Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:06

Ik wil het geregeld hebben, nu we elkaar nog lief vinden. Want dan kan je dingen gewoon veel makkelijker in overleg regelen. Om te voorkomen dat we als we ooit eventueel elkaar niet meer lief vinden, niet met de ellende zitten. En als we elkaar tot in de eeuwigheid lief vinden, dan hebben we de afspraken niet nodig gehad. Is ook prima.

_Hinneke

Re: Eigendom van dieren regelen binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:35

Inderdaad, anoeska, zo denk ik er ook over.

Jammer genoeg zoekt de partner vaak iets om de ander mee pijn te doen wanneer het tot een vechtscheiding komt bijvoorbeeld. Als er een iets is waarmee dat kan dan zijn het vaak toch onze dieren.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:36

Prrrr, bedankt voor de toelichting! :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:47

Moet alleen zo'n verdrag/contract dan niet steeds bijgewerkt worden?

Bijvoorbeeld: vrouw heeft hond 1, man heeft kat 1. En dat is vastgelegd.

Na 4 jaar overlijd hond 1, en hond 2 word uit het asiel gehaald. Nog eens een jaar later loopt kat 1 weg en komt niet meer terug. Er komen 2 kittens voor in de plaats.

En nog eens 2 jaar later gaat het stel uit elkaar en is i.m.o get verdrag niet geldig omdat dat twee dieren betrof die er niet meer zijn.
Zo blijf je natuurlijk wel steeds bezig met ieder dier wat komt/gaat.
En is nog erger voor die mensen die iedere cd willen vastleggen.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:52

Ik snap wat je bedoeld, maar eerder in dit topic reageerde er iemand die zei dat ze alles heeft laten vastleggen als in 'paarden', 'honden' enzovoorts om dit probleem te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:53

Zo heb ik het ook gedaan. Ik fok dus ga niet ieder jaar naar de notaris :+

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:57

Selka schreef:
Wij hebben wel gekozen voor de omschrijving kleine huisdieren (hond, kat etc.) en paarden. Zo kunnen wij nog 10 extra paarden kopen in de toekomst welke ook onder dezelfde overeenkomst vallen.

Gevonden Palmera :)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:57

Het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden om het zo te laten omschrijven! :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:08

Wij hebben bij ons huwelijk alles laten vastleggen. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (niet omdat we niet van elkaar houden, maar juist omdat we zoveel van elkaar houden). Zo hebben we ook financieel alles kunnen regelen.

Teveel huwelijken lopen uit op een vechtscheiding. Beter gezegd; eigenlijk alle scheidingen die ik heb meegemaakt zijn vechtscheidingen geworden. Nu houden wij van elkaar en gunnen elkaar alles, wie weet hoe wij hier ooit over mogen gaan denken! Natuurlijk zijn we getrouwd met de bedoeling om altijd bij elkaar te blijven. Helaas blijkt dat in de realiteit niet altijd uit te komen.

Wij hebben gekeken naar de dieren die we ten tijde van ons huwelijk hadden. Vooral die dieren hebben enorme emotionele waarde en daarvoor willen we alles vastgelegd hebben.
Al die dieren gaan bij een scheiding met mij mee.

Vorig jaar hebben we echter ook een gezelschapspony gekocht. Die is van ons samen, bij een scheiding is zij dus eigenlijk een punt van onderhandeling. Maar mijn oorspronkelijke dieren blijven van mij. Wij hebben er juist niet voor gekozen om alle paarden in het algemeen te beschrijven. Stel dat wij de komende jaren meerdere paarden aankopen of veulentjes fokken. Dan zit daar geld van ons beiden in, dan is het (vinden wij) niet meer dan eerlijk dat dit 'geld' ook eerlijk verdeeld wordt.
Stel dat ik over 10 jaar toch weer een nieuw paard heb dat voelt als 'van mij' dan kunnen we dit altijd weer opnieuw laten vastleggen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:10

Oké, dat is dan zo duidelijk. Vroeg het me alleen maar af.... :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:15

[***] schreef:
Zo heb ik het ook gedaan. Ik fok dus ga niet ieder jaar naar de notaris :+

Nee dat kan ik mij voorstellen :D

Inderdaad gewoon omschrijven als kleine huisdieren of honden/katten etc. :) Zo gaat onze kitten gewoon mee in het contract zonder problemen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:39

mariettek schreef:
Wij hebben bij ons huwelijk alles laten vastleggen. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (niet omdat we niet van elkaar houden, maar juist omdat we zoveel van elkaar houden).

Dit zou ook mijn reden zijn waarom ik als ik zou trouwen graag zaken vast zou willen laten leggen.
Trouwen doe ik met de gedachte dat het voor altijd is, maar er zijn ook dingen die kunnen veranderen. En dan denk ik zelf meer aan zaken als één van de twee wil een eigen bedrijf opstarten of loopt zakelijk op een bepaalde manier een risico, ik wil het dan graag zo regelen dat er altijd een veilige buffer is en blijft.
In mijn ogen kunnen huwelijkse voorwaarden dus zeker ook betekenen dat je veel van iemand houdt :)