Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:11

tita schreef:
Nee je zet een kind op de wereld en laat het aan zijn lot over.

Beugel nodig.... Nee te duur
Gehoorapp nodig nee te duur
Studeren...... Nee je leent maar
Fysio ...nee te duur.

Als je aan kind begint kun je jaren een potje maken en ouders die geen eigen risico kunnen betalen, mogen achter de oren krabben.
Ander krijgt ze zorgtoeslag als de ouders het niet kunnen bolwerken.

Was alles maar zo simpel als jij het ziet.
Werkelijk je bent nog niet zo wereldwijs he.

tita

Re: Huisarts in 2016 niet meer vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:12

:= nee denk het ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:13

Helaas gebeuren er in het leven dingen die je niet kan zien aankomen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:30

tita schreef:

Ik denk dat ik nu maar beter een heleboel dingen niet ga typen. Weet wel dat je een erg kortzichtig inzicht hebt en het zou je sieren als je wat meer buiten je eigen wereld ging kijken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:33

Leffroi schreef:
tita schreef:

Ik denk dat ik nu maar beter een heleboel dingen niet ga typen. Weet wel dat je een erg kortzichtig inzicht hebt en het zou je sieren als je wat meer buiten je eigen wereld ging kijken.

Als he er echt zo slecht bij zit heb je recht op zorgtoeslag.
Ga niet doen alsof je niks meer kan, want Jan modaal ben je nog lang niet en die wordt uitgemolken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:35

tita schreef:
Gianti schreef:

Tsja naast een fulltime studie werk ik al veel.. Maar met 6,60 per uur schiet het niet op.. Moet ik dan nog een baan erbij nemen?

Jouw ouders zijn financieel verantwoordelijk tot je 21ste

Mijn moeder is 100% afgekeurd en dus uitkering en mijn vader is dood... Dus er is simpel geen geld om mij financieel bij te staan

Ja ik krijg zorgtoeslag, maar dat dekt mijn maandelijkse premie nog niet eens

Ja mijn ouders hadden een heel mooi potje, maar in 19 jaar genoeg gebeurd dat die al leeg is! Kan ook niet bepaald verwachten dat mijn ouders 19 jaar geleden bedachten "ooh ja straks heb ik dubbele hernia en kan ik niet meer werken omdat ik gedeeltelijk verlamd ben en wie weet sterf ik straks aan kanker"

Sorry vind best heel kortzichtig hoe je nu doet

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:59

tita schreef:
Leffroi schreef:

Als he er echt zo slecht bij zit heb je recht op zorgtoeslag.
Ga niet doen alsof je niks meer kan, want Jan modaal ben je nog lang niet en die wordt uitgemolken.

Pardon? Waar zeg ik dat ik dat ik niks meer kan? Het ziet er enkel niet zo makkelijk uit zoals jij voor doet komen. Dat jij misschien nog alles van pappie en mammie krijgt betekend niet dat iedereen dat krijgt hoor. Whaha. Was het maar waar. :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:26

Ach een bijdrage van 10/15/20/25 euro per huisartsbezoek zou ik nog wel prima vinden hoor :)
Voor de mensen met een dwarszittende scheet en er de deur platlopen voor de aandacht voldoende weerstand om de artsen e.d niet onnodig bezet te houden voor de patiënten met serieuze problemen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:35

Keet schreef:
Ach een bijdrage van 10/15/20/25 euro per huisartsbezoek zou ik nog wel prima vinden hoor :)
Voor de mensen met een dwarszittende scheet en er de deur platlopen voor de aandacht voldoende weerstand om de artsen e.d niet onnodig bezet te houden voor de patiënten met serieuze problemen

Het zijn nu al juist de mensen die niet snel genoeg de waarschuwingen van hun lijf serieus nemen en dus veel te laat bij de HA staan, die de kosten opjagen. Te laat behandelen kost nl veel meer dan die ene pil als je er op tijd bij bent. Je maakt de drempel voor de echte patiënten steeds hoger, de piepers stop je niet op deze manier.

Begin eens standaard EHBO cursussen te geven op de basisschool en later op de middelbare school. Het is met de medische basiskennis van ons lijf bar slecht gesteld in dit land. In Afrika delen ze tenminste nog boeken uit als : when there is no doctor, when there is no dentist en when women have no doctor. Hier wordt die basiskennis niet verspreid via bv school. Terwijl het op zijn minst handig is om te weten hoe je lijf in elkaar zit en je bewust te zijn van wat voor jou normaal is.
Laatst bijgewerkt door tamary op 30-05-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:36

Ik denk dat je dat probleem altijd een beetje blijft houden. Als ik kijk bij bijv. een dierenarts, dan zie ik regelmatig iemand langs komen, voor de meest kleine dingen. Nou wordt hier niet altijd een vol consult voor gerekend, maar het is toch al gauw 20 euro voor... 'Niets'.. Dus wat dat betreft zal iemand dan ook wel dat geld 'over hebben' voor een huisartsenconsult.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 05:11

Keet schreef:

Zo'n bijdrage zou ik ook prima vinden, maar niet het hele consult.

Ik betaal verdorie bijna €170,- per maand aan ziektekostenverzekering, plus €370,-? aan eigen risico.
Ik krijg overigens ook zorgtoeslag, €71,- per maand dacht ik dus nog niet eens de helft vd maandelijkse premie wordt gedekt.
Goedkopere verzekering wordt lastig; ivm de keuringen nemen ze me vaak niet aan want te duur en teveel risico.

Nu heb ik de mazzel dat ik kan sparen van mijn uitkering, maar desondanks ga ik zelden naar de huisarts.
Ik kan zelf goed beoordelen of het nodig is om langs te komen en hoefde laatst nav mijn duidelijke beschrijving niet eens langs te komen maar mocht meteen ab halen voor een pittige blaasontsteking.
Hechtingen haal ik ook niet als ik het zelf een beetje kan oplappen met leukoplast/pleisters (om zwaluwstaartjes van te maken), betadine en evt verband/zwachtels, oke je krijgt er minder mooie littekens van maar het scheelt wel weer qua kosten. :)
Is het te ernstig dan ga ik natuurlijk wel en bij gerede twijfel bel ik ook voor advies. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:26

lor1_1984 schreef:
Keet schreef:

Zo'n bijdrage zou ik ook prima vinden, maar niet het hele consult.

Ik betaal verdorie bijna €170,- per maand aan ziektekostenverzekering, plus €370,-? aan eigen risico.
Ik krijg overigens ook zorgtoeslag, €71,- per maand dacht ik dus nog niet eens de helft vd maandelijkse premie wordt gedekt.
Goedkopere verzekering wordt lastig; ivm de keuringen nemen ze me vaak niet aan want te duur en teveel risico.

Nu heb ik de mazzel dat ik kan sparen van mijn uitkering, maar desondanks ga ik zelden naar de huisarts.
Ik kan zelf goed beoordelen of het nodig is om langs te komen en hoefde laatst nav mijn duidelijke beschrijving niet eens langs te komen maar mocht meteen ab halen voor een pittige blaasontsteking.
Hechtingen haal ik ook niet als ik het zelf een beetje kan oplappen met leukoplast/pleisters (om zwaluwstaartjes van te maken), betadine en evt verband/zwachtels, oke je krijgt er minder mooie littekens van maar het scheelt wel weer qua kosten. :)
Is het te ernstig dan ga ik natuurlijk wel en bij gerede twijfel bel ik ook voor advies. :j

Je vergeet de werkgeversinhouding 7% premie en de premie WLZ 9,5% over je bruto inkomen , tel die er ook bij op. Het wordt dan een iets ander verhaal

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:20

welke werkgeversinhouding?
ik krijg een uitkering, geen loon dus lijkt me stug dat ik dan werkgeversinhouding krijg. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:30

tita schreef:

Fysio ...nee te duur.

Als je aan kind begint kun je jaren een potje maken en ouders die geen eigen risico kunnen betalen, mogen achter de oren krabben.
het leven is niet zo zwart/wit...

ja en je parnter overlijd, je raakt werkloos, word ziek, half afgekeurd...je huis brand af.. er kan zoveel gebeuren.. financieel zeker... scheiding ect ect....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:13

tita schreef:
Dan moet je niet aan kinderen beginnen, daar ben ik stellig in.

Leuk bedacht, maar het 'beginnen' aan kinderen is gedaan zo'n 20 jaar geleden. Ik weet niet hoe goed jouw glazen bol is, maar er kan in die tijd nogal wat veranderen aan de situatie.

Keet schreef:

In tegendeel. Voor een groot deel van de mensen is dat echt een onoverkomelijk probleem. En voor andere mensen is die aandacht (en vooral die veiligheid) nodig om zich staande te kunnen houden in de wereld. Bedenk dat dat ook goed is, want dat vertrouwen dat de huisarts krijgt kan heel belangrijk zijn om op een bepaald moment moeilijkere dingen te bespreken (relatieproblemen, depressie ofzo.) Als je de huisarts nooit ziet is dat veel moeilijker dan als je bij een aantal onbelangrijkere zaken een band hebt kunnen opbouwen. En mensen die met depressie geen hulp zoeken, daar worden we als maatschappij bv minder gelukkig van want dat heeft een behoorlijke impact ook op de omgeving bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:50

lor1_1984 schreef:
welke werkgeversinhouding?
ik krijg een uitkering, geen loon dus lijkt me stug dat ik dan werkgeversinhouding krijg. :)

Er wordt ook op je uitkering %premie ingehouden
Rond de 6,99 als ik mij niet vergis.
Plus die voorinhouding van de vernieuwde AWBZ.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:15

Over de macht van de verzekeraars:
Ik las laatst een verhaal in de krant over een vrouw met borstkanker. De kanker was overwonnen en ze had een corrigerende borstoperatie gehad. Dit werd gedeeltelijk vergoed. Nu was deze operatie mislukt en was er een tweede operatie nodig. Om te beoordelen of dit nodig was moest ze een foto van haar borsten sturen naar de verzekeraar.
Kun je je voorstellen.... ze durfde haar borsten niet eens aan haar partner te laten zien en nu moest ze een foto naar een wildvreemde opsturen. Zie je die medewerker van de verzekeraar al achter z'n pc zitten, starend naar een paar borsten om te beoordelen of de operatie wel nodig is?
Maar na wat moed te verzamelen maakte ze toch die foto en stuurde hem op. Toen hoorde ze een poosje niks, even geïnformeerd, waren ze de foto kwijt! Na lang zoeken toch weer gevonden (heerlijk hoe er met zulke delicaat materiaal om wordt gegaan), nee mevrouw zo op het oog te zien hebt u geen extra operatie nodig. Betaal zelf maar als u dat nodig vindt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:56

Of je moet je andere borst maar laten amputeren

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:11

En dat soort dingen is dus precies waartegen de huisartsen nu in protest komen. Het is niet meer de arts die bepaald wat je nodig hebt, het is de verzekering. En huisartsen moeten noodgedwongen die contracten wel tekenen, want er zijn te weinig verzekeraars. Als je bij 1 van hun weigert, weiger je voor het grootste deel meteen bij allen, want in dat opzicht werken ze genoeg samen. En als jij als huisarts geen contract met een zorgverzekering hebt, moeten je patiënten noodgedwongen ergens anders heen. Bij de fysio's speelt dit al een aantal jaren, en zeker hier in Friesland heeft de Friesland zorgverzekering, dankzij overname door één van de grote, behoorlijk wat fysio's een wurgcontract aangesmeerd. Maar niet tekenen was geen optie, heel veel mensen hier zitten bij de Friesland....

Daarom maken de huisartsen nu een vuist, als geen enkele huisarts het contract wil tekenen, dat MOET de overheid wel ingrijpen. Zoals gezegd, huisarts uit de verzekering komt er niet door. Grote vraag blijft wie van de twee partijen dan gedwongen wordt door de overheid water bij de wijn te doen, tot nu toe lijkt Schippers vooral aan de kant van de verzekering te staan. En daarom is het zo belangrijk dat ook wij laten horen wat we hier van vinden.

In mijn ogen kan het niet zo zijn dat een commerciële instelling, die dus als doel heeft geld aan mij te verdienen, gaat bepalen waar ik heen mag, wat zij mogen doen, wat dat mag kosten, welke medicijnen ik krijg. Dat is aan de behandelaar. Laten we zorgen dat het daar weer terecht komt!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:19

Ik sta er steeds weer van te kijken hoe genuanceerd sommige mensen reageren. Ik ben er stellig van overtuigd dat alle torenhoge kosten waarmee we worden opgezadeld niet nodig hoeven te zijn. Veel geld word verkeerd besteed, en de dames en heren in Den Haag zijn net zo betrouwbaar en wispelturig als het hollandse weer. Daar hebben we nog niet al te veel aan gehad, en ik houd mijn hart vast voor wat nog gaat komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:24

PortRoyal schreef:
Ik sta er steeds weer van te kijken hoe genuanceerd sommige mensen reageren. Ik ben er stellig van overtuigd dat alle torenhoge kosten waarmee we worden opgezadeld niet nodig hoeven te zijn. Veel geld word verkeerd besteed, en de dames en heren in Den Haag zijn net zo betrouwbaar en wispelturig als het hollandse weer. Daar hebben we nog niet al te veel aan gehad, en ik houd mijn hart vast voor wat nog gaat komen.

Politiek is opstapje voor echt geld verdienen. Ben eigenlijk wel benieuwd bij welke verzekeringsmaatschappij Schippers gaat werken na haar politieke carrière.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:30

tita schreef:

Fysio ...nee te duur.

:D U heeft wel een enorm inlevingsvermogen zeg. Er zijn mensen die in andere situatie zitten en geen chemicus zijn, eigen paarden hebben etc. en gewoon modaal verdienen. Zorgtoeslag dekt echt de kosten niet.
"Als je aan een kind begint kun je jaren sparen"?
Een kind kost namelijk bijna niets in de eerste jaren?
En niet iedereen begint aan kinderen, soms overkomt het mensen. . . . .
Maar hé we leven in een vrij land, vrijheid van meningsuiting. Ik vind het persoonlijk een stuk lastiger in de wereld met mensen met een mening zoals u.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:08

tamary schreef:
PortRoyal schreef:

Politiek is opstapje voor echt geld verdienen. Ben eigenlijk wel benieuwd bij welke verzekeringsmaatschappij Schippers gaat werken na haar politieke carrière.

Ja, dat is waar...voorbeelden zat inmiddels. Ze verkloten het en krijgen een zak geld mee en de garantie voor een dikbetaalde baan in het bedrijfsleven. Als wij het verkloten krijgen we de zak(zonder geld)hoe oneerlijk kan het zijn!
Laatst bijgewerkt door PortRoyal op 31-05-15 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:09

Waarom noemen ze het een zorgverzekering als ze het belangrijkste deel van de zorg eruit halen? Je komt standaard eerst bij je HA voordat je een verwijzing, pilletje of wat dan ook krijgt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:14

Lalidan schreef:
En dat soort dingen is dus precies waartegen de huisartsen nu in protest komen. Het is niet meer de arts die bepaald wat je nodig hebt, het is de verzekering. En huisartsen moeten noodgedwongen die contracten wel tekenen, want er zijn te weinig verzekeraars. Als je bij 1 van hun weigert, weiger je voor het grootste deel meteen bij allen, want in dat opzicht werken ze genoeg samen. En als jij als huisarts geen contract met een zorgverzekering hebt, moeten je patiënten noodgedwongen ergens anders heen. Bij de fysio's speelt dit al een aantal jaren, en zeker hier in Friesland heeft de Friesland zorgverzekering, dankzij overname door één van de grote, behoorlijk wat fysio's een wurgcontract aangesmeerd. Maar niet tekenen was geen optie, heel veel mensen hier zitten bij de Friesland....

Daarom maken de huisartsen nu een vuist, als geen enkele huisarts het contract wil tekenen, dat MOET de overheid wel ingrijpen. Zoals gezegd, huisarts uit de verzekering komt er niet door. Grote vraag blijft wie van de twee partijen dan gedwongen wordt door de overheid water bij de wijn te doen, tot nu toe lijkt Schippers vooral aan de kant van de verzekering te staan. En daarom is het zo belangrijk dat ook wij laten horen wat we hier van vinden.

In mijn ogen kan het niet zo zijn dat een commerciële instelling, die dus als doel heeft geld aan mij te verdienen, gaat bepalen waar ik heen mag, wat zij mogen doen, wat dat mag kosten, welke medicijnen ik krijg. Dat is aan de behandelaar. Laten we zorgen dat het daar weer terecht komt!

Precies... Ik ben blij dat de huisartsen in protest gaan. Wat er nu gebeurd kan gewoon echt niet, de verzekeringen gaan bepalen wie welke behandeling krijgt. Van de zotte.

http://speld.nl/2014/12/19/discussie-ov ... t-weer-op/

Beetje flauw om een artikel van de speld erbij te halen, maar deze slaat in dit geval wel echt de spijker op zijn kop. Nog even, en we zijn echt zover als hier beschreven staat :\