Medicijnen testen voor geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Medicijnen testen voor geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:55

Als door dit soort testen/onderzoeken het testen op dieren zou kunnen stoppen, dan zou ik het gelijk doen... maar ik lees in dit topic dat medicijnen eerst op dieren worden getest... beetje jammer...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:10

Banjer schreef:
Als door dit soort testen/onderzoeken het testen op dieren zou kunnen stoppen, dan zou ik het gelijk doen... maar ik lees in dit topic dat medicijnen eerst op dieren worden getest... beetje jammer...

Ja, laten we dingen recht uit een proefbuis aan mensen geven 8)7

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:22

Mij lijkt het ook geen optie om medicijnen meteen op mensen te gaan testen...
Tenzij dat we natuurlijk van de overbevolking willen afkomen? }>

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:28

Er zijn mensen die het willen doen voor het geld.. .en anders zitten de gevangenissen vol met moordenaars en pedo's... maar goed... dat is een hele andere discussie.

Om op de OP terug te komen... ik zou het zelf nooit doen... ik ben bang voor bijwerkingen en risico's... en het helpt niet mee om het testen op proefdieren te stoppen, dus ik zie er ook geen echte meerwaarde aan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:30

Banjer schreef:

Je meent echt dat je je zou aanmelden als iets niet op dieren was getest? Dus waarvan we nog geen idee hebben wat een mogelijke veilige dosis is? Dat klinkt voor mij namelijk alsof je een duidelijke doodswens hebt want een groot deel van potentiële medicatie komt de proefdierfase niet door. Het werkte dan bijvoorbeeld fantastisch in het experiment op cellen maar helaas maakte het van alles kapot in een klein groepje muizen, ongeacht de dosis. Dan wordt het dus nooit op mensen getest.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:37

Dat zou voor mij wel een zeer zwaar meetellende reden zijn ja. Er zullen vast genoeg andere manieren zijn om medicijnen te testen dan op dieren... en op mensen is er 1 van... :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:47

Ik heb heel serieus overwogen om hieraan mee te doen, maar ik bezorg de ochtendkrant en kan telkens geen vervangers vinden. Dus dan kan ik niet een dag opgenomen worden. Maar als ik ooit eens tijd heb dan ga ik het zeker doen, ik vind het namelijk ontzettend interessant, een mooi doel en als laatste maar niet als minste je verdient er belachelijk veel geld mee :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:57

Wil je van je angst voor bloedprikken af, dan is meedoen aan zo'n onderzoek echt een oplossing!
Ik vond het namelijk ook doodeng en heb me toen opgegeven voor een langlopende studie met regelmatig prikken. Ik moest liggend geprikt worden (anders kregen ze de buisjes niet vol) en had de 1e keer oordopjes met muziek keihard, maar het bloedprikken werd steeds makkelijker.
Nu vind ik het nog steeds niet 'leuk' maar ben ik niet meer nerveus als ik geprikt moet worden.

Het was trouwens een onderzoek van een jaar, naar een nieuwe anti-conceptiemethode met lagere dosis van bekende, reeds in omloop zijnde hormonen. Het grootste risico daarbij was een zwangerschap ;)

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:19

Ook ik heb al eens meegedaan aan zo'n medicatieonderzoek, maar dan in België. Het was een onderzoek waarbij de medicatie in de laatste fase voor een introductie op de markt ging. Bijgevolg was het al op dieren getest en op twee eerdere groepen mensen.

In totaal heeft dat onderzoek een goede 6 maand geduurd met één lange opname en drie kortere. Telkens moest ik daar dan ook blijven slapen. Naast het ongemak van de dagelijkse ECG's, bloedprikken en spiro's ben je daar gewoon op hotel die dagen. Alles mocht meegenomen worden: boeken, laptop, gsm, ... En bij goed weer mochten wij even in de tuin als we ervoor zorgden dat we niet teveel kleur pakten.

De geteste medicatie was voor een ziekte die ik zelf heb en ik heb geen bijwerkingen gehad. Bij zo'n onderzoeken werken ze meestal ook met een controlegroep die een placebo krijgt. Zowel de onderzoekers als de getesten weten niet of ze de medicatie krijgen of niet. Eén van mijn testgenoten had het geluk dat door die strenge opvolging een hartafwijking bij hem is vastgesteld. Hij is dan tussendoor strenger opgevolgd en kon zich ook laten begeleiden nadien door een cardioloog (dat wel op eigen kosten, want het was al een 'ouder' gegeven).

Ik heb daar toen wel goed aan verdiend en had op dat moment een vaste job waarbij ik zoveel verlof kon krijgen.

Zou ik het opnieuw doen? Wellicht niet, andere zaken hebben nu mijn prioriteit. Toen had ik nog geen paard en mijn vriend studeerde toen nog. Maar ik heb er geen slechte ervaringen mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:47

Banjer schreef:
Om op de OP terug te komen... ik zou het zelf nooit doen... ik ben bang voor bijwerkingen en risico's... en het helpt niet mee om het testen op proefdieren te stoppen, dus ik zie er ook geen echte meerwaarde aan.

Geen meerwaarde? Stel je hebt een verschrikkelijke ziekte, dan zou je niet de beste medicijnen willen hebben? Als die medicijnen niet eerst uitvoerig getest worden, en ze gebruiken het op iemand die al hartstikke ziek is, dan ben je dood ook.
Dus het feit dat je er patiënten mee helpt die aan een bepaalde ziekte lijden, lijkt mij toch echt wel een meerwaarde..
Ik denk dat je nu een grote mond kunt hebben over dierproeven, maar wanneer je zelf ernstig ziek zou worden, zou je misschien toch wel blij zijn dat die medicijnen zo goed getest zijn, al dan niet met dieren. Dat je weet dat je er niet nog zieker van wordt, of aan doodgaat. Je zegt namelijk zelf dat je bang bent voor bijwerkingen.. nou dat zal heus niet ineens over zijn als je zelf onverhoopt een ziekte zou krijgen. Maar goed, ik kan het mis hebben hoor...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:55

Grappig topic. mijn vader heeft zo'n onderzoeksbureau. maar naar mijn weten heeft nooit iemand last ondervonden van dergelijke medicatie :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:28

femo schreef:
Grappig topic. mijn vader heeft zo'n onderzoeksbureau. maar naar mijn weten heeft nooit iemand last ondervonden van dergelijke medicatie :)

Tuurlijk wel. Het zou te mooi zijn om te stellen dat het helemaal veilig is en je er in de toekomst, of jouw kinderen, lichamelijk voor 100% zeker niets aan over houdt. Dat weten ze namelijk helemaal niet :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:31

Ik heb er al heel vaak voor gestaan om mee te doen en ik zou het ook zo willen doen, maar dat gaat niet met een vaste baan. Het is voor mij ver weg en je bent gewoon best vaak even van huis. kan moeilijk vrij gaan vragen voor zulke dingen. Dus helaas kan ik het niet doen.

Het lijkt mij wel 'leuk' (in de zin van interessant) en natuurlijk vrij makkelijk geld verdienen. Bang voor mijn gezondheid zou ik absoluut niet zijn trouwens

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:40

Sleeper schreef:
femo schreef:

Tuurlijk wel. Het zou te mooi zijn om te stellen dat het helemaal veilig is en je er in de toekomst, of jouw kinderen, lichamelijk voor 100% zeker niets aan over houdt. Dat weten ze namelijk helemaal niet :)

Je hebt echt geen idee hoe streng alles is. mijn vader probeerd al 10 jaar een medicijn op de markt te zetten. dat is echt bizar, aan welke eisen dat moet voldoen om door te gaan.

Van veel medicatie weet je de bijwerkingen niet op lange termijn. het kan zijn dat ibuprofen op hele lange termijn ook gekke bijwerkingen geeft. dus in dat geval moet je helemaal geen medicatie slikken! :)

Als de medicatie van de dierentesten komt, is het al dermate goed getest dat er nog weinig mis kan gaan.

maar op lange termijn zijn dingen natuurlijk niet 100 % uit te sluiten! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:45

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar je moet vaak langere tijd beschikbaar zijn. Dat is als werkende met een bepaald aantal verlofdagen vaak lastig.

Op zich zou ik er wel open voor staan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:36

femo schreef:
Je hebt echt geen idee hoe streng alles is

Ik heb daar wel enig idee van hoor ;) Heb aan genoeg studie's meegedaan om iets van de achtergronden te weten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:50

Sleeper schreef:
femo schreef:
Je hebt echt geen idee hoe streng alles is

Ik heb daar wel enig idee van hoor ;) Heb aan genoeg studie's meegedaan om iets van de achtergronden te weten.

er zit nog zoooveel achter de studie's.
Waar ben je allemaal geweest? :) misschien zit ons bedrijf er tussen! zou grappig zijn! :D
Maar uberhaupt, voordat ze de testen mogen uitvoeren word er druk heen en weer gevlogen naar amerika iod om door te gaan naar de volgende ronde ;)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:13

@Femo
Wat grappig dat je vader een van de onderzoekscentra runt!
In mijn ervaring zijn de risico's inderdaad minimaal, misschien net een fractie hoger dan bij het nemen van geregistreerde medicatie. Iedereen waarmee ik gepraat heb (waarbij sommigen dus ook echt al 10x mee hadden gedaan) vertelde dat ze nooit erge bijwerkingen hadden meegemaak. Wat misselijkheid oid kwam wel soms voorbij.

Ze bouwen de dosering zó voorzichtig op, dat ik eigenlijk niet bang ben voor nare effecten. Zeker weten doe je het uiteraard nooit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:56

Banjer schreef:
Er zijn mensen die het willen doen voor het geld.. .en anders zitten de gevangenissen vol met moordenaars en pedo's... maar goed... dat is een hele andere discussie.

Eerste stuk: hoe wil jij een correct wetenschappelijk onderzoek uitvoeren met alleen de mens als we het alleen nog maar over puur de homogeniteit hebben? Ik bedoel dan de beginfase van het onderzoek.

OP: Ik twijfel ook enige tijd of ik het ga doen of niet. Mijn interesse in onderzoek is mooi en als ik een steentje bij kan dragen... Voors en tegens die mijn keuze nog moeilijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:08

Ik ben het wel met Banjer eens.
Weet niet of ze het precies zo bedoeld, maar wat mij betreft mogen ze medicijnen (die nog niet getest zijn op dieren) best op mensen testen die (bewezen) gruwelijke dingen hebben gedaan.
Waarom medicijnen testen op onschuldige dieren als het ook op schuldige beesten kan?

Maar goed, daar gaat het hier eigenlijk niet over.
Ik zou het wel overwegen als we echt in geldnood kwamen te zitten of als mijn vriend bijv. zijn baan kwijt zou raken.
Niet zomaar voor 'extra' geld. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:15

Dezelfde vraag over homogeniteit aan jou dus. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:17

Ik ga even googelen wat dat precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:23

Ik word niet echt wijs uit alle mogelijkheden waar het voor kan staan. _O-
Ben niet echt wetenschappelijk aangelegd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:24

Beetje offtopic hoor, maar zo maar op mensen testen levert je absoluut geen bruikbare resultaten op namelijk. Wil je een gefundeerde mening hebben over dierproeven, dan zul je wel moeten weten hoe deze tot stand komen.

Gewoon even een note ter kennisgeving. :j

Edit, ga er morgen even voor zitten om een helder stukje te schrijven. Nu in de trein wat lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:26

Is goed. :j