Schelden met kanker, ja of nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eveliienxx

Re: Schelden met kanker, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:03

Ik vind het écht niet kunnen, maar hoor het toch behoorlijk vaak. Tegenwoordig zeggen ze hier ook dingen als 'kanker leuk'. Ik zou het zelf nooit gebruiken, je kan er behoorlijk wat mensen pijn mee doen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:12

Ik heb er met name een hekel aan dat iemand voor een ander wil bepalen wat wel en niet door de beugel kan.

Ik vind het ook geen gehoor, maar krijg nog meer de zenuwen van de borden van de Bond tegen Vloeken eerlijk gezegd :')

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:13

:n
Maar ik scheld sowieso eigenlijk nooit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:14

Schelden is een teken van Onmacht,net als slaan. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:19

Ik persoonlijk vind het schelden met ziektes niet kunnen. Al moet ik zeggen dat ik soms paasei nog weleens gebruik. Op een of andere manier staat kanker dichter bij me en vind ik dat veel erger.

Ik hoor nu ook vaak jongeren met ebola schelden en dat lijkt minder erg dan kanker maar eigenlijk is het natuurlijk net zo erg.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:24

lieveli schreef:
Nou, hoeveel mensen ken jij die vechten tegen tyfus of paasei, of er aan overleden zijn? Ik 0.

Interessant, deze opmerking maakt me nieuwsgierig. Houdt dat in dat schelden met een bepaald woord als voorwaarden heeft dat als je iemand kent of gekend heeft die ziekte gehad heeft niet gebruikt mag worden? En als een ziekte voor jou of je omgeving niet relevant is dan wel?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:28

Het hoort niet, het kan niet en het kan kwetsen. Maar is dat niet het kenmerk van een krachtterm? Eeuwenlang heeft streng-calvinistisch Nederland hard geroepen dat je de naam van de Heere niet ijdel mag gebruiken. Gevolg: ook als je de verdoemenis aan jezelf wenst ("appelflap"), nemen mensen er verschrikkelijk aanstoot aan.

Zo is het ook met enge ziektes. Daar spot je niet mee, want dat kwetst. Terwijl het geloof in God afbrokkelt en de meeste ziektes te genezen zijn (heb je de paasei, dan neem je een antibioticakuur), is kanker nog vaak dodelijk en altijd ingrijpend. Als iemand een krachtterm gebruikt, moet hij een enorme hoeveelheid agressie kwijt; dat kan door ijzeren taboes te doorbreken. Als "kanker" geen aanstoot gaf, was het geen krachtterm. Mensen kunnen nog altijd beter een lelijk woord zeggen dan het bankstel door de schuifpui smijten.

Maar los daarvan mogen mensen zich wel wat meer inhouden. Vooral op het internet. "Kanker-dit en tyfus-dat, wie doet me wat, ik zit toch veilig achter mijn schermpje en we leven in een vrij land, dus ik mag iedereen verrot schelden." Lekkere mentaliteit...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:37

Ik vind het dubbel. Hoe erger een situatie, hoe meer beladen het woord moet zijn dat de vloeker gebruikt. Anders is het niet 'bevredigend' en dat is juist nodig, inderdaad door onmacht denk ik. Daarom dat sommige mensen als ze echt pijn hebben er 'kanker' uit floepen. Als vloeker zijnde kan ik het mensen dan ook niet kwalijk nemen als ze daar soms mee vloeken.
Ermee schelden vind ik wel erg.. Al doe ik dat ook heel soms als ik echt gekwetst ben.
En mensen die het als bijvoeglijk naamwoord gebruiken neem ik niet serieus..

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:37

Tja, ik vind dit altijd best tegenstijdig. Het is voor veel een gevoelig woord. Bijna iedereen is er wel iemand mee verloren en staan er dicht bij. Het is een 'actuele' ziekte en tyvus of paasei niet.

Daarin tegen is aids ook een 'actuele' ziekte en als ik daarmee scheld hoor ik niemand.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:43

Eigenlijk denk ik er niet zo over na..
Op school zijn mensen die geen zin kunnen praten zonder minstens een keer kanker er in :=.
Het is niet dat ik me erbij neergelegd heb maar ik heb nou wel door dat ze dat toch niet doen.
Ik ken ook iemand die kanker heeft en het als scheldwoord gebruikt :=.
Maar goed, dan vraag ik me af of mensen die nu niet met kanker schelden, wel gewoon kanker als scheldwoord zouden gebruiken al het net zo uitgestorven was als de paasei en tyfus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:43

Zelf bijna mijn [***] verloren aan, jawel.. tyfus.
Het heet nu niet meer zo, het heeft een andere naam gekregen. (Er zijn ook weer verschillende varianten etc. http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten/we ... -hepaticus )

Ik zou niet gauw schelden met een ziekte, je kan er iemand heel erg mee kwetsen.
Kan mij wel aansluiten bij Geryon :j Het kan je ontschieten als je bijv. heel veel pijn hebt en je je pijn wilt verzachten door flink te vloeken of te schelden, maar iemand het toewensen zou ik toch liever niet zien :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:08

Schelden vind ik sowieso not done. Maakt me niet uit of iemand je vuile trut noemt of prutsmuts, voor mij heeft het dezelfde lading. Dat hoor je sowieso niet te doen.
Maar vloeken vind ik iets anders. Dan smijt je met een krachtterm, waarbij die lading voor mij juist weer heel belangrijk is. Daarom had ik nooit het woord kanker gebruikt als vloekwoord, totdat mn broer aan de chemo lag. Toen was het ineens een zeer nuttig woord voor me geworden als ik bijv keihard mn teen stootte. Nu hij godzijdank weer 'beter' is, dekt het de lading niet meer en voelt de term voor mij te leeg om te gebruiken. Nu moet ik een nieuwe vinden en tot nu toe heb ik niks gevonden wat net zo lekker oplucht als kanker in die periode.

Om eerlijk te zijn begrijp ik de redenatie dus ook wel. Als je je gekwetst voelt doordat iemand een bepaalde term gebruikt, betekent dat wel dat je er zelf problemen mee hebt. Of dat nou iets onverwerkts is, je getriggerd wordt om aan die overleden persoon te denken of omdat je het principieel verkeerd vind: het zegt echt iets over jezelf. Ik kan me er ook aan storen, net zoals ik me aan veel dingen kan storen. Maar het raakt me nooit echt en het maakt me dus ook niet zoveel uit als anderen ermee willen smijten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:11

Authentic schreef:
Komt het niet oorspronkelijk van kankeren? En dan bedoel ik niet de ziekte.

Ik vind het overigens verschrikkelijk asociaal klinken.

Vroeger heel vroeger werd het word kankeren inderdaad al gebruikt.
Dus het Is denk ik al iets van alle tijde.
Alleen omdat er ny een ziziekte aan verbonden Is Is het wat zwaarder voor sommige mensen. EN kan het in het verkeerde keelgat vallen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:15

Iemand een ziekte toewensen is een stijlloos. In zo'n geval zeg ik: krijg de broekhoest. Klinkt imo een stuk onschuldiger.

Maar b.v: 'wat een kankergave auto' snap ik ook niet.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:41

musiqolog schreef:
Het hoort niet, het kan niet en het kan kwetsen. Maar is dat niet het kenmerk van een krachtterm? Eeuwenlang heeft streng-calvinistisch Nederland hard geroepen dat je de naam van de Heere niet ijdel mag gebruiken. Gevolg: ook als je de verdoemenis aan jezelf wenst ("appelflap"), nemen mensen er verschrikkelijk aanstoot aan.

Zo is het ook met enge ziektes. Daar spot je niet mee, want dat kwetst. Terwijl het geloof in God afbrokkelt en de meeste ziektes te genezen zijn (heb je de paasei, dan neem je een antibioticakuur), is kanker nog vaak dodelijk en altijd ingrijpend. Als iemand een krachtterm gebruikt, moet hij een enorme hoeveelheid agressie kwijt; dat kan door ijzeren taboes te doorbreken. Als "kanker" geen aanstoot gaf, was het geen krachtterm. Mensen kunnen nog altijd beter een lelijk woord zeggen dan het bankstel door de schuifpui smijten.

Hier sla je de spijker precies op z'n kop!

Voor mezelf vind ik het een "heerlijk" vloekwoord.
Als ik keihard m'n teen stoot, ontiegelijk kwaad ben, etc. Dan moet ik inderdaad á la minuut even ontladen, en dat doe ik het lekkerste door even flink te vloeken met een woord dat lekker bekt, en voor mij is dat kanker. (Als ik thuis of onder vrienden ben dan.)
Maar zoals meerderen in dit topic al aangegeven hebben is het echt de context die het hem doet.
Iemand de kanker toewensen kan imo écht niet. (Wat ik wel vaak gebruik is 'ach, krijg de paasei')
Of het inderdaad als bijvoeglijk naamwoord overal voor plakken :+ (Wat hier ook nog wel eens sporadisch wil gebeuren := )

Vind het werkwoord 'kankeren' weer heel anders, dat gebruik ik ook nog wel eens.

Mijn partner heeft vorig jaar kanker gehad, en die vloekt er net zo hard mee.
Dus ligt echt wel aan de persoon zelf.
't is maar net hoe veel je het jezelf aantrekt en hoeveel je jezelf toestaat om je daar door te laten kwetsen als iemand random kanker roept.
Wij gaan er gelukkig heel nuchter mee om, kan me ook niet gekwetst en aangesproken voelen als iemand er mee vloekt.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:52

Schelden doe je sowieso niet, en ik vind het niet erger of minder erg of het dan met woord X of Y gebeurt. Daarin onderscheid maken vind ik eerlijkgezegd gewoon een beetje overdreven gevoeligheid. Net zoals mensen die steigeren als je woorden zoals allochtoon of dik gebruikt. Tsjah, de woorden hebben dan wel een lading gekregen, het zijn nog steeds gewoon normale woorden, en ik vind dus dat mensen die gerust mogen gebruiken in een normale context.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:57

ik moet eerlijk bekennen dat ik het hier in de omgeving waar ik woon, echt nooit hoor.. Ook op school eigenlijk verder niet. Maar zelf zal ik het ook nooit doen. Ik vind het echt een no go

Ik ben sws niet zon scheldfiguur eigenlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:59

ja mijn ex gebruikte altijd kankerlijder... ik hoop dat hij het zelf krijgt, als je weet wat die ziekte doet met een mens. nou dan is het echt not done! -:(-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:01

kwita schreef:
ja mijn ex gebruikte altijd kankerlijder... ik hoop dat hij het zelf krijgt, als je weet wat die ziekte doet met een mens. nou dan is het echt not done! -:(-

:n
Trouwens :n is voor je ex en voor jou, want zo'n ziekte wens je niemand toe ookal heeft die persoon dat gezegd wat echt niet kan.
Laatst bijgewerkt door Vero op 23-05-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:01

kwita schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit minstens zo erg... :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:02

kwita schreef:

Dus het is wel oke dat jij het hem toewenst :? hij mag geen kankerlijder zeggen, maar jij mag hem wel de kanker toewensen.

Goh... Dat is idd heel logisch en fatsoenlijk van je :j

Ladybird

hoe kun je nou iemand Kanker toewensen Kwita? Dat is precies hetzelfde als dat je met kanker scheld...

bakkabouter

vuurneon schreef:
kwita schreef:

Dus het is wel oke dat jij het hem toewenst :? hij mag geen kankerlijder zeggen, maar jij mag hem wel de kanker toewensen.

Goh... Dat is idd heel logisch en fatsoenlijk van je :j

+1... :n

Goof

Nayomie schreef:
m;n ex had kanker en die zei het zelf ook en maakte er grapjes over.. Relativeren, blijven lachen, niet huilen, het is maar een woordje..

Ik vind nogal een groot verschil zitten tussen zelf grapjes maken om te relativeren (wat mijns inziens echt heel normaal is inderdaad) en ermee schelden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:06

kwita schreef:

Je doet nu precies hetzelfde? :')