Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mijn man en ik zijn vorig jaar begonnen met minder vlees te eten. Deels om af te vallen, deels omdat ik ook wat bewuster vlees en andere dierlijke producten wil kopen ipv de kiloknallers. Dat is duurder, dus dan eet ik liever minder vlees en dan wel biologisch of in ieder geval 2 ster als we het op tafel hebben staan. Melk, eieren, yoghurt etc kopen we ook alleen nog biologisch. Ik vind het belangrijk om stil te staan bij het dierenwelzijn en hetgeen mijn stukje vlees heeft moeten doorstaan voor het op mijn bord belandde.
Bowen schreef:Maar dat werkt alleen bij mensen die je een enkele keer ziet. Anders komt het een beetje raar over dat je op een later moment wel vlees eet.
Ik heb vaak al geen zin meer om uit te leggen dat in bijna ALLE voedingsmiddelen melk zit. Ik kan 90% van de supermarktschappen overslaan omdat er of lactose of vlees in zit. En dan heb ik het nog nieteens over alle voedingsmiddelen die naast lactose ook nog suiker, kunstmatige kleur/geur en smaakstoffen zitten. Die eet ik liever ook niet.
VogeltjeM schreef:Wat maakt het nou uit dat mensen er een term voor hebben verzonnen? Er is waarschijnlijk niemand die zich echt zo noemt. Het is gewoon een aanduiding voor wanneer je het erover wil hebben, puur een term. Zoals pescotariër er bijv ook 1 is.
8nnemiek schreef:Mensen die minder vlees eten geef ik graag een applausje hoor. Zouden veel meer mensen moeten doen. Elke dag vlees eten met zo veel mensen maakt onze planeet helemaal kapot.
Het is prettig dat steeds meer mensen beseffen dat je echt niet bij elke maaltijd een stuk vlees moet hebben liggen. Of dat je zogezegde "100 gr per dag" ook het plakje ham bij de lunch omvat (ipv dat je 100 gr eet bij het avondeten, én een broodje ham bij de lunch, én een kroket uit de muur op het station, etc etc)
Dat je niet vegetariër bent wil niet automatisch zeggen dat je dús heel veel vlees eet, en dat mag best meer ingeburgerd worden in de maatschappij.