Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Tanken zonder betalen.. wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:41

Dat zit juridisch zo in elkaar omdat dat voor de overheid gewoon het makkelijkst is..

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:44

Het ligt zomaar een fractie genuanceerder. Jij bent de eigenaar van de auto, maar je kennis heeft een overeenkomst gesloten met Shell voor de verkoop en levering van een bepaalde hoeveelheid brandstof. Die brandstof is in jouw auto gegaan, maar daarmee ben jij nog niet de contractuele wederpartij van Shell. Dus in beginsel moet Shell niet bij jou zijn, maar bij je kennis. Omdat zij daar geen gegevens van hebben, en van jou wel (omdat ze je kenteken hebben), benaderen ze jou. Als jij hen in verbinding stelt met degene met wie ze een overeenkomst hebben, ben je snel klaar.

iets anders is dat er een goede kans is dat jij het meest gebaat bent bij de overeenkomst tussen Shell en je kennis omdat hij de auto, met de door hem gekochte (maar niet betaalde) brandstof erin, terug hebt gekregen. Shell zou zich dus op ongerechtvaardigde verrijking kunnen beroepen en daarmee toch weer bij jou kunnen uitkomen.

Dit is in zekere zin niet vergelijkbaar met gereden boetes, omdat het incasseren van transactievoorstellen voor verkeersovertredingen een overheidstaak is, en dit een particuliere overeenkomst. Overigens geldt voor die boete ook dat het jouw verantwoordelijkheid is te weten wat er met je eigendommen gebeurt. jij wordt geacht te weten wie er in je auto rijdt. Je hebt dus ook altijd de gelegenheid bezwaar te maken en te melden wie er wel in je auto reed. Weet je dan niet, dan is het jouw risico (als in: er wordt bewezen dat je auto te hard heeft gereden en jij krijgt het 'bewijs' niet rond dat jij daar geen aandeel in had). Dat is wat er nu ook gebeurt.

het incassobureau zal je altijd vertellen dat je gewoon moet betalen. dat is hun werk. Bijstand van een advocaat is eigenlijk altijd wel duurder dan 130,00 euro (althans, ik kom daar net een half uur mee), dus die zal het je ook afraden. Maar juridisch sta je in je recht.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:50

Weet je wat ik niet snap? Hij heeft gezegd dat hij binnen de afspraak heeft gemaakt om binnen 24u te betalen?

Als dat gebeurd horen ze zijn gegevens te noteren, en zijn id kaart te kopieren.

Dit is niet gebeurd en ik denk zomaar dat je hier dus heel veel mee kan, aangezien ze jou een boete sturen hebben ze waarschijnlijk van hem niks genoteerd.
Anders was de boete naar hem gegaan.

Even een side note: Als jij een tankstation binnen gaat en jij rekent snoepjes, koekjes, drinken af en er word NIET gevraagd of je getankt hebt dan ben je niet eens verplicht je benzine te betalen ;)
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 04-06-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:54

Wat sunrise19 ook zegt.

Ik heb zelf bij een tankstation gewerkt, en als iemand niet kan betalen na het tanken worden de gegevens genoteerd. Soms ook, al weet ik niet of dat nog is, een kopie van rijbewijs.

Aangezien het jouw auto is, jouw kenteken en op jouw naam dus staat, ben jij uiteindelijk dus nu de verantwoordelijke. Omdat jij je auto uitgeleend hebt aan persoon X en die gegevens niet genoteerd zijn en handtekening, zal jij dus helaas moeten betalen. Ook is t tankstation hier in de fout geweest om deze persoon gewoon te laten gaan zonder zijn gegevens en handtekening...

Je kan naderhand geloof ik wel met bewijs van de beelden aangifte doen, maar dat is denk ik nog best een lange zaak voor dat klaar is, en weet niet of je dat ervoor over hebt.

de opmerking van:

Even een site note: Als jij een tankstation binnen gaat en jij rekent snoepjes, koekjes, drinken af en er word NIET gevraagd of je getankt hebt dan ben je niet eens verplicht je benzine te betalen

Natuurlijk moet je gewoon betalen, anders zou je benzine stelen. Hoeven ze heel niet om te vragen is gewoon goederen die je afneemt, en dus moet betalen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:55

Haha echt NIET!!!! Wij hebben training gehad en wij moeten dit ALTIJD vragen anders hoef je zeker NIET te betalen ;)

Dit is namelijk al een keer gebeurd en is zeker wel zo, waarom krijg ik anders een brief thuis dat mijn collega is ontslagen omdat ze dit 2x niet gevraagd heeft en deze personen dus die rekening niet hoefde te betalen..??? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:57

En als je Shell zijn gegevens geeft, willen zij daar dan niks mee of heb ik echt iets gemist? Ik heb jouw berichten gelezen maar kan het er niet goed uit halen?
Jullie hebben getelefoneerd maar heb je toen ook gezegd dat hij de afspraak gemaakt heeft en niet jij en dat ze dus eigenlijk bij hem moeten zijn?

Harde les helaas :(:) bah. Was het een goede vriend?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:57

Wij hebben ook trainingen gehad ervoor, en goederen die je afneemt moet je gewoon betalen, anders is het diefstal. Zelfde als je dus koekjes onder je trui meeneemt, en kassiere vraagt niet aan je of je de koekjes betaald omdat ze de verstop plek niet gezien heeft, steel je alsnog.

Dat je het moet vragen is meer via CAO of richtlijn omdat sommige het vergeten te melden en dus extra check.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:59

Sunrise19 schreef:
Dit is namelijk al een keer gebeurd en is zeker wel zo, waarom krijg ik anders een brief thuis dat mijn collega is ontslagen omdat ze dit 2x niet gevraagd heeft en deze personen dus die rekening niet hoefde te betalen..??? ;)

Geen idee, maar lang niet altijd zijn de regels van een tankstation (of winkels of bedrijven) hetzelfde als die van de wet.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:02

Nouja zo werd het ons toen uitgelegd in ieder geval :) Als jij je pomp nummer doorgeeft en degene achter de balie hoort het niet en jij haalt ook sigaretten en broodjes enzo, kan ik mij wel voorstellen dat het dan een beetje krom is..

en nee, als ik pin bekijk ik het bedrag nooit. Ook niet als ik met ideal betaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:03

Dat is niet slim sunrise19. Er kan altijd een fout gemaakt worden.

Het is inderdaad de taak van de werknemer om de pompen in de gaten te houden en navraag te doen, maar het is ook de taak van de klant om te melden dat hij/zij bij pomp X getankt heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:04

Klinkt een beetje als de Jumbo, een eigen regeltje. Dat Jumbo de 4de wachtende boodschappen gratis geeft wil niet zeggen dat elke supermarkt dit moet doen. Eigen service van het tankstation lijkt mij.

Misschien trekt het mensen, maar ik vind het wat overdreven.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-06-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:05

Als jij als klant zijnde goederen afneemt van een tankstation, benzine diesel etc, ben jij gewoon verplicht deze te betalen. Of ze er om vragen of niet. Anders is het gewoonweg benzine of diesel stelen.

Wat jij noemt is een richtlijn van t tankstation, zoals je moet die kassa verkoopjes doen want als je t niet aan zoveel klanten per dag vraagt doe je je taken niet die beschreven zijn. (zoals die snoepjes die vaak bij kassa liggen etc)

Dus dat jouw collega een brief krijgt is misschien omdat hij zijn taken niet deed. Maar volgens de wet die boven de richtlijn staat van een tankstation dus of je t nu vraagt aan de klant of niet, moet de klant gewoon betalen als voor de goederen die diegene afneemt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:07

Nouja, ik heb op stations gewerkt waar ze drukker met elkaar waren dan met de klant. Ik heb bijna 2jaar bij een pomp gewerkt en 1 doorrijder op mijn naam staan.

Dus ik ben wel iemand die gewoon goed oplet, maar ik had ook een collega die er 4 in een week had. Elke week :Y)

Maar goed, gegevens niet noteren is sowieso al een grove fout dus ik zou daar zeker wel wat mee doen.
Ik zou die Shell even bellen en even je verhaal doen.

Maar diegene had jou zogenaamde "vriend" nooit mogen laten wegrijden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:09

Mioux schreef:
Als jij als klant zijnde goederen afneemt van een tankstation, benzine diesel etc, ben jij gewoon verplicht deze te betalen. Of ze er om vragen of niet. Anders is het gewoonweg benzine of diesel stelen.

Wat jij noemt is een richtlijn van t tankstation, zoals je moet die kassa verkoopjes doen want als je t niet aan zoveel klanten per dag vraagt doe je je taken niet die beschreven zijn. (zoals die snoepjes die vaak bij kassa liggen etc)

Dus dat jouw collega een brief krijgt is misschien omdat hij zijn taken niet deed. Maar volgens de wet die boven de richtlijn staat van een tankstation dus of je t nu vraagt aan de klant of niet, moet de klant gewoon betalen als voor de goederen die diegene afneemt.

wij doen niet aan kassa verkoop en in die brief stond wel degelijk dat die klanten NIET hoefde te betalen.
Je word niet zomaar op staande voet ontslagen voor iets niet vragen hoor, dit mag niet eens.
Je hoort dan eerst officiele waarschuwingen te krijgen, maar dit was dermate ernstig dat direct ontslag dus de enige oplossing was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:11

Klant had zeker wel moeten betalen ;) Dan zal er wel meer gespeeld hebben als alleen dat, want als een klant niet betaald en dus doorrijd na tanken is die schuldig. Dat iemand de tank aanzet dat mensen kunnen tanken ja dan moet je altijd maar gokken en dat is 50/50 dat diegene ook werkelijk komt betalen na tanken. Als die eenmaal wegrijd kan je er niet achteraan rennen...ja kan wel maar schiet je niks mee op ;).

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:13

Nope niet meer dan dat ;) Ik weet dat ook heel erg zeker, aangezien ik toen de taken deed van onze assistent manager die ermee gestopt was. Wij hebben toen ook een hele vergadering gehad en die brieven verstuurd naar al het personeel. Dus nope niet meer dan dat.. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:13

Mioux schreef:
Wat sunrise19 ook zegt.

Ik heb zelf bij een tankstation gewerkt, en als iemand niet kan betalen na het tanken worden de gegevens genoteerd. Soms ook, al weet ik niet of dat nog is, een kopie van rijbewijs.

Aangezien het jouw auto is, jouw kenteken en op jouw naam dus staat, ben jij uiteindelijk dus nu de verantwoordelijke. Omdat jij je auto uitgeleend hebt aan persoon X en die gegevens niet genoteerd zijn en handtekening, zal jij dus helaas moeten betalen. Ook is t tankstation hier in de fout geweest om deze persoon gewoon te laten gaan zonder zijn gegevens en handtekening...

Je kan naderhand geloof ik wel met bewijs van de beelden aangifte doen, maar dat is denk ik nog best een lange zaak voor dat klaar is, en weet niet of je dat ervoor over hebt.

de opmerking van:

Even een site note: Als jij een tankstation binnen gaat en jij rekent snoepjes, koekjes, drinken af en er word NIET gevraagd of je getankt hebt dan ben je niet eens verplicht je benzine te betalen

Natuurlijk moet je gewoon betalen, anders zou je benzine stelen. Hoeven ze heel niet om te vragen is gewoon goederen die je afneemt, en dus moet betalen.

Tja ik weet niet hoor... ik zou als ik TS was toch maar eerder uitgaan dan wat FloortjeM te vertellen heeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:16

Dan is t onterechte ontslag :). Zal zeker wel meer gespeeld hebben anders kan ik er niks van geloven sorry :). Heb zelf ook poos bij tankstation gewerkt en als de klant niet betaald, word jij heus niet op staande voet ontslagen.

Ook assistent geweest filiaalleiding in een kledingzaak en als klant wat stal of niet betaalde hoe je t ook wilt noemen, ga ik niet degene die toen dienst had ontslaan, kan gewoon weg ook niet ;).

Maar goed nogal allemaal off topic.

TS ik hoop echt dat je verder komt, want als het een vriend is, en jij leent je auto uit zou t wel zo netjes zijn als hij ook even de kosten ophoest. Anders had hij moeten aangeven de tank is leeg ik heb geen geld voor volle tank...

@Amaris ik denk op zich dat je t ook wel kan verhalen, maar dat je zelf eerst moet betalen... Aangezien TS de auto eigenaar is en uitgeleend heeft. Ik denk dus wel dat nadat het geregeld is, zij dmv aangifte en eventuele zaak het geld terug kan eisen als zij de beelden ook krijgt van t tankstation voor bewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:16

Bij ons in het tankstation staan de pompen standaard aan, dus er kan altijd getankt worden. Er kan dus ook altijd weggereden worden en daar doe je idd niks aan. Is een tankstation ook gewoon voor verzekerd lijkt me.

Maar ik moest zeker wel in de gaten houden welke klant bij welke pomp had gewerkt. Echter was het soms zo druk in de winkel dat ik zelf maar al te blij was dat ik fatsoenlijke klanten had die zelf aangaven bij welke pomp ze getankt hadden.

Sunrise, ik denk idd dat jouw collega voor wel meer ontslagen is dan alleen wanbetalers.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:18

Helaas dus niet.. Maar ik ga deze discussie stoppen, ik weet waar ik over praat.
Het gaat niet om gewoon doorrijden, maar iets niet vragen terwijl een klant wel iets anders bij je afrekent..

Verder staan de pompen helemaal niet standaard aan...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:20

Donna93 schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb gebeld met het incassobureau en juristenkantoor en die zeggen dat ik er helaas niks aan kan doen. Ik kan ook geen bezwaar maken en moet gewoon betalen.

Het, als in het kantoor dat door shell is ingehuurd om jou geld afhandig te maken? Ik zou persoonlijk toch eens informeren bij een onafhankelijke jurist (juridisch loket misschien).
Ik vind het heel raar dat je verantwoordelijk zou zijn voor een diefstal omdat de dief toevallig in jou auto reed.Verrijking van TS lijkt me ook een beetje vergezocht eigenlijk, waarschijnlijk heeft die vent de benzine gewoon zelf opgestookt. Tenminste ik denk dat weinig mensen het risico willen lopen voor diefstal gepakt te worden omdat ze de auto netjes afgetopt terug willen brengen, liegen tegen je vriend dat je je portemonnee bent vergeten is dan toch veel veiliger :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:20

Oh god, gaan we echt mierenn*uken ja :') Nee, de pompen moeten wel aangezet worden, maar het was niet de bedoeling bij ons dat ik de pompen uit liet staan en alleen aanzette als de klant daar heel netjes om vroeg o.i.d. Bij ons moesten ze standaard aangezet worden.

En als ik jouw collega was geweest, Sunrise, had ik gerechtelijke stappen ondernomen, want ze hadden hem helemaal niet mógen ontslaan inderdaad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:23

Kayleigh_ schreef:
Oh god, gaan we echt mierenn*uken ja :') Nee, de pompen moeten wel aangezet worden, maar het was niet de bedoeling bij ons dat ik de pompen uit liet staan en alleen aanzette als de klant daar heel netjes om vroeg o.i.d. Bij ons moesten ze standaard aangezet worden.

En als ik jouw collega was geweest, Sunrise, had ik gerechtelijke stappen ondernomen, want ze hadden hem helemaal niet mógen ontslaan inderdaad.

Helemaal mee eens. :j wat ik al zei dus onterecht ontslag. En sorry maar geloof er ook weinig van dat een wanbetalende klant ervoor zorgt dat je op staande voet ontslagen word ;).

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:24

Ik snap het inderdaad ook niet. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik me pinpas ben vergeten. Toen moest ik ook een legitimatiebewijs achterlaten.. Tegenwoordig kan je niemand vertrouwen bahbah.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:27

Kan je die kennis niet confronteren met het bewijsmateriaal en op papier zetten dat er een afbetalingsregeling komt als hij het geld nu niet ineens heeft?
Werkt hij? Dan kan je het nu ook proberen om ineens te krijgen omdat hij dan zijn vakantiegeld ook heeft gebeurd...