Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:06

LadyMadonna schreef:
KoudbloedKim schreef:
Misschien is het een beetje offtopic, maar als je wel graag op jezelf wil gaan wonen en de wachtlijst 3 jaar is, zou je je wel alvast in kunnen schrijven. :j

Verder is het inderdaad een beetje een dooddoener.
Op jezelf wonen kost handen vol geld en daar heeft lang niet iedereen de middelen voor.

Omdat iedereen tegenwoordig lijkt te moeten studeren. Ik ben met mijn 18e van t mbo gekomen, gaan werken, en samen gaan wonen. Maar op je 18e fulltime werken is tegenwoordig kennelijk heel raar

Goh, dat klinkt oneerbiedig. Als je op je 18e klaar bent met de middelbare, is het logisch dat je dan nog niet klaar bent met studeren. En studeren is toch wel handig wil je niet alleen maar administratief werk oid doen? We moeten tot ons 67e door, tijd zat om te werken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:06

LadyMadonna schreef:
KoudbloedKim schreef:
Misschien is het een beetje offtopic, maar als je wel graag op jezelf wil gaan wonen en de wachtlijst 3 jaar is, zou je je wel alvast in kunnen schrijven. :j

Verder is het inderdaad een beetje een dooddoener.
Op jezelf wonen kost handen vol geld en daar heeft lang niet iedereen de middelen voor.

Omdat iedereen tegenwoordig lijkt te moeten studeren. Ik ben met mijn 18e van t mbo gekomen, gaan werken, en samen gaan wonen. Maar op je 18e fulltime werken is tegenwoordig kennelijk heel raar

Uhm, wat moet je dan? Ik was 17 toen ik mijn havo diploma had. De enige fulltime baan die je dan kan vinden is in een supermarkt, hooguit! Maar daar word ik echt niet gelukkig van :n .

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:07

Ik heb tot mn 25e thuis gewoond. Daarna gaan samenwonen in een 3 kamer appartementje met mijn vriend. Niet groot, maar we wonen er met veel plezier. Nu wel op zoek naar wat groters, maar dat mag ook wel na bijna 4 jaar haha.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:14

xApple schreef:
Tussen je 25e en je 30e (of daarboven) denk ik toch; is dat geen leeftijd dat een beetje
meer zelfstandigheid toch fijner is? Heel oppervlakkig hoor maar als ik hoor dat mensen van 30+
thuiswonen dan denk ik snel dat deze mensen het leven totaal niet op de rit hebben zeg maar.
Want als het met 30 nog niet gelukt is, wanneer dan wel? Je wilt toch ook je eigen plek? Een eigen
leven, en niet nog bij je ouders aan de eettafel zitten savonds?

Wie zegt dat je dan niet zelfstandig bént?
En wat als je in een situatie zit dat je ouders jóu nodig hebben?

Tuurlijk wil ik een eigen plek, dolgraag, financiën zijn absoluut het probleem niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:15

Tja, ik werk om te leven, niet andersom.
Als ik om me heen kijk hoeveel mensen een studie volgen waar ze straks niks mee kunnen... Omdat er geen werk is in die branch...
Ik ken 3 afgestudeerde fysiotherapeuten die nu in een callcenter zitten omdat ze binnen hun branche niet aan de bak komen.
Ik ken mensen die beginnen met studie A, erachter komen dat dat toch hun ding niet is, over gaan op studie b, studie c, etc.
En dan denk ik weleens: wat is er mis met werken!?
Iiirsje: ik kwam op mijn 16 van de mavo, direct door in een 2 jarige horeca opleiding, en toen gaan werken.
Momenteel werk ik nog twee dagen "voor de baas" in de administratie, en verder in mijn eigen toko.
Geen studieschuld niks... Alles met vallen en opstaan zelf gedaan.
Bevalt me prima :j

Anoniem

Re: Dan kun je ook al op jezelf wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:17

Ik snap de opmerkingen ergens wel. Iedereen moet lekker zelf weten wanneer hij/zij uit huis gaat, als je dat pas op je 50ste wilt doen zal ik er ook niet over zeiken. Maar als je er dus wel bewust voor kiest om thuis te blijven vind ik wel dat je een beetje het 'recht' verliest om topics aan te maken waarin je je ouders compleet uit loopt te kotsen :o Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan en toen werd ook al van mij verwacht dat ik achter m'n kont opruimde. Als ik dat niet deed kreeg ik de opmerking 'dan ga je toch lekker uit huis?', en dat heb ik dan ook zo gedaan. Hoe langer je thuis blijft wonen, hoe meer verantwoordelijkheid je ook thuis moet nemen vind ik, en als je dat niet kan of wilt dan kan je maar beter uit huis gaan toch?

Ik snap dat niet iedereen de mogelijkheden ervoor heeft, maar waarom dan je ouders zo afzeiken?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:18

Darah3 schreef:
xApple schreef:
Tussen je 25e en je 30e (of daarboven) denk ik toch; is dat geen leeftijd dat een beetje
meer zelfstandigheid toch fijner is? Heel oppervlakkig hoor maar als ik hoor dat mensen van 30+
thuiswonen dan denk ik snel dat deze mensen het leven totaal niet op de rit hebben zeg maar.
Want als het met 30 nog niet gelukt is, wanneer dan wel? Je wilt toch ook je eigen plek? Een eigen
leven, en niet nog bij je ouders aan de eettafel zitten savonds?

Wie zegt dat je dan niet zelfstandig bént?
En wat als je in een situatie zit dat je ouders jóu nodig hebben?

Tuurlijk wil ik een eigen plek, dolgraag, financiën zijn absoluut het probleem niet.

Oh als mensen het toelichten kunnen er wel 100 redenen zijn waarom je thuis woont.
Maar het is van mij uit vaak een 1e gedachte, hoeft ook helemaal niet te kloppen. Daarom heb ik er ook
bij gezet dat het in principe een heel oppervlakkige gedachte is.

Die hier in de omgeving vaak ook wel klopt moet ik zeggen.
Mensen hebben geen geld, studieschulden, geen vaste baan enz. Maar ook mensen die echt te 'lui' zijn en
gewoon geen zin hebben om hard(er) te werken en het wel prima vinden allemaal. Terwijl de ouders
zich rot ergeren en zich er ook voor schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:19

Mijn moeders vriend woont trouwens zijn hele leven al thuis. Inmiddels het huis overgekocht. Maar zijn moeder en broer wonen er nog steeds bij in.

Maar dat zie ik hier in de omgeving best wel veel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:23

Alleen wonen is niet altijd haalbaar maar dan heb je je gewoon te voegen naar de regels van je ouders. Dus ja, ook ik vind; of voegen of uithuizen. Zeuren en klagen over je ouders terwijl ze je wel onderhouden vind ik respectloos.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:34

Niet klagen maar dragen zijn mijn moeder altijd :D
Ik woon ook op mezelf met mijn 2 0-urencontractjes en wat lucratief bijverdienen.
Ook antikraak, daarnaast studeer ik nog en heb ook 2 katten en een pony.
Het is geen vetpot en ik heb al maanden niets nieuws meer gekocht maar het kan allemaal.

Nu ben ik van huis uit al gewend om veel en hard te werken en tja mijn studie is een beetje uitgelopen.
So be it.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 01:05

Ik sta eigenlijk versteld van de opmerkingen hier die er min of meer op neerkomen dat ouders niets te zeggen hebben over hoe lang kinderen thuis blijven wonen. Al is dat om te sparen, te studeren, omdat de paarden aan huis staan etc.
Niemand lijkt rekening te houden met het feit dat ouders ook mensen zijn die misschien wel hun leven terug willen en klaar zijn met zorgen voor en rekening houden met hun inmiddels volwassen kinderen.
Ik snap dat het soms handig is en dat het goedkoper kan zijn (voor het kind) en dat het gezellig kan zijn.
Maar het is toch geen automatisch recht dat je al kind beslist hoe lang je blijft en wanneer je weg gaat?
Ik vind het een voorrecht als je als kind na je 21e nog thuis mag blijven wonen. Maar ook dat ouders het recht hebben om te zeggen "hop, eruit nu. Uit dat nest en zelf vliegen". Daar hebben ze 21 jaar keihard voor gewerkt. Toch?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 01:56

Als je écht op jezelf wil wonen dan kan het best. Waar mensen zich alleen in vergissen is dat lang niet iedereen graag uit huis wil. De een kan niet wachten tot er een eigen huisje gehuurd kan worden terwijl de ander wel prima zit thuis en liever nog even wacht om pas op zichzelf te gaan als het makkelijk kan.
Over het algemeen is het voor mensen die heel graag uit huis wilden lastig te begrijpen als je nog wel lekker zit bij je ouders. Als jij nog lekker zit thuis, waarom niet?

Mocht je wel graag uit huis willen; als je het echt graag wil is er altijd wel een optie te vinden waardoor je op jezelf kunt wonen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 03:28

Ik kan me de opmerkingen wel enigszins voorstellen omdat je soms het gevoel hebt dat het niet eerlijk is, als mensen thuis blijven wonen. De verhoudingen trekken zo scheef. Sommige mensen wonen vanaf hun 17e al op kamers en zijn daardoor vooral ook al vroeg financiëel zelfstandig. Ze leren al vroeg wat het is om te sappelen, en moeten dat vaak nog jaren doen, tot ze een fatsoenlijke baan hebben. Je wordt ondertussen wel ontzettend wereldwijs, en je zult later niet snel in de financiële problemen komen.
Ondertussen heb je klasgenoten of collega's die nog thuis wonen en de duurste telefoons hebben, om de haverklap uitgaan, de mooiste kleren hebben, en niet hoeven te bedenken of er wel geld is voor warm eten vanavond. Dat voelt op een bepaalde manier niet eerlijk.
En dan krijgen de thuiswoners een relatie, wordt er een huis gekocht, en hebben ze het nog steeds heel ruim, met twee full time salarissen. Maar dan komen vaak de problemen. De relatie gaat slecht maar ze durven het niet uit te maken want ze zijn bang om alleen te wonen. Iemand raakt werkloos en omdat ze niet weten hoe zuinig aan te doen komen ze in de schulden, etc. etc.

Ergens vind ik dus wel dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en jezelf moet trainen in het arme student zijn, je huisraad bij elkaar scharrelen op rommelmarkten, een week lang macaroni eten, etc. Dat heb je gewoon nodig voor je verdere leven. En je leert tegelijkertijd ook dat je er niet dood aan gaat en dat het dus helemaal niet zo erg is. Je bent later ook gelukkiger met wat je dan wél hebt.

Als je je er zelf dus min of meer makkelijk vanaf maakt door bij je ouders te blijven wonen tot je een vette baan hebt dan is dat prima, maar realiseer je wel dat je essentiële levenservaring mist. Je slaat als het ware een fase over. En volgens mij is dat wat mensen bedoelen als ze een dergelijke opmerking maken, al zijn ze zich daar misschien zelf niet altijd even bewust van.

En mogelijk is het altijd. Ik heb jarenlang particulier gehuurd met 0-urencontracten en soms ww of bijstand, en een paard. En dat gaat best. Het is geen vetpot nee, maar who cares? Daar ben je jong en flexibel voor toch? Het hoeft niet meteen allemaal perfect.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:56

Ik heb tot mijn 24e thuis gewoond. Toen kreeg ik opeens het gevoel dat ik op mezelf moest gaan wonen.
Ik woonde op dat moment alleen met mijn moeder en had het daar heerlijk, alle vrijheid. Maar ik was er gewoon aan toe.
Daarvoor had ik het nog niet gekund denk ik, want toen was ik er gewoon echt nog niet aan toe.

Mijn broer was 30 toen hij uit huis ging. Mijn moeder heeft ons gelukkig gewoon de ruimte gegeven om thuis te blijven wonen tot we er zelf aan toe waren om te verhuizen.

Wel moesten we kostgeld betalen zodra we klaar waren met school en werk hadden. En ook kleding, zorgverzekering en alle extra dingen. Maar dat vind ik ook niet meer dan normaal en heeft mij toch geleerd om iets beter met mijn geld om te gaan (daar ben ik eigenlijk heel slecht in).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:20

iirrssjjee schreef:
Een baantje erbij op die leeftijd is ook echt niet zo makkelijk hoor! Als je 21/22 bent, ben je al "te oud" voor de supermarkt. Dus, wat moet je dan? Ik weet ook heus wel dat wanneer iets echt niet werkt, er heus wel een oplossing is, maar het is nou eenmaal niet zo makkelijk! En die opmerking wordt tegenwoordig zo vaak geplaatst, het lijkt wel een stopzinnetje.

Maar jou antwoord hoor ik ook heel vaak. Voor mij klinkt dat weer als een stopzinnetje. In mij omgeving zie ik dat echt anders. Er zijn zo ongelofelijk veel mogelijkheden om een inkomen bij elkaar te verdienen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:32

Schoonmaak, thuiszorg (zijn er weer een hele bups uit, dus grijp je kans), uitzendwerk.
Er zijn meer werkgevers dan de supermarkt :)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:34

Ik heb tot mijn 25e gestudeerd. Mijn ouders betaalden mijn kamer.Daarna ben ik weer thuis gaan wonen omdat ik nog niet direct een baan had. Op mijn 26e ben ik in een studio gaan wonen waar de toilet met 4 mensen gedeeld moest worden. Op mijn 31e besloten om in de buurt van mijn ouders weer een studie te gaan volgen. Dus ik kwam weer thuis wonen. Ik stond al 10 jaar ingeschreven voor een woning. Maar ik wilde in een bepaalde wijk wonen waar lange inschrijftijd voor nodig was. Mijn ouders vonden het prima als ik alleen op woningen daar reageerde. Al met al nog een jaar thuis gewoond. Ik heb geen kostgeld hoeven betalen alleen mijn eigen rekeningen.

Mijn vriend woonde tot 2 maanden geleden weer anderhalf jaar bij zijn ouders na het mis lopen van zijn relatie. En hij is 43

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:46

LindyH schreef:
Ik kan me de opmerkingen wel enigszins voorstellen omdat je soms het gevoel hebt dat het niet eerlijk is, als mensen thuis blijven wonen. De verhoudingen trekken zo scheef. Sommige mensen wonen vanaf hun 17e al op kamers en zijn daardoor vooral ook al vroeg financiëel zelfstandig. Ze leren al vroeg wat het is om te sappelen, en moeten dat vaak nog jaren doen, tot ze een fatsoenlijke baan hebben. Je wordt ondertussen wel ontzettend wereldwijs, en je zult later niet snel in de financiële problemen komen.
Ondertussen heb je klasgenoten of collega's die nog thuis wonen en de duurste telefoons hebben, om de haverklap uitgaan, de mooiste kleren hebben, en niet hoeven te bedenken of er wel geld is voor warm eten vanavond. Dat voelt op een bepaalde manier niet eerlijk.
En dan krijgen de thuiswoners een relatie, wordt er een huis gekocht, en hebben ze het nog steeds heel ruim, met twee full time salarissen. Maar dan komen vaak de problemen. De relatie gaat slecht maar ze durven het niet uit te maken want ze zijn bang om alleen te wonen. Iemand raakt werkloos en omdat ze niet weten hoe zuinig aan te doen komen ze in de schulden, etc. etc.

Ergens vind ik dus wel dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en jezelf moet trainen in het arme student zijn, je huisraad bij elkaar scharrelen op rommelmarkten, een week lang macaroni eten, etc. Dat heb je gewoon nodig voor je verdere leven. En je leert tegelijkertijd ook dat je er niet dood aan gaat en dat het dus helemaal niet zo erg is. Je bent later ook gelukkiger met wat je dan wél hebt.

Als je je er zelf dus min of meer makkelijk vanaf maakt door bij je ouders te blijven wonen tot je een vette baan hebt dan is dat prima, maar realiseer je wel dat je essentiële levenservaring mist. Je slaat als het ware een fase over. En volgens mij is dat wat mensen bedoelen als ze een dergelijke opmerking maken, al zijn ze zich daar misschien zelf niet altijd even bewust van.

En mogelijk is het altijd. Ik heb jarenlang particulier gehuurd met 0-urencontracten en soms ww of bijstand, en een paard. En dat gaat best. Het is geen vetpot nee, maar who cares? Daar ben je jong en flexibel voor toch? Het hoeft niet meteen allemaal perfect.

Mooi gezegd Lindy :) Er zit ook een verschil in milieu/regio wat betreft deze mening... ik wilde studeren en moest dus op kamers. Niemand hier ging studeren en het was ondenkbaar dst ze uit huis zouden gaan, ze vonden me ook maar raar. Maar ik moest wel. In Groningen woonden veel mensen op kamers. Toen verhuisde ik naar Amsterdam en was het weer heel anders, de studenten kregen zowat een eigen huis in handen geworpen en anderen kwamen uit de buurt en bleven een eeuwigheid thuis wonen. Ik merkte echt dat ik bij die mensen minder goed aansluiting kon vinden, ze snappen toch heel veel niet... alleen wonen, zoektochten naar kamers... en het probleem dat je, als je echt niks hebt, je niet zomaar even terug kan naar je ouders, omdat je dan iet op tijd op je werk bent en in een sociaal isolement raakt. Soms vind ik dat wel heel frustrerend, het onbegrip.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:06

Ayasha schreef:
Alleen wonen is niet altijd haalbaar maar dan heb je je gewoon te voegen naar de regels van je ouders. Dus ja, ook ik vind; of voegen of uithuizen. Zeuren en klagen over je ouders terwijl ze je wel onderhouden vind ik respectloos.

Precies dit. Thuis wonen is niets mis mee, maar dan wel met respect naar je ouders (en hun regels). Anders mag je jezelf een mega schop onder je kont geven en lekker uit huis gaan. Ikzelf woon overigens al bijna 3 jaar op mezelf, puur omdat ik heel graag mijn eigen plekje wilde. Ik ben niet uit huis gegaan om mijn ouders, daarmee heb ik namelijk een ontzettend goede band. Zo goed dat ik geen enkele keer kan herinneren dat ik ruzie met ze heb gehad.

Wel vind ik dat op jezelf wonen (en alleen, dus niet samenwonen) heel erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling is. Niks mis mee als mensen dat niet doen, maar ik zou het niet gemist willen hebben. :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:11

Ik was met 19 al uit het huis terwijl ik studeerde dus in jouw situatie zou je perfect al op jezelf kunnen gaan wonen. Heb je dan alle comfort en hoef je je dan nergens zorgen om maken? Nee maar je kan het wel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:17

LindyH schreef:

Ik vind dit wel erg zwart/wit gesteld. Dus als je op kamers hebt gewoond kan je beter met geld omgaan?
Volgens mij zijn er genoeg studenten die maximaal lenen voor de luxe cq stappen, feestjes, dure abonnementen en shoppen. Of dat nou per se goed met geld omgaan is.. En er zijn ook thuiswonende studenten die heel bewust met hun uitgaven omgaan.

Ik ben direct uit huis gaan samenwonen. Eerst huur en sinds een halfjaar een koophuis dat we grondig hebben gerenoveerd uit eigen middelen. En inderdaad, vriend en ik werken FT en hebben het goed terwijl we nog relatief jong zijn. Daar zijn we ons terdege van bewust en ook dankbaar voor.
Het zijn weloverwogen keuzes van ons allebei geweest om niet op kamers te gaan. Woonden beide onder de rook van Groningen dus op kamers was absoluut geen must, alleen een leuk (en duur) "extraatje", althans zo heb ik het voor mijn situatie altijd beschouwd.

Maar om nou te stellen dat we essentiële levenservaring missen.... Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ik iets heb gemist omdat ik nog nooit van mijn leven een week lang kale macaroni heb moeten eten. We kunnen overigens prima zuinig aan doen, dus ook met dat vooroordeel van jou ben ik het absoluut oneens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:08

Kukkie schreef:
Ik sta eigenlijk versteld van de opmerkingen hier die er min of meer op neerkomen dat ouders niets te zeggen hebben over hoe lang kinderen thuis blijven wonen. Al is dat om te sparen, te studeren, omdat de paarden aan huis staan etc.
Niemand lijkt rekening te houden met het feit dat ouders ook mensen zijn die misschien wel hun leven terug willen en klaar zijn met zorgen voor en rekening houden met hun inmiddels volwassen kinderen.
Ik snap dat het soms handig is en dat het goedkoper kan zijn (voor het kind) en dat het gezellig kan zijn.
Maar het is toch geen automatisch recht dat je al kind beslist hoe lang je blijft en wanneer je weg gaat?
Ik vind het een voorrecht als je als kind na je 21e nog thuis mag blijven wonen. Maar ook dat ouders het recht hebben om te zeggen "hop, eruit nu. Uit dat nest en zelf vliegen". Daar hebben ze 21 jaar keihard voor gewerkt. Toch?

Klopt, maar om mij heen zie ik ook vooral ouders die het onwijs gezellig vinden dat hun kind blijft plakken :D Mijn ouders vonden het echt jammer dat ik alsnog weg ging, arme mam was gewoon van de leg haha. Hun leven was en is met mij niet anders dan zonder mij in huis. Ze mist wel de gezelligheid, maar ik woon dichtbij dus ben alsnog zeer regelmatig thuis.
Het kan ook de andere kant op: mijn tante gaat bijna hyperventileren als je vraagt aan haar zoon of hij al een leuke woning heeft gezien. Dus ouders die het opzettelijk tegenhouden dat hun kind groot wordt. Mijn ouders hebben mij altijd gesteund in wat ik wou, maar mijn neef wordt bewust klein gehouden :(:)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:40

Ik denk dat het er ook aan ligt waar je prioriteiten liggen.
Sommige kiezen alles op alles om op hun zelf te wonen.
Sommige hebben gewoon geduld, ook al is het thuis niet altijd even leuk.

Ik wist op mijn 17e ook al 1000% dat ik vroeg het huis uit wou. Niet omdat ik mijn moeder niet leuk vond hoor.
Ik was gewoon een type wat echt mijn eigen regels nodig had, en ik was daar gewoon niet goed in.
Niet dat ik geen respect had voor mijn moeder, want ik deed echt mijn best. Het ging gewoon niet.

Mijn moeder besefte dit heel goed, we hebben hier veel overgesproken.
zodat ik in die tijd dat ik nog thuis woonde ook gezellig bleef.

Ik heb mezelf op mijn 18e echt gelijk in geschreven bij de woningbouw. Snap ook echt niet dat sommige dat niet doen, al wil je op je 18e nog niet het huis uit.
Weet je hoe blij je bent als je met 25 jaar 7 jaar ingeschreven staat !

Ik ging op mijn 20e samenwonen met mijn ex, heb dat uiteindelijk maar 3 weken volgehouden :+
Weer terug naar me moeder, daarna nog 3 maanden thuis gewoond. Toen eindelijk mijn eigen huisje.
En dat is zooo super goed voor me geweest.
En ja, ik ben heel vaak keihard op me bek gegaan. De eerste 2 weken bedacht ik me ineens dat me geld op was. Maar er niet vanzelf eten in de koelkast lag, dat er zoveel meer bij komt kijken dan alleen de leuke dingen.
Maar ik heb daardoor wel super veel geleerd, en ook echt "volwassenen" geworden.

Uiteindelijk 7 maanden later raakte ik zwanger van mijn huidige vriend en woon weer samen haha.
Maar wat vond ik het lastig om mijn eigen stekkie op te geven.