Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:31

Ik zal dan wel de enige zijn, maar vind dat het heel erg afhankelijk n is van de omgeving waarin je woont. Mijn ouders lieten (en laten, als ik bij ze ben) mij liever ook niet alleen thuis. Zij wonen aan een heel stil, afgelegen weggetje aan het bos. Als er iets gebeurt is er dus niemand in de buurt die evt kan helpen. Mijn ouders vinden het dan geen prettig idee dat hun dochter dan alleen thuis is. Kan ik me ook prima voorstellen, ik vind het zelf ook niet prettig om daar 's avonds in het donker de honden uit te laten.
Woon je echter in een veilige woonwijk, dan vind ik het een ander verhaal en moet het echt wel kunnen :j

Edit: ik was trouwens al uit huis voordat ik in het huis van mijn ouders alleen thuis mocht slapen. Denk dat ik een jaar of 19 was :j
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 15-05-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:36

xSwanHeart schreef:
Ik zal dan wel de enige zijn, maar vind dat het heel erg afhankelijk n is van de omgeving waarin je woont. Mijn ouders lieten (en laten, als ik bij ze ben) mij liever ook niet alleen thuis. Zij wonen aan een heel stil, afgelegen weggetje aan het bos. Als er iets gebeurt is er dus niemand in de buurt die evt kan helpen. Mijn ouders vinden het dan geen prettig idee dat hun dochter dan alleen thuis is. Kan ik me ook prima voorstellen, ik vind het zelf ook niet prettig om daar 's avonds in het donker de honden uit te laten.
Woon je echter in een veilige woonwijk, dan vind ik het een ander verhaal en moet het echt wel kunnen :j

Met 18 mogen ze zelf op zo'n plek wonen omdat ze zelf huur en/of koopcontract mogen onderteken, een 18 jarige die dan niet eens een nachtje alleen mag blijven of zonder begeleiding niet eens een stukje mag fietsen... Tja.

Als ouder iets niet helemaal prettig vinden is natuurlijk wat anders dan ze daarom maar eeuwig klein te houden. Je moet wel realistisch zijn en als ouder heb je ook de taak je kind voor te bereiden op het leven na hotel papa en mama. Je puur laten leiden door angst is niet gezond.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-05-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:36

xSwanHeart schreef:

Ik woon in de Bijlmer en mijn ouders laten me regelmatig weleens alleen := Ik ben 17, kan ( als mams alles in huis heeft gehaald dan, ben nog niet zoooo ver) prima in me uppie een weekendje alleen zijn hoor. Einde van het jaar gaan ouders een weekje naar Curacao, nou ik vermaak me prima in mee eentje hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:40

xSwanheart: dat het ongemakkelijk voelt snap ik zeker. Maar tegelijkertijd zijn de feiten toch wel zo dat Nederland overal behoorlijk veilig is, zeker ook op rustige landweggetjes. Het is dan op een bepaald moment ook gewoon leren om met het ongemakkelijke gevoel om te gaan. Na een bepaald punt maakt leeftijd ook niet meer uit - je bent als 30 of 40-jarige niet beter in staat om met bv een insluiper om te gaan, er is niets wat je nog moet leren in dat opzicht, dus uitstellen levert ook niet zoveel op.

Moos99

Re: Vanaf welke leeftijd jongeren een nacht alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:46

Nou ik vind dat kinderen vanaf 14/15 jaar toch wel een nachtje alleen kunnen overleven. Ze weten dan neem ik aan wat ze moeten doen mocht er iets mis gaan. Ik verbaas me een beetje over deze leeftijden. Toen ik 18 was woonde ik al op mezelf!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:46

Ik zou ook redelijk pissed zijn als mijn ouders me nu niet een nachtje alleen wilden laten of me zelfs niet alleen wilden laten fietsen.... Ik heb het idee dat je hierdoor veeeel minder snel zelfstandig word.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:47

Vind ook dat het in TS haar situatie zeker moet kunnen, hoor. Twee kinderen is sowieso al weer anders dan één. Maar kan me best voorstellen dat de vader zich daar gewoon wat minder prettig bij voelt, zeker als hij al wat overbeschermend is. Misschien had hij het dan bijvoorbeeld fijn gevonden om ervan op de hoogte te zijn, zodat hij paraat kon staan, mocht er wat misgaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:49

Gaan je kinderen dan zelf ook nooit een nachtje weg?
Of een bruisend feestje tot vroeg in de ochtend of zo?

Ik weet niet hoe vaak ze bij hun vader zijn, maar soms zie je dat als ze de kinderen weinig zien de ouder blijft hangen in de tijd.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:49

Ik vind dit ook erg overdreven van je ex!

Wij zijn heel vrij en zelfstandig opgevoed. Mijn zusje is nu 13, mijn broertje 15 en ik 17 en mijn moeder laat ons gerust een hele week alleen als ze op vakantie gaat! :)
Nou moet ik wel zeggen dat wij ook nog 2 oudere broers hebben die bij mijn oma wonen en mijn oma woont 30km verderop dus gingen wij 2 keer in de week bij oma eten!

Wij redden ons prima! Halen eten, zorgen voor onszelf en de dieren, gaan op tijd op bed.
Ik vind 17/18 zelfs een prima leeftijd om uit huis te gaan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 19:52

Dank jullie wel voor jullie antwoorden,dat maakt me stuk minder onzeker.

Mijn ex is geen slechte vader,maar geeft mij vaak het gevoel dat ik mijn kinderen tekort doe.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:52

Kijk, op persoonlijke titel zeg ik: onzin, vertrouwen geven is zelfvertrouwen kweken, dus laat die twee met een gerust hart alleen.

Wat ik wel zou doen, is het gesprek over dit onderwerp voeren. Wat is de reden dat je ex hierop tegen is? Is het omdat hij denkt dat de kinderen (jongvolwassene) in geval van een calamiteit niet adequaat kunnen handelen, of dat ze problemen zullen veroorzaken? Of is het gewoon omdat hij tegenstander wil zijn van de keuzes die je maakt? Ik zou dat helder krijgen en in het eerste geval zou ik met hem samen proberen iets aan zijn gevoel te doen, bijvoorbeeld door het nemen van voorzorgsmaatregelen of door met de jongens te praten. In het tweede geval zou ik eerlijk gezegd mijn conclusie aan hem voorleggen en aangeven dat je het gevoel hebt dat hij meer tegenstander is van het feit dat jij een beslissing neemt dan van de beslissing op zich en dat je dat onvolwassen van hem vindt. Dat je daar verder geen gevolgen aan zal verbinden omdat je de kinderen (jongvolwassene) niet wil beperken op grond van dit irrationele gedrag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:54

Ik ging op m'n 17e alleen op vakantie naar Aruba xD naar bekende maar toch haha. Vind dat je ze vanaf 14 best een nachtje alleen kan laten. Afhankelijk van het vertrouwen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:55

Ik was 13 toen m'n ouders voor het eerst samen een weekend weggingen, ik was wel samen met mijn 16 jarige broer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 19:59

FloortjeM,
Zulke dingen zijn niet met mijn ex te bespreken,wat hij vind is waar en andermans mening is niet belangrijk.
Hij zal dan alleen maar boos worden en dan is er helemaal niks meer te bespreken en gaat hij kortaf doen tegen de kinderen.
Hij duld geen tegenspraak.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:00

Gut jouw ex-man lijkt zelf een kind

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:02

Zelf was ik 15/16 en mijn zusje 12/13 en dat was prima, dit is misschien wel iets waar jullie anders een keer met z'n allen over kunnen praten?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:14

Zit dit met een beetje verbazing te lezen 17 en 18 en nog door vader naar huis gefiest worden.
Of een nachtje alleen slapen.

Heb zelf 3 kinderen en denk dat ze zo rond de 12 waren toen ze een keer een nachtje alleen waren.

Maar ligt natuurlijk ook aan de opvoeding.
Mijne zijn zelfstandig opgevoed.
Met 15 is er een voor 2 maanden naar Chili geweest sprak geen woord spaans.

Dus daar zit natuurlijk ook verschil tussen hoe je zelf bent. En zelf opgevoed bent.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:15

Goh ik was geloof ik een jaar of 12 toen ik met mijn toen 4 jaar oudere zus een hele week alleen thuis was. Was overigens geen succes, het euh klikte niet zo goed toen tussen mijn zus en mij :') . Maar kwa zelfstandigheid geen enkel probleem. En voor jouw kinderen moet het zéker kunnen. Ze hebben quasi de leeftijd om hun eigen huishouden te hebben. Je ex is wel héél erg overbeschermend en dat is ook niet goed. Op die manier houdt je hun zelfstandigheid ook tegen, kinderen worden nu eenmaal groot en daar kan je niets aan doen. Maar wie zal het er later beter van afbrengen als ze op eigen benen staan, het kind dat geleerd heeft zijn plan te trekken of het kind dat quasi volwassen is en nog steeds (in dit geval) papa's handje moet vasthouden?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:19

:oo

17 en 18 en voor het eerst een nachtje alleen? Dat kan makkelijk!

Ik paste al op mijn kleine nichtjes toen ik 12was. Dan was ik ook een hele nacht alleen samen met ze.

Op je 17e en 18e wonen sommige al op zichzelf.

Vinden je kinderen het zelf ook niet onwijs vervelend? En gaan ze zelf ook nooit uit dan?

Uit ervaring weet ik dat kinderen die zo streng/beschermend zijn opgevoed zich juist heel erg gaan verzetten. Als de ouders er niet zijn zich heel erg misdragen en vaak degene zijn die als eerste het huis uit gaan/willen vluchten.

Helaas, want je ex zal het best goed bedoelen, maar houdt ze toch echt te klein.

Ik zou echt heel kwaad worden als mn vader nog zou mee zou fietsen.

Gewoon zo doorgaan dus met nachtjes alleen laten, anders zijn ze als ze op zichzelf gaan wonen echt niets gewend en JUIST dan kan het nog wel eens lastig voor ze worden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:20

Ik ging op mijn 18e samen wonen mijn zusje daarin tegen, met autisme, gaat dit niet zonder begeleidend wonen kunnen. Een nacht alleen zou ik bij mijn zus ook niet doen. Die gaat van alles doen wat niet kan en mag.

Iedereen is daar anders in komt wel goed en als je ex toch dichtbij woont kan hij ook even langskomen als hij het niet vertrouwd toch?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:25

Dat kan makkelijk hoor, niet aan twijfelen. Wat de anderen hiervoor ook al zeiden is natuurlijk ook zo de meeste "kinderen" van die leeftijd zijn al behoorlijk op zichzelf. Ga jezelf maar eens na op die leeftijd.
Ik neem aan dat D en R er zelf ook geen probleem van maken dat ze een nachtje met zijn tweetjes zijn of wel?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:26

Mijn kinderen(zoon en dochter) kunnen heel goed samen,dus ruzie ben ik niet bang voor.

Ik heb aan ze gevraagd wat ze liever wilde,ik weg als ze thuis zijn of ik weg in het weekend dat ze bij hun vader zijn.
Ze zeiden allebei:"het weekend dat we thuis zijn,dan zijn we lekker alleen thuis"
Ik vertrouw mijn kinderen volkomen,zijn zelfstandig genoeg.

Ik ben heel blij dat jullie reageren,helpt me echt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:28

Over het algemeen kunnen jongeren van 17/18 prima alleen thuis blijven. Ook wel een stuk langer dan een nacht :)

Weet alleen niet of je zoons onder 'algemeen' vallen?
Ik werk met mensen met uiteenlopende beperkingen en dan zijn er genoeg die veel kunnen maar niet zomaar een nacht alleen blijven.
Al is het maar omdat ze misschien niet adequaat zouden (kunnen) reageren mocht er iets gebeuren. Wanneer ga je wie bellen om hulp, wat als het brandalarm afgaat? Voor velen logisch, maar niet voor iedereen, en dat heeft dan niet zo veel met kalenderleeftijd te maken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:30

Counder, bovendien, als ze op elkaar aangewezen zijn, dan lopen de dingen minder snel uit de hand volgens mij. Ik weet nog dat ik nog wel eens bij een vriendinnetje ging slapen, die ook een broertje had. Overdag, en met ouders in de buurt, wilden we dat broertje er niet bij hebben en was er best wel eens ruzie, maar als we 's avonds met ons drietjes waren was dat heel anders. (En hoe oud zouden wij toen zijn geweest... ik denk 13, 12 en 9? Was nooit een hele nacht trouwens.)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:33

Vraag je je dit serieus af?

Mijn zusje ging met haar 17e op kamers in Groningen, 2 uur rijden vanaf hier.

Kortom; ja kan makkelijk, mits ze normaal begaafd zijn. :')