Sammie schreef:Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven.
Amen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RaafSmits schreef:Sammie schreef:Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven.
Amen.
Roadracer schreef:Interessant topic dit. Hoe zit het eigenlijk als er in een testament bijvoorbeeld staat dat bepaalde zaken (bijvoorbeeld familiefoto's) bij overlijden naar X moeten gaan. En er verder wel bijv. schulden zijn. Kan X dan beneficiair aanvaarden / verwerpen, maar evengoed de familiefoto's krijgen?
bigone schreef:Het is zelfs beter dat je geen geld hebt mocht je in een verzorgingstehuis terecht komen. Mijn schoonouders(jaren overleden) hadden veel bezit en kinderen. Zij hebben alles op naam van de kinderen laten zetten toen ze zelf nog alles goed konden, woning, landerijen. Toen ze na twintig jaar overleden hielden de kinderen er een leuke cent aan over terwijl het anders naar vadertje staat was gegaan. Een oude buurvrouw van mij had niets geregeld maar wel veel geld. Elke maand was ze meer dan 2500 euro kwijt aan het kleine kamertje en de buren betaalden weinig bij want die hadden weinig. Misschien wel terecht maar als je wil dat je kinderen iets erven dan kun je dat beter op tijd regelen. Door ze te helpen met giften voor bvb een eigen woning. Die buurvrouw heeft nog drie jaar geleefd dus ze heeft in totaal bijna 90.000 betaald, ik zorg er liever voor dat mijn kinderen het krijgen.
kathris schreef:Heeft er iemand ervaring met het onterven van broers en zusters en daarmee neefjes en nichtjes?
Sammie schreef:Atalja schreef:Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.
Dat kan toch niet. Je gaat toch niet willens en weten de schulden van een ander op je nemen.. Onder welke omstandigheden wilde je accepteren? Het is wel zo dat als je verwerpt dat je verder ook geen recht heb op onderdelen van de inboedel. Enkele foto's als uitzondering, maar het bankstel, de dure klok etc. mag je dan ook niet meenemen. Als je hebt aangegeven bij de notaris dat je dit wel wilde, dan zal hij idd gezegd kunnen hebben dat je dan moet accepteren.
Tikara schreef:Wanneer iemand in een verzorgingstehuis zit zeg je niet zelf de huur op dit gaat automatisch na overlijden.
Een erfenis verwerpen of beneficiair kost 112,00 euro griffiegeld per aanvraag ( hoeveel mensen dit ook zijn) Minderjarige kinderen hoeven niks te doen deze erven altijd beneficiair.