nieuwe laptop, macbook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: nieuwe laptop, macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:42

Imago/marketing, je kan het noemen wat je wilt. Maar na mn eerste Mac heb ik ook gewoon weer een tweede gekocht. Zelfde met mn iPhone.

Marketing maakt dat je het product interessant vind, maar uiteindelijk koop je een product als een laptop toch echt pas als er goede ervaringen mee zijn, van anderen of van jezelf uit.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:45

Ik heb zelf geen macbook gehad maar wel een student begeleid met zo'n machine. Vond het wel een mooi ding en was inderdaad zeker niet traag.
Maar ik werd echt zenuwachtig van alle dingetjes in het scherm, en alles werkt zo anders. Had ik net alles uitgelegd aan alle studenten met windows laptop/computer, moest ik die andere student nog helpen uitvogelen hoe dat met een mac dan werkt :') .
Het zal wel een kwestie van wennen zijn maar ik vond dat wel een beetje nadelig.
Eigenlijk vond ik het ook een beetje tegenvallen voor de prijs maar misschien kwam het door mijn irritatie met het systeem :o .

Om de een of andere reden kon mijn externe harddrive ook niet samen met het macding dus dat was martelen met grote bestanden. Geen idee of dat altijd zo is of dat deze kuren had. :P

Niet dat ik windows nou zo briljant vindt hoor, maar zolang dat de 'standaard' is vind ik het zelf handiger :o . Ik denk dat je voor die prijs ook een hele beste windows laptop kan kopen, maar goed ik heb uberhaupt nog nooit zo'n duur apparaat gehad dus dan is het een beetje lastig vergelijken.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:51

Ik heb mijn macbook (pro) nu bijna 4 jaar en wil net als vele anderen nooit meer anders. Mijn vorige laptop crashte na een jaar en bij mijn huidige echt nooit problemen, als hij een keer vastloopt herstelt hij vervolgens ook alles netjes. Daarnaast werkt het gewoon snel, simpel en betrouwbaar. Ik gebruik m voor mijn studie, photoshop en speel er soms ook Sims op.
Las hier over een jaarlijks doorbrandende lader, maar weet niet wat jij dan met je lader doet maar ik heb mijne al 4 jaar en er is nog nooit iets mee gebeurd. Doet het nog prima. Als deze laptop ooit niet meer aan mijn eisen voldoet komt er ook zeker een nieuwe.

Als je bereid bent te investeren in een laptop kan ik je een macbook alleen maar aanraden, maar als ik je eisen hoor denk ik dat je ook prima met een andere laptop uit de voeten kan. Macbook is naar mijn mening echt veel betere kwaliteit maar je betaalt er ook wel voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:25

Thesserd schreef:
Veel mensen willen na een Apple product niet meer anders idd. Prima ook toch? Als het je goed bevalt is het prima. Ik wil echter nooit meer een iMac of een iPhone.

Ik heb ooit een ibook gratis gekregen, ik heb hem van frustratie bijna het raam uit gekieperd. Nou ben ik ook iemand die vrij veel hardware heeft en iets aansluiten op een Apple kan alleen met Apple hulpstukken die dan weer alleen voor veel geld in de Apple store te krijgen zijn (maar ook kwijt raken) en... grrr.

Apple positioneert zich meer als een soort Life style (voor mij hoort dat bij goede marketing) eigenlijk moet je dan ook alles van Apple hebben. Als je dat trekt en je hebt er het geld voor over; doen. Ik vind het niks.

En over dat design; als er maar Apple op staat vinden fans het al geweldig. Kennen jullie dat filmpje niet waar ze mensen een iphone 1 laten zien en zeggen dat het het nieuwste model is? Al die mensen roepen o en ah maar hebben geen idee waar ze naar kijken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:42

sallandval schreef:
Nou ben ik ook iemand die vrij veel hardware heeft en iets aansluiten op een Apple kan alleen met Apple hulpstukken die dan weer alleen voor veel geld in de Apple store te krijgen zijn (maar ook kwijt raken) en... grrr.

Hoe kom je daar nu bij? Het enige wat je niet zomaar op mijn macbook aan kan sluiten is een beamer, daar heb je dan een verloopstekkertje voor nodig (die je volgens mij ook gewoon voor 5 euro op ebay kan kopen). Verder heeft mijn mac gewoon 2 normale usb poorten, een normale bluetooth en wifi ontvanger een normaal gat voor je internetkabel, een normaal gat voor CD's etc. De enige reden waarom ik wel eens niet heb kunnen gebruiken op mijn mac was dat iemand zijn hardeschijf op een of andere mystieke manier had geformatteerd waardoor hij alleen nog met windows door een deur kon, maar dat doe je zelf. Mijn android tablet doet het gewoon de twee printers die bij ons thuis via een windowscomputer aan het netwerk hangen doen het zelfs gewoon.
Microsoft office wil daarintegen niet eens gewoon samenwerken met een jongere of oudere versie van zichzelf, dan moet je een soort tekst rubixcube oplossen en al helemaal niet met een ander terwijl je in de office suite van apple gewoon wel doc en docx bestanden kan openen en opslaan, dus om nu te zeggen dat apple alleen voor zichzelf zorgt, volgens mij doen andere dat meer...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:52

Inderdaad de filmpjes op youtube kan je veel aan hebben, als je een gekozen laptop zoekt met daarachter coolblue vind je wat specificaties uitgelegd over die laptop.

Verder ben ik een persoon met een low budget laptop dus een macbook kan ik helemaal wel vergeten, ik heb hier verder dus niet veel in te zeggen. Ik denk wel dat je voor de prijs van een macbook meer kan krijgen bij een windows gestuurde computer, zeker als je zegt dat je ook games erop wil spelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:30

liedje89 schreef:
Hoe kom je daar nu bij? Het enige wat je niet zomaar op mijn macbook aan kan sluiten is een beamer, daar heb je dan een verloopstekkertje voor nodig (die je volgens mij ook gewoon voor 5 euro op ebay kan kopen). Verder heeft mijn mac gewoon 2 normale usb poorten, een normale bluetooth en wifi ontvanger een normaal gat voor je internetkabel, een normaal gat voor CD's etc. De enige reden waarom ik wel eens niet heb kunnen gebruiken op mijn mac was dat iemand zijn hardeschijf op een of andere mystieke manier had geformatteerd waardoor hij alleen nog met windows door een deur kon, maar dat doe je zelf. Mijn android tablet doet het gewoon de twee printers die bij ons thuis via een windowscomputer aan het netwerk hangen doen het zelfs gewoon.
Microsoft office wil daarintegen niet eens gewoon samenwerken met een jongere of oudere versie van zichzelf, dan moet je een soort tekst rubixcube oplossen en al helemaal niet met een ander terwijl je in de office suite van apple gewoon wel doc en docx bestanden kan openen en opslaan, dus om nu te zeggen dat apple alleen voor zichzelf zorgt, volgens mij doen andere dat meer...

Mijn Apple laptop was ook al een hele tijd geleden, misschien hebben ze inmiddels bijgeleerd of zijn de producten makkelijker te krijgen dan toen (dat mag ik hopen ook).

Alsnog is het gedweep met dat merk een overblijfsel van de tijd dat je, wanneer je aan Apple begon, niet anders kon dan alles van Apple aanschaffen. Slim hoor (marketingtechnisch gezien) maar ik hou er niet zo van. Ieder zijn smaak toch?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:31

Lara_Silver schreef:
Vergeet dat spelletjes spelen met een Macbook, hebben ze te weinig werkgeheugen voor als je houd van mooie graphics. Ik heb een Dell naast mijn Macbook alleen maar om spellen op te spelen, dus online gamen etc. Voor de rest is een Macbook gewoon top! Mijn zusje heeft de Air, mijn moeder, vriend en ik hebben een normale Macbook en we zijn allemaal hartstikke tevreden ermee.

Onzin. Ik speel zonder problemen spellen als Call of duty black ops en Deux ex op mijn MacBook pro. Ben je fanatiek gamer, dan zou ik inderdaad geen MacBook nemen, maar een dedicated gaming computer nemen. Maar gewoon hier en daar een spelletje, zoals TS het omschrijft, dat kan echt prima op een MacBook.

Er komen ook steeds meer games ook op Mac uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:21

Shiloh schreef:
Lara_Silver schreef:
Vergeet dat spelletjes spelen met een Macbook, hebben ze te weinig werkgeheugen voor als je houd van mooie graphics. Ik heb een Dell naast mijn Macbook alleen maar om spellen op te spelen, dus online gamen etc. Voor de rest is een Macbook gewoon top! Mijn zusje heeft de Air, mijn moeder, vriend en ik hebben een normale Macbook en we zijn allemaal hartstikke tevreden ermee.

Onzin. Ik speel zonder problemen spellen als Call of duty black ops en Deux ex op mijn MacBook pro. Ben je fanatiek gamer, dan zou ik inderdaad geen MacBook nemen, maar een dedicated gaming computer nemen. Maar gewoon hier en daar een spelletje, zoals TS het omschrijft, dat kan echt prima op een MacBook.

Er komen ook steeds meer games ook op Mac uit.

Niks onzin. Ik heb het over WoW in de hoogst mogelijke resolutie op een scherm 1920 x 1080, 24" Dat liep echt niet lekker. Daarom heb ik nu de Predator.

Verder kun je zeker spelletjes als bijvoorbeeld Trine, Rollercoaster tycoon etc. zonder problemen op de Mac draaien, maar om echt te gamen is het toch echt af te raden. Zeker omdat die van mij maar met 2 GB draait.

En aangezien er in de OP niet beschreven werd om welke spellen het gaat, vond ik een waarschuwing prima op zijn plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:27

Nou wordt er tegenwoordig geen enkele Macbook meer de deur uit gestuurd met 2 GB werkgeheugen.. Geloof dat het minimum wat ze er zelf inbouwen (kan je bij aankoop laten uitbreiden) 4 GB is. Yosemite heeft ook 4 GB nodig om überhaupt te draaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:37

Ik zou dolgraag een macbook hebben, en ooit komt er ook eentje :j
Ik ben ontzettend blij met mijn imac, en vind het vreselijk als ik af en toe weer met windows moet werken.
Gamen gaat prima met een mac. Mijn vriend draait er Xplane mee, een enorm zware simulator, op de hoogste resolutie en met alle special effects aan, zonder problemen, en ik speel zelf wel eens the sims en roller coaster, al ben ik niet echt een gamer. Windows games kun je ook prima op een mac draaien. Je kan namelijk via bootcamp windows installeren naast OSX, werkt ook prima. Zo speel ik wel eens van die oude netwerkgames tegen mijn zusje. Ook nooit problemen mee gehad.
Het is een hoop geld, maar ik heb er nooit een seconde spijt van gehad :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:38

Emma_: 4 GB als je het besturingssysteem meeteld trouwens. Yosemite draait hier zonder problemen, op 2 GB, 50 % van de 4 GB in het totaal. Htk spelletjes gaan dan prima, div applicaties terwijl ik download etc. Ik heb wel programma's geïnstalleerd die constant nieuw werkgeheugen vrij maken, naast de standaarduitrusting. Qua nieuwe Macs; de Air van zus heeft 6 GB (dus 3 GB) en MacBook van moeder 8 GB (dus 4 GB) dus nog steeds krap op echt op te gamen. Nu moet je een computer natuurlijk niet afrekenen enkel op de game capaciteit, daarom heb ik ernaast ook één die enkel alleen daar voor dient. De Mac is zoveel fijner voor andere dingen dan de Windows, anders zou ik er ook geen hebben. :)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-04-15 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:40

Het is trouwens ook vrij makkelijk om .exe bestanden en cd's draaibaar te maken op Mac zonder dat je dit via Bootcamp hoeft te doen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:41

Dit topic is nog vrij recent: [HTT] macbook apple of windows laptop?
En dit topic geeft ook macbookgebruikers: [HTT] MacBook is zo traag, trager, traagst!

Ik gebruik zelf geen apple-producten, voor mij werkt Macintosh erg contra-intuïtief. Maar andere mensen vinden het juist erg fijn werken. Maar ik ben ook vergroeid met windows, eigenlijk nooit moeite om iets te vinden (ik was 2 toen ik begon op een windows-computer en mijn liefde is nooit overgegaan).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:42

@ Emmaa_: Je moet meen ik me te herinneren de extensies veranderen, ook als je bv. een externe harde schijf hebt en je deze op Mac wil laten draaien. Makkelijker nog is gewoon even Windows installeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:45

Lara_Silver schreef:
@ Emmaa_: Je moet meen ik me te herinneren de extensies veranderen, ook als je bv. een externe harde schijf hebt en je deze op Mac wil laten draaien. Makkelijker nog is gewoon even Windows installeren.

Ik maak gewoon een schijfpartitie aan, gooi daar de exe bestanden op en draai de schijf dan. Loopt als een zonnetje, tenminste, bij Sims 3 + alle uitbreidingspaketten. Zal er wel aan liggen dat Sims sowieso te draaien is op Mac

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:46

Precies, is veel makkelijker, deed ik in het begin ook, alleen nam Windows net te veel plaats in voor mijn dinosaurus. Vandaar de keuze voor de Dell er naast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:58

Lara_Silver schreef:
Emma_: 4 GB als je het besturingssysteem meeteld trouwens. Yosemite draait hier zonder problemen, op 2 GB, 50 % van de 4 GB in het totaal. Qua nieuwe Macs; de Air van zus heeft 6 GB (dus 3 GB) en MacBook van moeder 8 GB (dus 4 GB) dus nog steeds krap op echt op te gamen.

Bedoel je dat Yosemite altijd 50% van het geheugen gebruikt? Dat is zeker niet waar gelukkig. Dan zou ik met mijn 10 gig al 5 gig aan yosemite kwijt zijn. Gelukkig gebruikt ie bij mij nog geen 2 gig, dus heb ik er nog 8 over ;) yosemite gebruikt op elke mac minder dag 2 gig voor zo ver ik weet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:09

Nou dan heb ik hier dus al 3 Macs die mij theorie ondersteunen. := Anyways, mij ging het vooral om het gamen. Verder heeft iedere recentere Mac voor de rest meer dan genoeg geheugen voor datgene wat je er van vraagt. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:18

Lara_Silver schreef:
Niks onzin. Ik heb het over WoW in de hoogst mogelijke resolutie op een scherm 1920 x 1080, 24" Dat liep echt niet lekker. Daarom heb ik nu de Predator.

TS heeft het over "spelletjes spelen" waarvan jij zegt dat je dat kunt vergeten. Dat is gewoon niet waar. Jij hebt het over zwaar serieus gamen op de hoogste prestaties en resoluties. Nee, dat is niet realistisch op een Mac, maar andere ook wat hogere games kun je prima spelen op een macbook pro. Zoals ik zeg, Call of Duty en Deus Ex zijn grafisch ook echt geen lichte spelletjes en die draaien prima.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:36

Lara_Silver schreef:

Verder kun je zeker spelletjes als bijvoorbeeld Trine, Rollercoaster tycoon etc. zonder problemen op de Mac draaien, maar om echt te gamen is het toch echt af te raden. Zeker omdat die van mij maar met 2 GB draait.

En aangezien er in de OP niet beschreven werd om welke spellen het gaat, vond ik een waarschuwing prima op zijn plaats.

Ik speel op mijn Macbook Air ook gewoon WoW zonder problemen. :) Geen lag of iets dergelijks, tenzij in enorme raids maar zelfs dan is het nog steeds vrij goed te doen. Enige probleem dat ik heb bij WoW (en andere zwaardere games) is dat mn MBA wel vrij warm wordt dan. Naast WoW speel ik er ook af en toe spellen als Sims, Call Of Duty en Diablo III op. Gaat allemaal wel prima eigenlijk!

De mijne is wel een 4gb model uit 2014, dat kan natuurlijk het verschil maken. Het is tegenwoordig in ieder geval niet per definitie waar dat je er niet op kan gamen. :) Het is wel zo dat het soms wat meer creativiteit vraagt als een game niet is uitgekomen voor Mac.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:52

gekkesies schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik speel op mijn Macbook Air ook gewoon WoW zonder problemen. :) Geen lag of iets dergelijks, tenzij in enorme raids maar zelfs dan is het nog steeds vrij goed te doen. Enige probleem dat ik heb bij WoW (en andere zwaardere games) is dat mn MBA wel vrij warm wordt dan. Naast WoW speel ik er ook af en toe spellen als Sims, Call Of Duty en Diablo III op. Gaat allemaal wel prima eigenlijk!

De mijne is wel een 4gb model uit 2014, dat kan natuurlijk het verschil maken. Het is tegenwoordig in ieder geval niet per definitie waar dat je er niet op kan gamen. :) Het is wel zo dat het soms wat meer creativiteit vraagt als een game niet is uitgekomen voor Mac.

Ja op de macbook zelf is het ook geen probleem dat haalt die van mij ook nog, zelfs de raids, maar 15" dat is zo'n klein schermpje, daar kan ik niet lekker op spelen hoor. Hang er een 24" inch scherm aan en dan beginnen de problemen. Zoals ik ook al zei, als je echt wil gamen dus in mooie graphics op een groot scherm, dan pak je geen mac, kan niemand mij van overtuigen. Maar om htk spelletjes te spelen, zelfs exe. (gewoon windows installeren) gaat wel op de mac. Ik speelde diverse tycoons, shooters, mac spellen etc.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:58

Daar probeert ook niemand je te van overtuigen Lara_Silver. Maar je moet niet beweren dat "spelletjes spelen op een mac wel kunt vergeten", want dat is gewoon niet waar. Het ligt aan de eisen die je bij dat spelletjes spelen hebt. De eisen die jij stelt aan gamen, daar is een mac niet geschikt voor nee, denk dat niemand dat hier beweert. Maar als je genoegen neemt met iets lagere eisen, dan kan een Mac daar prima mee door.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:07

En zoals ik al veel eerder zei, werd er niet specifiek gezegd om welke spellen het ging en dus vond ik een waarschuwing op zijn plaats. Daarnaast heb ik al meerdere keren een nuance aangebracht daar ik zelf ook al wat kleinere spellen heb gespeeld op mijn mac. Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 01:35

Ik ben ook aan het overwegen een Mac book te gaan kopen. Alleen die prijzen, Pfoei;)
Ben nog in dubio, 11 of 13 inch en dan de air. Hij moet wel in een eastpak rugtas passen. Red ik dat met een 13 inch?

Ook zoek ik nog 'redenen' waarom ik een Mac book zou moeten nemen en geen laptop voor een lagere prijs. Ik ben dolgelukkig met mijn iPhone en ipad, maar ben wel student. Ik heb het geld wel, maar ik kan het ook goed anders besteden.
Ik heb nu een Compaq laptop van een jaar of 6, die graag vervangen wil worden. Hij raakt een beetje overspannen. Maar toch heeft hij jaren goed zijn best gedaan, en dat voor maar 400 euro. Dan is een MacBook van 1200 wel wat anders.
Ik heb geen hoge eisen. Ik moet goed tekst kunnen verwerken (voor het schrijven van scripties en artikelen dus wat dat betreft is een groter scherm wel lekker). En verder foto's en video bewerken etc. Geen heftige games ofzo.
128gb is misschien wat weinig geheugen, zou 256 gb genoeg zijn?

Wat is wijsheid, haha.