Trouwen met weinig geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:00

sallandval schreef:
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt (zeker als je een netwerk hebt -bokt bv- :D . Nieuwe jurk op ebay.com, bij het boeket bestellen niet zeggen dat het voor een bruiloft is, auto van een kennis lenen (wij gingen op de motor met motorclub begeleiding), taart laten maken door een hobby-taartenmaker, hobbybandjes heb je ook veel die het voor weinig doen, trouwen op de gratis dag van het gemeentehuis en het feest bij een sportclub/ zalencentrum. Versiering vond ik zelf niet zo nodig (heb het niet gemist, al zat er wel wát bij onze accomodatie).

Amerikaanse fuif/potluck zou ik niet doen omdat je van mensen eigenlijk niet kunt vragen om eten mee te nemen én een kado http://www.beatrijs.com/je-eigen-eten-meebrengen/. Ook zou ik je aanraden om geen mensen tijdelijk weg te sturen voor het diner oid (ik ken meerdere mensen die dit hebben meegemaakt en het is nooit leuk om weg te moeten en zelf iets te eten te moeten zoeken).

Dat is ook zeker niet de bedoeling. De ceremonie en diner zijn in kleine groep, enkel familie en goede vrienden. De kerkdienst en het feest voor grotere groep!

In mijn netwerk heb ik zeker wat mensen, maar vind het lastig om ze allemaal te vragen. De fotografe is een familielid, kan ik daarvan wel verwachten dat ze foto's maakt? (In overleg uiteraard).

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:05

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Maar doe wat je zelf wilt/leuk vind en niet wat anderen vinden 'horen'. Het is jullie dag!
En geniet ervan, het is zo voorbij...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:14

miramii schreef:
In mijn netwerk heb ik zeker wat mensen, maar vind het lastig om ze allemaal te vragen. De fotografe is een familielid, kan ik daarvan wel verwachten dat ze foto's maakt? (In overleg uiteraard).

Mijn broer heeft de fotoshoot gedaan en mijn vader heeft gefotografeerd tijdenshet feest.
Ze waren beiden dolblij om zo'n taak te hebben :j

Fiej

Re: Trouwen met weinig geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:00

Weet niet of het al gezegd is, maar kijk ook eens op Pinterest! Staan superleuke dingen op qua decoratie die je makkelijk zelf kan knutselen! :j

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:27

Stel ik zou dit als dag planning aan houden:

- lunch met mij ouders en schoonouders bij mijn ouders thuis (max 20 a 30 euro denk ik)
- trouwen op het gemeentehuis (380 euro, wow!)
- foto's maken met mijn schoonzus (professioneel fotografe, 50 euro)
- diner bijv BBQ (????)
- kerk ( a 300 euro)
- feest in een (redelijk luxe) schuur ( 100 euro huur en dan nog drinken/ hapjes a 200 euro?)

En dan verdere kosten:
- uitnodigingen (????)
- ringen ( 250 euro)
- mijn jurk (mijn ouders)
- Mijn vriend zijn pak (door zijn ouders)
- vervoer (iemand ideeën in omgeving Leusden?)
- trouwboekje (20 euro)
- simpele bedankjes (50 euro)

Wat mis ik nog verder of welke kosten zijn niet realistisch?

Wat betreft uitnodigen dacht ik alleen daggasten een kaart oid en de rest a4 printen mailen. Vervoer hebben we geen idee van. Iemand voor deze twee dingen nog leuke tips?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:29

voor hoeveel man is je feest avond. Hapjes en drank zijn duur.

Regel je alles zelf of laat je cateren. Koop je af of naderhand berekenen wat er is gedronken.

Maar zou dat bedrag ieder geval flink ophogen. In de lijstjes die ik zag was dat naast de jurk vaak de grootste kostenpost.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:33

Denk dat je voor de hapjes en drankjes wel meer kwijt bent dan 200 euro. Ligt eraan hoeveel gasten je krijgt. Denk ook aan overige kosten als postzegels voor je uitnodigingen.

Wat je nog mist:
- kapper
- visagie
- bloemen (als je dit wilt)
- evt versieringen
- bruidslingere/hoepel e.d. of zit dit bij het cadeau van je ouders in.

Je kan bij verschillende slijterijen de aspraak maken dat wanneer drank niet open gaat je dit terug kan brengen en je geld terug krijgt.
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 16-06-15 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:34

butengeweun schreef:
voor hoeveel man is je feest avond. Hapjes en drank zijn duur.

Regel je alles zelf of laat je cateren. Koop je af of naderhand berekenen wat er is gedronken.

Maar zou dat bedrag ieder geval flink ophogen. In de lijstjes die ik zag was dat naast de jurk vaak de grootste kostenpost.

Goede tip, het is inderdaad aan de lage kant!
Bij mijn paard hebben we een ruimte die we redelijk goedkoop kunnen huren. Eten en drinken nemen we dan zelf mee en er staan twee meiden van stal achter de bar. Dat hebben ze zelf aangeboden en voor een kleinigheidje ga ik daar graag op in! Aantal avondgasten zal max 100 zijn, dag gasten circa 30.

Edit: wat zou wel een realistische prijs zijn als je deze manier en hoeveelheid aanhoud?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:36

Voor drinken kan je misschien met de lokale supermarkt afspreken dat je daar haalt en alles wat niet open is terugbrengt.

En denk er zit ook veel werk de dag ervoor en erna in (opruimen, en de opbouw). Vraag anders ook eens prijzen op die de catering all in doen dus ook bestek/glazen/borden is soms wat duurder maar je hoeft zelf voor niet meer te zorgen en dat is ook veel waard.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 16-06-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:37

tante_trien schreef:
Denk dat je voor de hapjes en drankjes wel meer kwijt bent dan 200 euro. Ligt eraan hoeveel gasten je krijgt. Denk ook aan overige kosten als postzegels voor je uitnodigingen.

Wat je nog mist:
- kapper
- visagie
- bloemen (als je dit wilt)
- evt versieringen
- bruidslingere/hoepel e.d. of zit dit bij het cadeau van je ouders in.

Oeps, behoorlijk belangrijke dingen! :') worden erbij gezet!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:38

In onze allereerste berekening miste wij de trouwringen, en nog een heleboel andere dingen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:39

Bij de zaal waar mijn ouders (25 jaar getrouwd) het deden was volgens mij 5 euro pp. Dan waren de hapjes & drankje afgekocht.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:49

kijk wel goed naar wat voor trouwringen je wilt. Ja je hebt ze goedkoop maar wij vonden er wel veel verschil inzitten ten op zichte van de duurdere modellen. Omdat wij toch graag goede kwaliteit wilden waren wij dus samen rond de € 1000,--. Het is toch iets waar je je hele leven mee moet doen. nu was de ring van mijn man wel een stukje duurder dan die van mij omdat zijn handen een stuk groter zijn en dan valt een smallere ring gewoon weg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:55

Knert schreef:
KoudbloedKim schreef:
Mijn vriend en ik willen ook goedkoop gaan trouwen.
Niet omdat we het niet zouden kunnen betalen om er een groot feest van te maken, maar omdat we daar beide geen behoefte aan hebben.
Wij willen het vieren met een feest in de tuin van ons nieuwe huis en onze familie + een aantal vrienden uitnodigen.
Hooguit 30 mensen, ruim gerekend.

Whaaat! Half bokt, als het niet heel bokt is, kijkt uit naar die dag. Had op zijn minst een Feest van 12000 personen verwacht. :Y)

*** Kijkt naar de ledenlijst.***
Minimaal 250000 mensen. :D

Zelf wilden wij het ook niet te gek maken, en niet duur, uiteindelijk toch nog 8500 euro geworden. :=
Maar wij hebben wel alles zelf betaald, dus ook de jurk en het pak (en dat was al bijna 2500 euro). Ringen hebben wij niet op bezuinigd, omdat dat het enige tastbare is voor de rest van je leven. Die waren dan ook 2200 euro bij elkaar.
Feest hebben we thuis gehouden, maar als ik later las, was dit niets goedkoper als in een zaal. Wij hadden het klein, 40 personen, en een BBQ met kok (geregeld bij de slager). Maar, we moesten ook tafels en stoelen huren, en bijvoorbeeld een koelkast, en serviesgoed, alles bij elkaar heeft het feestje toch veel gekost, maar het was het meer dan waard. :j Ik geloof dat wij voor het feest in totaal ongeveer 1500 euro kwijt waren. We hadden wel iemand ingehuurd voor 100 euro als "bediening", hoewel het zelfbediening was moest er toch gekeken worden naar vuil serviesgoed en of er nog genoeg drank klaar stond, enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:59

denk goed na wat je echt belangrijk vindt en bezuinig daar niet op, al het andere zou ik wel kijken HOE je het betaalbaar kan houden. En laat de conventie los, als je daar geen waarde aan hecht. Ik had bv geen bruidsboeket, mijn man geen stropdas, maar wel beide heel mooie kleren (en geen traditionele trouwkleding). Receptie, kerk en feest hebben we niet gedaan, maar wel een mooi gemeentehuis (met betekenis voor ons beiden), een boottocht en een goed diner, en de hele dag met dezelfde kleine groep familie en vrienden.

Voor foto's kun je ook eens kijken bij leerlingen fotovakschool bijvoorbeeld.

Eten laten meebrengen en iedereen vragen om te helpen zou ik dan weer niet doen, wel evt wat intimi die je dan ook apart bedankt.

Lielle @ [LZP] Tips niet te dure, kleinschalige bruiloft Tips&Trucs

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:04

miramii schreef:

nee, niet zomaar. Vergis je niet in de hoeveelheid werk, op de dag zelf, en daarna!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:31

En nu gratis trouwen op maandag.Dan sparen en volgend jaar het feest met alles erbij.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:48

Wij krijgen ook mensen over de vloer die in onze tuin komen voor de trouwerij. Ze wilden eigenlijk precies wat jullie willen, een leuke dag met een kleiner budget. Alleen is het niet goedkoper om het in een tuin te doen. Ze waren wel redelijk wat kleine dingen vergeten waardoor de kosten hoger opliepen.
een aantal dingen waren de koelwagen voor drank en hapjes, de bediening ( rondbrengen hapjes + inschenken + opruimen + afwassen is 2 mensen minimaal), stoelen, tafels, versiering, inkopen van drinken en eten, glazen en servies en de WC wagen niet te vergeten.
Dit alles maakt een tuinfeest gemiddeld duurder dan een zaaltje afhuren. Een aantal van deze dingen zijn zullen jullie ook moeten regelen bij het huren van de kantine denk ik, dus misschien hebben jullie er iets aan.

Je zou bij een cateraar kunnen vragen hoeveel drank je gemiddeld moet hebben per persoon. Vaak kun je dan inslaan bij een supermarkt en overleggen dat je het overige terug kan brengen!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:35

Wij hebben bij ongeveer alle cateraars en drankenhandels in de buurt een offerte opgevraagd voor drank en hapjes. Daarnaast hebben we zelf een berekening gemaakt met wat we kwijt zouden zijn als we het zelf zouden halen bij de supermarkt. De supermarkt kwam bij ons veel duurder uit. Mede doordat bijna alle cateraars het glaswerk gratis leveren bij afname van de drank. Ook de prijzen van de drank scheelden amper met de supermarkt. En de cateraar levert alles netjes thuis af. Voor ons dus veel handiger en goedkoper om een cateraar de drank en hapjes te laten leveren. Qua drank zaten wij op ongeveer 7 euro per persoon in de berekening. De meeste cateraars hielden dit ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:37

Knert schreef:
[naam] schreef:
Mijn vriend en ik willen ook goedkoop gaan [***].
Niet omdat we het niet zouden kunnen betalen om er een groot feest van te maken, maar omdat we daar beide geen behoefte aan hebben.
Wij willen het vieren met een feest in de tuin van ons nieuwe huis en onze familie + een aantal vrienden uitnodigen.
Hooguit 30 mensen, ruim gerekend.

Whaaat! Half bokt, als het niet heel bokt is, kijkt uit naar die dag. Had op zijn minst een Feest van 12000 personen verwacht. :Y)
:D
Nee, we houden het bescheiden en rustig. :j
Lekker bij de paardjes in de tuin als dat kan.
Ik heb altijd gezegd;"Ik ga nooooooit [***]! Het heeft geen enkele toegevoegde waarde en als je met zo'n papiertje moet bewijzen dat je van iemand houdt, laat dan maar."
En toen kwam ik [naam] tegen en veranderde alles. :D

Maar we zijn van plan om er gewoon een leuk feest van te maken en inkopen te doen bij Lidl en Jumbo en gezelligheid staat dan voorop. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:49

Onze "bruiloft" was nog geen 2000 euro.
De ringen waren het duurste, weet niet meer zeker maar rond de 700 euro.
Mijn jurk was gewoon een galajurk die ook voor trouwen doorkon.

Mijn man had al een net pak wat ie 1x eerder gedragen had, daar hebben we alleen nog een nieuwe blouse bij gekocht die bij mij jurk pastte.

Wij hadden al partnerschap, dus hebben het gewoon in de ochtend met zijn 2en in simpele kledij om laten zetten, gratis.
Daarna hebben we ons opgetut, kapster gratis, kennis van ons, make-up heb ik zelf gedaan.
Boeket wou ik niet, maar moeders had toch zelf wat in elkaar geknutseld.

Foto's gemaakt door beide vaders in een mooi bos.

Daarna verzamelen met een bak koffie en gebakje.
Puzzelrit gemaakt naar restaurant.
En het eten hebben we bij een wok gedaan, maar dan een wok in een chique pand, dus niet de plaatselijke simpele wok.

Al met al hebben we het klein gehouden met de mensen die we normaal ook zien en spreken.
Een hele leuke dag gehad, zonder teveel poespas.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:04

Britta31 schreef:
En nu gratis trouwen op maandag.Dan sparen en volgend jaar het feest met alles erbij.

Zou een optie zijn...
Maar ik ken mezelf langer dan vandaag; dan komt er geen gevolg. :')

Het gaat sowieso pas over +- 1 jaar plaats vinden trouwens.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:09

KoudbloedKim schreef:
Nee, we houden het bescheiden en rustig. :j
Lekker bij de paardjes in de tuin als dat kan.
Ik heb altijd gezegd;"Ik ga nooooooit trouwen! Het heeft geen enkele toegevoegde waarde en als je met zo'n papiertje moet bewijzen dat je van iemand houdt, laat dan maar."
En toen kwam ik Maarten tegen en veranderde alles. :D

Maar we zijn van plan om er gewoon een leuk feest van te maken en inkopen te doen bij Lidl en Jumbo en gezelligheid staat dan voorop. :j

Haha herkenbaar! Ik zei altijd dat ik pas veeeel later of heel simpel zou trouwen. Dat zou betekenen dat ik nog zo'n vijf jaar moet wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:15

Maf he, hoe het leven kan lopen. :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:33

Er zijn twee dingen die een zichtbare, blijvende herinnering zijn aan je trouwdag:

- de ringen
- de foto's/video

Ik zou dus absoluut niet op beide bezuinigen. Voor mij hebben foto's meer waarde dan ringen, gezien ik niet heel graag sierraden draag en ringen lastig vind met paardrijden. Gezien mijn beroep (bruidsfotograaf) vind ik dan ook de foto's super belangrijk. Ik zou er zomaar een heel groot deel van mijn budget aan uitgeven.

Verder zou ik ook oppassen met het vragen van vrienden/familie voor belangrijke, dagvullende taken, zoals fotograferen, serveren. Zijn ze de hele dag aan het werk i.p.v. genieten. En ook al zeggen ze dat ze het leuk vinden, ik zelf zou er niet van genieten als ik andere steeds bezig zou zien.

Het gekke is dat ik de ceremonie, waar het bij trouwen eigenlijk om gaat, helemaal niet zo belangrijk/mooi vind. Als die BAB'sen vertellen bijna hetzelfde, je zit daar maar als bruidspaar, hopelijk zit er nog een beetje leuke humor in het verhaal....nee. Ik zou denk ik zo gratis gaan trouwen en dan een cabaretier inhuren voor de dag die een leuke 'nep' ceremonie doet of zoiets.

Voor mij zit hem het mooie van een bruiloft in de liefde voor elkaar en voor je gasten: een fijne tijd met elkaar, lekker zitten en heerlijk eten (en dus niet een buffetje in een suf zaaltje... :') ). Genieten van een mooie plek en in de avond een flink feest. En het liefst de volgende ochtend nog ontbijten met zijn allen.

Owja ook een tip voor een goedkopere bruiloft: plan hem in de winter! Dan heb je veel meer kans dat je kunt onderhandelen over prijzen omdat het buiten het seizoen valt. En je kunt er met minder middelen iets unieks van maken omdat weinig mensen trouwen in de winter. Denk aan vuurkorven, warme chocomelk, schotse ruitjes als thema, mooie kerstlampjes als decoratie overal, misschien wel stevige hollandse kost (goedkoop!), ijsbloemen. Je zit niet te hannissen met 'wat als het slecht weer is en we hebben het feest in de tuin gepland': in de winter plan je het toch binnen dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 17-06-15 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt