Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Homoseksualiteit. Erfelijk/genetisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:50

Ik denk wel dat je jezelf af kan sluiten voor homoseksuele gevoelens. Je kan met je eigen brein veel doen. Daarom zijn er denk ik ook zo veel gevallen die na een huwelijk van 20 jaar alsnog uit de kast komen. En er zullen er ook veel zijn die nooit uit de kast komen. Vooral biseksuelen, want in principe kan je als biseksueel ook gewoon mee met de gewone samenleving, als 'gewone hetero'.

Ik denk dus dat acceptatie zeker wel een rol speelt. Het gaat namelijk ook om acceptatie in je eigen hoofd denk ik. Ik denk dan dat er nog veel meer bi- en homoseksuelen zijn dan we nu denken/weten :j

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:52

KoudbloedKim schreef:
MayDayParade schreef:
Zoals Billy Joe Armstrong ooit zei: “I think people are born bisexual, and it's just that our parents and society kind of veer us off into this feeling of 'Oh, I can't'. They say it's taboo. It's ingrained in our heads that it's bad, when it's not bad at all. It's a very beautiful thing.

Ik denk dat hier wel een zekere waarheid in zit. Al vanaf de basisschool is de man-vrouw verhouding het enige waar het over gaat. Ik denk dat als vanaf daar al uit word gegaan van man-vrouw man-man en vrouw-vrouw dat er veel meer mensen bi- of homoseksueel zouden zijn.

In gezinnen waar de oudste homoseksueel is, is er al een zekere acceptatie, dus heeft de jongste misschien zicht op veel meer mogelijkheden.

En het is niet zo dat mijn ouders mij niet zouden accepteren als ik lesbisch zou zijn, maar ik ben wel altijd opgevoed met "Wanneer krijg je nou een vriendje" of "Als jij later een man hebt dit en dat"

En nog iets vanuit een hele andere hoek(gewoon een gedachte die weleens door mijn hoofd schiet): Misschien heeft de evolutie homoseksualiteit wel 'bedacht' om overpopulatie te voorkomen.
Ik ben het daar niet mee eens.
Zelf ben ik opgevoed met een moeder die mij al van jongs af aan regelmatig vertelde dat sommige mensen op het andere geslacht vallen en sommige mensen op hetzelfde geslacht en dat beide even 'oké' was en dat als ik later met een vrouw thuis kwam, zij dat net zo fijn zou vinden als wanneer ik met een man thuis zou komen.
Zo denk ik er zelf ook over; iedereen moet doen wat hij/zij fijn vindt en gelukkig van wordt!
Maar ik ben zelf wel 100% hetero en moet er écht niet aan denken om met iemand van hetzelfde geslacht in bed te liggen.
Dus ondanks de volle acceptatie van homoseksualiteit in mijn omgeving, ben ik zelf absoluut niet bi.

Maar het betekent ook niet dat iedereen die opgevoed is met volledige openheid er dan voor moet kiezen om homoseksueel te worden? Want hetero zijn is hierin net zo geaccepteerd als homo zijn. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:54

luuntje schreef:
Dit verklaart niet dat er bij meerdere zonen de jongste homoseksueel zouden zijn.

Nee.. niet zouden.. Het kan.. de kans is groter dat... Het is geen vaststaand feit dat uit een gezin van 8 jongens de jongsten altijd HS is..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-05-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:54

Maar daar kies je überhaupt toch niet voor? Dat ben je of dat ben je niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:56

Thesserd, dat laatste ben ik met je eens. Maar ik kan niet geloven dat je het nooit zelf hebt geweten als je na 20 jaar uit de kast komt. Ik ken 2 van zulke vaders en die hebben het altijd geweten maar ook altijd gedacht dat het beter was om te trouwen, kinderen krijgen etc. En wat ik al noemde, de kinderzitjes in auto's op cruiseplekken.

Het zal in sommige leefomgevingen ook makkelijker zijn om als hetero te leven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:59

Laten we niet vergeten dat de generatie van nu veel meer voorlichting en acceptatie heeft dan pakweg 30 jaar terug, hé. Mensen die na 20 jaar uit de kast komen zijn per definitie al veel meer opgegroeid met het idee een man en een vrouw horen bij elkaar.

Iemand die een keer op het eigen geslacht verliefd wordt is trouwens ook niet per definitie gay of gelijk bi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:02

Kijkend naar de dierenwereld op deze planeet is homoseksueel gedrag in allerlei gradaties waargenomen bij ong. 1500 diersoorten. Grotendeels/allemaal sociale soorten trouwens, kennelijk is er een overlevingsvoordeel in dit gedrag (niet gek eigenlijk om rust in een groep te bewaren en sterke territoriumverdediging te behouden). Kans is wel heel groot dat deze dieren niet zo zeer homoseksueel als wel biseksueel blijken, omdat velen zich wel degelijk voortplanten/interesse hebben in het andere geslacht. Enige soort waar echt homoseksueel gedrag voorkomt zouden schapenrammen zijn, zo'n 8-10% moet echt geheel niks van vrouwtjes weten.

Qua wat men van mensen weet is er een verandering in de hersenen aangetoond en die komt door hormoonschommelingen en/of andere afwijkingen van ideaal tijdens de zwangerschap. Of de huidige bevolkingsaantallen en milieuvervuiling (hormoonachtige stoffen o.a.) daarbij een rol spelen is lastig te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:03

lieveli schreef:
Hier ook Tineke, niet alleen mijn gezin is open minded, maar mijn omgeving ook. Ik denk dus ook niet dat iedereen van nature biseksueel is, het heeft ook haast iets naars om te stellen dat het zo is want je ontkent iemands seksualiteit.

Ik denk dat homoseksualiteit ook niks te maken heeft met acceptatie in die zin dat het aangeboren is. Je wordt niet ineens homoseksueel als je omgeving heel accepterend is. Je kunt wel doen alsof je hetero bent als het níet geaccepteerd wordt.

De kinderen uit de gezinnen die ik in de openingspost noemde zijn niet homoseksueel omdat hun oudere broer of zus dat is. Ze zijn homoseksueel omdat hun hersens/genen/hormonen zo in elkaar zitten.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Interessante stelling trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:03

Klopt, en ik heb (de valse) hoop dat homoseksualiteit op een dag door iedereen geaccepteerd wordt, want dat iemand gelukkig is/wordt is toch veel belangrijk dan degene waar hij/zij naast loopt/ligt?
En dan te bedenken dat er in sommige landen zelfs de doodstraf op staat!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:05

KoudbloedKim schreef:
Maar daar kies je überhaupt toch niet voor? Dat ben je of dat ben je niet.

Daar heb je gelijk in, niet zo handige woordkeuze. :P

Toch denk ik dat het milieu en de sociale acceptatie waarin een kind leeft sterke invloed hebben op homoseksualiteit.

Toen het nog een taboe was waren er weinig mensen homoseksueel (natuurlijk gebeurde dat veel vaker stiekem) dan nu. Ik ben van mening dat dit voor een deel komt doordat het nu echt als iets dat normaal is, en niet meer als een ziekte. Mensen gaan er gewoon veel sneller over nadenken.

En inderdaad, er moet gewoon ooit een moment komen dat het volledig geaccepteerd word, vanuit elk geloof, elk milieu en elk individu. Iedereen moet gelukkig kunnen zijn met zijn of haar partner, ongeacht of dat een man of vrouw is.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 02-05-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:06

Er waren evenveel mensen homoseksueel, maar die uitten het een stuk minder/bleven in de kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:13

@Koudbloedkim: Dat denk ik ook. :j Ik denk dat het percentage homoseksuelen altijd min of meer gelijk is geweest, maar dat mensen er simpelweg niet voor uit konden of durfden te komen. 'Acceptatie' (homoseksualiteit is echt nog niet overal geaccepteerd!) zorgt er echt niet voor dat mensen ineens ook maar homo gaan worden, want het is toch geaccepteerd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:23

lieveli schreef:
Liselot schreef:

Nee, aangeboren is niet per definitie erfelijk. Het kunnen ook foutjes of mutaties ergens in het dna zitten zonder dat deze worden doorgegeven door één van de ouders. Kijk maar naar het down syndroom, een aangeboren afwijking, maar niet (of heel zelden) erfelijk.

Bij het zoontje van een vriendin van mij was op 6 jarige leeftijd al heel duidelijk te zien dat hij homo was. Ben er zeker van dat het aangeboren is, erfelijk durf ik niet te zeggen.
Homo's hebben ook altijd bepaalde trekken in uiterlijk en gedrag wat er van jongs af aan al in zit (om het zo even te zeggen). Dat gedrag kan imo niet aangeleerd zijn.

Altijd? Dat vind ik een beetje een vooroordeel. Ik heb veel homoseksuele vrienden die niet vrouwelijk zijn, waarbij je het niet ziet, hoe stom dat ook klinkt.

Niet iedere homo is gemaakt om op de gaypride te housen en daarom hebben veel auto's op homocruiseplekken ook een kinderzitje achterin.

Ja, toch echt altijd. Ik heb ontzettend veel homo vrienden en echt niet van het type dat in een roze slip op een boot in de amsterdamse grachten staat te hossen (niet dat daar ook maar iets mis mee is trouwens) maar ze hebben altijd, in meer of mindere mate, trekjes. Je moet er alleen wel voor open staan om die hele subtiele trekjes te kunnen merken. Veel mensen doen dat niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:28

Ik weet niet of je er voor 'open' moet staan, misschien is het wel een vorm van herkenning als je gewoon veel homovrienden hebt (gehad). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meestal ook wel zie en dat hoeven echt niet het type halve travestiet, en oeh en ah mallerd types te zijn. Zo hebben wij een homostel als vriend en die zegt zelf ook gewoon dat ze het van een afstand kunnen 'zien'. :)

En dat kinderzitje achterin.. Gut gut.. is een paar keer gezien en een paar keer gezegd, maar erm.. hoeveel mannen dat er zijn weten we niet en niet elke auto op zo'n ontmoetingsplek heeft een kinderzitje :+ Bedenk je wel dat dat soort parkeerplekken ook gewoon voor 'gewone' auto's gebruikt worden. Niet elke auto die er staat is perse van een homo ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:28

KBK: Helaas heb je waarschijnlijk gelijk. Ik kan er nu nog boos om worden, als ik me bedenk hoeveel mensen er toen (en nu nog steeds) in de knoop hebben gezeten omdat zo iets normaals gewoon niet geaccepteerd werd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:31

Liselot niet mee eens dat elke homoseksueel trekjes heeft.
Mijn oom en zijn man zie ik het echt niet bij.
Zus van mjn vriendin en haar vriendin ook niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:40

luuntje schreef:
Liselot niet mee eens dat elke homoseksueel trekjes heeft.
Mijn oom en zijn man zie ik het echt niet bij.
Zus van mjn vriendin en haar vriendin ook niet.

Zo heb je ook mannen, waarvan je denkt: "Wanneer kom jij uit de kast?"
Maar die zijn gewoon heterosexueel.
Ik ken veel homosexuele mannen en vrouwen om me heen, en of het genetisch bepaald is, ga ik geen uitspraak over doen.
Waarom niet?
Omdat ik me niet genoeg verdiept heb ik genetische bepalingen.

Het zou best kunnen hoor!!
Ik geloof er best wel in. (Maar dat betekend niet, dat ik ga zeggen dat het een feit is of niet.)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:42

luuntje schreef:
Mijn moeder komt uit een gezin met 8 kinderen.
Er zijn 5 jongens en 3 meisjes.
Oudste kind is een jongen, homoseksueel.
Andere kinderen zijn allemaal hetro.

Dit verklaart niet dat er bij meerdere zonen de jongste homoseksueel zouden zijn.

De kans is groter, het is niet zo dat het de regel is.

Edit: er is een Wikipedia pagina over die theorie die ik op de documentaire heb gezien: http://en.wikipedia.org/wiki/Fraternal_ ... rientation

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:44

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:46

Nee ik heb ook veel homoseksuele vrienden maar om nou te zeggen dat het bij iedereen te zien is? Ik denk eerder dat je bepaalde dingen zo interpreteert. Mijn broer is hetero en rijdt dressuur. Maar als hij homo zou zijn dan is het ineens iets 'gays'. Sorry maar nee, ik ben het echt niet eens met Liselot.

En Sammie, niemand weet hoeveel latente homo's er zijn, dat is ook het idee van latent. En toen ik het als voorbeeld gaf heb ik ook echt wel bedacht dat er homo's zijn in een homorelatie met dito kinderzitje die cruisen. Het zegt niet heel veel. Maar ik vind het alsnog een goed voorbeeld om te stellen dat je homoseksualiteit niet altijd kunt zien.

Niet iedere homo heeft een handje, of is hypergevoelig, of houdt van mode of wat dan ook. Net zoals niet iedere lesbienne een tuinbroek draagt en handig is met gereedschap.

Anyway, de discussie dwaalt af. Ik was gewoon nieuwsgierig of iemand mij meer kon vertellen over de erfelijkheid van homoseksualiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:46

Ik las hier dat er geen gen is dat je seksualiteit bepaalt, maar in mijn ogen is het toch gewoon een voorkeur? Je hebt liever mannen dan vrouwen (of andersom). Is er dan ook geen gen wat je favoriete kleur bepaalt, of heeft dat er helemaal niks mee te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:47

Ik word 'altijd' een beetje kriebelig als er termen als 'altijd' gebruikt worden ;)

Verder vind ik het beste beeld dat het een spectrum is, waar het onderscheid niet bestaat uit een paar strakgetrokken lijnen (links hetero, rechts homo, bi in het midden, en graag goed afstand houden van de lijnen) maar dat het allemaal veel genuanceerder is dan dat. En dat het ook best een beetje kan zwabberen, soms wat meer aantrekking richting mannen, soms wat meer richting vrouwen, soms net hoe het loopt.

Het zou me niets verbazen als je dan onder invloed van omgeving of hormonen of bepaalde ervaringen ook nog best een stapje de ene of de andere kant op kunt gaan -> geen totale ommekeer maar gewoon net een klein beetje meer dit of een klein beetje meer dat.

(Iets wat volgens mij ook geldt voor gender bv, hoe je je identificeert met je geslacht. Volgens mij heb je daar naast mensen die heel sterke gevoelens hebben, ook een redelijk vloeiend middendeel waarbij je je niet in hoofdzaak het een of het ander voelt maar als die gevoelens niet zo sterk zijn, sluit je je wat makkelijker aan bij het geslacht dat je toch al hebt. Niet omdat je je daar zo sterk mee identificeert, maar gewoon, omdat je het toevallig bent.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:52

Ik snap het probleem niet zo met dat je wel of niet ziet. Het is onderdeel van je persoonlijkheid, van je karakter, het maakt wie je bent. Het feit dat je bij de meeste homos kan zien dat hij homo is maakt het niet slecht of verkeerd. Het is gewoon onderdeel van die persoon. Ik snap dat niet zo goed hoor.

Er zijn ook vrouwen die zich als tutjes gedragen en ook vrouwen die een beetje rauwdouwer zijn. Niks mis mee. Je bent wie je bent.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:57

Ik vind het niet echt de moeite om daar over te discussiëren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:58

Sammie schreef:
Ik snap het probleem niet zo met dat je wel of niet ziet. Het is onderdeel van je persoonlijkheid, van je karakter, het maakt wie je bent. Het feit dat je bij de meeste homos kan zien dat hij homo is maakt het niet slecht of verkeerd. Het is gewoon onderdeel van die persoon. Ik snap dat niet zo goed hoor.

Door het als 'trekjes' of 'maniertjes' te kwalificeren kan het heel makkelijk voelen alsof iemand je niet als volkomen individu ziet. En er is niets zo frustrerend als mensen die je in een hokje plaatsen en vervolgens tegen het hokje praten in plaats van tegen de mens.

En ik zeg niet dat Liselot dat dat doet, maar als het je een aantal keer is overkomen, dan word je daar wel makkelijk extra gevoelig voor.

(Bij mij zit het diep :) Ik merk dat ik me voortdurend probeer los te rukken van willekeurig welk identificerend label dan ook - zelfs zodra iemand begint over 'programmeurs dit' of 'paardenmensen dat' krijg ik de kriebels. Ik niet ik niet! https://www.youtube.com/watch?v=LQqq3e03EBQ )