Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Relatie tussen een gelovige en een ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:23

Mijn ex had een ander geloof, namelijk het biologische geloof. Voor een deel ben ik er in mee gegaan, maar toen hij ook mijn ouders ging vertellen hoe ze moesten koken en tegen mijn vader zei dat zijn kanker door verkeerde voeding kwam ben ik afgehaakt. Ik kon mezelf niet meer zijn.

Ts, als jij jezelf niet meer kunt zijn (en dat idee heb ik een beetje) is het misschien tijd om de handdoek in de ring te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:29

bigone schreef:
Judith_ schreef:
Tja in mijn ogen als gelovige zegt dit meer over de persoon zelf dan over het geloof.

Ik heb een relatie met een gelovige gehad en momenteel een relatie met een ongelovige. En dat laatste werkt voor mij beter. Een relatie is op basis van respect voor elkaar, voor elkaars geloof, meningen en gevoelens. Als dat ontbreekt is er geen goede basis voor een relatie. Geloof of niet.

Het zal heel moeilijk zijn, dat snap ik heel goed. Succes met je beslissing en heel wijsheid gewenst. Wat niet werkt, werkt niet. Maar waar beide willen werken aan een relatie is er hoop.

Mooi gezegd echter, mochten gemende stellen qua geloof bij elkaar blijven hoe gaat het dan met kinderen, huwelijk, wel of niet in de kerk trouwen?? Zaken die in het geval van TS nog niet spelen maar hier zal ze ook later weinig in te brengen hebben. Je doet het of je kunt gaan, zo komt het op mij over.

Als je op deze zaken weinig in te brengen hebt is dat wederom een gebrek aan respect voor elkaar in mijn ogen. Kinderen voed je namelijk samen op en niet gebaseerd op 1 ouder. De rest van je bericht snap ik zelf niet helemaal goed?
Bij gebrek aan wederzijds respect zou ik stoppen met de relatie. Mijn lief respecteerd mijn geloof, ik respecteer zijn niet -geloven en voor ons samen werkt dat prima. Mijn gelovige ex was zo als ts haar vriend. Een wedstrijdje 'wie bid het beste' is echter niet aan mij besteed dus de relatie hield geen stand. Ondanks hetzelfde geloof.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:41

Als je normen en waarden te erg verschillen, wordt het niets. Doe je jezelf en de ander tekort mee. Mijn man is atheïst. Ik ben gelovig opgevoed maar afvallige. Echter blijf ik feeling houden met het geloof. Maar het verschil tussen ons daarover is overbrugbaar. Op vakanties bezoek ik graag kerken en hij gaat mee en staat open over wat ik erover vertel. De kerstnachtmis was wel 1 keer en nooit weer voor hem, dat lag te ver buiten zijn beleefwereld. Dus wij kunnen de balans er prima in vinden, ons kind gaat naar een christelijke basisschool als het zover is maar thuis wordt er geen aandacht aan het geloof verder besteedt. Kun je niet die balans vinden, is het onbegonnen werk. Zonde van je jeugd...

Ik haak al gelijk af bij mensen die mij willen bekeren, ben tevreden met mijn leven sorry :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:50

Iemand die met een stalen gezicht kan zeggen dat alle nare dingen die ik mee gemaakt heb een "straf" zijn voor niet geloven, daar zou ik niet mee willen samen zijn. Dat is zo ver van respectvol af dat ik daar zelfs geen vriendschap mee zou willen laat staan een relatie. :)

Ik vrees dat jullie een beetje uitersten zijn en ik betwijfel of at echt kan werken. Het is natuurlijk aan jou om te bepalen of je hiermee kan leven of niet maar meestal worden dit soort dingen niet "beter". Op zijn best blijft het stabiel zoals het nu is. Is dat iets waar je de rest van je leven naar uit zou kijken?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:04

Ik wil wel benadrukken dat ik de geloofs manier van je vriend apart vind. Ik geloof niet in straf op die manier. En belangrijke beslissingen neem je samen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:12

Je bent nog maar 17 en dan nu al deze ellende................ik zou er maar zo snel mogelijk een einde aan maken met deze jongen.

Als het nu al zo rot is en hij je niet echt steunt.............dat wordt helemaal niks,

Je wordt doodongelukkig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:36

blokje schreef:
Plien, dat is het voordeel van samen geloven. We denken er het zelfde over. Alle beslissingen worden genomen door geloof. 'Wat is de juiste keuze, hoe leven we zoals God dat wil' etc.
Ik hoop gewoon nooit te hoeven kiezen tussen God of mijn gezin.

For real??? Waarom zou je t ooit in je hoofd halen om een geloof op 1 te zetten ipv je gezin? Sorry hoor maar je gezin zou altijd boven een geloof moeten staan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:45

Brainwashed, gaat hem niet worden.. trouwen ook niet als jij je niet wil.bekekeren, hij zal willen trouwen in een kerkgemeenschap waar jij waarschijnlijk als ongelovige niet tussen komt.
De vraag is moet je dat willen als iemand zo godminded en rechtlijnig is en jou daarbij flinks kwetst.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:28

NathalietjeB schreef:
For real??? Waarom zou je t ooit in je hoofd halen om een geloof op 1 te zetten ipv je gezin? Sorry hoor maar je gezin zou altijd boven een geloof moeten staan.

Ik begrijp dat ook niet, en zou niet accepteren dat mijn man daar zo over denkt. Maar als zij daar wel met heel het gezin achter staan, waarom niet? Gewoon kwestie van afspraken, daar doen ze verder niemand mee kwaad, toch? Een heel andere situatie dan bij TS

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:33

TS, ik wil je in ieder geval veel wijsheid toewenste en hoop voor je op een afloop die goed voor beide is.
Desondanks je 'pas' 17 bent klink je al heel erg wijs en misschien iets TE lief ;)

Zelf heb ik ook een relatie met iemand die 'gelovig' is. Even tussen haakjes, hij is gelovig opgevoed maar nog heel erg uitzoekende. Hun zijn protestant (geloof ik) en ik Katholiek van huis uit. Wat ik van onze relatie heb geleerd is dat het respect hebben in elkaars normen en waarden en in elkaars geloof of ongeloof erg belangrijk is.

Maar als ik de omschrijving van jouw vriend bekijk zie ik iemand voor me die nogal van de oude stempel is en er wat in doordraaft en zoals iemand al eerder aangaf nogal monopolistisch is in zijn geloof. Ik zou daar niet mee kunnen leven.
en meid je bent pas 17, als het uit gaat heb je nog een heel leven voor je, geniet en er zijn nog zoveel mannen op deze wereld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:07

NathalietjeB schreef:

Ik denk dat je dat pas snapt als je dat geloof ook zelf hebt. En heel eerlijk ik snap dat ook niet, maar aangezien er bij heel veel gelovigen het wel zo werkt (god is belangrijk) zal het dus echt een typisch geloofsdingetje zijn. Misschien een beetje te vergelijken met meiden/vrouwen die hun paard op een zetten en zeggen dat als ze moeten kiezen tussen hun paard en hun vriend dat het paard blijft en het vriendje vertrekt. En ja die meiden zijn er ook en dat vinden we normaler dan iemand die iets op een zet wat een ver van onsbedshow is ;)

Ts even los van het geloofsdingetje heeft deze jongen op andere vlakken respect voor jouw mening? Ik snap heel goed dat in het begin van een relatie je de ander probeert over te halen en er is niks mis mee om duidelijkheid te scheppen in de wereld van de ander of je daar in te interesseren. (Dat hoort imo zelfs) Hier zit echter wel een grote maar aan. Imo hoort dit van beide kanten te komen. Als jij bijv eens in zijn kerk bent geweest en aangeeft dat je het niet gelooft dan houdt t een keer op. Dan ga je uit fatsoen eens mee met dopen, trouwen en begraven, maar hij zou wel moeten accepteren dat het daar bij blijft.

Elke relatie heeft evenwicht, wederzijds respect en acceptatie nodig om te werken. Naast liefde en genegenheid natuurlijk. Wederzijds, let op wederzijds hij voor jou en jij voor hem kan een dergelijke relatie prima werken. Echter.. Als jij je ongemakkelijk voelt en hijdwingelandjespeelt is er geen evenwicht. Ik denk dat het dan eens tijd wordt om een gesprek aan te gaan en je grenzen aan te geven.

Meid je bent 17, er zijn echt andere vissen in de zee. Als je hier niet in een gesprek of aantal gesprekken uit kan komen en hij niet kan accepteren dat jij niet wil of kan geloven kan hij wellicht beter een meisje zoeken uit zijn eigen gemeenschap. Dat zal pijn doen en niet leuk zijn, maar in dit soort relaties moet er echt wederzijds respect en acceptatie zijn anders werkt het gewoon echt niet.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:08

Twee geloven op 1 kussen, daar rust de duivel tussen.. Heb ik geleerd in ieder geval.
Daarbij zie ik dit ook als een 'het willen veranderen van iemand' en dan moet je toch echt even achter je oren krabben hoe diep die liefde dan zit. Wamt in mijn ogen is echte liefde, iemand nemen zoals hij is en iemand niet willen veranderen.
Dit zal altijd een gevecht tussen jullie blijven. De vraag is of je daar vrolijk van wordt.
Veel wijsheid toegewenst, het is een lastig situatie.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:09

Ik denk dat in deze het geloof er helemaal niks mee te maken heeft. Hij dringt jou een manier van leven op die hem goedacht, en dat had alles kunnen zijn. een geloof of een houding, of zomaar iets. En dat is sowieso niet goed.
Dat hij "zijn" geloof daarvoor gebruikt, en daar achter schuilt, om jou iets op te dringen is zeer zwak. Hij bedoeld dat HIJ vind dat jou dit overkomt, als straf en zegt daarbij dat dat door zijn geloof komt. Om jou daarmee over te halen, omdat het buiten hem om zou gaan.

Zulke jongens moet je vermijden want dat gedrag wordt steeds erger. Dat is zijn karakter, en niet HET geloof. (hij geloofd dat misschien wel inmiddels, maar dat is zelf aangepraat gedrag)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:13

Hoe zegfen ze dat ook alweer..?

Twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duovel tussen?

Denk dat je het best kan stoppen met deze relatie.. Jullie verschil van interpretatie in t geloof is te groot em zal alleen maar meer en meer tussen jullie in gaan staan..

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:45

verootjoo schreef:
Oei... Ik ben zelf gelovig, God staat bij mij zeker weten op een en bij mijn man ook. Maar als die zo zou denken over onze God komt er toch op zijn minst een flinke theologische discussie...
Dit is niet hoe je m.i. het geloof zou moeten belijden.

Wat je kunt doen zijn twee dingen imo; of je gaat zelf uitzoeken wat het christelijk geloof inhoudt, en wat jij ermee wilt doen zodat jullie evt samen een christelijke basis onder jullie relatie kunnen leggen die jullie beide goed schikt. Als blijkt dat jij helemaal niks met het geloof kan kun je er dan een punt achter zetten.
Of je zet er gelijk een punt achter.

Maar christenen die pretenderen dat mensen erge dingen mee moeten maken omdat dat een straf van God is en Gods wil hebben volgens mij wat afslagen gemist en ook een aantal hoofdstukken in de Bijbel :\ zo zonde... Het kan zo mooi zijn :j

Dat is nu net het grootste probleem voor niet-gelovigen. Dat elke gelovige op een andere manier de bijbel leest, wat afslagen mist en wat hoofdstukken overslaat. Dat iedereen een eigen draai geeft aan het geloof, en dat hij alleen leest wat het beste uitkomt. Dat is best onduidelijk. Ik heb geen geloof, maar gebruik wel vaak het zinnetje uit de bijbel "Heb u naasten lief" Maar ik krijg het idee dat veel gelovigen dit zinnetje uit de bijbel vaak missen. Dat vind ik jammer. Want ik denk dat niet-gelovigen, mensen die op het zelfde geslacht vallen, of mensen die een ander geloof hebben, toch allemaal "Naasten" zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:44

bigone schreef:
verootjoo schreef:
Oei... Ik ben zelf gelovig, God staat bij mij zeker weten op een en bij mijn man ook. Maar als die zo zou denken over onze God komt er toch op zijn minst een flinke theologische discussie...
Dit is niet hoe je m.i. het geloof zou moeten belijden.

Wat je kunt doen zijn twee dingen imo; of je gaat zelf uitzoeken wat het christelijk geloof inhoudt, en wat jij ermee wilt doen zodat jullie evt samen een christelijke basis onder jullie relatie kunnen leggen die jullie beide goed schikt. Als blijkt dat jij helemaal niks met het geloof kan kun je er dan een punt achter zetten.
Of je zet er gelijk een punt achter.

Maar christenen die pretenderen dat mensen erge dingen mee moeten maken omdat dat een straf van God is en Gods wil hebben volgens mij wat afslagen gemist en ook een aantal hoofdstukken in de Bijbel :\ zo zonde... Het kan zo mooi zijn :j

Maar hier gaat het dus al de mist in, jij geeft van uit jouw achtergrond aan dat TS het geloof zou kunnen onderzoeken en of zij zich daarin kan vinden, waarom niet de gelovige die onderzoekt of er ook nog een leven naast het geloof is?? Klinkt misschien raar maar het word vaak zo gesteld, ik denk alleen onderzoekt alles en behoud het goede. Als mensen dezelfde normen en waarden hebben kunnen ze samenleven maar opgelegde gebruiken, rok aan, hoedje op, burka aan,zwarte kousen aan, enzenz zijn zaken die door mensen aan andere mensen opgelegd zijn en in mijn ogen totaal niets met geloof te maken hebben. Ik heb geen rokken en mocht ik gelovig worden en het geloof zou eisen dat ik in rok in de banken zou moeten zitten dan is dat een belemmerend geloof en geen geloof van liefde.

Hoezo gaat dat de mist in? Ik praat nu toch tegen TS? Niet tegen haar vriend, tuurlijk kan die ook wat onderzoeken, maar aangezien die hier niet leest kunnen we alleen TS tips en advies geven ;)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 09:47

Eerst en vooral bedankt voor alle reacties!
Het is heel interessant om te lezen hoe andere mensen er over denken, zeker ook van gelovige mensen :)

Ik ben zelf gedoopt in de Katholieke kerk, heb mijn eerste communie gedaan, heb in de basisschool en de eerste 2 jaren van het middelbaar godsdienst gevolgd en heb het eerst hoofdstuk van de bijbel gelezen. Desondanks zijn mijn ouders niet gelovig en kan ik me er ook niet in vinden.

Ik zou hem nooit tussen mij en zijn God willen laten kiezen, net zoals (ik las het voorbeeld hier toevallig) hij mij niet tussen mijn pony's zou moeten doen kiezen. Mijn pony's zijn mijn grootste hou-vast net zoals zijn geloof voor hem.

Mijn vriend is 19, en voor de rest best modern. Hij volgt een studie voor cameraman en regisseur te worden en hij is absoluut gek van metal muziek. Hij is spontaan, vrolijk en optimistisch, iedereen vind hem altijd leuk. Daarom schrik ik extra hard dat hij hier zo hard in kan zijn.

Zijn gezin is helemaal niet streng gelovig. Zijn moeder is zelfs afgestapt van het geloof.

Ik heb geen idee of hij sommige dingen niet door heeft of het gewoon niet kan zien door zijn autisme.

Ik heb heel veel de vraag terug gelezen hoe we het zouden doen met kinderen en trouwen etc. Wel, ik zou het eerlijk gezegt niet erg vinden om als ongelovige in de kerk te trouwen. Qua kinderen is het al moeilijker. Wat geef je ze natuurlijk mee? Zelf heeft een Christelijke school zeer weinig invloed op mij gehad. Het is natuurlijk de manier waarop, er werd niet opgedrongen, maar eerder iets meegegeven.

Maar het is wel duidelijk dat het op deze manier niet verder kan. Mijn vriend en ik moeten is heel goed met elkaar spreken. Als blijkt dat we elkaar niet kunnen vinden, zal het voor ons niet meer werken.

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Het geeft me moed voor mijn examens. :)

EDIT: even een kleine toevoeging, buiten het geloof respecteert hij mijn mening over alles wel. We zijn het ook gewoon heel vaak over dingen helemaal eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:01

SammyFloor schreef:
Ik heb geen idee of hij sommige dingen niet door heeft of het gewoon niet kan zien door zijn autisme.
Dit is wel een heel belangrijke toevoeging.
Mensen met (bepaalde soorten van) Autisme hebben vaak een beperkt inlevingsvermogen en dat zou de uitspraken over 'straf' kunnen verklaren.
Dat maakt de situatie toch weer anders... want nu gooien we het allemaal op zijn geloof terwijl zijn autisme volgens mij hier veel meer in speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:09

KoudbloedKim schreef:
SammyFloor schreef:
Dit is wel een heel belangrijke toevoeging.
Mensen met (bepaalde soorten van) Autisme hebben vaak een beperkt inlevingsvermogen en dat zou de uitspraken over 'straf' kunnen verklaren.
Dat maakt de situatie toch weer anders... want nu gooien we het allemaal op zijn geloof terwijl zijn autisme volgens mij hier veel meer in speelt.

Helemaal mee eens. Mensen met autisme kunnen idd behoorlijk star zijn, in combinatie met weinig empathie kunnen ze daardoor nogal ongevoelig uit de hoek komen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:28

Ik denk niet dat het geloof hetgeen is dat tussen jullie staat, maar dat het probleem gewoon bij jullie persoonlijkheden ligt. Vervang het woord geloof door rolverdeling in het gezin, stel jij bent voor een traditioneel rollenpatroon (man werkt, vrouw blijft thuis) en hij is voor een modern rollenpatroon (samen werken, samen huishouden), dan zal hij ook net zo stug reageren dat zijn mening de enige juiste mening is. Dat is iets wat in hem zit en niet wat in zijn geloof zit. Geloof is nu toevallig het onderwerp wat zijn aard naar boven brengt.

In mijn ogen is er maar een weg die jou op de lange termijn geluk brengt en dat is een punt achter deze relatie zetten en op zoek te gaan naar iemand die jou wel respecteert zoals je bent.

Ik heb bovenstaande getypt terwijl ik het topic aan het lezen was en nu ik bij de laatste berichten aankom zie ik dat hetgeen dat tussen jullie in staat ondertussen een naam gekregen heeft. Zijn autisme.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:51

Ts, je zegt wel dat buiten het geloof dat jullie het met veel dingen eens zijn maar vergis je niet er in hoe belangrijk het geloof voor hem is. Dus het is een enorm groot aspect waarin jullie verschillen. Als ongelovige elke week keurig in de kerk zitten gaat je vies tegen vallen, het zal je storen en irriteren omdat je er zelf niet achter staat. Jullie hebben daarin beide een andere kijk op de wereld van en zoals hij er in staat zijn die werelden niet verenigbaar. Want jij zal je moeten aanpassen en een relatie is geen eenrichtingsverkeer. Daarnaast moet je ook niet je normen en waarden zomaar aan de kant gooien en andere aannemen waar je niet achter staat. Het is niet iets simpels als 'ik vind de kleur blauw mooi en jij de kleur groen'. Dit is wie hij is, waar hij voor staat, waar hij achter staat.

Als mijn man er zo zou instaan, was de relatie gedoemd te mislukken want ik hoef op ons kind niet die mate van invloed van het geloof, mijn kind hoeft niet gevormd te worden tot godvrezend mens :n

Autisme kan er zeker een rol bij spelen in vasthouden aan het oude vertrouwde herkenbare en star blijven.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:15

Ik ken heel veel relaties waarbij de 1 wel en de ander niet geloofd. De niet gelovige gaat niet mee naar de kerk, de gelovige wel. De kinderen werden bij de een niet en bij de nader wel gedoopt. De niet gelovige gaat bij de een absoluut nooit mee naar activiteit die van de kerk uit gaat, de andere ongelovige gaat wel mee naar activiteiten zoals gemeentedagen of zo. De ene niet gelovige is het er mee eens geweest dat de kinderen gedoopt werden, en heeft in de kerk er ook bij gestaan, en gezegd toe te staan dat de kinderen gedoopt werden, De anderen hebben gekozen dit aan de kinderen over te laten. Het is maar net welke basis je samen hebt, En de basis is in deze niet goed, omdat de een alles opdringt aan de ander, en dat daar dan nu het geloof in mee speelt is niet relevant, want ook zonder geloof zou hij dit doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:32

ja hier werkte het niet.... :D
bij 2 geloven op een kussen daar zit de duivel tussen....ook dat ging ten einde alles moest en zou kathioliek van trouwen tot scholen voor kinderen :(

ik en mijn man hebben het zelfde geloof en dat het natuurlijk gewoon klikt buiten om dat geloof.
En ja dat is per toeval maar het maakt zoveel verschil.

Maar hoe het gaat bij jullie hangt ook van de band en respect en veerkracht af die jullie voor elkaar hebben in het omgaan met de verschillen binnen de relatie ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:45

Mensen met autisme hebben soms wat moeite met zich inleven in de ander. Daarnaast zien ze vaak dingen erg zwart en wit. Het is linksom of rechtsom maar er is geen middenweg.

Dit in combinatie met zijn geloof lijkt me erg lastig. Het komt er eigenlijk op neer dat jij aan het kortste eind gaat trekken omdat hij geen water bij de wijn kan doen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:55

Als je 17 jaar bent, dan is het fijn als het leven je toe zou lachen. Dat je lol maakt met vrienden en vriendinnen en avonturen beleeft. Je jeugd is maar heel kort en voor je het weet is het voorbij. Zoek je geluk in jezelf en laat het niet afhangen van een ander die jou gelukkig moet maken.
De liefde moet je nog ontdekken en in mijn ogen heeft het gedrag van je vriendje niet te maken met het geloof. Het gedrag dat hij vertoond heet manipuleren. Dat doen veel mensen, in dit geval maak hij misbruik van het geloof om dat te kunnen. Ren weg en laat hem achter je. Ook al ben je bijna volwassen, je bent nu nog een kind. Kinderen moeten zich niet bezig houden met problemen van volwassenen. Dat kan je later nog genoeg doen. Hou je bezig met het genieten van je leven.
In mijn ogen zou een relatie gebouwd moeten zijn op wederzijds respect. Dan kan je samen de wereld aan. Geloof, hoop en liefde. Ik geloof en hoop dat er voor jou een hele mooie liefde in de toekomst op je ligt te wachten. Zet hem op!