gedaan heb

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:23

Als je en een paspoort en een ID kaart "op je naam hebt staan" zal je beide documenten mee moeten nemen tijdens de aanvraag van een nieuw reisdocument. Een reisdocument blijft altijd eigendom van de staat en zal dus als het verlopen is, altijd ingeleverd moeten worden bij een uitgevende instantie (gemeente).
In dit geval ben je 1van de 2 kwijt. Het is altijd verstandig om, op het moment dat je daarachter komt, meteen aangifte van vermissing te doen. Dit om te voorkomen dat mensen identiteitsfraude plegen met jouw document.
Om een nieuw document aan te vragen zal je eerst aangifte van vermissing moeten doen. Dit kan bij sommige gemeenten bij de afdeling Burgerzaken. Anders zal je toch eerst naar de politie moeten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:38

Dat is niet waar.
Ik kreeg mijn oude id kaart mee toen ik mijn paspoort aanvraagde voordat ik nederland vertrok. ID was verlopen en kreeg hem gwoon weer mee. Ook mijn ondertussen oude paspoort heb ik weer thuisgestuurd gekren samen met mijn nieuwe alleen de oude zitten gaten in. Ik heb alles nog. Komop iedereen het is 2 jaar geleden en nu aangifte doen zou alleen logisch zijn als het moet omdat je ander geen andere krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:40

Ik ben net naar het politiebureau voor een proces verbaal en die zeiden dat het niet nodig was en dat ik gewoon naar mijn afspraak kon gaan := Dus dat ga ik maar doen zo.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:56

Emmaa_ schreef:
Ik ben net naar het politiebureau voor een proces verbaal en die zeiden dat het niet nodig was en dat ik gewoon naar mijn afspraak kon gaan := Dus dat ga ik maar doen zo.

Ben benieuwd wat het gemeentehuis hier van zegt. Ik zat namelijk 2 jaar geleden precies in dezelfde situatie. Ik moest toch echt eerst aangifte doen van het verlies van mijn ID-kaart voordat ze mijn paspoort wilden/konden verlengen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:57

Noppes: in twee jaar tijd kan er een hoop veranderen hoor! ;)

Tegenwoordig hebben bijna alle gemeenten het zo geregeld, dat je daar 'melding' kunt maken van vermissing/diefstal van het document. Dan kun je daarna direct een nieuw document aanvragen. Mocht je na de melding het document alsnog tegenkomen, dan dient hij ingeleverd te worden (het blijft altijd eigendom van de staat)..

No worries! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:05

Ik ben inderdaad gister eerst langs het politiebureau geweest, waar ze zeiden dat ze geen proces verbaal meer konden opmaken. Toen bij de gemeente deden ze behoorlijk chagrijnig over het feit dat ik het niet eerder gemeld had, maar het is uiteindelijk gelukt. Heb nou een paspoort met gaten en kan over twee weken m'n nieuwe ophalen.

Wat gelijk mijn volgende vraag oproept. Ik heb dit weekend een festival en moet me daar gewoon voor legitimeren. Ik dacht dat ik mijn oude paspoort in afwachting van mijn nieuwe gewoon terug zou krijgen. Ik heb een paar weken geleden een berichtje naar de festivalorganisatie gestuurd dat mijn paspoort verlopen was en dat ik wel een aanvraag zou doen voor het festival maar dat het ophalen erna pas zou kunnen gebeuren. Zij gaven aan dat dit geen probleem was, maar kan ik me wel gewoon legitimeren met een paspoort met gaten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:08

Die is officieel ongeldig dus ik zou zeggen van niet. Heb je geen rijbewijs of brommerbewijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:09

Nee, allebei niet. Ik neem straks nog even contact op met de organisatie, kan evt wel de papieren die ik mee moet nemen als ik hem af ga halen in mijn tas stoppen, om het extra mee te bewijzen ofzo.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:38

Volgens mij een beetje vreemd dat ze al gaten in je oude paspoort hebben gemaakt? Heb ooit eens ergens gelezen dat je je tot 5 jaar na verloopdatum nog mag legitimeren ermee dus dan had je het dit weekend nog kunnen gebruiken
Edit: bij stemmen mag je met een oud paspoort stemmen! Dus daarom lijkt me dat eigenlijk je oude paspoort pas gaten had moeten krijgen als je je nieuwe komt afhalen. Nu heb je helemaal geen identiteitsbewijs en dat mag officieel volgens mij niet eens.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:49

Toevallig zit ik nu bij de gemeente met hetzelfde probleem als ts. Ben dus ook al bij de politie geweest nadat ik al eerder bij de gemeente was geweest.. Natuurlijk is het weer super druk nu :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:51

Ja het is idd super druk bij de gemeente nu, iedereen moet nog even z'n paspoort/id etc opnieuw aanvragen voor ze op zomervakantie gaan

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:24

Miriam91 schreef:
Volgens mij een beetje vreemd dat ze al gaten in je oude paspoort hebben gemaakt? Heb ooit eens ergens gelezen dat je je tot 5 jaar na verloopdatum nog mag legitimeren ermee dus dan had je het dit weekend nog kunnen gebruiken
Edit: bij stemmen mag je met een oud paspoort stemmen! Dus daarom lijkt me dat eigenlijk je oude paspoort pas gaten had moeten krijgen als je je nieuwe komt afhalen. Nu heb je helemaal geen identiteitsbewijs en dat mag officieel volgens mij niet eens.

Als een paspoort verlopen is, dient het ongeldig te worden gemaakt. Of je nu al een nieuwe hebt of niet! Dat is hoe het in onze regelgeving is vastgelegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:26

Is idd niet vreemd. Toen ik mijn ID kaart ging vernieuwen werden er gelijk gaten in mijn oude ID gemaakt. Die was op dat moment nog gewoon geldig en ik had mijn nieuwe ID ook nog niet. Vond het een rare gang van zaken, maar dat schijnen gemeentehuizen blijkbaar vaker te doen :? Op die manier kun je je toch niet meer legitimeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:30

Ik heb wel gevraagd of ze de gaten zo wilt plaatsen dat mijn naam, geboortedatum en pasfoto nog zichtbaar zijn en dat heeft ze gelukkig gedaan, dus kan me alsnog gewoon legitimeren. Niet meer geldig, maar het kan wel :=

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:07

Met een verlopen reisdocument kan je niet meer reizen, maar je identiteit kan nog steeds vastgesteld worden. Je houdt niet op te bestaan op het moment dat je legitimatiebewijs afloopt. Daar zijn mensen nog weleens mee in de war.

Een legitimatiebewijs wat nog geldig is wordt nooit door de gemeente ongeldig gemaakt d.m.v. gaten. Een geldig document moet altijd teruggegeven worden.
Is je legitimatiebewijs niet meer geldig op het moment dat je een nieuwe aanvraagt en wil je je oude terug? Dan worden er drie grote gaten in gemaakt. Deze gaten hebben een voorgeschreven formaat en moeten op voorgeschreven plaatsen gemaakt worden.