Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:34

Bij mij hebben mijn ouders het gelukkig normaal gehouden. Mijn ouders vonden 2 namen gewoon leuk om te geven. Ik heet Eva Charlotte en mijn roepnaam is ook gewoon Eva. Maar bij mijn broertje, hoe ze dat verzonnen hebben :') Hij heet Ruud Alexander, roepnaam Lex. Dat Lex een afkorting is van Alexander snapt iedereen, maar waarom ze hem niet gewoon Ruud hebben genoemd? Het geeft voor allerlei instanties altijd enorm veel verwarring.

Cowgirl83

Re: Waarom een roepnaam die zo anders is als de officiele naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:53

Ik (Belg) begrijp het Nederlandse namensysteem eigenlijk niet zo goed. Als ik op het werk aan een Nederlandse klant zijn volledige naam vraag, krijg ik vaak als voornaam gewoon 3 voorletters door :?

Krijgen de kinderen die nu geboren worden ook nog altijd de namen van hun grootouders? Mijn vader heeft 4 namen, zijn roepnaam is wel een afkorting van zijn eerste naam. Maar hij vond het zo lastig om op officiële documenten steeds al die namen te moeten invullen, dat hij dat voor zijn kinderen echt niet wou. Mijn broers en ik hebben dus gewoon 1 voornaam. Toen (begin jaren 80) was dat ook bij ons nog relatief zeldzaam. De meeste kinderen kregen toen een roepnaam die de ouders mooi vonden, en dan nog de namen van meter en peter. Nu krijgen de meeste kinderen hier gewoon 1 officiële naam, die ook roepnaam wordt (of eventueel een verbastering of verkleinwoord als roepnaam). Mijn dochtertje heeft ook gewoon 1 voornaam.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:18

Mijn moeder heeft deze verwarring ook.

Ze heet Ineke (roepnaam) maar W.outrina J.ohanna F.ranscisca dus nergens iets dat op Ineke lijkt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:34

Soms gaat het ook fout door degene die de aangifte doet, zoals bij mij, dat mijn vader vergat mijn roepnaam erbij te doen.
Mijn nicht werd zodoende Geertruida ipv Gerarda, mijn vriendin Adriani ipv Adriana, en verder ken ik nog iemand die Ernst moest worden genoemd maar wiens vader op het stadhuis de naam vergeten was en toen maar Hans liet opschrijven :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:35

Douce schreef:
Mijn ouders hebben mij ook een hele andere naam gegeven. Het is soms best lastig, vooral als er uit gegaan wordt van je 'officiele' namen. Ik reageer dan niet echt, omdat ik niet door heb dat het over mij gaat. Daarnaast is het 'gevaarlijk' bij het boeken van je vliegtickets, omdat die naam totaal niet op je paspoort staat. Maar bij het boeken van je vliegtickets kan het ook gevaarlijk zijn als je überhaupt al twee namen hebt.

Mijn moeder wilde mij graag doopnamen geven en heeft daarbij gewoon niet mijn roepnaam gestopt. Mijn doopnamen zijn vernoemingen, mijn roepnaam is gewoon een modernere naam.

Hier hetzelfde. Ik heb 3 doopnamen, mijn 'officiële' namen en een roepnaam: Kimberly. Die lijken in de verste verte niet op elkaar. Mijn roepnaam is er ook niet bij gestopt. Moet niet denken dat ik naar de naam Petronella luister. :')

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:37

Het is ook opletten bij vliegtickets.

Mijn broertje Noud bestelde vliegticket. Maar in paspoort staat de A. van Arnoud. Met als gevolg dat hij niet mocht vliegen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:40

friesam schreef:

Mijn broertje Noud bestelde vliegticket. Maar in paspoort staat de A. van Arnoud. Met als gevolg dat hij niet mocht vliegen.

Zeker :j
Daarom vul ik bijna overal gewoon mijn officiële namen in wat in mijn paspoort staat. Zonde als je bij het CBR of op Schiphol met een verkeerde naam staat. Kom je nog niet ver :')

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:45

Leprycorn schreef:
friesam schreef:

Zeker :j
Daarom vul ik bijna overal gewoon mijn officiële namen in wat in mijn paspoort staat. Zonde als je bij het CBR of op Schiphol met een verkeerde naam staat. Kom je nog niet ver :')

Daarom krijgt de kleine die bij ons op komst is gewoon 1 naam

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:46

Net zo makkelijk inderdaad :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:47

Ik vind boekingssites voor vliegtickets typisch iets waar men gewoon duidelijk moet aangeven wat ze willen hebben. Volledige voornamen, zoals op het paspoort. Als dat duidelijk wordt vermeld is er geen probleem, geen ergernis, niks aan de hand.

Als ze daarnaast communicatie willen doen op basis van een voornaam (hoeft niet, maar vooral hippe bedrijven doen dat tegenwoordig graag wel), moeten ze om die naam apart vragen. De aanname dat je daar de eerste volledige voornaam voor kunt gebruiken is gewoon niet juist, en daar gaat het vaak mis.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:33

Mijn namen zijn Antje Anneke. Antje naar mijn oma (moeder van m'n vader) en Anneke is mijn roepnaam.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:36

ach mijn roepnaam was voor mij wel gunstig
mijn vader had me naam verkeerd geschreven waardoor me roepnaam me echt naam hoord te zijn ! en echt het scheelt een letter :')

echte naam : Joëlle
roepnaam : Joëlla

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:47

De grootse verwarring ontstaat als de eerste voorletters niet overeen komen met de roepnaam. Zo is mijn roepnaam de zelfde letter als mijn eerste voorletter. Deze namen zijn niet de zelfde maar omdat het de met de zelfde letter begint worden er eigenlijk nooit fouten gemaakt.
In het buitenland gebruik ik om verwarring te voorkomen eigenlijk altijd de eerste naam in mijn paspoort. Niet mijn eerste eigen keus maar die naam is internationaal een stuk handiger en voorkomt rare fouten.

En dat de namen niet het zelfde zijn komt gewoon omdat we zijn vernoemd maar niet me de zelfde roepnaam hoeven te hebben als onze familie leden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:16

Wij wilden graag doopnamen voor onze kinderen en vernoemen. Maar Wii houden van 'apart'. Dus lastig met vernoemen. De officiële namen komt dus niks in terug van de roepnaam. Maar we hebben de roepnaam er wel voor geplakt :j
Zelf ben ik vernoemd en komt in mijn doopnaam wel iets terug van mijn roepnaam.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:01

Ik snap ook niet zo goed waarom het zo moeilijk is?

Als er gevraagd word om je voornaam (of voornamen) gewoon je officiële naam invullen (zoals op paspoort) vooral belangrijk bij officiële instanties (belasting, cbr, school e.d.). Maar ook bij instanties waarbij je je moet legitimeren met paspoort (zoals op Schiphol). Daarnaast staat er op sommige formulieren ook een kopje: "Roepnaam".

Zelf heb ik ook een andere doopnaam (die ook op mijn paspoort staat) dan mijn roepnaam maar echt nog nooit problemen mee gehad. Mijn broertje heeft dat ook, waarbij de letters ook nog eens niet overeenkomen. Maar ook hem hoor ik nooit klagen erover eigenlijk.

Wat ik zelf irritanter vind zijn de formulieren met eerst het kopje: "Naam" en daarna pas "Voornaam" als ik te snel ben met invullen wil het nog wel eens voorkomen dat ik mijn voornamen invul in het eerste kopje. Kom ik bij het tweede kopje denk ik "Ohh oliebol" en kunnen we de tipex erbij pakken. :')

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:36

Ik heb er zelf geen last van want mijn eerste naam is ook mijn roepnaam, maar door dit topic heb ik het eens aan mijn zus gevraagd die wel een roepnaam heeft die anders is en ook nog met een andere letter begint. Haar antwoord was dat ze er zelden problemen mee heeft. Ja, een keertje dat een organisatie niet haar initialen had gebruikt, maar de eerste letter van haar roepnaam en dat werd bij de andere instantie niet meteen geaccepteerd, terwijl alle andere gegevens wel klopte.