Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:39

Delphi schreef:
KimD schreef:
Inderdaad niet egoïstisch als je voor de trein springt en mensen in de trein missen belangrijke afspraken..
- toetsen, tentamens of examens
- sollicitatiegesprekken waardoor je de baan niet krijgt
- de bevalling van je zus
- afscheid op het vliegveld van een militaire vriend die vervolgens nooit meer terug keert

Enkele voorbeelden die ik allemaal voorbij heb horen komen.

Maar te zwijgen over de ellende die de familie over zich krijgt aan papierwerk en de hele mikmak.

Sorry, maar dit vind ik echt wel heel erg. Mensen die boos of geïrriteerd raken bij het oponthoud na een zelfmoord omdat ze afspraken e.d. missen.
Heel vervelend, maar dat valt toch in het niet bij het feit dat er iemand is overleden en nabestaanden hun geliefde moeten missen. Bah wat een harde maatschappij is het toch af en toe.

Helemaal mee eens! Het is verschrikkelijk voor de machinist, mensen die het zien gebeuren en
nabestaanden. Ik vind het ook zeker geen goede manier, maar iemand doet zoiets echt niet zomaar. Ik
denk altijd, wees maar blij dat je slechts een afspraak o.i.d. mist en jij zelf niet degene bent die je zó
rot voelt dat je niet meer wilt leven.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:40

Ik vind het helemaal niet egoistisch. Ik denk dat je je dan zo beroerd en zo door het leven zit (anders doe je het niet). Ik vi d dan niet dat je het die persoon dat kwalijk kan nemen, deze mensen zitten er zo doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:40

Jakkes, iedereen vind het maar egoïstisch... Hoe denken jullie dat diegene zich jarenlang, dag in, dag uit, gevoeld moet hebben? Want zelfmoord plegen is niet iets wat je doet omdat je een 1 hebt op een toets. Daar gaan jaren van lijden aan voor af. Sorry, maar als je zegt wat egoïstisch, dát vind ik egoïstisch.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:41

Delphi schreef:
KimD schreef:
Inderdaad niet egoïstisch als je voor de trein springt en mensen in de trein missen belangrijke afspraken..
- afscheid op het vliegveld van een militaire vriend die vervolgens nooit meer terug keert

Maar te zwijgen over de ellende die de familie over zich krijgt aan papierwerk en de hele mikmak.

Sorry, maar dit vind ik echt wel heel erg. Mensen die boos of geïrriteerd raken bij het oponthoud na een zelfmoord omdat ze afspraken e.d. missen.
Heel vervelend, maar dat valt toch in het niet bij het feit dat er iemand is overleden en nabestaanden hun geliefde moeten missen. Bah wat een harde maatschappij is het toch af en toe.

Pardon?! Jij vind dus dat ze het afscheid van een militaire vriend die nota bene in de missie sterft maar op de koop toe moet nemen omdat iemand voor de trein springt?!

Of iemand die een sollicitatie mist en daardoor haar kans op een droombaan moet maar zeggen "Ach ja, want de familie van die wat zelfmoord heeft gepleegd heeft het zwaarder?"

Kom op zeg. Wat. Een. Bullshit. Dat ie dan lekker een overdosis had genomen of zich had opgehangen, maar daar had diegene het lef niet voor, nee hij moest ervoor zorgen dat er nog meer mensen onder lijden.

Dat vind ik dus onbegrijpelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:42

Nooit bij een heel intiem persoon meegemaakt, wel helaas bij een buurmeisje van mijn ouders. Meisje is het in haar geval gelukkig gelukt na jaren pogingen gedaan te hebben. Met deze zin geef ik denk ik wel aan hoe ik erover denk.

Zolang iemand er niet direct mee betrekt door bv voor de trein te springen of zoals de co piloot in dat vliegtuig dan hoop ik en gun ik het iemand dat het in een keer goed en pijnloos verloopt. Heel naar voor nabestaanden dat wel maar ondanks dat ik niet snap waarom iemand zijn leven niets meer waard vind. Lijkt het me heel erg als je niet meer wilt leven en je moet door blijven leven.

Edit nare tikfout
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-05-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:43

KimD, ik vind dat je gelijk hebt dat voor de trein springen een actie met veel nadelige gevolgen is en vervelender is dan acties als een overdosis of ophanging. Maar ik vind je ontzettend respectloos praten. Zelfmoord is geen grapje, mensen doen dat niet voor hun plezier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:43

karuna schreef:
Nooit bij een heel intiem persoon meegemaakt, wel helaas bij een buurmeisje van mijn ouders. Meisje is het in haar geval gelukkig gelukt na jaren pogingen gedaan te hebben. Met deze zin geef ik denk ik wel aan hoe ik erover denk.

Zolang iemand er niet direct mee betrekt door bv voor de trein te springen of zoals de co piloot in dat vliegtuig dan hoop ik en gun ik het iemand dat het in een keer goed en pijnloos verloopt. Heel naar voor nabestaanden dat wel maar ondanks dat ik niet snap waarom iemand zijn even niets meer waard vind. Lijkt het me heel erg als je niet meer wilt leven en je moet door blijven leven.

Die piloot werd ik ook woest van, wat vreselijk egoistisch van die kerel. Maar dat zullen bovenstaande bokkers ook wel oké vinden, want de nabestaanden van de piloot hebben het zwaarder. :j

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:44

kevertje04 schreef:
KimD, ik vind dat je gelijk hebt dat voor de trein springen een actie met veel nadelige gevolgen is en vervelender is dan acties als een overdosis of ophanging. Maar ik vind je ontzettend respectloos praten. Zelfmoord is geen grapje, mensen doen dat niet voor hun plezier.

dat is het woord waar ik naar zocht, respectloos

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:44

Iedereen heeft weleens langs het spoor gestaan en gehoord hoe een trein voorbij dendert.
Iedereen heeft weleens op een galerij gestaan, naar beneden gekeken en gedacht damn wat is dit hoog.

Iemand die zelfmoord wilt plegen denkt er niet aan. Zover is diegene al met zijn gedachte.
Het is verschrikkelijk voor de nabestaande en omstanders.
Maar wie denkt aan diegene dit dit doet!!!!

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:45

Ik ben het wel met je eens KimD. ik vind dat als je het wil je het wel zo moet doen dat anderen er geen 'last' van hebben. Dat met die piloot vind ik ook echt niet kunnen. Als je het wil doe het voor je zelf. Het is immers ook jou keuze.

KimD

kevertje04 schreef:

Ik heb er ook totaal geen respect voor. Die verdienen geen respect. Een goede vriend van me heeft zelfmoord gepleegd, had een banketstaaf briefje achter gelaten en is van een brug gesprongen waardoor een automobilist zich wezenloos is geschrokken omdat ie op de snelweg lag.

Ben dus ook niet op zijn uitvaart geweest, dat verdiende die niet. Wel zijn familie geholpen de ellende die hij achterliet te regelen.

Zoe_97

Delphi schreef:
KimD schreef:

Die mensen hebben zelf een leven dat voort moet hoor! Iemand die net zoals kimD aanhaalt zo'n belangrijke solicitatie mist of het afscheid van iemand die hij lange tijd niet kan zien, doordat iemand zo egoïstisch moet zijn om voor een trein te springen....
Voor de trein springen is de meest egoïstische manier om zelfmoord te plegen... Bedenk ok maar al het geld dat de NS verliest, alle vertragingen en waarschijnlijk nog alle schadevergoedingen die de familie moet betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:46

Delphi schreef:
KimD schreef:

Ik ben hier ook heel hard in hoor, ja prima dat je zelfmoord wil plegen maar doe dat dan op een manier waarmee je niemand lastig valt.

En ja ik heb ervaring met mensen die depressief zijn ja.

Evelienepien

Ik vind het dapper :o
Klinkt misschien raar maar als iemand het leven als lijden ervaart ondanks therapieen / medicijnen ed, is hij niet alleen zichzelf tot last maar indirect ook diens nabestaanden; deze zien vd zijlijn hoe en wat, maken zich vaak heel erg ongerust en zorgen.

Op het moment dat iemand het lef heeft om zijn enige wens in het leven te realiseren (liefst zonder anderen te schaden) kan er dus buiten verdriet ook "opluchting" bij de nabestaanden zijn.

En ja, egoistisch? Wat al eerder gezegd werd, het heeft voortaan zo'n negatieve klank maar uiteindelijk is iedereen het!
Want wat voor jou goed voelt, wil niet zeggen dat het voor een ander goed is...

Slagroomsoes

Maar dit vind ik wel ver gaan. Als je niet weet wat er in diegene omgaat vind ik niet dat je er zo over mag praten.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:47

Dribbel schreef:
Valt me op dat mensen het word egoisme erg snel gebruiken bij zo'n beladen onderwerp. Zo ver zou ik zelf zeker niet durven gaan. Ja, je druk een stempel op het leven van de mensen die je achterlaat, maar ik denk dat je ook moet proberen te begrijpen hoe degene die zelfmoord pleegt heeft gedacht.

Iemand kan zo in de knoop zitten dat het eruit ziet alsof er geen andere uitweg is. En dan is het heel makkelijk om te zeggen dat je er dan maar iets aan moet doen en hulp moet zoeken, maar het is heel makkelijk om te zeggen en soms verschrikkelijk moeilijk om dat ook echt te doen.

Verder moet je ook denken aan de kwaliteit van leven. In Nederland is euthanasie niet echt een zwaar taboe onderwerp en wordt het in sommige gevallen zeker goedgekeurd (wettelijk gesproken), echter is dit lang niet altijd en overal zo, waardoor zelfmoord soms de oplossing is voor iemand.

Zelfmoord is een heel persoonlijke keuze, die effect heeft op de omgeving. Dat is wat het juist zo moeilijk maakt, maar uiteindelijk is het een keuze van de persoon zelf

Ik vind dat je dit zo heel mooi hebt verwoord. Precies zoals ik het zou zeggen.
Zelfmoord vind ik niet egoïstisch, want de persoon die het overweegt, overweegt het.
Als je zoiets overweegt, zit je al heel erg met jezelf in de knoop.
Ik vind het persoonlijk heel erg als iemand zelfmoord pleegt, is het al niet voor de familie, dan is het al voor de persoon zelf. Want je kunt er vanuit gaan dat die persoon echt heeft geleden.

FemkeRoosje

Als zelfmoord egoïstisch is, is het dan niet net zo egoïstisch om iemand koste wat het kost bij je te houden ondanks dat diegene zelf dat absoluut niet wil?

Veel mensen die zelfmoord plegen of willen plegen doen dat niet om hun nabestaande pijn te doen. Vaak denken ze hun nabestaanden juist te verlossen van zichzelf. Zelfmoord vind ik alles behalve egoïstisch.

Janine1990

Melisssx schreef:
Maar dit vind ik wel ver gaan. Als je niet weet wat er in diegene omgaat vind ik niet dat je er zo over mag praten.

_/-\o_
Heel mooi gezegd!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:48

dus al die mensen hier vinden die vliegtuigcrash ok omdat die piloot zelfmoord pleegde? want het was toch zijn keuze? komop zeg...

Dribbel

Oei, je legt nu wel dingen bij mensen in de mond KimD, omdat ze het niet helemaal met jou visie eens zijn. Dit in combiantie met je eerdere bericht, waarvan ik de toon van je bericht erg aanvallend vind, werkt niet mee om een taboe onderwerp op een normale manier bespreekbaar te maken. Natuurlijk mag je je mening geven en deze onderbouwen en het oneens zijn met andere mensen, maar juist bij dit soort onderwerpen heb je er niks aan als mensen zo aanvallen reageren. Probeer a.u.b. respectvol te zijn en blijven naar mensen met een andere mening. Dit is en blijft een erg emotioneel en gevoelig onderwerp.

Ik snap dat het jou heel erg personlijk raakt, gezien de situatie waarin jij terecht bent gekomen, waar je niet om hebt gevraagd en dan kan je idd heel boos zijn. Echter zou het fijn zijn om andere mensen niet met die emotie te belasten in deze discussie. Of dat in ieder geval te proberen.

uggy

KimD schreef:
karuna schreef:

Zolang iemand er niet direct mee betrekt door bv voor de trein te springen of zoals de co piloot in dat vliegtuig dan hoop ik en gun ik het iemand dat het in een keer goed en pijnloos verloopt. Heel naar voor nabestaanden dat wel maar ondanks dat ik niet snap waarom iemand zijn even niets meer waard vind. Lijkt het me heel erg als je niet meer wilt leven en je moet door blijven leven.

Die piloot werd ik ook woest van, wat vreselijk egoistisch van die kerel. Maar dat zullen bovenstaande bokkers ook wel oké vinden, want de nabestaanden van de piloot hebben het zwaarder. :j

Ik denk niet dat bokkers dat goedkeuren.
Het is niet goed om al die mensen om te brengen omdat jij niet meer hier wil zijn.
dat valt nooit meer goed te praten van die man.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:49

Ik vind het zelfmoord plegen niet egoïstisch, maar de manier erop soms wel. Zelf heb ik ook heel lang in de knoop gezetten en dingen gepland. Nooit is het in mij opgekomen om dat te doen door voor een trein te springen. Ik vind niet, dat ik door mijn lijden andere mensen een trauma moet bezorgen.
Het is dan MIJN keuze en daar moet ik andere dan ook niet mee belasten.

Nee, er zijn wat dat betreft genoeg andere manieren waarin je verder niet al te veel hinder bezorgd aan andere (ja oke de mensen die jou vinden)
Ik heb zelf via via over iemand gehoord die op de trein werkte, iemand sprong er voor. Nu heeft diegene nog elke nacht nachtmerries en kan niet meer werken. Nee dat zou echt geen seconde in mijn hoofd opkomen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:49

Melisssx schreef:

Jij vind dat ver gaan, ik niet. Had diegene de hulp moeten aannemen toen hij het geboden kreeg. Want iedereen wist dat het niet goed ging.

"Nee het gaat prima!" Toen hij dus zelfmoord had gepleegd verbaasde me dat niks, maar ik kon er ook niet wakker om liggen. De ellende wat hij achter liet was afschuwelijk, dat heb ik hem nu nog niet vergeven. Maar hij heeft er geen last meer van, want het is hem immers gelukt.

Zijn arme moeder heeft nu nog een naam in het dorp.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:50

Ik denk dat iedereen het met elkaar eens is dat zelfmoord per definitie niet egoïstisch is. Als je bijvoorbeeld een nette brief achterlaat of afscheid neemt oid. En dan niet samen met een vliegtuig vol mensen neerstort of van een drukke brug springt of voor de trein. Er zijn ook andere manieren.

Een oud klasgenoot van mij is voor de trein gesprongen, kan het soms nog niet bevatten en ik weet dat hij geen makkelijke jeugd had.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:50

Zelfmoord... Gevoelig onderwerp.
Ik snap perfect waar de mensen vandaan komen, ik vind het ook niet egoïstisch. Er is voor hen gewoon geen andere uitweg meer zichtbaar.

Ik vind het dan wel vreemd dat je een ander erbij betrekt. Zoals gezegd door voor de trein te springen. Dat mensen dan te laat komen is ronduit *piep*, maar wat denk je van de mensen die dit zien gebeuren? Dat is een zeer traumatische ervaring.

Persoonlijk vind ik het echt belachelijk als mensen zelfmoord asociaal noemen. Mensen doen dit niet omdat ze het leuk vinden, mensen doen dit omdat er geen uitweg is. Omdat alles te veel is en het nooit beter lijkt te worden. Vaak is dit niet een proces wat spontaan ontstaat, daar gaan jaren overheen. Als iemand het asociaal vind, dan ben ik heel benieuwd hoe die persoon zich zou houden met zulke gevoelens en problemen. Als er echt geen oplossing lijkt te zijn. Als je daar bent geweest, daar in die diepe afgrond, dán praten we verder.

Ennne, meest egoistische manier van zelfmoord is voor de trein springen? Ik vond die vliegramp wat asocialer eerlijk gezegd.