Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Wat zijn je rechten. Verkoper verhoogd opeens rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:15

Ik heb genoeg vergelijkbare boeken van diezelfde prijs. Dus dat was zeker niet raar. En als in folders, website, correspondentie enz overal gewoon die prijs word genoemd dan is dat zeker niet mijn fout.

Maar inmiddels heeft de incasso weer contact opgenomen en moet ik nu 128 euro betalen dus het bedrag van het boek terwijl ik al 39.80 betaald heb.... hoezo proffesioneel...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:21

Incasso gooit er standaard rente en andere zooi boven op. En dreigen met nog meer kosten in de hoop dat je betaald. Maar t is zoals shadow zegt. Van een incassobureau hoef je niks te vrezen ( je wordt er hoogstens doodmoe van) Een deurwaarder is andere koek. Reageer daat wel actief op. Maar ook daar sta je juridisch sterk.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:21

Die winkel maakt het er niet beter op zeg... En die incasso slaat ook nergens op.

Niet betalen hoor! Je had het nooit kunnen weten dat het bedrag zo veel hoger zou zijn. Zou ook lekker worden, koop je een wasmachine voor 500 (prijs die je kan verwachten) moet je ineens 1750 betalen als je hem krijgt... belachelijk.

Als je overal hebt staan dat het boek 39,80 was, zelfs in foldertjes, waar doen ze dan moeilijk over? Dit is gewoon paniekvoetbal van hun kant. Incasso bureau kan je niks maken hoor, laat je niet bang maken!

En een foutje maken is menselijk net als dat het foutje oplossen ook menselijk is. Dit is niet oplossen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:25

pmarena schreef:
Maar wellicht hebben ze een gedachtenkronkel gemaakt dat ze dachten dat je het boek graag snel wilde hebben en niet van de prijs zou schrikken en zo wel, dat je het dan terug zou sturen. Of zoiets.

Tsja, dat is dan dom, en daarnaast wettelijk gewoon simpelweg onjuist. Koop is koop. Als je een prijs afspreekt en je levert ervoor, is er een koop gesloten, dan kun je niet nog even daarna een hogere prijs gaan vragen. En al helemaal niet gaan eisen.

Daarnaast spreekt uit hun handelen ook niet echt het meedenken naar een oplossing. Besef dat ze naast de fout van de prijs zelf nog minimaal 2 andere keuzes hebben gemaakt die de situatie op scherp zet:

1. ze hebben geen contact opgenomen toen de prijsfout bekend werd. Zouden ze dat wel hebben gedaan ("wij krijgen nu de rekening van de uitgever en het blijkt dat we de boekenprijs totaal verkeerd hebben berekend. We kunnen helaas niet leveren zonder er flink verlies op te lijden, dus we willen graag overleggen wat je wilt - prijs x (eventueel met een kleine compensatie voor het ongemak) of annuleren van de bestelling"). Juridisch kun je dan eventueel nog steeds wel levering eisen tege de oorspronkelijke prijs, maar bij kleine bedrijfjes zou ik persoonlijk echt wel begrip kunnen opbrengen voor de situatie.

2. ze hebben niet meegedacht toen de TS contact met hun opnam. Ze hadden er toen voor kunnen kiezen om met begrip te reageren, te verzekeren dat de TS het boek geheel kosteloos terug kan sturen (dus ook de verzendkosten terug) en dat het bedrag dan na aankomst van het boek binnen een paar dagen is teruggestort (al dan niet met een kleine compensatie voor de overlast.)
Juridisch niet helemaal ok, maar wellicht wel iets waar sommige mensen wel begrip voor op kunnen brengen.

Maar nee, zo hebben ze dat niet aangepakt. In plaats daarvan reageren ze bot, oncooperatief, erkennen ze niet dat zij een fout hebben gemaakt waarvoor zij in alle opzichten aansprakelijk zijn, en sturen ze nu een incassobureau op TS af.

Jammer dan. Dan is alle begrip en meegevoel echt wel verdwenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:28

Dat er ca. voor staat geeft al aan dat ze de uiteindelijke prijs niet precies weten.

Bovendien zit er na ontvangst een rekening bij van een (fors) hogere prijs. Dan weet je op DAT moment wel de prijs van het boek en dan neem je toch gewoon zelf contact op dat je dat bedrag er niet voor wilt betalen. En dan ontbindt je de koop en stuurt het boek terug.

Dat lijkt mij de normale gang van zaken hoor, dat je er bij het zien van de hogere prijs vanuit gaat dat je het boek dan liever terugstuurt. Niet dat je meteen denkt: ik ga het lekker houden voor de prijs die ze geschat hebben.

Zelf ben je in principe ook akkoord gegaan met een "ongeveer" prijs waarvan je dus wist dat die nog anders kon worden. Je verwacht dan niet dat die het 3-voudige gaat worden, maar je bestelt wel een boek zonder dat je de daadwerkelijke prijs weet. Dan lijkt het mij niet fair om toch te verwachten dat je de geschatte prijs er voor moet betalen. Of de echte prijs nu 5 euro meer is of 100 euro meer.

Ben je het niet eens met de uiteindelijke prijs dan is de koop ontbinden de logische stap.

Natuurlijk heeft de verkoper het niet handig aangepakt. Maar dan hoef je ze nog geen poot uit te willen draaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:33

Redelijkerwijs mag je aannemen dat circa geen prijsstijging van 400% inhoudt. Zoals jij redeneert mag elk bedrijf na betaling nog ff zn prijs opschroeven als blijkt dat de vraag hoger is dan verwacht. En als je er niet mee eens bent heb je pech. Dan stuur je het maar terug. Zo werkt dat gelukkig niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:41

Nee zo redeneer ik niet, dat maak jij er van.

Ik vind het ook een vreemde gang van zaken, dat ze iets gaan verzenden zonder een duidelijke overeenstemming te hebben over de te betalen prijs. Heb ik ook duidelijk getikt.

Maar ik vind het niet alleen suf vanuit het bedrijf, maar ook vanuit de klant :=

Als je als klant iets besteld waarvan de prijs nog niet bekend is, dat neem je zelf ook het risico dat het wel eens (flink) duurder uit kan vallen. En dan vind ik het een beetje vreemd om er vanuit te gaan dat de verkoper dat prijsverschil maar voor zijn rekening gaat nemen en dat jij niet meer dan het geschatte bedrag hoeft te betalen.

Er valt wat te zeggen voor de gedachtengang dat je als klant, door het boek te bestellen zonder dat de prijs vast staat, min of meer aangeeft dat je het boek sowieso graag wilt ontvangen zodra het leverbaar is.

Van beide kanten is wel bekend dat je het boek terug kan sturen als je het niet wilt houden, om welke reden dan ook. Zoals de prijs.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-07-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:42

Dat zijn dus de gevolgen van jou suggestie. De gevolgen van jou redenatie.

Ts heeft wel t geschatte bedrag betaald. Ts heeft aan haar verplichting op dat punt voldaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:56

Ik zou het op prijs stellen als je eens 1 keer niet voor mij wilt gaan invullen wat jij denkt dat ik zou denken, want je slaat eigenlijk altijd de plank mis :)

Ik vind het gewoon nogal een verschil of ze ineens een prijs verhogen, of dat de prijs simpelweg nog niet bekend was, en dus (duidelijk aangegeven!) een schatting was.

Als klant neem je dan toch ook het risico dat de prijs niet naar je zin uitvalt en blijkbaar is de uiteindelijke prijs voor dat type boek niet zo raar.

En als die uiteindelijke prijs (of wat dan ook aan het boek) je niet bevalt, dan kan je het gewoon terugsturen.

Dat de klant vervolgens niet blij is met die veel hogere prijs dan ze had gehoopt dat het zou worden, dat is logisch :j

Dus geeft de winkel aan dat ze het boek dan terug kan sturen. Wil ze dat niet, dan kiest ze er dus voor om het te houden en moet het betaald worden.

Vervolgens stuurt TS het boek niet terug en ze betaalt het ook niet, en komt haar bestelling op het incasso-stapeltje te liggen. Dat is dan eigenlijk toch ook niet zo heel raar?

De winkel pakt het allemaal gruwelijk zakelijk aan, jammer dat ze niet een beetje soepeler zijn en wat meer begrip tonen, maar echt extreem verkeerd vind ik het eigenlijk ook niet als je er een beetje over nadenkt dat ze toch heel duidelijk aan hebben gegeven dat ze de uiteindelijke prijs nog niet wisten....

Om maar even de kant van de winkel te belichten, die vind ik als je er even over nadenkt dan toch minder raar dan die in eerste instantie lijkt.

(wederom: ook ik vind het suf dat de prijs ZO veel hoger wordt en dat ze niet eerst even akkoord vragen voor het uitvoeren van de bestelling)

Niemand hoeft het met me eens te zijn, en ik snap dat iedereen wel graag het mazzeltje zou willen om het boek dan voor een derde van de prijs te willen kopen, maar helemaal fair vind ik die insteek toch ook niet gezien de prijs van het boek duidelijk veel hoger ligt en vooral: dat er geen vaste prijs afgesproken is :)*

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:59

Als je als bedrijf een bestelling voor de prijs van ongeveer 40 euro aanvaardt en zonder voorafgaande overeenstemming over een andere prijs, dus voor die prijs ook levert, dan moet je met je billen op de blaren zitten. Hadden ze nou niet geleverd, dan is dat anders. Het is niet zo dat ze tegen iedere willekeurige prijs besteld heeft. Had dan niet geleverd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:03

Jij ziet dus niet dat met jouw beweegredenen als er stond circa voor dus mag de prijs best fluctueren bedrijven hier een kans zien dit vaker toe te te passen? Er is een reden waar dit wettelijk is vastgelegd.

Misschien ook een idee om je toon even aan te passen in je bericht. Ik geef aan wat de gevolgen kunnen zijn van je redenatie. Niet dat jij dat denkt of vindt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:05

Prrr: Ik vind het sowieso dom dat ze leveren zonder eerst de betaling te ontvangen :j

Juist vanwege de geintjes dat klanten niet betalen als ze het eenmaal hebben ontvangen, maar met zoiets maak je die kans natuurlijk alleen maar groter dat de klant "vervelend" gaat doen.

Maargoed, ik vind het dus ook niet helemaal fair van een klant om te verwachten het te mogen houden voor een derde van de prijs terwijl duidelijk was dat die prijs helemaal niet vaststond.

En al zou die prijs er wel op hebben gestaan, dan wordt de wereld er volgens mij niet slechter op om begrip op te brengen voor een foutje en niet willens en wetens te denken van "ikke-ikke en de rest kan stikken" en het lekker te houden want dan hadden ze die fout maar niet moeten maken *\%/*

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:08

Als je zelf aangeeft dat de prijs rond de 40 euro wordt (en niet eens dat he, circa, maar dan wel tot op twee cijfers achter de komma nauwkeurig), dan mag je als bedrijf in alle redelijkheid niet verwachten dat iemand ook akkoord gaat met het drievoudige van dat bedrag. Als iemand bestelt voor ongeveer veertig euro, en je kunt daar niet voor leveren, dan moet je niet leveren. Lever je dan wel, dan ga je akkoord met die ongeveer 40 euro. Je klant mag er dan ook redelijkerwijs van uit gaan dat het dat bedrag kost.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:09

In de folder en op de site zonder ca. Op de bestelgegevens per mail en post stond geen ca.

Heb contact met de incasso gehad en hun kunnen inderdaad niet veel. Ik kan het restbedrag betalen, het boek terug sturen en krijg dan het betaalde bedrag terug of ik houd het zo en wacht af wat het bedrijf doet. De incasso doet er zelf niks mee en hoef ook geen incasso kosten te betalen. Dus maar even denken wat te doen. Heb momenteel door onverwacht ernstige ziekte van mijn moeder andere dingen aan het hoofd als straks een rechtszaak te hebben. Ook al sta ik volgens mij volledig in mijn recht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:11

Prrrr schreef:
Als je zelf aangeeft dat de prijs rond de 40 euro wordt (en niet eens dat he, circa, maar dan wel tot op twee cijfers achter de komma nauwkeurig), dan mag je als bedrijf in alle redelijkheid niet verwachten dat iemand ook akkoord gaat met het drievoudige van dat bedrag. Als iemand bestelt voor ongeveer veertig euro, en je kunt daar niet voor leveren, dan moet je niet leveren. Lever je dan wel, dan ga je akkoord met die ongeveer 40 euro. Je klant mag er dan ook redelijkerwijs van uit gaan dat het dat bedrag kost.

Precies en dat ca. stond ook niet op de bevestingsmail en brief per post. Als het om 10 euro was gegaan had ik daar ook geen problemen over gemaakt.
Ik schrijf zelf boeken en als ik deze verstuur kan ik ook niet opeens zeggen, ach foutje wil graag 80 euro meer hebben... kopers zien me aankomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:13

Pmarena@ even lezen, die prijs was wel degelijk vast afgesproken. Op de bevestiging per mail en per post. Maar ook al was dat niet zo. 80 euro meer heeft niks meer met ca. te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:13

Wat prrrr dus (ook) zegt. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:14

Ik denk niet dat je volledig in je recht staat. Maar ik ben geen expert op dat gebied. Maar ik snap het bedrijf en ik zou het belachelijk vinden als je het boek voor de lage prijs zou mogen houden (niet persoonlijk ofzo, maar dat zou inhouden dat als een bedrijf een fout maakt iedereen voor een appel en een ei producten krijgt).
Typfouten ed gebeurden wel vaker. Speelhuisjes voor 1 euro ipv 500, en dan gaat heel facebook ineens bestellen en jammeren als ze hem niet krijgen.

Ik zie het een beetje zo: Ik breng de auto naar de garage en het zou ongeveer 200 euro kosten. Maar dan blijkt het onderdeel toch duurder dan verwacht en dan wordt het 400 euro. Dan betaal ik dat toch ook gewoon? Zij kunnen er niets aan doen dat het onderdeel duurder bleek dan geschat.
Netjes zou zijn om mij even te bellen zodra ze hierachter komen, maar dat is niet gebeurd. IMO is dat het enige wat het bedrijf te verwijten valt.

Als je het boek direct nadat het zo duur bleek had teruggestuurd was er niets aan de hand geweest. Maar er gaan bijna 2 maand overheen en ja, dan krijg je te maken met incasso bureaus inderdaad....

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:18

Als je met auto vergelijkt.. moet je zien als dat je auto al mee terug gekregen hebt en betaald en achteraf nog rekening krijgt van een onderdeel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:20

Van garageonderdelen staat precies aangegeven wat de inkoopprijs is. Dus dat weten ze van te voren en mocht er onverhoopt toch een prijsverhoging zijn.. dan bel je even. Dat onderdeel kan wel opeens 500 euro of 1000 euro zijn. Zonder navraag of kennisgeving dat er instoppen is niet slim en hoef je als koper echt niet mee akkoord te gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:21

Het is geen typefout 128 euro en 39,80 zie ik niet in dat je daar een fout maakt. Daarnaast hebben ze met het boek een rekening gestuurd en daar al kunnen zien dat er wat fout gelopen is. Daar hadden ze contact op kunnen nemen. Per mail, post, telefoon enz. Dan was het een heel ander verhaal geweest. Boek was nu al geopend enz. De rekening zag ik pas later. Ik ging ook niet van een ander bedrag uit als waarvoor ik het besteld had.

En dat verhaal van de garage daar krijg je ook niet achteraf opeens een rekening.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:22

Gianti schreef:
Als je met auto vergelijkt.. moet je zien als dat je auto al mee terug gekregen hebt en betaald en achteraf nog rekening krijgt van een onderdeel

Maar ik zou hem wel terug kunnen brengen, onderdeel eruit en dan kosteloos zijn (dat was hier het geval). Ts had het boek terug kunnen sturen, maar liet er een hele hoop tijd overheen gaan. In die tijd is er wel communicatie geweest, maar veiliger was geweest het boek terug te sturen.

Zo had ik laatst een neusriem gekocht met een stikfout. Wel te gebruiken, maar er moet wel wat mee. Nu heb ik met de verkoper een deal gesloten, ik mag het laten maken en krijg die kosten terug. Maar voordat die overeenkomst er was heb ik het product niet gebruikt. Was als ze willen dat ik het terug stuur? Of ze willen me niet tegemoet komen in de reparatie kosten? Als ik het dan gebruikt heb kan het niet meer terug, en dan heb ik gewoon dikke pech. Dat is hier ook een beetje het geval. Het boek had gewoon terug gemoeten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:22

Ik vind opzich dat je naar een bedrijf wat een foutje maakt ook wel coulant kan zijn. Maar imo is de prijs ineens een beetje geniepig verdriedubbelen geen foutje hoor. Je bied iets aan voor circa 40 en bevestigd die prijs dan 2x, stuurt dan vervolgens het boek op en stopt er een 3x zo hoge rekening bij. Als je ervan uit gaat dat je al betaald hebt heb je wel kans dat je die rekening over het hoofd ziet en het artikel al gebruikt terwijl je het niet wilde hebben voor die prijs en dan moet je het maar ophoesten :n

Als mijn garage de rekening zonder overleg verdubbeld halen ze dat onderdeel er maar weer uit. Zal wel van de auto die je rijdt afhangen maar die van mij is niet zonder meer elke reparatie meer waard :Y)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:25

liedje89 schreef:
Ik vind opzich dat je naar een bedrijf wat een foutje maakt ook wel coulant kan zijn. Maar imo is de prijs ineens een beetje geniepig verdriedubbelen geen foutje hoor. Je bied iets aan voor circa 40 en bevestigd die prijs dan 2x, stuurt dan vervolgens het boek op en stopt er een 3x zo hoge rekening bij. Als je ervan uit gaat dat je al betaald hebt heb je wel kans dat je die rekening over het hoofd ziet en het artikel al gebruikt terwijl je het niet wilde hebben voor die prijs en dan moet je het maar ophoesten :n

Als mijn garage de rekening zonder overleg verdubbeld halen ze dat onderdeel er maar weer uit. Zal wel van de auto die je rijdt afhangen maar die van mij is niet zonder meer elke reparatie meer waard :Y)

En dat bedoelde ik ook. Het boek had gewoon terug gekund en dan had TS geen kosten hoeven maken. Maar ze heeft het gehouden en wilde de lage prijs, terwijl het bedrijf aangaf dat dat dus niet de werkelijke prijs was.
In het geval van de auto: Je krijgt een onderdeel, maar het viel duurder uit. Twee maanden rondrijden en dan toch willen dat ze het eruit halen en jij je geld terug krijgt. Zo werkt het dan weer net niet....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:30

Bedrijf heeft wel aangegeven dat dat de werkelijke prijs was. Ze heeft e-mails en ze heeft andere communicatie.

Je kan gewoon niet als bedrijf opeens een prijs verviervoudigen als dat redelijkerwijs niet herkenbaar was voor de klant. Dat leidt tot absurde situaties.

Wat mij trouwens niet helemaal duidelijk wordt is of dit bedrijf überhaupt een poging heeft gedaan om bij de leverancier aan te kloppen?

Citaat:
Twee maanden rondrijden en dan toch willen dat ze het eruit halen en jij je geld terug krijgt. Zo werkt het dan weer net niet....
Dat is volgens mij niet helemaal het voorbeeld dat gegeven wordt. Als je een nieuwe autoband wil hebben en er wordt gezegd dat die 150 euro is ongeveer en je haalt je auto op mét nieuwe band en je krijgt een rekening mee of achteraf van 500 euro.. want de ‘band viel iets duurder uit dan gedacht’. Daar hoef je dus écht niet mee akkoord te gaan. (Tenzij je iets hebt gezegd of geschreven.. het maakt mij niet uit wat het kost, ik moet die nieuwe band hebben!)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt