Sociaal vraagje: Iets meenemen naar bbq? En zo ja: wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Sociaal vraagje: Iets meenemen naar bbq? En zo ja: wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:07

Ik zou het gewoon vragen in de zin van: Gezellig zo'n BBQ! Kunnen we nog wat meebrengen of ergens aan bijdragen? Zo nee, prima en zo ja, weet je direct in welke hoek je het moet zoeken. Ik vraag het liever dan dag ze straks met iets zitten waar ze niks aan hebben of te veel eten hebben dat weggegooid moet worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 08:39

Oh dear wat nog een hoop reacties :)

Eten meenemen zou ik echt nooit doen, dat vind ik zo raar. Je gaat al naar een bbq-feest, ik weet dat daar al massaal eten is, en dan zou ik nog met een schaaltje met iets aankomen.

Denk dat bbq-vriendinnetje me ook heeeeeel raar zou aankijken haha!

Planten klinkt al meteen heel suf, maar het wordt gewoon een leuk potje met iets fleurigs erin, gewoon voor de gezelligheid.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:44

Thats_Me schreef:
Ik zou het gewoon vragen in de zin van: Gezellig zo'n BBQ! Kunnen we nog wat meebrengen of ergens aan bijdragen? Zo nee, prima en zo ja, weet je direct in welke hoek je het moet zoeken. Ik vraag het liever dan dag ze straks met iets zitten waar ze niks aan hebben of te veel eten hebben dat weggegooid moet worden.

Zo zou ik het ook doen, maar als ik dan niets hoef bij te dragen zou ik evengoed iets kleins meenemen. Lekker flesje prosecco ofzo of inderdaad wat chocola

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:49

Ook ik zou niet met lege handen aan willen komen. Een tray Radler of een fles bubbels is altijd goed. Plantje of lampje voor in de tuin ook. Missschien is het leuk om een paar zakken marshmellows en sateprikkers te halen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:53

dems75 schreef:
Missschien is het leuk om een paar zakken marshmellows en sateprikkers te halen?

Leuk idee idd!

Ik zou zelf wel iets meenemen denk ik.
Ik zou zelf niets verwachten als ik mensen uitnodig voor een bbq, maar ik zou het tegelijkertijd ook wel enorm kunnen waarderen als ze een lekkere fles wijn oid meenemen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:00

Majabeestje schreef:
Ik zou een grote zak marshmallows meenemen en van die grote prikkers. Als 'toetje'.

Veel plezier alvast!

Vind ik dus ook! :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:00

haha, zoooo lekker, gesmolten marshmellow....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:07

Toch hartstikke leuk, een bloemetje voor buiten? Ik zou er in ieder geval blij mee zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:26

Maar wat is dan de reden dat zoveel mensen het normaal vinden om iets mee te nemen? Waarom doe je dat?
dems75 schreef:
Ook ik zou niet met lege handen aan willen komen. Een tray Radler of een fles bubbels is altijd goed. Plantje of lampje voor in de tuin ook. Missschien is het leuk om een paar zakken marshmellows en sateprikkers te halen?

Als je bij mij zou komen, zou ik alleen de marshmellows leuk vinden. Radler is niet te zuipen, bubbels of wijn ook niet. Planten staan me in de weg (en gaan dood) en lampjes voor de tuin kunnen de kliko in. Dus hoe kan je dan zeggen dat zulke dingen altijd goed zijn? Iedereen heeft toch andere smaak, er bestaat nooit iets universeels en dat vind ik nou juist zo lastig!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:30

nou nou, rustig maar! ik zeg altijd goed, omdat ik de mensen, bij wie ik langsga, goed genoeg ken om te weten waar ik ze een plezier mee doe.

Wat de reden is om iets mee te nemen? ik vind dat gewoon pure beleefdheid. Net zoiets als dank je wel zeggen. Iemand nodigt je uit en je laat je waardering blijken door een kleinigheidje mee te nemen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:34

Oh dear, ik voel me echt een hork nu :')

Ik zou voor zoiets niets meenemen. Zou er zelfs niet eens aan denken.

Ik geef alleen wat als er echt iets te vieren valt en dan al vaak maar een kaartje of iets kleins. Verjaardagen ook niet, hoef zelf ook niks als ik jarig ben. Bij mij in meeste vriendengroepen ook zo afgesproken gelukkig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:45

dems75 schreef:
nou nou, rustig maar! ik zeg altijd goed, omdat ik de mensen, bij wie ik langsga, goed genoeg ken om te weten waar ik ze een plezier mee doe.

Wat de reden is om iets mee te nemen? ik vind dat gewoon pure beleefdheid. Net zoiets als dank je wel zeggen. Iemand nodigt je uit en je laat je waardering blijken door een kleinigheidje mee te nemen

Waar ben ik niet rustig dan? :? Die reactie krijg ik vaker, terwijl ik heel kalm ben. Blijkbaar typ ik op een manier waarvan anderen denken dat ik heel heftig ben oid.
Dank je wel zeg ik als iemand echt iets voor mij doet. Een bbq organiseren doe je toch omdat je dat zelf leuk vind? Niet speciaal voor mij iig. Ik laat mn waardering merken door te komen, ben mn eigen kleinigheidje haha. Achja, ik zal zulke zaken wel nooit gaan begrijpen vrees ik.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:55

Ik was gisteren uitgenodigd voor een BBQ bij een vriendin, voor 8 personen. Ik heb gevraagd of ik iets mee moest nemen, maar dat hoefde niet. Dat heb ik dan ook niet gedaan, maar we (vriend en ik) waren wel vroeg daar om mee te helpen met de voorbereidingen. Overigens had niemand iets meegenomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:53

Zwerte schreef:
Maar wat is dan de reden dat zoveel mensen het normaal vinden om iets mee te nemen? Waarom doe je dat?

Omdat het een attent gebaar is, het maakt een ander blij, waarom zou je niet iets mee willen nemen voor een ander?

Ik heb een groepje vriendinnen die ieder jaar met kerst komen eten en in de zomer altijd wel komen bbq'en, bij hen doen we dit niet. Ik verwacht helemaal niks als ze komen, maar ik kan onwijs blij worden als er opeens 1 voor mijn neus staat met een lekkere fles wijn oid. Superattent en superlief!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:00

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij Goof. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:07

Goof schreef:
Zwerte schreef:

Omdat het een attent gebaar is, het maakt een ander blij, waarom zou je niet iets mee willen nemen voor een ander?

Ik heb een groepje vriendinnen die ieder jaar met kerst komen eten en in de zomer altijd wel komen bbq'en, bij hen doen we dit niet. Ik verwacht helemaal niks als ze komen, maar ik kan onwijs blij worden als er opeens 1 voor mijn neus staat met een lekkere fles wijn oid. Superattent en superlief!

Ik snap wat je zegt. Het gaat mij er ook niet om dat je het niet zou willen, maar personen zoals ik denken er meestal gewoon niet aan.
Als iemand het spontaan en volledig uit zichzelf doet, vind ik het zeker ook heel attent en lief! Ik heb dat gevoel dus niet meer als iemand iets meeneemt 'omdat het zo hoort'. Het is dus ook de ongeschreven regel die ik niet snap. Spontaan iets meenemen uit waardering begrijp ik prima, maar die verwachting dat iedereen dat hoort te doen? Dat haalt toch het hele stukje lief en attent er vanaf? Het voelt voor mij dan als een verplichting, zonder werkelijk iets te betekenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:16

Goof schreef:
Zwerte schreef:

Nou.... Ik heb eens een boek gelezen over verschillende talen van de liefde. En toen werd me duidelijk dat iedereen een andere manier heeft om liefde, dankbaarheid etc te tonen. Een van de talen van de liefde is cadeautjes geven. Waar de een het heel belangrijk vind om cadeautjes te ontvangen en geven in vriendschap, kan een ander hier compleet geen waarde aan hechten en zelfs een afkeer van cadeaus hebben.
Ik denk dat daarom de discussie ontstaat :)

Zelf hecht ik dus geen waarde aan cadeaus. Ik hou er niet van om te ontvangen en geef het daarom ook minder, omdat je er makkelijker vanuit gaat dat anderen het ook niet waarderen. Ik heb gewoon veel meer met woorden en leuke appjes op het juiste moment :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:25

Goof schreef:
Zwerte schreef:

Als ik mensen bij een BBQ expliciet zeg niets mee te nemen en ze nemen toch iets mee vind ik dat eigenlijk een belediging en echt stront irritant. Waarom nemen ze toch iets mee, alsof ze bang zijn niet genoeg te krijgen ofzo. En dan blijf jij aan het eind van je BBQ met 26 bakken salade zitten omdat iedereen zelf iets mee had genomen, echt ik snap dat niet? ik vind het zelfs vrij onbeleefd.

Een echt cadeautje voor de gastvrouw/heer meenemen vind ik dan weer wat anders (bosje bloemen, plantje, luchtje,boek etc.) maar niet echt nodig voor een BBQ zonder reden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:26

Grappig verootjoo, ik geef verder dus ook niets om cadeaus. Ik vier ook mijn verjaardag niet, ik heb liever een spontaan etentje oid. Cadeaus hebben voor mij weinig betekenis.
En toch kan ik juist zo'n attent teken waarderen, puur vanwege het feit dat iemand er aan gedacht heeft.

Zwerte, ik ben het helemaal met je eens. Het zou niet een verplichting moeten zijn. Als mijn vriendinnen altijd iets meenemen als ze langskomen is het hele gebaar weg en geeft dat mij ook bijna de verplichting om altijd iets voor hen mee te nemen. Dan werkt het niet meer en is het attente er vanaf ja.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:30

Als ik word uitgenodigd voor een barbecue neem ik echt geen cadeau mee... Het is toch gewoon gezellig eten, niet een verjaardag? Ik zou vragen of ik iets kan bijdragen aan het eten om ze wat te ontlasten, maar een bloemetje of zo klinkt voor mij juist heel erg over de top. :oo
Ligt er misschien ook aan dat ik het verschrikkelijk vind om "nutteloze" spullen te krijgen (prullaria/decoratie).

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:00

Goof schreef:
Grappig verootjoo, ik geef verder dus ook niets om cadeaus. Ik vier ook mijn verjaardag niet, ik heb liever een spontaan etentje oid. Cadeaus hebben voor mij weinig betekenis.
En toch kan ik juist zo'n attent teken waarderen, puur vanwege het feit dat iemand er aan gedacht heeft.

Zwerte, ik ben het helemaal met je eens. Het zou niet een verplichting moeten zijn. Als mijn vriendinnen altijd iets meenemen als ze langskomen is het hele gebaar weg en geeft dat mij ook bijna de verplichting om altijd iets voor hen mee te nemen. Dan werkt het niet meer en is het attente er vanaf ja.

Eens. Gewoon een verschil van normen en waarden lijkt me. Ik vind het alle gelegenheden geschikt om iets voor een ander mee te nemen of mijn dankbaarheid te uiten. Per persoon kan de manier waarop verschillend zijn maar als je elkaar kent weet je dat wel een beetje.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:01

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:18

Een bosje tulpen dan? En dan twee kleuren door elkaar. Staat supervrolijk, is niet te 'groot' en wel een leuk gebaar.