Bijzondere psychologische experimenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:43

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:51

antje_vip schreef:
Waar ik heel erg van schrok, was dat experiment waarbij werd aangetoond dat aanraking een eerste levensbehoefte is. 2 groepen baby's, waarvan 1 groep nooit werd aangeraakt en enkel werd verzorgd door robots/hulpmiddelen anders dan mensenhanden. Alle baby's in deze groep gingen dood. :oo
Hoe kan een dergelijk 'echt' experiment nu ethisch verklaard worden?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:58

Snollygoster schreef:
Ik heb voor sociale psychologie 115 experimenten van buiten moeten studeren, daar zaten er inderdaad een paar hele interessante tussen!

De grootste die me zijn bijgebleven zijn inderdaad ie van het Bystander Effect, Stanford Prison Experiment van Zimbardo en die over sociale invloeden & macht van Millgram en Asch.
Van het Bystander Effect is er nog een hele boel kritiek geweest op de theorie van Darley en Latané dat het zou gaan om een diffusie van verantwoordelijkheid. Er zijn namelijk nog een hoop experimenten geweest waarin bewezen werd dat het niet zou gaan om diffusie van verantwoordelijkheid. Ik weet niet als er de dag van vandaag al een verklaring is gevonden voor het bystander effect, heb ook geen zin om het nog op te gaan zoeken in mijn cursus.

Over macht en onmacht had ik ook over een experiment met honden gelezen, dat zelfs dieren lijden onder onmacht. Het experiment had verschillende condities waarin honden ofwel macht of onmacht over een elektrische plaat hadden waar ze op gezet werden, het resultaat toonde aan de de honden in de onmacht conditie geen pogingen ondernamen om aan de elektrische schokken te ontsnappen. Dat vind ik ook wel een bijzondere bevinding dat dieren blijkbaar ook een gevoel van macht kunnen ervaren.

Dat laatste heet 'aangeleerde hulpeloosheid', het komt ook voor bij andere dieren :j.

7ofhearts

Re: Bijzondere psychologische experimenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:14

Heb dergelijke filmpjes zoals de eerste die TS poste ook al eens gezien wanneer het om "diefstal "zou gaan.

Mensen met een donkere huidskleur werden bijna dírect van fietsendiefstal beticht toen ze uitbeelden dat ze met een op slot staande fiets waren aan het zeulen óf aan het proberen waren het slot met geweld open te maken.
Hun verhaal van "sleutel kwijt "kon er bij niemand in.
Sommige passanten werden zelfs agressief en hielde de "fietsendief"onder dwang staande.

Bij een man in een net pak in de zelfde situatie waren de meningen wat afwisselender.
Sommige mensen wilden zelfs "helpen " de fiets los te krijgen van het slot of kreeg in ieder geval goede tips.
Toen die laatste gewisseld werd met een knappe dame gingen de meeste mensen wel héél ver om de redder in nood uit te hangen

Bizar hé......maar waar staan we zélf met onze voor oordelen??

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:19

Het is misschien niet echt een psychologisch experiment, maar wel erg interessant vind ik zelf.

Het gaat over binding en (traumatische) ervaringen tijdens de 1e periode van een kinds leven en hoe dat kan leiden tot ernstige verstoring in de emotionele capaciteiten. Dit meisje was erg agressief door haar verleden. Interessant om te zien hoe dat met psychologische hulp toch is verbeterd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:23

badeendje schreef:
Snollygoster schreef:
Ik heb voor sociale psychologie 115 experimenten van buiten moeten studeren, daar zaten er inderdaad een paar hele interessante tussen!

De grootste die me zijn bijgebleven zijn inderdaad ie van het Bystander Effect, Stanford Prison Experiment van Zimbardo en die over sociale invloeden & macht van Millgram en Asch.
Van het Bystander Effect is er nog een hele boel kritiek geweest op de theorie van Darley en Latané dat het zou gaan om een diffusie van verantwoordelijkheid. Er zijn namelijk nog een hoop experimenten geweest waarin bewezen werd dat het niet zou gaan om diffusie van verantwoordelijkheid. Ik weet niet als er de dag van vandaag al een verklaring is gevonden voor het bystander effect, heb ook geen zin om het nog op te gaan zoeken in mijn cursus.

Over macht en onmacht had ik ook over een experiment met honden gelezen, dat zelfs dieren lijden onder onmacht. Het experiment had verschillende condities waarin honden ofwel macht of onmacht over een elektrische plaat hadden waar ze op gezet werden, het resultaat toonde aan de de honden in de onmacht conditie geen pogingen ondernamen om aan de elektrische schokken te ontsnappen. Dat vind ik ook wel een bijzondere bevinding dat dieren blijkbaar ook een gevoel van macht kunnen ervaren.

Dat laatste heet 'aangeleerde hulpeloosheid', het komt ook voor bij andere dieren :j.

Ja dat was het! Ik was het even kwijt :')
Komt inderdaad ook voor bij andere dieren. In mijn cursus stonden ook nog experimenten met parkieten, ratten en zelfs kakkerlakken die ook soortgelijke resultaten opleverden als bij de honden.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:30

interresant zeg! heel apart ook eigenlijk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:16

Wat ik ook interessant vind is om dit door te trekken naar WO2. Er worden nu mensen aangevallen op het feit dat ze niks deden om de Nazi's te stoppen. Maar op het moment dat je eigen leven op het spel staat dan reageer je toch heel anders. Je hebt dan geen andere keuze, of meedoen of dood.
Er worden nu ook nog SS-ers van bijna 100 jaar voor de rechtbank gesleept omdat ze werkten in Auschwitz. Als ze werk geweigerd hadden dan hadden ze dood geweest. Wat hadden ze dan moeten doen? En wat zou jij doen in die situatie?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:53

Die van het bystandereffect (en dat andere filmpje ook) kregen wij inderdaad ook bij Psychologie-les te zien laatst :P (ik doe pedagogiek)
Echt bizar hoe een mens in elkaar zit. Dat je echt denkt van, waarom helpt niemand? Terwijl als je zelf in zo'n situatie staat, zul je er waarschijnlijk ook anders op reageren dan je van tevoren denkt.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:01

Leuk topic als ik tijd heb ga ik hem doorlezen & bijhouden.
Momenteel heb ik sociale psychologie als tentamen vak voor mijn opleiding communicatie.
Ook al heel vaak van dat soort filmpjes gezien zoals die 1e die Jolien postte maar ook die van die lift die werd gepost (wel een ander filmpje maar zelfde experiment) en nog veel meer. Vind het echt interessant!

Ik weet niet of deze al is geplaatst. Vind het zo bizar dat mensen zo ver doorgaan onder druk van een man in een lange jas!

Edit: zie dat er al over is gesproken maar nog niet geplaatst, dus bij deze. :D

Er is ook zo'n grappig rekensommetje waarbij iedereen op hetzelfde uitkomt. Hij werkte bij bijna iedereen (bij mij niet, mijn hersenen werken blijkbaar raar..) :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:24

Sammie schreef:
antje_vip schreef:
Waar ik heel erg van schrok, was dat experiment waarbij werd aangetoond dat aanraking een eerste levensbehoefte is. 2 groepen baby's, waarvan 1 groep nooit werd aangeraakt en enkel werd verzorgd door robots/hulpmiddelen anders dan mensenhanden. Alle baby's in deze groep gingen dood. :oo
Hoe kan een dergelijk 'echt' experiment nu ethisch verklaard worden?

Het is al lang geleden uitgevoerd, misschien werd er toen anders over gedacht... Of ze verwachtten deze uitkomst niet!

Misschien weet je hoe het er in de eerste psychiatrische ziekenhuizen aan toe ging? Bijvoorbeeld dat ze mensen 2 weken lang (zonder onderbreking) in bad legden omdat een bad zo lekker ontspannend is?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:47

IlonavL schreef:
Deze is ook leuk, hoewel het bij mij niet meer werkt want ik heb hem tijdens mijn opleiding te vaak gezien :+

https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Ja die is grappig :))

Ik vind experimenten vaak reuze interessant, in mijn jaartje Psychologie (tig jaar geleden :') ) heb ik veel over de voorbijkomende experimenten moeten lezen.

RaafSmits: inderdaad bizar! Oprah heeft ooit een 'testje' gedaan, overval werd gepleegd en veel van de mensen dachten dat de dader een donkere huidskleur had (terwijl deze blank was, maar donkere kleding aan had), een enkeling had het juist gezien (nou ja, geregistreerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:56

antje_vip schreef:

Stanford prison vond ik ook bijzonder!

Heb je een bron van dat experiment?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:58

Hier trouwens een voordeel van het bystanders-effect :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:01

Lisann__ schreef:
Het is misschien niet echt een psychologisch experiment, maar wel erg interessant vind ik zelf.

Het gaat over binding en (traumatische) ervaringen tijdens de 1e periode van een kinds leven en hoe dat kan leiden tot ernstige verstoring in de emotionele capaciteiten. Dit meisje was erg agressief door haar verleden. Interessant om te zien hoe dat met psychologische hulp toch is verbeterd.

[ Video ]

Deze ken ik ook, heel droevig is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:07

Bizzybijtje schreef:
Hier trouwens een voordeel van het bystanders-effect :D

[ Video ]

Fantastisch :')

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:08

Wat een interessante filmpjes komen hier voorbij!
Doe zelf Psychologie op de uni, nu 2e jaars en veel filmpjes komen mij bekend voor.
Weet nog goed hoe ik inderdaad vol ongeloof zat te kijken en lezen over het bystander effect.

Die conservation task heb ik zelf moeten uitvoeren, als onderdeel van een practicum van het testen van kinderen. Was erg leuk om zelf te doen. Vooral als je merkte dat sommige kinderen het dan wel al zien, en je echt zo aan zitten te kijken van; ja wat wil je nou, je schuift alleen die muntjes uit elkaar. >;)

Ga zo de rest van de filmpjes eens kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:08

Leuk topic! Komen een hele hoop bekende filmpjes voorbij :j
Die van dat café is echt briljant...! Toch jammer dat we vaak zelf niet in de gaten hebben hoeveel we kunnen bewerkstelligen met groepsgedrag.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:15

Geen idee of het al voorbij was gekomen, maar ''The Human Zoo'' is ook wel bijzonder om te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:17

Die heb ik gepost inderdaad :j Echt een aanrader. Zijn ook veel kleine experimentjes in gedaan!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:20

Lisann__ schreef:

[ Video ]

Doet me denken aan Genie Wiley, het meisje dat 13 jaar lang zwaar verwaarloosd is geweest en nooit heeft kunnen leren praten of wat dan ook en de hele dag niets anders deed dan 'met zichzelf' spelen. Is ook een fim van gemaakt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:04

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:07

Bizzybijtje schreef:
antje_vip schreef:

Stanford prison vond ik ook bijzonder!

Heb je een bron van dat experiment?

website Het boek dat Dr Zimbardo er over heeft geschreven (decennia later gezien zijn schaamte) is ook super.

Interessant detail vind ik dat zijn hele boek gewijd is aan het feit dat er niet zoiets bestaat als een 'slecht iemand', maar dat hij in het eind van zijn boek wel over heldhaftige mensen schrijft (alsof er wel 'goede iemanden' zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:12

Ik heb het niet over het Stanford experiment maar over dat met die baby's ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:02

Petite schreef:
Wat me bij is gebleven van de studie is het experiment met baby Little Albert in 1920. Via klassieke conditionering maakten ze de baby bang voor een witte rat.

https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE

Deze is mij ook bijgebleven, arm kind :=