Gast toont geen enkele dankbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:13

femo schreef:
Al zou het van hem niet hoeven, Hij kan toch bedanken?
Hij kan dan toch Alsnog een keertje wat betalen? hij zit daar gratis. dat is wel het minste wat hij kan doen.

Sommige mensen zien dat echt niet. Ik heb me daar ook wel eens over verbaasd, maar er zijn echt mensen die het als vanzelfsprekend aannemen en er gewoon vanuit gaan dat dat normaal is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:15

spatter schreef:
snap het verhaal heel goed van Cimello

Onder het mom van ik kom naar je paard kijken wat te koop staat en ik heb interesse, is ze een weekend komen logeren terwijl ze helemaal geen intresse had in het paard.
Ze teerde gewoon lekker makkelijk op de pot van haar vriendin.

Je gaat toch niet op reis zonder geld mee te nemen?

Je hebt tegenwoordig inderdaad een hoop mensen die weinig fatsoensnormen hebben geleerd of ze zeer gemakkelijk in de wind slaat en graag proviteerd van anderen, onder het mom van, zolang ze niet protesteren heb ik dat weer mooi binnen.

Klopt. Al denk ik dat niet iedereen zo denkt dat ze bewust van je willen profiteren. Ik denk dat sommigen gewoon echt het licht niet gezien hebben en inderdaad met niks van huis gaan en er vanuit gaan dat anderen wel voor je zorgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:25

Het probleem is alleen: de persoon is nu niet meer welkom bij spatter, maar het is nooit echt uitgepraat. Dus misschien weet die persoon wel helemaal niet hoe het werkt of hoe haar gedrag overkomt. Als niemand haar dat ooit vertelt of ooit verteld heeft... hoe moet ze het dan weten, laat staan veranderen?

We verwachten te vaak een soort magisch inzicht bij de ander, zonder dat we echt vertellen wat we nou verwachten. Maar heel veel mensen hebben andere achtergronden en weten helemaal niet wat je verwacht. Er zijn volgens mij heel veel gezinnen waar nauwelijks gasten komen en die ook nauwelijks op bezoek gaan bij anderen, dus die helemaal niet meekrijgen wat de ongeschreven regels bij anderen zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:26

Shadow0 schreef:
Het probleem is alleen: de persoon is nu niet meer welkom bij spatter, maar het is nooit echt uitgepraat. Dus misschien weet die persoon wel helemaal niet hoe het werkt of hoe haar gedrag overkomt. Als niemand haar dat ooit vertelt of ooit verteld heeft... hoe moet ze het dan weten, laat staan veranderen?

We verwachten te vaak een soort magisch inzicht bij de ander, zonder dat we echt vertellen wat we nou verwachten. Maar heel veel mensen hebben andere achtergronden en weten helemaal niet wat je verwacht. Er zijn volgens mij heel veel gezinnen waar nauwelijks gasten komen en die ook nauwelijks op bezoek gaan bij anderen, dus die helemaal niet meekrijgen wat de ongeschreven regels bij anderen zijn.

Juist!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:27

Diablo schreef:
femo schreef:
Al zou het van hem niet hoeven, Hij kan toch bedanken?
Hij kan dan toch Alsnog een keertje wat betalen? hij zit daar gratis. dat is wel het minste wat hij kan doen.

Sommige mensen zien dat echt niet. Ik heb me daar ook wel eens over verbaasd, maar er zijn echt mensen die het als vanzelfsprekend aannemen en er gewoon vanuit gaan dat dat normaal is.

Haha, zo apart he!

Ik ben zelf het tegenover gestelde. ik hou er niet van als mensen wat voor me betalen oid. :D :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:30

spatter schreef:
Behoorlijk asociaal en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat echt niet door heeft, zeker niet als hij mee gaat naar de winkel.
Jullie zijn gewoon een mooi adresje wat hem niks kost.

Neemt hij ook niks mee aan presentje als hij komt, komt hij met lege handen aan zetten?
Zoja, dan zo ik maar eens eisen stellen.

Dit ben ik volledig met je eens.

En ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat iemand dat niet door heeft!!! Tenzij het om een kind gaat, maar dat lijkt mij niet.

Hoe oud is deze gast?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:45

Shadow0 schreef:

Ja, daar heb je gelijk in.

Maar toch, zelfs al zou je geen lekkere dingetjes halen maar iemand alleen laten mee-eten, avondeten en ontbijtje, en daarnaast laat je iemand logeren, wekelijks. Kan me dan nog voorstellen dat het inderdaad voor iemand niet vanzelfsprekend is dat je dan een bloemetje oid geeft, maar is het ook niet een soort algemene fatsoennorm om iemand te bedanken?

Maar inderdaad zodra je verwachtingen krijgt kan het niet anders dan dat je teleurgesteld word. Toch herken ik me erg in TS, terwijl ik verstandelijk weet dat je niks mag verwachten van een ander.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:55

Ik snap je frustratie helemaal, nee het is geen 'voor wat, hoort wat', maar op een gegeven moment wordt het toch wel wat zuur als je geen blijk van waardering krijgt (bedankje, wat te snoepen etc.) Nee je hoeft natuurlijk niet altijd te zorgen voor wat lekkers 's avonds (eigen keus natuurlijk), maar ik zou 's morgens ook niet zomaar iemand de deur uitzetten zonder ontbijt e.d.

Heb dit trouwens ook wel meegemaakt met een (voormalig) vriendin. Zij woonde nog thuis en ik al een tijdje op mezelf, dus ze was minimaal 1 keer per week bij mij. In het begin zorgde ik nog steeds voor wat lekkers, ben ik op een gegeven moment minder gaan doen. Daarnaast gingen we op vrijdagavond ook altijd samen weg, ben er op een gegeven moment op gaan letten, maar iedere week trakteerde ik altijd minimaal een rondje meer. Stelt niet zoveel voor maar na bijna jaar, was ik er toch wel klaar mee. Oh ja en natuurlijk samen gaan uiteten en dan je beurs niet bij je hebben etc.

Zou je wel willen adviseren, als het je echt stoort, zou ik er een keer een opmerking over maken. Ik heb daar te lang mee gewacht, dus tegen de tijd dat ik er iets over zei was ik echt geïrriteerd en kwam het er natuurlijk lomp uit.

Wat zegt je vriend ervan?

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:02

Ik herken je verhaal heel erg. Wy hebben hier precies het zelfde alleen dan met myn oom. Ik zou er gewoon wat van zeggen.
Het kan zyn dat hy het niet eens door heeft. Maar als hy daarna nog steeds zo door gaat zou ik gewoon geen rekening meer met hem houden. Geen bier en knabbels meer halen, inplaats als jy dat ook lekker vind. :+ Laat hem zelf maar zn bed opmaken. Dat soort dingen, je bent toch geen hotel?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:26

Bedankt voor de ontzettende berg reacties :D.

Beginnend bij het begin: hij is 20, woont nog bij zijn ouders. Ik weet dat ze het thuis absoluut niet breed hebben, iets met veel kinderen en weinig inkomen. Ik aan de andere kant heb het ook echt niet breed, ik kom nét rond iedere maand en moet echt wel op mijn uitgaven letten.

Het lekkers accepteert hij gretig. Hij eet gerust n hele zak chips leeg, en als zijn biertje op is vraagt hij ook gerust om een 2de. Bij mijn vriend thuis is dit nog wat erger, daar drinken ze er pp gerust 6 op een avond. Ik weet nog niet of ik een biertje en een knabbeltje een 'extratje' vind. Wat mij betreft hoort dat er gewoon bij als je gezellig met vrienden zit.

Ik ben nogal bang deze jongen erop aan te spreken, omdat hij van zichzelf verlegen is. Het duurde al even voordat hij durfde te vragen of hij mocht blijven slapen, omdat hij dat opdringerig vond. Misschien dat ik idd binnenkort maar eens voorzichtig ga hinten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:47

Vjestagirl schreef:
Het lekkers accepteert hij gretig. Hij eet gerust n hele zak chips leeg, en als zijn biertje op is vraagt hij ook gerust om een 2de. Bij mijn vriend thuis is dit nog wat erger, daar drinken ze er pp gerust 6 op een avond. Ik weet nog niet of ik een biertje en een knabbeltje een 'extratje' vind. Wat mij betreft hoort dat er gewoon bij als je gezellig met vrienden zit.

Avondeten en ontbijt lijken me nodig, daar leef je op. Leuk dat je iedere week bier en chips aanbiedt, maar absoluut overbodig natuurlijk. Als je het zelf al niet breed hebt zou ik daar mee stoppen.
Als hij chips wenst kan hij dat volgende keren meenemen; jij zijn ontbijt, hij zorgt voor de extra's.

Vjestagirl

Re: Gast toont geen enkele dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:49

M'n vriend heeft trouwens laatst n gesprek met hem gehad over geld. Daarin leek deze jongen hoogst verbaasd dat wij geen topinkomens hebben en dat we ook flink zuinig moeten zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:54

Studeert hij nog of werkt hij zelf al?
Komt op mij over alsof hij totaal geen idee heeft wat betreft geld en dus ook nooit heeft hoeven werken voor centen.
Thuis regelen papa en mama alles voor hem en jullie op de andere dagen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 12:57

Hij heeft nét een MBO opleiding afgerond, en gaat komend jaar een HBO doen in Eindhoven. Dan gaat hij ook pas voor het eerst op zichzelf. Hij werkt af en toe, zijn beroepsveld is nogal flexibel en onvoorspelbaar.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:02

Inderdaad hartstikke leuk en aardig dat je dit aan een goede kennis hebt aangeboden.
Een enkele keer zou zo erg nog niet zijn maar als dit voor een langere periode is kan ik me goed voorstellen dat het vervelend is om steeds voor de kosten van hapjes en drinken/ontbijt op te draaien.
Waarom vraag je geen kleine bijdrage als tegemoetkoming in de kosten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:04

Is het een idee om eens bij zijn ouders te polsen hoe hun over deze dingen denken, kan een hoop verklaren misschien.
Wie weet wat ze hem thuis vertellen over hoe en wat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:08

Het klinkt zo makkelijk maar aankaarten is inderdaad het enige wat je kan doen. En zolang je het luchtig houdt dan valt het ook allemaal wel mee toch? Gewoon iets van 'joh, je bent hier nu een keer of 5 blijven slapen en dat vinden we ontzettend gezellig, maar helaas hebben we het niet heel breed, zou jij komende week de inkopen willen doen?'

Vermoedelijk moet je dat 2x vragen en haalt 'ie daarna zelf dingen. Dankbaarheid is een ander probleem, dat uit iedereen anders dus beetje lastig om te beoordelen of hij het vanzelfsprekend vindt of dat 'ie z'n dankbaarheid gewoon niet duidelijk uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:09

missverynice schreef:
Inderdaad hartstikke leuk en aardig dat je dit aan een goede kennis hebt aangeboden.
Een enkele keer zou zo erg nog niet zijn maar als dit voor een langere periode is kan ik me goed voorstellen dat het vervelend is om steeds voor de kosten van hapjes en drinken/ontbijt op te draaien.
Waarom vraag je geen kleine bijdrage als tegemoetkoming in de kosten?

Omdat de kosten me het punt niet zijn. Het kost me de kop niet, die paar biertjes en zak chips kunnen er best nog wel vanaf. Het gaat me erom dat hij lijkt te denken dat het doodnormaal is om iedere week bij andere mensen te crashen en daar geen blijk van dankbaarheid voor te tonen. Het meenemen van een zak chips of n biertje is voor mij meer een teken van 'joh, fijn dat je altijd zo goed voor me zorgt' dan dat het gaat om het delen van de kosten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:16

Goh, heb je de mannelijke versie van mij over de vloer? Ik had nog wel iets duidelijker bedankt bij het weggaan, maar verder zou ik hetzelfde kunnen doen.
Met de dingen die je nu aangeeft (onzeker, moeite met uberhaupt vragen te logeren, naief etc) denk ik dat hij het gewoon niet ziet en niet beseft. Het is zeker goed mogelijk dat hij niet door heeft wat jij allemaal extra voor hem doet. Ik zie zulke dingen meestal ook niet. Vooral het stukje eten/drinken, weet hij wel dat je dit speciaal haalt omdat hij er is? Genoeg mensen die dat standaard hebben liggen. Misschien heeft hij sowieso nooit geleerd hoe je omgaat met zulke situaties.
Juist als hij zo onzeker is, is het goed om dit nu te bespreken, voordat de ergenis groter wordt. Als ik mezelf in zijn positie plaats, zou ik het verschrikkelijk vinden om pas achteraf te horen dat ze je een ondankbaar mormel vonden. Ik hoor het liever als ik er nog iets aan kan doen, als ik nog kan bewijzen dat ik zeker wel dankbaar ben, alleen niet zo handig in dat laten zien. Geef gewoon aan dat je het gevoel hebt dat hij het als vanzelfsprekend ziet en je dus niet gewaardeerd voelt voor wat je voor hem doet. Dan hou je het bij jezelf, bij je eigen gevoel. Hij kan daarop antwoorden hoe het voor hem is. Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:24

Hoe oud is deze jongen dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:27

Sleeper schreef:
Maar toch, zelfs al zou je geen lekkere dingetjes halen maar iemand alleen laten mee-eten, avondeten en ontbijtje, en daarnaast laat je iemand logeren, wekelijks. Kan me dan nog voorstellen dat het inderdaad voor iemand niet vanzelfsprekend is dat je dan een bloemetje oid geeft, maar is het ook niet een soort algemene fatsoennorm om iemand te bedanken?

Algemene fatsoensnormen blijken nogal eens heel ver uit elkaar te liggen. Wat voor mij of jou logisch is, hoeft dat niet voor een ander te zijn. En als je nooit in aanraking gekomen bent met een bepaalde situatie, dan ken je wellicht die normen dus helemaal niet.

Stel bv dat deze persoon jarenlang heeft gereisd in het buitenland, en daar in landen is geweest waar het juist als een belediging van de gastheer en -vrouw gezien wordt om te betalen voor iets?

Citaat:
Maar inderdaad zodra je verwachtingen krijgt kan het niet anders dan dat je teleurgesteld word. Toch herken ik me erg in TS, terwijl ik verstandelijk weet dat je niks mag verwachten van een ander.

Je mag op zich best wat verwachten (hoewel anderen dus wel de keuze hebben hoe ze daarmee omgaan), alleen... anderen kunnen niet weten wat jouw verwachtingen zijn als jij ze niet uitspreekt. Je mag best verwachten dat iemand bijdraagt in de kosten, of af en toe wat leuks meeneemt.

Maar zolang je niks zegt maar je wel ergert, kan er weinig veranderen. Door je gevoel en verwachtingen kenbaar te maken, kan de ander er wat mee doen. Dan kan het beter worden - of niet, en dan kun je ook best de keuze maken om op een bepaald moment je huis niet meer open te stellen. Maar dan heeft iedereen tenminste openlijk de keuze. Als iemand het gewoon niet weet, dan kan die persoon ook geen keuze maken.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:28

Zelfs al zou hij "bedankt" zeggen dan nog vind ik dat je een heel goedkoop hotel bent. De vrijgevigheid en gastvrijheid (waardering) daarvan komt duidelijk niet van twee kanten. Hoe lang gaat dit al zo? Er zijn grenzen aan je goedheid, ik zou een eind aan deze logeerpartijtjes maken.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:30

Naar mij klinkt het een beetje als een jongen die sociaal niet altijd even handig is en daarnaast echt geen idee heeft dat jij er ook hard voor moet werken.
Het was er zodra hij kwam, je vind het prima als hij meer pakt en ach, dan zal het voor jou wel normaal zijn. Toch? Zo'n gekke gedachte vind ik dat nog niet, zeker als hij zo verlegen is dat hij er niet naar durft te vragen.

Ik snap dat je het ziet als een bedankje als hij een keer iets meeneemt. Ik denk dat het goed is om dat dan even met hem te bespreken. Vertel hem dat je het geen probleem vind dat hij bij je crasht, dat je het graag voor hem doet. Maar dat je het ook wel leuk vind als hij laat zien dat hij het fijn vind om bij je te crashen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:37

Gewoon terloops vragen of hij op weg naar jou een sixpack bier en wat chips mee wil nemen
Hij heeft er wrs geen benul van en jullie laten hem zich zo thuis voelen dat hij denkt dat het normaal is vermoed ik.
En het komt vaak voor dat mensen denken dat je sterft van het geld als je bijvoorbeeld een paard en 2 auto's hebt. Ik hand pas ook een buurvrouw die dacht dat wij erin omkwamen omdat se dus een paard, 2 auto's, een boot en een motor hebben. Tsja, spullen hebben we wel :D De bankrekening daarentegen is echt niet loaded en we werken er hard voor. Mensen hebben soms echt een heel ander beeld van dingen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:42

Dit leest als 1 groot misverstand: de jongeman heeft geen idee, is er waarschijnlijk niet mee opgevoed en de TS heeft verwachtingen en ongeschreven regels. Da's een beetje een onhandige combinatie die waarschijnlijk snel kan worden opgelost in een goed gesprek.