Daten: beïnvloed social media je indruk van de persoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:15

pat1974 schreef:
Het gaat er ook een beetje om hoeveel moeite wil je tegenwoordig nog voor iemand doen. Is dat in de auto stappen voor een bakkie of een praatje, in je luie stoel, via bv fb.
Als je via fb veel vrienden hebt dan heb ik de mening dat je je echten vrienden snel over het hoofd ziet omdat je het te druk hebt met like van al je andere 600 vrienden. Ik zeg niet dat iedereen zo is hoor, maar merk gewoon in mijn kring dat weinig mensen meer moeite doen, ze worden toch wel op de hoogte gehouden.
Je moet eens om je heen horen als fb of w-app het ff niet doet, de wereld vergaat haha

Ik heb vrienden in Letland, Frankrijk, Italië en Spanje. Dan stap je niet even in de auto, nee dan is social media ideaal.

En mensen die echte vrienden niet van fb vrienden kunnen onderscheiden, daar hoef ik niet eens bevriend mee te zijn ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:35

pat1974 schreef:
Het gaat er ook een beetje om hoeveel moeite wil je tegenwoordig nog voor iemand doen. Is dat in de auto stappen voor een bakkie of een praatje, in je luie stoel, via bv fb.
Als je via fb veel vrienden hebt dan heb ik de mening dat je je echten vrienden snel over het hoofd ziet omdat je het te druk hebt met like van al je andere 600 vrienden. Ik zeg niet dat iedereen zo is hoor, maar merk gewoon in mijn kring dat weinig mensen meer moeite doen, ze worden toch wel op de hoogte gehouden.
Je moet eens om je heen horen als fb of w-app het ff niet doet, de wereld vergaat haha

Als je je echte vrienden over het hoofd ziet, dan ligt dat niet aan fb, maar aan jezelf.
Facebook is maar een instrument. En het is aan jou hoe je daarmee omgaat.

Als iemand vrienden zou verwaarlozen omdat het te druk is met 600+ fb-vrienden, dan is iemand naar mijn mening niet slim bezig met fb. Dan kan iemand daar fb de schuld van geven, maar je zou ook eens kunnen beginnen met 550 mensen te ontvrienden.

Ik heb 'maar' 76 vrienden op fb. Vrij weinig als je sommige anderen ziet. Maar ik heb wel iets met ieder van die 76.

pat1974

Re: Daten: beïnvloed social media je indruk van de persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:32

Wat zegt dat dan over die persoon, die 600+ vrienden heeft op fb. Onzeker type? Of een maatstaaf tegenover anderen? Enz. Ik heb dat nooit zo begrepen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:39

Het zegt helemaal niks. Ik heb vriendinnen met een belachelijk hoog aantal vrienden op facebook, maar dat is alleen maar handig voor hun netwerk. Als je feestjes organiseert, of boeker bent voor een club, of fotograaf.

Ik vind het zo geestig dat mensen met een klein aantal vrienden altijd moeten afgeven op mensen met een hoop vrienden. Jaloezie is een slechte eigenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:40

Hoeveelheid vrienden heb ik ook geen mening over. Die 'vrienden' op FB zeggen niks namelijk. Iemand waar ik 1 avond mee gesproken heb in het café kan al een FBvriend worden, zo gaat dat tegenwoordig.

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:46

lieveli schreef:
Het zegt helemaal niks. Ik heb vriendinnen met een belachelijk hoog aantal vrienden op facebook, maar dat is alleen maar handig voor hun netwerk. Als je feestjes organiseert, of boeker bent voor een club, of fotograaf.

Ik vind het zo geestig dat mensen met een klein aantal vrienden altijd moeten afgeven op mensen met een hoop vrienden. Jaloezie is een slechte eigenschap.

Werk dat snap ik!

Dus ga je willekeurig "vrienden" toevoegen om niet jaloers te zijn of juist andere jaloers te maken? Werkt dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:46

Ik denk dat de meeste mensen daar niet op die manier mee bezig zijn.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:53

pat1974 schreef:
lieveli schreef:

Werk dat snap ik!

Dus ga je willekeurig "vrienden" toevoegen om niet jaloers te zijn of juist andere jaloers te maken? Werkt dat zo?

Als je jaloers wordt op het aantal FB vrienden dat anderen hebben, moet je je denk ik even gaan afvragen of alles verder wel goed met je gaat.

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:56

Misschien is jaloers niet het goede woord, respect het betere woord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:58

Ik voeg best snel mensen toe op Facebook. Heb een opleiding waar netwerken belangrijk voor is en waar het ook wordt aangemoedigd.. Iedereen voegt elkaar toe en zo blijft dat een beetje doorgaan. Ik heb niemand (bijna niemand) in mijn lijst staan waarvan ik niet daadwerkelijk weet wie het is. Ik heb wel genoeg mensen waar ik niet zo vaak mee praat. Heeft niks te maken met respect of meer 'vrienden' op Facebook willen hebben dan iemand anders, wel met het feit dat ik het een makkelijke manier vind om in contact te blijven met mensen die ik anders niet zo vaak zou spreken

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:04

Ik vind veel FB vrienden hebben nou ook weer niet iets waar ik respect voor zou hebben :')

Als iemand +600 vrienden op fb wil hebben prima.
Wil iemand 50 vrienden op fb hebben? Ook prima.

Live and let live.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:06

lieveli schreef:

Heb je het nou tegen mij? Nee toch zeker?

Wat dat zegt over iemand met 600+ mensen? Dat zegt helemaal niks. Dat zegt wel dat je iedereen die je zijdelings kent als fb-vriend accepteert. Dat kan. De een doet het zus, de ander doet het zo.

Maar als je vervolgens dan wel echte vrienden over het hoofd gaat zien... tja.
Niet mijn woorden overigens he, dat van over het hoofd zien, ik reageer nog steeds op pat1974

Ik vind het leuker om wat minder fb vrienden te hebben, maar wel iedereen goed te kennen. Ik heb het qua netwerk dan ook niet nodig.

Ieder zijn fb-ding zou ik zo zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:12

pat1974 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Werk dat snap ik!

Ehm, je leest iets anders dan ik schrijf, laat maar zitten :')

Amaris schreef:
MarcoBorsato schreef:

Heb je het nou tegen mij? Nee toch zeker?

Wat dat zegt over iemand met 600+ mensen? Dat zegt helemaal niks. Dat zegt wel dat je iedereen die je zijdelings kent als fb-vriend accepteert. Dat kan. De een doet het zus, de ander doet het zo.

Maar als je vervolgens dan wel echte vrienden over het hoofd gaat zien... tja.
Niet mijn woorden overigens he, dat van over het hoofd zien, ik reageer nog steeds op pat1974

Ik vind het leuker om wat minder fb vrienden te hebben, maar wel iedereen goed te kennen. Ik heb het qua netwerk dan ook niet nodig.

Ieder zijn fb-ding zou ik zo zeggen.

Nee joh, ik had niet eens gelezen wat je schreef. Ik doelde voornamelijk op de ietwat verbitterde reactie van Pat1974.

Ik heb zelf iets meer dan 200 mensen op facebook. Niet heel veel en ook niet heel weinig. Ik accepteer geen mensen die ik niet ken of die ik ooit ergens een keer heb gesproken.

Er zitten wel mensen bij waar ik vroeger heel hecht mee was maar door verhuizingen wat minder. Ik gebruik fb vooral voor de facebookchat en om af te spreken met mensen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:14

Ooohhh hahaha!! Ik dacht al 'huh heb ik het zo slecht geschreven'. :+

maar dat valt weer mee gelukkig. :)

EDIT: rete-interessante discussie vind ik dit wel.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:19

Eerlijk gezegd heb ik er nooit aan gedacht om er op te letten wat voor 'gedrag' mijn vriend op social media vertoonde, echt nooit. Ik keek soms of hij iets leuks geplaatst had, maar niet welke foto's hij likede. Heb hem nu hij al bijna 1.5 jaar m'n vriend is eens opgezocht op insta, maar ga niet kijken welke fotos hij liked of wat voor meiden hij volgt bijv.

Dus nee, voor mij is social media niet iets dat mij een indruk geeft over een bepaald persoon, omdat ik er simpelweg niet op let.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:22

Ik denk ook dat als iemand zegt "hij likete alles en ook als een van de eersten" dat meer over de persoon zegt die het schrijft dan over de persoon die liket :). Ik weet echt mn god niet wanneer iemand iets liket hoor :'). Lekker boeiend ook :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:23

Mwah, het kan nogal prominent in beeld komen. Ik heb ook wel eens alle foto's voorbij zien komen die m'n toenmalige vriend likete, en toen ik zag wat voor foto's dat waren ben ik er eens op gaan letten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:27

Yv_ schreef:
Ik denk ook dat als iemand zegt "hij likete alles en ook als een van de eersten" dat meer over de persoon zegt die het schrijft dan over de persoon die liket :). Ik weet echt mn god niet wanneer iemand iets liket hoor :'). Lekker boeiend ook :=

Wat zegt dat over mij dan? Heb je een term voor waar ik misschien last van heb?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:29

Als iemand zo goed weet wat ik like en als hoeveelste, zou ik me enigszins gestalkt voelen. Ik heb geen flauw ide wat mijn man liked of waarop hij reageerd.
Zou sowieso niet verder willen met zo iemand. Als dat al zo'n gecontroleer is voor we samen zijn...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-04-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:29

Emmaa_ schreef:
Mwah, het kan nogal prominent in beeld komen. Ik heb ook wel eens alle foto's voorbij zien komen die m'n toenmalige vriend likete, en toen ik zag wat voor foto's dat waren ben ik er eens op gaan letten :+

Precies.

Volgens mij doen echt enorm veel mensen dat trouwens, hun date of vriend even uitpluizen. Is volgens mij ook niks mis mee of raars aan. Of misschien kom ik uit een heel raar deel van Nederland, ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:30

Ayasha schreef:
Als iemand zo goed weet wat ik like en als hoeveelste, zou ik me enigszins gestalkt voelen. Ik heb geen flauw ide wat mijn man liked of waarop hij reageerd.

Ik vraag me af of dat gevoel wel zo terecht is. Mensen waar je veel contact mee hebt op FB komen nou eenmaal vaak voor in je newsfeed met hun likes, reacties en posts. Niks stalkerigs aan, als je niet wil dat zulke info te zien is kan je beter geen social media hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:32

Kayleigh_ schreef:
Ayasha schreef:

Ik vraag me af of dat gevoel wel zo terecht is. Mensen waar je veel contact mee hebt op FB komen nou eenmaal vaak voor in je newsfeed met hun likes, reacties en posts. Niks stalkerigs aan, als je niet wil dat zulke info te zien is kan je beter geen social media hebben.

Ook mensen waarmee ik dagelijks praat heb ik daar geen ide van. Dus jawel, ik vind het stalken/controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:32

Dan zullen ze weinig openbaars liken of jij kijkt zelden op je newsfeed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:37

Kayleigh_ schreef:
Dan zullen ze weinig openbaars liken of jij kijkt zelden op je newsfeed.

Dagelijks want door ziekte kan ik momenteel weinig anders. :+ ik controleer mensen gewoon niet. Ik zie wel wat voorbij komt maar ik ga echt niet kijken wie dat geliked heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:45

Echt bijna alles wat iemand doet, zegt, vindt of deelt, zegt iets (veel of weinig) over de persoonlijkheid van diegene. Daar ben ik van overtuigd. Als ik met iemand zou daten, zou ik zeker even op z'n facebook kijken, maar ik neem aan dat ik hem aan de hand van onze gesprekken al redelijk goed ken.