fiets stelende gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:20

unihorses schreef:
karuna schreef:
Waren het echt gemeentemannen? Normaal hoort er inderdaad een kaartje aan te hangen maar dan nog. Als je erbij staat en ze willen hem dan alsnog meenemen. Dat is wel heel vreemd. Heeft je woning geen gang of achterom waar hij kan staan? Je zult je fiets toch ergens moeten neerzetten. Wat moet je dan, iedere dag een ander rek opzoeken of zo?

ze reden wel in een gemeente ede busje rond... ja ja wij hebben opdracht hem te verwijderen -:(-
later de gene die gebeld had er ook al bij dus ze moesten er wel zijn...

Doet me denken aan een verhaal van een vriendin van mij, die ook in Ede woont. Haar fiets was door de politie meegegeven aan een man, die beweerde dat de zwart/roze fiets met bloemetjes van hem was. De politie had de sloten doorgeknipt en gezaagd en de fiets meegegeven. Zij heeft gelukkig uiteindelijk wel weer de fiets terug gekregen en geld voor een nieuw slot van de politie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:26

Ben best benieuwd of dit nu diefstal door een externe bende is, of de gemeente die niet toe wil geven dat ze fout zijn.
Maar fijn is het in elk geval niet.

Sammie schreef:
In een land waar er meer fietsen zijn dan mensen zou het wel heel toevallig zijn dat iemand toevallig net geen fiets heeft en er ook niet voor kan sparen.

Het is wat offtopic maar onder mensen in sommige situaties anders helemaal niet zo gek - bedenk dat de mensen die aanspraak moeten maken op een uitkering wel gemiddeld minder geld te besteden hebben dan anderen. Pech kan voorkomen. Zit je bv in de schuldsanering (en dat is lang niet altijd het gevolg van te dure televisies kopen bij wehkamp maar kan ook simpelweg ontstaan doordat je door een verandering van situatie een achterstand oploopt op lasten zoals zorgpremie: de kosten exploderen dan met boetes en weet ik veel wat voor ongein, met als gevolg schuldsanering. De Nationale Ombudsman heeft hier bv al kritische rapporten over geschreven: juist onze overheid duwt soms mensen stukken verder de armoede en schulden in dan nodig of redelijk is.)
En dan moet je rondkomen van ik meen 40€ per persoon per week. Dan is een fiets dus zowat 4 weken geen eten. Hier zijn de tweedehandsfietsen iets goedkoper, maar inmiddels toch 90€ - nog altijd meer dan twee weken.

Kortom: ja, het kan. Oordeel niet te snel...

vuurneon

Re: fiets stelende gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:29

De boefjes van tegenwoordig zijn ook handig, zal mij niets verbazen als ze ook busjes met gemeente logo in bezit hebben: kun je ongegeneerd fietsen meenemen. Maar ja aan de andere kant kan het evengoed de gemeente er wel achter zit 'naar niemand het heeft gedaan en niemand wist er wat van'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:33

We hadden het niet over schuldsanering, maar over uitkeringstrekkers die niet werken want zij hebben geen fiets. Geen uitzonderingssituaties erbij halen die niet van toepassing waren, want zo kan ik er van de andere kant ook wel een paar verzinnen ;). De situatie van vuurneons collega kan eventueel ook ernstig genoemd worden, maar zonder specifieke details ga ik daar geen oordeel over vormen. Hoe dan ook, ook zij is geen uitkeringstrekker en dat er onder werkende armoede is wil niet zeggen dat mensen die niet werken het alleen maar of allemaal nog slechter hebben. Er zijn situaties waarin dat dus aantoonbaar níet zo is. Alleen ook off-topic hier. :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:39

Gemeente Ede is erg fanatiek met het meenemen van fietsen inderdaad. Ze stonden vaak 's ochtends al te kijken en te wijzen waar je je fiets neer moest zetten, en als die verkeerd stond was hij 's avonds weg. Zie ze bijna wekelijks staan daar. Gelukkig kan ik bijna verhuizen, haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:41

Sammie, ging mij erom dat jij als buitenstaander niet voor de hele populatie 'uitkeringstrekkers' kunt bepalen dat zij allen in staat zo even 150 euro te hoesten voor een fiets.

Over mijn collega kun je geen oordeel vellen op basis van mijn gegevens, dat zeg je correct. Maar jij kan dat ook niet over de mensen die in de rij staan dan om een fiets op te halen in het kader van mobiliteit bevordering onder de mensen met een uitkering en een beperkt budget.

Daarnaast zeg ik niet dat mensen die werkloos zijn het per definitie slechter hebben omdat mijn college het slecht heeft, absoluut niet. Dat is per persoon verschillend hoe ze ervoor staan immers.

Is idd of topic dus ik laat het hier ook bij :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:58

Inmiddels al iemand gevonden hoeveel fietsen er paar jaar door gemeentes ´geruimd´ en verkocht worden? Om hoeveel zelfs volgens idiote APVs illegale fiets´ruiming´ het gaat?
Zijn cijfers over en fietserorganisaties trekken er over aan de bel.
De ANWB niet want dát is inmiddels allang geen wielrijders/weggebruikers bond meer maar een bedrijf met overheidsillusies.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 01:55

nee, heb geen getallen gevonden. maar wel een reactie terug.
Beste Margreet Wever, wat vervelend dat je dit overkomen is. We kijken graag met je mee wat er is gebeurd. Fietsen helen is natuurlijk geen activiteit van de gemeente. We gaan je opmerking sowieso neerleggen bij de betreffende afdeling. Op welke manier kunnen we dit even persoonlijk met jou opnemen?
dus , oke, ik mag een tandje terug nemen met mijn gezeik tegen de gemeente :+ want ze doen iig hun best.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:53

unihorses schreef:
want ze doen iig hun best.

om de fietser in het gareel te krijgen ja.

Hier een artikel uit 1996 al wat aangeeft waar de fietsschoen wringt:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... lijf.dhtml

Het is Gemeentes een doorn in het oog dat fietsers ´wanorde´ lijken en bovendien een ongemolken koe zijn.
Kortom; het streven is naar alleen geparkeerde fietsers op betaalde parkeerplaatsen.
Volgende stap is helm verplicht.
Dan verplichte verzekering en het belastingplaatje weer terug.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:37

Merk het hier in de gemeente ook. Centrum helemaal opgeknapt, en toen bedachten ze ineens dat geparkeerde fietsen wel rommeling zouden tonen in het pas opgeknapte centrum. Er werden fietsnietjes geplaatst (woord heb ik niet verzonnen) en je mocht je fiets alleen tussen die nietjes plaatsen. Bleek al snel dat dit niet ging passen. Gemeente kwam toen met het dringende verzoek of iedereen de bewaakte (wel gratis!) fietsenstallingen wilde gebruiken. Maar die liggen aan de rand van het centrum, iedereen parkeert uiteraard graag voor de winkel, of in het midden van de winkelstraat.

Geloof dat er nu een soort gedoogbeleid is daarom hebben ze de strijd verlegd naar het station. Daar gaan wel serieus fietswrakken geruimd woorden. Ook weer niet een term die ik verzin, maar die van de gemeente komt. Weet nog wel uit de tijd dat ik student was, dat mijn fiets ook vast onder die noemer gevallen zou zijn. En wie neemt er nu zijn splinternieuwe fiets mee naar het station? Laat dat nu bij uitstek de plek zijn waar fietsen worden gestolen. Daarom zetten de meeste mensen er een "fietswrak" neer. Als ze nu eerst eens zorgen voor voldoende fietsenstalling, dan hoeven mensen hun fiets niet naast het rek neer te zetten.

Ze hebben iig wel het fatsoen om eerst een kaartje aan de fiets te hangen. Als er binnen twee weken geen reactie is wordt de fiets geruimd en naar een depot gebracht. Ook daar heeft de eigenaar weer de tijd om zich te melden. Gebeurt dat niet dan wordt de fiets opgeknapt en doorverkocht als dit nog rendabel is. Anders verdwijnt hij op de gemeente stort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:18

SusanH schreef:
Merk het hier in de gemeente ook. Centrum helemaal opgeknapt, en toen bedachten ze ineens dat geparkeerde fietsen wel rommeling zouden tonen in het pas opgeknapte centrum.

8)7

Het moet er vooral mooit uitzien.
De mensen zijn er alleen om het te betalen.
Het moet er uitzien alsof het leefbaar is, niet dat er geleefd wórdt _-:( _-:(

Ondertussen vertrekken er steeds mee grote bedrijfssymbolen uit de centra van steden. Ik kan me nog heel goed het centrum van een bepaalde grote stad herinneren met de middenstrook van de hoofdstraat, voor het grote warenhuis, VOL met fietsen. Fietsen zijn nu netjes weg. Het warenhuis-bedrijf ook.
En dan de Grote Markt. Vol toeristen en de jeugd?? Die is ´een probleem´ aan de randen van het centrum. Dat vat het mooi samen; mensen zijn er alleen als geldbron, verder een slordig probleem.

Studenten idem; laat die zo fors mogelijk lenen voor studie en fietsparkeergeld. Dan loonslaaf om het terug te betalen. Netjes onder controle aan het lijntje.

De uitvallers gaan letterlijk naar de rand van de samenleving waar ze gestigmatiseerd hun hand ophouden en een oude fiets krijgen om úren naar de kansloze maar verplichte sollictatiegesprekken te fietsen. Oh en hópen dat hun slordige wrak niet opgeruimd wordt want ze hadden geen geld voor de betaalde parkeerplaats aan de andere kant van het centrum...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:39

Hier worden alleen fietsen bij het station verwijderd als ze niet in het rek staan.
Het is hier wel bekend dat de gemeente de fietsen weg haald.Maar het punt is,jij zet je fiets netjes in het rek,komt er iemand anders,haalt jou fiets uit het rek en zet zijn fiets er in.Jou fiets word mee genomen door de gemeente en voor 15,- kan je hem weer ophalen.
Ik vind dat ze hier wel iets aan mogen doen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:41

Oeps, ik zet mijn fiets nooit in het rek op station Ede-Wageningen.
Maar so far 2 jaar goed gegaan?
-klopt af-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:06

gohya schreef:
Hier worden alleen fietsen bij het station verwijderd als ze niet in het rek staan.
Het is hier wel bekend dat de gemeente de fietsen weg haald.Maar het punt is,jij zet je fiets netjes in het rek,komt er iemand anders,haalt jou fiets uit het rek en zet zijn fiets er in.Jou fiets word mee genomen door de gemeente en voor 15,- kan je hem weer ophalen.
Ik vind dat ze hier wel iets aan mogen doen!

Dan zijn er te weinig rekken.
Veel fietsenrekken zijn té slecht van ontwerp om een goede fiets in te willen zetten.
Zet je fiets aan het rek op slot.

Jij vindt dat ze er iets aan moeten doen maarrrr.... ze veroorzaken het probleem ZELF. Ze halen fietsen weg terwijl er niet genoeg rekken zijn -:(-
Nogmaals; het is gewoon al decennia een heerlijke melkkoe.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:10

Herkenbaar! en er word in utrecht ook echt niet altijd netjes een kaartje gehangen om het aan te kondigen.

vooral bij het station doen ze dit dagelijks. ook als je je fiets buiten het fietsenrek zet, tegen een lantaarnpaal aan, word ie weg gehaald. (maar er is in utrecht 0,0% ruimte in het fietsenrek.)

meerdere keren mijn fiets kunnen ophalen bij zo'n gemeente stalling. :') dan ook nog 15 eu moeten dokken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:11

Er zijn pas nog 2 extra parkeer plekken met fietsrekken gemaakt.Het probleem is,mensen willen niet te ver lopen en trekken er gewoon een fiets uit die lekker dichtbij staat. Er is echt plaats genoeg voor de fietsen hier.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:16

gohya schreef:
Er zijn pas nog 2 extra parkeer plekken met fietsrekken gemaakt.Het probleem is,mensen willen niet te ver lopen en trekken er gewoon een fiets uit die lekker dichtbij staat. Er is echt plaats genoeg voor de fietsen hier.

woon je in utrecht?

want de fietsenstallingen die zijn gemaakt zijn betaald. en ook niet zo zuinig ook.

Ik vind het prima als ze wrakken weghalen, en fietsen die echt gevaarlijk gestalt zijn, maar dit is gewoon verdienen aan het feit dat er te weining plek is voor de fietsen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:18

Nee Ermelo,dus niet eens een drukke stad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:21

femo schreef:
Herkenbaar! en er word in utrecht ook echt niet altijd netjes een kaartje gehangen om het aan te kondigen.

Er zijn 2 verschillende redenen om fietsen weg te halen. De ene is 'op een verkeerde plaats gestald' - dus buiten de rekken, en dat mag op basis van de APV zonder aankondiging. Hoewel Utrecht er wat neurotisch in is, kan ik het enigzins begrijpen want soms worden fietsen echt heel erg in de weg geparkeerd.

De andere is een fiets die wel in de rekken staat of op een plek waar het mag, maar die niet meer in gebruik is en dus ruimte inneemt in de rekken. Mensen die hun fiets vergeten (ook fietsen die aan de kant worden gegooid en niet meer teruggevonden worden) en fietsen die te kapot zijn om nog moeite voor te doen.
Dat is een situatie waarin de gemeente wel hoort te controleren dat een fiets ook echt niet meer in gebruik is.

In beide gevallen vind ik het trouwens op zich begrijpelijk dat de gemeente ingrijpt, en gaat het er vooral om dat het in redelijkheid gebeurt. Een fiets die een stukje over de grens staat maar geen overlast veroorzaakt is heel iets anders dan een fiets die aan de binnenkant van de trap naar het station is bevestigd en daardoor de toegang belemmert. Een student die voor een weekje vakantie z'n fiets op het station laat staan moet er op kunnen vertrouwen dat die fiets er daarna nog staat, fietsen die er al een half jaar staan zonder dat iemand ze gebruikt... daar is de ruimte gewoon te schaars voor.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:23

Shadow0 schreef:
femo schreef:

Er zijn 2 verschillende redenen om fietsen weg te halen. De ene is 'op een verkeerde plaats gestald' - dus buiten de rekken, en dat mag op basis van de APV zonder aankondiging. Hoewel Utrecht er wat neurotisch in is, kan ik het enigzins begrijpen want soms worden fietsen echt heel erg in de weg geparkeerd.

De andere is een fiets die wel in de rekken staat of op een plek waar het mag, maar die niet meer in gebruik is en dus ruimte inneemt in de rekken. Mensen die hun fiets vergeten (ook fietsen die aan de kant worden gegooid en niet meer teruggevonden worden) en fietsen die te kapot zijn om nog moeite voor te doen.
Dat is een situatie waarin de gemeente wel hoort te controleren dat een fiets ook echt niet meer in gebruik is.

In beide gevallen vind ik het trouwens op zich begrijpelijk dat de gemeente ingrijpt, en gaat het er vooral om dat het in redelijkheid gebeurt. Een fiets die een stukje over de grens staat maar geen overlast veroorzaakt is heel iets anders dan een fiets die aan de binnenkant van de trap naar het station is bevestigd en daardoor de toegang belemmert. Een student die voor een weekje vakantie z'n fiets op het station laat staan moet er op kunnen vertrouwen dat die fiets er daarna nog staat, fietsen die er al een half jaar staan zonder dat iemand ze gebruikt... daar is de ruimte gewoon te schaars voor.

Ja, ik ben het met je eens hoor!

Maar in mijn geval gaat het om een ministukje buiten het fietsenrek, helemaal aan de kant, en totaal geen overlast veroorzakend voor de reizigers.

toen ik een keer werd opgehaald door mijn vriend, van het station (fiets stond daar letterlijk 5 min) was hij weg, omdat hij neit in het rek stond, maar er net naast.

dat vind ik zo naar.. :S

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:37

Ja, dat is gewoon kinderachtig (en inderdaad, misschien een makkelijke manier om geld te verdienen.) Dat vind ik helemaal niks.
Wat mij betreft horen dit soort dingen altijd in dienst te staan van doel dat je wilt bereiken, en dat doel is een bereikbaar stationsgebied, niet een gevuld fietsdepot.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:52

SusanH schreef:
Merk het hier in de gemeente ook. Centrum helemaal opgeknapt, en toen bedachten ze ineens dat geparkeerde fietsen wel rommeling zouden tonen in het pas opgeknapte centrum. Er werden fietsnietjes geplaatst (woord heb ik niet verzonnen) en je mocht je fiets alleen tussen die nietjes plaatsen. Bleek al snel dat dit niet ging passen. Gemeente kwam toen met het dringende verzoek of iedereen de bewaakte (wel gratis!) fietsenstallingen wilde gebruiken. Maar die liggen aan de rand van het centrum, iedereen parkeert uiteraard graag voor de winkel, of in het midden van de winkelstraat.

Geloof dat er nu een soort gedoogbeleid is daarom hebben ze de strijd verlegd naar het station. Daar gaan wel serieus fietswrakken geruimd woorden. Ook weer niet een term die ik verzin, maar die van de gemeente komt. Weet nog wel uit de tijd dat ik student was, dat mijn fiets ook vast onder die noemer gevallen zou zijn. En wie neemt er nu zijn splinternieuwe fiets mee naar het station? Laat dat nu bij uitstek de plek zijn waar fietsen worden gestolen. Daarom zetten de meeste mensen er een "fietswrak" neer. Als ze nu eerst eens zorgen voor voldoende fietsenstalling, dan hoeven mensen hun fiets niet naast het rek neer te zetten.

Ze hebben iig wel het fatsoen om eerst een kaartje aan de fiets te hangen. Als er binnen twee weken geen reactie is wordt de fiets geruimd en naar een depot gebracht. Ook daar heeft de eigenaar weer de tijd om zich te melden. Gebeurt dat niet dan wordt de fiets opgeknapt en doorverkocht als dit nog rendabel is. Anders verdwijnt hij op de gemeente stort.

Goh, wonen wij toevallig in dezelfde stad?
Helaas is vanaf vandaag het gedaan met het gedogen bij mijn stadje. Staat hij niet in het rek (en echt in het rek, niet er tegenaan of ernaast) dan wordt de fiets zonder waarschuwing verwijderd. Helaas heb ik speciale dikke banden (oa tegen al het glas wat overal ligt) en die passen dus niet in de normale rekken. Ik moet dus gaan opletten. Ze willen over 1,5 jaar 1 of andere prijs winnen qua schoonste stad van weetikveel dus al die fietsen mogen nergens meer staan....

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:57

SusanH schreef:

Ik las jouw verhaal en het deed me meteen aan een bepaald dorp denken. Heb even in je profiel gespiekt en ja hoor: ik had het juist. Toen ze het centrum vernieuwd hadden zag ik vlak daarna die paar rekken staan en ik had toen al een gevoel dat dat veel, maar dan ook veel te weinig zou zijn. Nu blijkt inderdaad dat er meer fietsen naast de rekken staan, dan in de rekken. Die bewaakte fietsenstalling is allemaal leuk en aardig, maar die hadden ze misschien even op een andere plek moeten bedenken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:31

Shadow0 schreef:
J
Wat mij betreft horen dit soort dingen altijd in dienst te staan van doel dat je wilt bereiken, en dat doel is een bereikbaar stationsgebied, niet een gevuld fietsdepot.

Welkom in de werkelijke wereld.
Regels zijn er al láng niet meer om alles ordelijk te laten verlopen: Ze dienen om de orde van de geldstroom te handhaven.
Het belangrijkste doel van de overheid is tweeledig:
De geldstrom naar de gevestigde orde in stand houden en vergroten.
Zichzélf in stand houden en vergroten.

De fiets als _/-\o_ vervoermiddel is in de jaren tachtig al vergeten.
De rentabiliteit van de betaalde stallingen en het ruimdepot zijn inmiddels belangrijker dan een gratis bereikbaarheid.

Dan nog even wat anders.
Denk éven na. Is er één parkeergarage waar de nummerplaat van je auto en jij niet geregistreerd worden? Bij steeds meer parkeermeters op straat moet je al je kenteken intikken.
De ´anarchie´ van de fiets is helemaal niet gewenst! Daar kunnen terroristen toch zomaar ongecontroleerd hun gang mee gaan?! :+
Kortom; verplichte stallingen voor de fiets en betalen met een e-kaart. Daarnaast ontmoedigingsbeleid om dat te bereiken.

Hier is Spanje is het voorstel voor een verplichte verzekering, belasting dus kenteken en ook periodieke keuring al gedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:36

Huertecilla schreef:
Welkom in de werkelijke wereld.

Ik weet best hoe de 'werkelijke wereld' is hoor :j Alleen wil ik niet meedoen aan het cynisme door alleen maar negativiteit te herhalen, maar wil ik juist vooral ook blijven benadrukken op hoe redelijkheid er dan wel uit hoort te zien.

En dat is geen naiviteit trouwens, dat is een hele bewuste principiele keuze (die best nog wel eens energie kost en weerstand oproept. Het is zeker niet de makkelijkste weg, het is voor mij echter alleen wel de weg die het meest juist voelt.)