Helemaal kapot door mijn narcistische ouders..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:38

Aangezien je niet zomaar alle contact kan/wil/durft te verbreken - dan had je dat wel al gedaan denk ik - is het misschien een goed idee om er met een coach of councellor over te praten?
Die kan je helpen met het overzien van de gevolgen en het stellen van prioriteiten. Bovendien helpen ze je met het uitvinden van wat je tot nu toe tegen heeft gehouden en wat je nodig hebt in welke volgorde om deze situatie te veranderen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:38

Joolien schreef:
Narcisten veranderen niet, omdat ze niet zien wat ze fout doen. Praten heeft dus geen zin, dit laten lezen ook niet, want ze hebben geen idee!

Narcisme is een heel moeilijk iets....

Dit inderdaad :j

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:40

Het klinkt rigoureus, Maar kies voor jezelf en je gezin. Neem afscheid, ze hebben niets toe te voegen blijkbaar, alleen kapot te maken. Ik weet er alles van helaas.Deze beslissing hebben wij ook moeten nemen en NOOIT spijt gehad. Met een narcist valt niet te praten, want jouw gevoel doet er niet toe, alleen zij zijn belangrijk.Sterkte!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:42

Allereerst heel veel sterkte in deze situatie TS, lijkt me niet makkelijk.. :(:)

Hoe moeilijk het ook is en zal zijn, is mijn advies toch ook om het contact met je ouders (tijdelijk) te verbreken. Als zij jou in hun leven willen houden zullen zij moeten gaan veranderen en niet jij. Je hebt nu al genoeg onder hun narcisme moeten lijden, het is tijd om te gaan genieten van je leven.

Ik zou misschien wel de hulp inroepen van een psycholoog of coach die je hierbij kan gaan begeleiden en misschien adviezen kan geven om zoiets aan te pakken.

Sterkte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:48

Zorgenmaker schreef:
Dat heb ik vroeger gedaan Suzanne f dan werd ik over de tafel getrokken, kreeg ik een houten stoel naar me toe gegooid, dan bij mijn gezicht gepakt en in werd dan in mijn gezicht geroggeld. Al mijn broertjes en zusjes in angst.
Dat zie ik niet meer zitten.. en weet je daarna ben je nog meer beschadigd en het heeft je niks opgeleverd.
Praten helpt niet, het maakt het erger, veel erger.

Bedankt voor de knufs, de pbtjes en de tips!

Nou ik geloof niet dat ik daar nog een voet over de drempel zou zetten...
Neem in elk geval afstand. Je hebt je eigen leven, je hebt zelf kinderen. Kies voor het leven, kies voor je eigen gezin en laat je ouders voor wat het is.

Als je niet met ze wil breken, neem dan in elk geval afstand en laat het niet mee toe dat ze je zo kwetsen. Hun doen het, maar ze kunnen het alleen zolang jij het toestaat.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:52

kwii schreef:
Joolien schreef:
Narcisten veranderen niet, omdat ze niet zien wat ze fout doen. Praten heeft dus geen zin, dit laten lezen ook niet, want ze hebben geen idee!

Narcisme is een heel moeilijk iets....

Nee veranderen misschien niet, maar ze zouden keer op keer kunnen lezen dat ts radeloos is en ze het anders wil. Zelfs als ze dit niet willen zien. Colt Turkey het contact verbreken is toch net even moeilijker dan deze brief opsturen en desnoods een afspraak erbij met een "mediator" of iets voor een antwoord of gesprek. Tussentijds geen telefoon opnemen van hun. of alvast op visite gaan en de politie inlichten dat als ze stennis maken bij de deur van ts dat ze kunnen rekenen op hulp.
Breken met je ouders is niet niks. Zelfs niet als ze het niet zo fijn doen als je schoonouders of zo. Is echt niet makkelijk.

Sure_lee

Re: Helemaal kapot door mijn narcistische ouders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:59

Heftig ts.
Maar gelukkig zie je in dat dit geen normale situatie is en wil je het veranderen.
Ik zou zeggen liever vandaag dan morgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat het zo makkelijk niet is. Wonen jullie dicht bij hun in de buurt?
Anders zou ik kijken of jij en je gezin echt een nieuwe start kunnen maken en lekker naar een ander plekje verhuizen!
Dit moet natuurlijk financieel ook wel haalbaar zijn. Maar ik denk dat dat de beste manier is om er helemaal van los te komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:00

Johanna59 schreef:
Zo moeilijk is het toch niet. Niet meer de telefoon opnemen en niet meer naar ze toe gaan. Ze in hun sop laten gaarkoken.

Dat is wat ik zou doen!

Jij bent hun goedkope entertainer niet en ook geen gratis personeel of wat dan ook en al helemaal geen hun bezit.

Dit is geen leven zo en je gaat eraan onderdoor en dat kan en mag gewoon niet. Het is hoog tijd dat je aan jezelf denkt en aan je man en je kinderen.

Verbreek alle contact met je ouders, desnoods met hulp van een psycholoog ofzo, dat is denk ik het beste in dit geval.

Je ouders gaat nooit veranderen nu niet en nooit niet.

Erg hoor dit en ik voel met je mee.

Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:01

nelis schreef:
Johanna59 schreef:
Zo moeilijk is het toch niet. Niet meer de telefoon opnemen en niet meer naar ze toe gaan. Ze in hun sop laten gaarkoken.

Dit is echt weer een nutteloze post... :roll: Als alles in het leven zo simpel zou zijn ...
Ik vind dit eigenlijk helemaal geen nutteloze post.
Want eigenlijk, als je heel eerlijk kijkt, is dit wel wat moet gebeuren om de situatie te veranderen.
Het zal voor ts niet makkelijk zijn, maar dit is wel dé oplossing voor het probleem.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:04

Hulp zoeken, bij huisarts( toevallig dezelfde als je ouders?) of maatschappelijk werk. Praat met je man hier goed over zodat hij jou goed kan steunen.
Helaas ook ervaring met een vader die veel narcistische trekken heeft. Heb ook een aantal jaar geen contact met mn ouders gehad( van mn 18 tot 22 ste) en het contact is er nu wel weer maar wel op mijn voorwaarden. Die zijn niet zozeer uitgesproken maar duidelijk geworden door mijn handelingen. Geschreeuw en gevloek in huis? Ik pak mn jas en ga, ik laat niet meer tegen me schreeuwen( en erger tolereer ik al helemaal niet meer) .
Vinden ze dat ik te weinig kom? Prima maar ik bepaal wanneer ik kom en als ze me vaker willen zien kunnen ze ook de moeite doen om mij op te zoeken.
Nu na 15 jaar weer contact zijn dit gelukkig nog de ergste dingen en komt t niet veel meer voor, mn vader is wel iets milder geworden nu hij ouder wordt en kom er nog steeds niet vaak dus krijg niet zoveel mee van wat er werkelijk gebeurd. Heeft wel een tijd geduurd voordat t duidelijk was dat ik prima zonder ze kon leven en ze zich beter konden gedragen als ik er ben.
T is een te lang verhaal wat er allemaal nog meer speelde en hoe ik toen gereageerd heb ( en wil dat ook niet zomaar openbaar neerzetten)maar 1 ding is wel duidelijk, dit kan je niet alleen.
Ik wens je veel wijsheid en kracht toe. Hoop dat je voor jezelf duidelijk krijgt hoe hier mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:07

pipo schreef:
kwii schreef:

Nee veranderen misschien niet, maar ze zouden keer op keer kunnen lezen dat ts radeloos is en ze het anders wil. Zelfs als ze dit niet willen zien. Colt Turkey het contact verbreken is toch net even moeilijker dan deze brief opsturen en desnoods een afspraak erbij met een "mediator" of iets voor een antwoord of gesprek. Tussentijds geen telefoon opnemen van hun. of alvast op visite gaan en de politie inlichten dat als ze stennis maken bij de deur van ts dat ze kunnen rekenen op hulp.
Breken met je ouders is niet niks. Zelfs niet als ze het niet zo fijn doen als je schoonouders of zo. Is echt niet makkelijk.

Als een narcist niet ziet wat ie fout zit, zal hij ook moeilijk snappen dat je het contact verbreekt, hoe je dat ook doet.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:16

Ik weet niet hoe het nu zit, en of het mogelijk is voor jullie, maar misschien eens verhuizen?

Ik heb het idee dat jullie niet ver bij jou weg wonen, en ik weet niet of het al is genoemd, heb na de openings post niet veel verder gelezen maar ik denk dat een aantal van jou genoemde punten wordt al een stuk minder als je aan de andere kant van het land gaat wonen. Maar nog maals dat moet wel mogelijk zijn. Is het niet mogelijk probeer het mogelijk te maken. Het is wel een oplossing voor de lange termijn.

Verder denk ik dat het tijd wordt om je ouders eens tegen te spreken. Ze kunnen niet van jou verwachten dat je elk moment van de dag maar met ze aan de telefoon kan hangen of bij hun kan zijn.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:22

Ik kan je niet vertellen wat je moet doen, maar ik wil je wel ontzettend veel succes wensen! Ik vind het al heel dapper dat je dit topic hebt geopend, dit is echt al de eerste stap. Je bent zo sterk, dat gaat zeker goedkomen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:27

Een narcist vindt maar 1 ding belangrijk en dat is zichzelf. Je zult hem of haar niet veranderen. Kies voor jezelf en zoek hulp. Dat is het enige advies dat ik je kan geven

Zorgenmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:36

Bedankt iedereen voor de tips en lieve berichtjes :*
Voel me al iets helderder in mijn koppie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:50

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met dit soort mensen, maar kun je uitleggen waarom je niet gewoon thuisblijft ipv op komt draven? Ik begrijp dat ze dan boos worden, maar wat is daar dan erg aan? Jij zit in jouw huis, zij zitten ergens anders. Komen ze dan aan de deur oid?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:52

Wat lastig en vooral vervelend! Lijkt me heel moeilijk om er vanaf te komen. Gelukkig ben je zelf wel helder. Hou dat vast. Zij zijn gek. Jij niet!
Ik heb gelukkig hele lieve ouders maar mijn schoonmoeder was ook een narcist. Nou dat is het nog steeds maar inmiddels heeft ze er voor gezorgd dat haar zoon ook zo werd en inmiddels mijn ex is. De klappen die je van zo iemand krijgt zijn niet misselijk. En hoe graag je het niet wilt het doet zo ontzettend veel pijn! Sterkte in ieder geval.

Zorgenmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 11:54

Deze site slaat overal voor mij de spijker op zijn kop. Ik heb net het werkboek besteld en hoop daar iets uit te kunnen halen.
Natuurlijk moet ik dit zelf doen maar het is fijn om te weten dat jullie er hetzelfde over denken. Dat ik niet alleen ben. het.verdwenenzelf.nl is de site, was ik vergeten erbij te zetten.

Gister met de moeder van mijn moeder gebeld, dat is echt een engel. Ze begrijpt ook niet waarom ze zo zijn.
Ze kan er ook niet mee omgaan en is blij dat ze ver weg woont. Ze staat achter mij en vind ook dat ik weg moet gaan.
We wouden toch al weg hier dus we gaan toch richting verhuizen. Ik heb veel aan wat jullie allemaal zeggen!
Nu ben ik van alles in het werk aan het zetten en heb besloten dat ik vandaag een paar therapeuten ga bellen.

Ik heb dit nog nooit gedaan en erkennen dat ik door hun toe doen een probleem heb is moeilijk.
Hun hebben mij dit psychische dal in geholpen en ik moe er uit klimmen. Ik sta voor mijn gevoel nog op de onderste trede om eruit te klimmen maar wel gesterkt door mensen die boven op de berg staan om mij eruit te helpen. :)

Dank je wel voor alle bemoedigende en begrijpende woorden. <3
Het einde is nog niet in zicht maar we zijn onderweg!!
Laatst bijgewerkt door Zorgenmaker op 30-04-15 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:56

Sterkte in deze moeilijke reis, maar het is tijd om voor jezelf te kiezen :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:58

Het erkennen dat je het niet alleen kan geeft al heel veel lucht en energie. Tenminste dat ervaar ikzelf.
Ik zou even langs de huisarts gaan, die kan je verwijzen. En maakt niet uit bij wie of wat je komt.. het moet klikken anders heeft t geen zin. Je moet je er prettig en op je gemak voelen. :(:)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:09

Goed zo TS! Je begint al op te komen voor jezelf door hulp te gaan zoeken, en nee makkelijk zal het zeker niet worden en ja erg confronterend op sommige momenten maar wel noodzakelijk voor je eigenwaarde! En elke stap is er 1 hoe klein ze ook zijn! :j

En ik ben het met Pipo eens zorg dat het klikt met de persoon met wie je gaat praten, anders heeft het geen zin indd. Ook van mij een dikke knuffel en geef jezelf de tijd want dit soort dingen zijn meestal niet 1,2,3 opgelost :(:)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:10

pipo schreef:
Het erkennen dat je het niet alleen kan geeft al heel veel lucht en energie. Tenminste dat ervaar ikzelf.
Ik zou even langs de huisarts gaan, die kan je verwijzen. En maakt niet uit bij wie of wat je komt.. het moet klikken anders heeft t geen zin. Je moet je er prettig en op je gemak voelen. :(:)

Helemaal mee eens! Maak het ook met behandelaar bespreekbaar als je de klik niet hebt. Dit kan je mijn inziens het beste de eerste. X dat je komt gelijk aankaarten. Hoe gaat het in z'n werk als het tussen behandelaar en client niet klikt? Is een normale vraag dus stel hem en laat je niet gauw afwimpelen.

Succes, t zal echt niet altijd makkelijk zijn en een behoorlijke tijd duren en als ik naar mezelf kijk zijn er nog wel dingen die na al die jaren triggeren en ik in een alerte staat schiet, heb me erbij neergelegd dat dat misschien altijd zo zal blijven omdat t trauma zo diep zit, het verschil zit m nu in dat ik weet waardoor het komt en hoe ik er mee om moet gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:24

:(:) Heel goed dat je het heb opgeschreven. Dat is een eerste hele grote stap. Geef je zelf daar ook de credits voor.
Goed.

En je zal zien: doordat je nu naar buiten bent gekomen, is de Geest uit de fles. Jarenlang zat je in de fles opgesloten, klein gehouden, maar nu ben je eruit.
En die krijgen ze echt niet meer terug in de fles.

Afbeelding

Stap voor stap wordt je steeds sterker.

Zet m op! Op weg naar vrijheid!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:29

grinnik.. hoop toch niet dat je daarop lijkt haha.

Afbeelding

past beter lijkt me. Maar is wel waar wat je zegt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:44

Narcisme is bepaald geen grapje. Ook geen onderwerp voor een paardenforum waar de kennis ontbreekt om je daadwerkelijk te helpen. Ga hier 's naar toe, er is ook een forum en ik denk dat je daar veel inzicht en steun zult kunnen vinden: De narcist ontmaskerd ............ http://denarcist.nl