Weigeren erfenis kost geld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:28

Sammie schreef:
Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven. :)

Amen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:01

RaafSmits schreef:
Sammie schreef:
Je kan beter met een warme hand dan met een koude hand geven. :)

Amen.

Was het maar zo simpel... de laatste tijd moeten steeds meer mensen zelf bijbetalen voor voorzieningen die vroeger vanuit de AWBZ werden vergoed... er zijn nogal wat oudere mensen die geen uitvaartverzekering hebben, of die verzekering is onvoldoende (op een gegeven moment konden ze niet meer hoger verzekeren), en eerder konden die mensen dan door het geldbedrag dat ze op de bank hadden erop rekenen dat hun nabestaanden niet voor de uitvaart op hoefden te draaien.

Nu mensen steeds meer dingen niet vergoed krijgen, moeten ze dat geld besteden aan zorgvoorzieningen. Ga dan nog maar eens gezellig met een warme hand je geld weggeven... :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:08

Het is zelfs beter dat je geen geld hebt mocht je in een verzorgingstehuis terecht komen. Mijn schoonouders(jaren overleden) hadden veel bezit en kinderen. Zij hebben alles op naam van de kinderen laten zetten toen ze zelf nog alles goed konden, woning, landerijen. Toen ze na twintig jaar overleden hielden de kinderen er een leuke cent aan over terwijl het anders naar vadertje staat was gegaan. Een oude buurvrouw van mij had niets geregeld maar wel veel geld. Elke maand was ze meer dan 2500 euro kwijt aan het kleine kamertje en de buren betaalden weinig bij want die hadden weinig. Misschien wel terecht maar als je wil dat je kinderen iets erven dan kun je dat beter op tijd regelen. Door ze te helpen met giften voor bvb een eigen woning. Die buurvrouw heeft nog drie jaar geleefd dus ze heeft in totaal bijna 90.000 betaald, ik zorg er liever voor dat mijn kinderen het krijgen.

Roadracer

Re: Weigeren erfenis kost geld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:23

Interessant topic dit. Hoe zit het eigenlijk als er in een testament bijvoorbeeld staat dat bepaalde zaken (bijvoorbeeld familiefoto's) bij overlijden naar X moeten gaan. En er verder wel bijv. schulden zijn. Kan X dan beneficiair aanvaarden / verwerpen, maar evengoed de familiefoto's krijgen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:28

Roadracer schreef:
Interessant topic dit. Hoe zit het eigenlijk als er in een testament bijvoorbeeld staat dat bepaalde zaken (bijvoorbeeld familiefoto's) bij overlijden naar X moeten gaan. En er verder wel bijv. schulden zijn. Kan X dan beneficiair aanvaarden / verwerpen, maar evengoed de familiefoto's krijgen?

dat werkt alleen als X niet in de lijn van de erfgenamen voorkomt..
indien X een wettige erfgenaam is en iedereen voor X verwerpt, komt de hele boel zijn/haar kant op + de foto's.. hij/zij moet dan letterlijk alles verwerpen.

als X een buitenstaander is.. Bijvoorbeeld en kennis, dan is X geen wettig erfgenaam in de erfopvolging.. hij/zij kan dan gewoon de foto's erven nadat alle baten verrekend met de schulden.. ze worden dus dan door de testementair executeur wel uit de lijstjes gewipt als de lijstjes van goud zijn..

indien X ook de lijstjes zou erven, dan gaat het erven van de lijstjes niet door, omdat uit de nalatenschap eerst de schulden moeten worden voldaan alvorens er iets te erven valt.

de foto's zijn 'waardeloos', dus indien vernoemd in het testament dan kan de testamentair executeur bijna niet alles als deze veilig stellen als 'kosteloze' wens van de overledene.. idem gebeurd er met het hondje als dat vastgelegd is, of de kat.. tenzij het een dure fokhond/merrie is die waarde vertegenwoordigd, dan wordt hij helaas verkocht om de schulden te zuiveren.

althans, zo heb ik het begrepen vorig jaar, toen we daar plots even diep in moesten duiken.

-------

een uitzondering, zijn giften..
giften komen na de zuivering van de schulden maar voor de lijst met wettige erfgenamen..

stel je laatste ouder laat 100.000 euro na.. en je hebt 1 broer/zus
er is nog een rest hypotheek van 50.000 euro
en in het testament staat dat er 40.000 euro moet worden geschonken aan het rode kruis..

de normale deler is.. 100.000 - 50.000 = 50.000 euro over dus 25.000 voor ieder kind.

Zelfs bij het verschenken of compleet onterven van kinderen blijft er een wettig kindsdeel van 50% van het normale portie.. in dit geval zou ieder kind dus tenminste 100.000-50.000 = 50/2 = 25.000 / 2 = 12.500 euro ontvangen.. Echter je ouder was zo vriendelijk om 40.000 euro te verschenken uit de erfenis.. Dit is mogelijk en hierdoor wordt het Rode Kruis een secundaire schuldeiser voor de erfenis (althans zo kun je er naar kijken).. Dus na aftrek van de hypotheek (Rode kruis moet wel netjes achteraan aansluiten) en het rode kruis, blijft er dus nog 10.000 euro over te verdelen over 2 kinderen

je krijgt dan dus 5.000 euro per kind.. Dit komt niet overeen met de wetgeving die aangeeft dat je minimaal 25% van de baten na aftrek van de schulden ontvangt. Echter omdat het rode kruis een claim heeft op de 40.000 euro en deze ook ontvangt (die notaris dient toe te zien dat dit wordt uitgevoerd), moeten de kinderen dus hun resterende 7.500 zelf bij het rode kruis gaan terug halen..
lang leve dat soort constructies :')

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:05

Bedankt voor de uitleg. Pfff, wat een ingewikkeld gedoe allemaal zeg! Krijg in ieder geval wel de indruk dat een notaris voor dit soort zaken geen overbodige luxe is. Als je dan ook nog eens bedenkt dat dergelijke regels de gewoonte hebben om iedere paar jaar te veranderen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:56

Dat klopt. Er zijn nu weer plannen om de regels aan te passen. Het zou makkelijker moeten worden om vrienden te laten erven.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:52

Heeft er iemand ervaring met het onterven van broers en zusters en daarmee neefjes en nichtjes?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:07

Zijn er kinderen, partner en/of ouders in het spel?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:21

bigone schreef:
Het is zelfs beter dat je geen geld hebt mocht je in een verzorgingstehuis terecht komen. Mijn schoonouders(jaren overleden) hadden veel bezit en kinderen. Zij hebben alles op naam van de kinderen laten zetten toen ze zelf nog alles goed konden, woning, landerijen. Toen ze na twintig jaar overleden hielden de kinderen er een leuke cent aan over terwijl het anders naar vadertje staat was gegaan. Een oude buurvrouw van mij had niets geregeld maar wel veel geld. Elke maand was ze meer dan 2500 euro kwijt aan het kleine kamertje en de buren betaalden weinig bij want die hadden weinig. Misschien wel terecht maar als je wil dat je kinderen iets erven dan kun je dat beter op tijd regelen. Door ze te helpen met giften voor bvb een eigen woning. Die buurvrouw heeft nog drie jaar geleefd dus ze heeft in totaal bijna 90.000 betaald, ik zorg er liever voor dat mijn kinderen het krijgen.

een eigen woning mag je niet zomaar volledig schenken.
er zijn specifieke bedragen..
voor een kind onder de 40 jaar mag je voor het aanschaffen/verbouwen van een woning of voor een studie eenmaal 50.000 euro schenken.. Dat heeft met een bejaarde ouder dus vrij weinig nut, omdat de kinderen hoogstwaarschijnlijk boven de 40 zijn.. hiermee moet je dus tijdens je jonge pensioenjaren al rekening mee houden als schenker.
en jaarlijks een bepaald bedrag van 5000 nog wat..
daarboven moet je schenkingsbelasting betalen.

maar je kunt met 2-3 kinderen en een handje kleinkinderen een behoorlijk groot bedrag afromen, vooral als je daar tijdig mee begint.

je kunt ook belastingtechnisch nog iets uithalen in een testament zodat je kleinkinderen iets meer geven zonder dat er erfbelasting over heen komt.. via schenking ouder kind. dit drukt ook eventueel de erfbelasting voor de ouders weer..

stel je erft 130.000 als kind zijnde.. het lage tarief als kind loopt tot ongeveer 120.000 euro (10% belasting, daarboven wordt het 20% hatsikidee) en er staat in het testament dat ieder van de kinderen verplicht is om uit zijn kindsdeel het maximaal vrij te schenken bedrag (dus 5000 euro, of de grote schenking als je het over nog hogere bedragen hebt), te schenken aan hun kinderen.. dan loopt je erfdeel als kind dus voor de 'afrekening' terug met 5000 euro per kind.. bij twee kinderen ben je daardoor volledig terug in het lagere tarief.

kleinkinderen zelf in het testament zetten als directe erfgenaam is ongunstiger omdat een kleinkind begint met een belasting van 18% in plaats van 10%, je kunt dit dan beter laten verschenken door de ouders.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:23

kathris schreef:
Heeft er iemand ervaring met het onterven van broers en zusters en daarmee neefjes en nichtjes?

als een kind onterft is, houdt deze sowieso recht op het wettelijk geregeld portie, zijnde 50% van het kindsdeel.. tenzij anders staat vermeld in het testament, gaat de rest naar zijn broers en zussen. als er bijvoorbeeld dat de zoon onterft is in staat en dat hiervoor in de plaats zijn kinderen erven. dit houdt dan in, dat hij nog aanspraak kan maken op de helft van zijn kindsdeel en dat de andere helft dus via het testament aan zijn kinderen vervalt.

als je ouders onterft zijn door hun ouders zijn de kinderen van je ouders ook automatisch mee onterft..
ik weet niet zeker of zij nog aanspraak kunnen maken op hun portie van het wettelijke geregelde portie als de ouder eerder overleden zijn als de grootouders.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:53

@Sammie en elenaMM77
Het betreft een vrouw die weduwe is zonder kinderen, nooit hertrouwd; een aantal van de broers en zusters leeft nog en die hebben kinderen. Op moment van spreken is een ouder nog in leven, maar reguliere verwachtingspatroon is dat kind de ouder overleeft.
Wens van de vrouw is dat al haar bezit door gaat naar 1 aangewezen nichtje en 1 aangewezen neefje en dat de rest van de familie nergens aanspraak op kan maken (behoudens misschien enkele foto's/fotoboeken) - in dit specifieke geval zijn het neefje en nichtje overigens beide volwassen

Als ik zelf Google dan kom ik wel een eind, maar erfrecht is niet mijn sterkste punt zullen we maar zeggen en ik wil toch wel even iets onderbouwd kunnen brengen. Ik ben dus ook al geholpen als iemand een duidelijke site heeft wat betreft erfrecht - ik zit op t punt 'zie door de bomen het bos niet meer'

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:58

Hierover ben ik niet zeker Kathris,

maar volgens mij mag zij dit inderdaad zo laten mag laten vererven, omdat er geen sprake is van een kindsdeel dat wettelijk beschermd wordt in dit geval..

normale verdeling zou dan zijn, ouder erft, maar we gaan er even van uit dat deze al overleden is..
dan gaat het naar broers en zusters.. als die reeds overleden zijn wordt het verdeeld over de kinderen van de broers en zusters.

er is dan echter geen sprake van een kindsdeel, maar van een wettelijke verdeling.. die wettelijke verdeling wordt verder niet beschermd.. alleen kinderen kunnen niet onterfd worden.. overige erfgenamen kunnen buitenspel gezet worden door erfgenamen te benoemen..

kindsdelen worden wel naar beneden toe vererfd.. Dus als kleinkind ben je plaatsvervangend erfgenaam van het kindsdeel van je ouders als je ouders voor je grootouders overlijden.

kinderen en partners zijn de enige die bescherming genieten.
kinderen een zeer gedegen bescherming door middel van het legitieme portie.
partners worden beschermd zodat ze niet direct met lege handen komen te staan bij het wegvallen van hun partner..

je partner kun je onterven, maar die krijgt wel een passend 'zorgniveau' gedurende de eerste 6 maanden na het overlijden.

zo heb je de tijd om een uitkering te regelen of werk te zoeken (bijvoorbeeld een huismoeder wiens man de kostwinnaar was, heeft dus geen inkomsten meer bij onterving).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-04-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:00

Sammie schreef:
Atalja schreef:
Wij mochten alleen accepteren. Mama had alleen maar schulden. We zijn bij de notaris geweest en ook die zei alleen accepteren.

Dat kan toch niet. Je gaat toch niet willens en weten de schulden van een ander op je nemen.. Onder welke omstandigheden wilde je accepteren? Het is wel zo dat als je verwerpt dat je verder ook geen recht heb op onderdelen van de inboedel. Enkele foto's als uitzondering, maar het bankstel, de dure klok etc. mag je dan ook niet meenemen. Als je hebt aangegeven bij de notaris dat je dit wel wilde, dan zal hij idd gezegd kunnen hebben dat je dan moet accepteren.

DAt klopt inderdaad. Je mag niets uit het huis hebben. Of het ook maar betreden. een vriendin van mij heeft onlangs een erfenis geweigerd en voor zover ik weet heeft ze daar niet voor hoeven betalen ( België). Kan alleen niet meer herinneren of ze dit via de rechtbank heeft afgehandeld of via de notaris.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:01

Wij hebben vorig jaar met 9 mensen uit hetzelfde gezin gelijktijdig een erfenis verworpen.
Kostte een €100 :)

*edit: ik ben van België dus dit moet hier ook :) Is via een notaris gegaan.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:09

Ik heb in het testament vast laten liggen dat mijn halfzuster niks mag erfen. Ook mijn moeder onterfd... maar die is al overleden.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:55

Wanneer iemand in een verzorgingstehuis zit zeg je niet zelf de huur op dit gaat automatisch na overlijden.

Een erfenis verwerpen of beneficiair kost 112,00 euro griffiegeld per aanvraag ( hoeveel mensen dit ook zijn) Minderjarige kinderen hoeven niks te doen deze erven altijd beneficiair.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:58

Tikara schreef:
Wanneer iemand in een verzorgingstehuis zit zeg je niet zelf de huur op dit gaat automatisch na overlijden.

Een erfenis verwerpen of beneficiair kost 112,00 euro griffiegeld per aanvraag ( hoeveel mensen dit ook zijn) Minderjarige kinderen hoeven niks te doen deze erven altijd beneficiair.

Minderjarige kinderen moeten wel degelijk beneficiair aanvaarden en daar actie op ondernemen (de ouder dan). Het is bij de wet vast gesteld dat ze niet zomaar mogen aanvaarden of verwerpen maar het gaat helaas niet automatisch.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:44

het is in de wet zo geregeld dat als ouder of voogd van minderjarig kind vergeet beneficiair te aanvaarden er automatisch toch beneficiaire aanvaarding heeft plaatsgevonden. Aanvaarden of verwerpen vergt altijd actie.

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:44

het is in de wet zo geregeld dat als ouder of voogd van minderjarig kind vergeet beneficiair te aanvaarden er automatisch toch beneficiaire aanvaarding heeft plaatsgevonden. Aanvaarden of verwerpen vergt altijd actie.