Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:56

Eleionomae schreef:
Hier ook het zelfde probleem. Meneer was echter toen hij nog alleen woonde totaal t tegenovergestelde dus t frustreert soms enorm.

Ik geef wel gewoon taken. En of dat nou een dag duurt of 3 week, ik wacht net zolang tot hij het klaar heeft. Moet zeggen dat dat wel werkt. Moest t alleen zelf ff los laten haha. En hij is nu een week alleen thuis (ik ben op vakantie) dus hopelijk waardeert hij t straks weer wat meer als ik weer thuis ben :))

Vriendin van mij had een exemplaar waar moeders altijd alles voor deed. Hij was een dag vrij en zij ging werken en had hem gevraagd om even stof te zuigen. vriendlief had dat dus niet gedaan, zij heeft toen net zo lang gewacht tot hij het deed. Dit duurde twee weken. Toen had hij eindelijk bedacht dat er dus echt niemand was die het voor hem deed en heeft hij zelf de stofzuiger gepakt. Ik vind het knap dat ze het zo lang heeft volgehouden want ze is nogal een type van alles moet schoon. Maar als zij hem nu wat vraagt doet hij het nog wel dezelfde dag.

Maar ik snap ts wel. Ze wil niet haar vriend meerdere dagen per week taken op hoeven leggen. En zelf de verantwoordelijkheid hebben voor het complete huishouding en dat hij alleen maar dingen uitvoert als zij er aan denkt en ook nog moet vragen. Dan denk ik dat 1 keer een duidelijke lijst maken een goede oplossing is om te kijken of dat helpt. En anders samen het huishouding 1 keer per week doen en dat je dan overlegt dit en dat moet gebeuren wat doe jij en wat doe ik. Maar dan laat hij het de rest van de week nog afweten denk ik omdat het er gewoon niet in Zit.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:57

Shadow0 schreef:
JillSil, ah, dat scheelt. Tijd om weer eens in gesprek te gaan dan denk ik :j

Toevallig hebben we laatst hier ook al een gesprek over gehad maar hij vindt dat het mijn taak is. Als ik vraag waarom, krijg ik een lekkere dooddoener als, jij bent er gewoon beter in. En hij werkt 6 dagen (lees een ruime 5 en de andere tijd wordt opgevuld in de kroeg) en op zondag wil hij rust. Ja ik ook -:(-
Zijn laatste optie was dan om een schoonmaakster in huis te nemen die ik dan wel weer moet betalen. Ach laat ik het er maar op houden dat het nog een project in opleiding is ;-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Initiatief nemen voor huishoudelijke klusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:34

Er is een hele goede oplossing voor dit probleem: communicatie en verwachtingen loslaten.
Kerels zijn geen vrouwen, ze denken gewoon anders dan wij. Dus verwachten (of hopen) dat hij zelf initiatief gaat nemen, is gedoemd te mislukken. Helemaal aangezien die verwachting meestal ook betekent dat hij moet zien wat jij ziet, dus initiatief nemen als jij dat ook zou doen. De gemiddelde kerel vind het helemaal niet belangrijk om het huis zo schoon en netjes te houden als wij dat willen. Dus waarom wel verwachten dat hij dat gaat vinden?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat ook heb gehad.... Je zegt zelf al dat je niet kan geloven dat hij het niet ziet of niet aan denkt. Daar begint het al mee, geloof dat maar wel! Want het is gewoon waar! Ik geloofde dat ook nooit, totdat ik het een keer heb getest. We waren samen aan het schoonmaken en ik had gevraagd of hij alles echt goed wilde stofzuigen, ook de kozijnen enzo. Ik vond dat hij daar wel erg snel mee klaar was en zag binnen een sec dat het niet goed was, er zaten gewoon nog spinnewebben. Toen ik die aanwees, keek hij oprecht verbaasd. Daar was hij toch wel langs gegaan? Blijkbaar niet, of niet goed genoeg. We hebben er toen lang en uitgebreid over gehad en tot de conclusie gekomen dat ik het zelf moet doen als ik wil dat het op mijn manier gaat. Als hij het doet, moet ik accepteren dat het op zijn manier gaat. Scheelt een hele hoop gedoe en stress kan ik je zeggen!
Als ik graag wil dat hij iets doet, vraag ik dat gewoon. Verder heeft hij een paar vaste klusjes zoals het afval. Dat vergeet hij ook best wel eens hoor, maar dan vraag ik het gewoon, op een luchtige manier alsof je vraagt of hij het zout even kan aangeven. Dat dit voor jou voelt alsof je zn moeder bent, komt imo door je verwachtingen. Je gaat er van uit dat hij het wel zou kunnen, dat hij net zo kan gaan denken en kijken als jij doet. En dan is het idd net alsof je zn moeder bent en hem dat moet leren. Laat dat los, zie hem als volwassen kerel, ga het gesprek aan en zoek samen een oplossing waar jullie beide gelukkig mee zijn. En accepteer dat ze veel niet zien en veel ze gewoon niet boeit.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:46

Jillsil schreef:
Shadow0 schreef:

Toevallig hebben we laatst hier ook al een gesprek over gehad maar hij vindt dat het mijn taak is. Als ik vraag waarom, krijg ik een lekkere dooddoener als, jij bent er gewoon beter in. En hij werkt 6 dagen (lees een ruime 5 en de andere tijd wordt opgevuld in de kroeg) en op zondag wil hij rust. Ja ik ook -:(-
Zijn laatste optie was dan om een schoonmaakster in huis te nemen die ik dan wel weer moet betalen. Ach laat ik het er maar op houden dat het nog een project in opleiding is ;-)

Echt? Jouw vent vindt dat het jouw taak is? En dus doet hij het gewoon niet en moet jij de schoonmaakster maar betalen? Jeetje...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:48

Tink89 schreef:
Jillsil schreef:

Echt? Jouw vent vindt dat het jouw taak is? En dus doet hij het gewoon niet en moet jij de schoonmaakster maar betalen? Jeetje...[/quote]

:j Helaas wel. Mijn beste vriendin zei laatst nog tegen hem dat we in 2015 leven en niet in 1800

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:49

Cayenne schreef:
kirri schreef:
Mijn man is ook zo'n luiwammes, maar hij heeft gewoon een schoonmaakster aangenomen :P

Daar bedoel je niet jezelf mee, hoop ik? :D
Mijn vriend is ook niet te beroerd om iets te doen, maar je moet het hem inderdaad meestal wel even vragen. Hij ziet het gewoon niet, denk ik?
En wanneer ik zeg dat ik even druk ben omdat ik 'het huis moet doorwerken' zegt hij altijd: 'maar lieverd, het MOET niet he'.
Nee, maar het maakt zichzelf ook niet schoon en als ik het niet doe, doet niemand het :')

Maar als ik hem vraag om bijvoorbeeld te stofzuigen of was op te vouwen is het geen probleem gelukkig :)

haha nee gelukkig niet :P

Nee wij hebben iemand die komt 2 keer in de week 2 uur, dan doet ze de kleine dingen stoffen etc en 1 "groot ding" zoals de badkamer helemaal schoonmaken en een andere keer de keuken.

Wij houden het zelf wel bij :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:51

Joman schreef:
verootjoo schreef:
Wat is er mis met gewoon vragen of hij iets wil doen :?
Mijn man ziet het werk ook niet liggen. Als ik het een puinhoop vind in huis, ziet hij dat niet zo. Dus ik vraag hem gewoon af en toe of hij wat wil doen en dan doet hij dat :j

Je kunt mensen toch niet veranderen, alleen accepteren zoals ze zijn en daar zelf op inspelen en goed mee omgaan :)

Ik ben z'n werkgever niet die hem opdrachten geeft :Y)

Ik geef hem ook geen opdrachten. Ik zeg gewoon bv: ik ga even de woonkamer stoffen en zuigen, zou jij vast het bed willen afhalen en in de wasmachine doen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:54

Iedereen heeft natuurlijk een andere standaard van wat 'schoon' is. Dat neemt niet weg dat sommige basisdingen gewoon moeten gebeuren, zoals de (af)was, stofzuigen, de wc etc. Hoe vaak dat gebeurt, tja daar valt over te discussiëren. Het verschil dat er vaak wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen hierin, daar geloof ik niet zo in. Ik geloof wel dat sommige mensen (los van een man of vrouw) hun huis eerder schoon vinden dat anderen. Wel krijg ik spontaan jeuk van mannen die het huishouden zien als een taak waarbij zij 'meehelpen'. Alsof het huishouden hoofdzakelijk de verantwoordelijkheid is van de vrouw, waaraan zij hun steentje bijdragen. Hetzelfde geldt voor mannen die een avond 'oppassen' op hun eigen kinderen. Daar krijg ik spontaan uitslag van, erg onaantrekkelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:59

Jillsil schreef:

:j Helaas wel. Mijn beste vriendin zei laatst nog tegen hem dat we in 2015 leven en niet in 1800

Wauw.. Dat zou voor mij geloof ik zelfs een dealbreaker zijn. Dan maar niet samenwonen >;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:01

troi schreef:
Jillsil schreef:

Wauw.. Dat zou voor mij geloof ik zelfs een dealbreaker zijn. Dan maar niet samenwonen >;)

Beetje off-topic misschien, maar voor mij ook hoor. Iemand die zo ongeëmancipeerd is... Echt niet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:02

Jillsill, dat klinkt echt vervelend.
Ik geloof niet dat ik dat toe zou laten. En dat gaat niet eens om de huishoudelijke klusjes, maar er spreekt zo weinig respect uit voor de relatie op zich.

Iemand die de dingen steeds weer vergeet, niet doet, laat liggen, weet ik veel, da's irritant en vereist het goed afbakenen van wat je er zelf mee doet. Niet ideaal, maar iets om doorheen te werken. Maar iemand die gewoon niet wil om tot een compromis te komen, en zo gemakkelijk over de gevoelens van de ander heenwalst en het idee heeft dat 'ie dat kan en mag doen... Ik geloof niet dat ik daar veel geduld mee zou hebben. Ik geloof niet dat dat een basis van een relatie zou kunnen zijn voor mij.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:05

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het lijkt of het steeds erger begint te worden. Deed hij voorheen nog wel eens iets is het nu echt tot het 0 punt gedaald. Ik ben er zelf ook helemaal niet van maar soms ben ik iedere keer die ruzie erover zo zat. Hij gooit dan namelijk om mijn oren dat ik zit te mekkeren over het huishouden terwijl hij vervolgens op de bank ligt op zijn " enige vrije dag" en ik vanalles aan het doen ben. Dacht eerst dat het aan mij lag maar als ik jullie reacties zo lees ga ik denk ik toch maar weer eens het gesprek met hem aan.....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:07

Is gewoon onrespectvol... jij werkt neem ik aan ook gewoon 40 uur??
Als hij nou wel heel veel werkt en jij bijv 32 uur dan vind ik het wel logsich dat je iets meer doet maar als jij ook gewoon fulltime werkt en hij ook en 1 van de werkdagen gewoon in de kroeg zit tja... daar zou ik echt gewoon niet vrolijk van worden en zou voor mij miss zelfs wel iets zijn om een relatie te beëindigen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:07

als hij het niet ziet, dan ziet hij het niet..

zoals jezelf ook aangeeft, je bent zijn moeder niet..
dus hem er continue over aanspreken en dergelijken dat wordt m niet..

als hij de klusjes niet ziet.. dan moet je het gewoon een beetje inzichtelijk maken voor hem..
als het niet willen is, dan is het voor mij een dealbreaker.. een niet zien daar kun je aan werken.

bijvoorbeeld door een lijst met klusjes op het keukenkastje te hangen. met een 'kalender'.
hierop staan de meest voorkomende klussen, maar ook dingen als boodschappen doen, losse troepjes opruimen en dergelijken (kun je mooi s avonds laat afvinken)..

en vink het af met je initialen erachter.. vraag hem om die lijst af en toe even te bekijken en gewoon daarvan een klusje te pakken en af te vinken als hij hem gedaan heeft..

zo kan hij in het begin gewoon die dingen doen die hij 'leuk' vind..
En hij ziet ook gelijk of het een beetje eerlijk verdeeld gaat, of dat hij toch wel erg weinig doet in huis.

een beetje gezonde hollandse jongen, gaat dan vanzelf wel meer dingen oppakken en misschien ook wel meer dingen doen..

Mijn vriend zal bijvoorbeeld nooit het toilet doen.. hij ziet het gewoon niet.. onfris is bij hem gewoon in een veel later stadium. als het op een lijstje staat en ik vink het iedere paar dagen af als 'schoongemaakt'. dan kun je de donder op zeggen, dat hij m een keer staat te poetsen als ik een dag of twee niet lekker ben.. gewoon omdat hij dan 'gezien' heeft dat het iedere paar dagen gedaan wordt.

En vergeet ook niet de 'mannenklussen' op zo'n lijstje te zetten.. zoals 'kleine reparaties', tuin, auto etc.. anders zal het aanvoelen alsof jij niet ziet wat hij allemaal doet.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:08

Ik werk 32 uur met twee vrije middagen. Waarvan ik 1 middag in huis dingen doen en de boodschappen haal en de andere middag is mijn paardenmiddag net zoals de zaterdag. Op zondag zijn we allebei thuis.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:12

Tja heel eerlijk... dan snap ik wel dat je vriend verlangt dat je meer doet, als hij meer werkt. Maar de manier waarop hij dat uit is niet netjes :n en hij mag idd ook wel beetje meehelpen, maar ik vind niet dat je van iemand die 10 uur meer werkt (of iets dergeljks) kan verwachten dat die ook maar evenveel doet in het huishouden...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:13

Wij hebben ook een tijd een lijstje gehad aan de koelkast.

Ook met afspraken etc.

Heeft hier heel goed gewerkt want nu vraag ik het 1x en het word meteen gedaan.

Nu ik niet meer werk doe ik natuurlijk bijna alles.
Maar de prullenbak en kliko zijn zijn taken..

Verder heb ik eens overlegd wat hij wel leuk vind, en dat bleek samen koken te zijn.

Dat de afwas dan vervelend is maakt ons niet meer uit, aangezien we daarvoor al iets leuks samen gedaan hebben.

Hier werkte het absoluut niet om boos te worden en dingen te eisen overigens.

Hij stelt nu zelf dingen voor zoals opruimen en schoonmaken op zijn enigste vrije dag ;-)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:17

Ik heb mijn man om zijn mening gevraagd :P

Hij werkt gemiddeld ook 40/45 uur per week en toch maakt hij schoon, dat noemt hij gewoon fatsoen :)

edit: Hij zegt iedereen die een vent heeft die niks uitvoert moet je er maar uitschoppen als ze toch niet willen luisteren na tig gesprekken :+ want dan gaat het nooit gebeuren

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:21

Eleionomae schreef:
Hier ook het zelfde probleem. Meneer was echter toen hij nog alleen woonde totaal t tegenovergestelde dus t frustreert soms enorm.

Oei, daar gaat mijn hoop dat samenwonen met iemand die al eens op zichzelf heeft gewoond makkelijker gaat dan iemand die direct uit moeders nest komt. :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:21

:Y) Haha is wel zo!
Mijn man vond mij teveel zeiken en deed daarom niks omdat het toch nooit goed genoeg was in mijn ogen.

Dus misschien moet iedereen ook eens kijken hoe ze t brengen?

WWant als iemand mij af loopt te katten zou ik er ook geen zin meer in hebben

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:22

Herkenbaar hoor! Mijn vriend ziet het ook niet. Laatste had ik het vuilnis voor de deur gezet, zodat ie dat mee naar beneden kon nemen (we wonen in een appartement op 3 hoog) als ie naar zijn werk zou gaan. 10 minuten nadat ie vertrokken was kwam ik in de keuken, en die vuilniszak stond nog op precies dezelfde plaats voor de deur. Hij was er dus gewoon overheen gestapt! :+
Wij koken iedere avond samen, daarna doet hij de afwas. Ik doe dan een ander klusje. Maar als ik eens iets gedaan wil hebben dan vraag ik hem dat. Geen enkel probleem, hij doet het gewoon. De was doe ik trouwens meestal zelf, nadat ie mijn nette shirts op 60 graden had gewassen... :Y)
Laatst bijgewerkt door Roquen op 04-05-15 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:24

Jillsil schreef:
Ik werk 32 uur met twee vrije middagen. Waarvan ik 1 middag in huis dingen doen en de boodschappen haal en de andere middag is mijn paardenmiddag net zoals de zaterdag. Op zondag zijn we allebei thuis.

Ik vind zondag echt geen dag om schoon te maken, een echt vrije dag per week heb je imo echt nodig en dan ga ik geen stomme klussen doen. Manlief denkt er gelukkig net zo over. Dan hebben we tijd voor ons samen en aandacht voor elkaar. Dus ik snap best dat je vriend niet zit te wachten op klussen op zijn enige vrije dag, als hij 6 dagen werkt.

Ik werk ook 32 uur en neem daarmee een veel groter deel van het huishouden op me. Mijn man helpt op zaterdag wel wat mee als ik het vraag. En zo niet, dan is niet alles af en is ons huis niet perfect in orde. Who cares, dan maar niet :)
Loslaten kun je ook leren :j

Kahawa

Sunrise19 schreef:
:Y) Haha is wel zo!
Mijn man vond mij teveel zeiken en deed daarom niks omdat het toch nooit goed genoeg was in mijn ogen.

Herkenbaar, ik pakte thuis altijd de vaatwasser verkeerd in (in mijn ogen niet hoor :D), maar dan doe je het na een tijdje gewoon niet meer. Niet eens bewust niet.

En als het zo verkeerd is dan is ook laten uitruimen in mijn voorbeeld denk ik het beste, als er dan nog vieze vaat uitkomt zie ik zelf dat het inderdaad geen goede manier is.

senna21

Samenwonen betekent samen verantwoordelijk zijn, het is een gezamenlijk 'thuis'. Of de een nou wat meer werkt dan de ander maakt m.i. geen verschil. Door in gesprek te gaan wat voor elk van belang is en afspraken te maken, kom je (hopelijk) tot een oplossing die werkt. Niet wachten tot je hoogst geïrriteerd moe thuis komt.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:31

Maar hij hoeft niet net zoveel te doen maar al zou hij maar zijn eigen tas eens uitpakken na de vakantie (van 2 weken geleden) of de stofzuiger pakken als hij een beschuit op de grond heeft laten vallen. Het zijn de kleine dingen als hij die zou oppakken ben ik al heel blij. Is misschien zelfs meer een gevoel /waardering kwestie.