Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:29

Omdat ik omnivoor ben, het daardoor in een gezond dieet past en ik het gewoon ontzettend lekker vind.

Als je geen vlees eet maar wel vervangers van oa soja, ben je dan ook geen milieubewust persoon?

vuurneon

Appelmoes_11 schreef:
Geloven jullie nou echt in diervriendelijke slacht? :+ Ze maken het dier dood. Nou kunnen we wel een hele discussie gaan voeren en gaan filosoferen over hoe nadelig het is om te sterven als je toch niet doorhebt dat het gebeurt en niemand je mist, maar denk nou even na. Waarom zou je een dier doodmaken als je een supermarkt vol plantaardige alternatieven op maximaal 5km afstand hebt? Dierlijke producten zijn onnodig en achterhaald :Y)
.

Totdat je net als ik niet tegen veel plantaardige alternatieven kan :+ waardoor een uitgebalanceerde maaltijd niet haalbaar is elke dag; maar wel toegankelijk is door vlees toe te voegen zeg 5 keer per week.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-04-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

"Ik vindt het te lekker" & "Ik kan niet zonder vlees" zijn non-argumenten. Iedereen went sneller dan ie denkt aan het niet eten van vlees. En de meeste vleeseters hebben geen idee wat het dieet van een vegetarier inhoudt en denken dat die ofwel alleen maar groente zitten te eten, ofwel het moeten hebben van de slechte vleesvervangers van de AH... Ik als vegetarier houd enorm van eten, ik geniet van lekkere maaltijden en ik eet ontzettend gevarieerd. Maaltijden kun je heel anders opbouwen dan groente-aardappels-vlees(vervanger). Zo'n type maaltijd eet ik dus ook bijna nooit, die zijn inderdaad saai als vegetarier (maar die vond ik zeven jaar geleden als vleeseter ook al saai)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:30

En die plantaardige alternatieven zijn lekker goed voor deze aardbol :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:30

Appelmoes_11 schreef:
Ik? Nee hoor, maar ik ben ook tegen biologische eieren en vlees :=

Aha, een veganist :D Ik zou het uit andere overwegingen dan diervriendelijkheid nog wel willen proberen. Ik ga niet zeggen dat ik een engel ben.. Ik ben student dus ik koop mijn melk niet rechtstreeks van de lokale boer, net zoals dat mijn kaas en mijn eieren gewoon uit de supermarkt komen. En ja, als ik aan het einde van de maand blut ben koop ik ook een kiloknaller kip zodat ik alles in de vriezer kan schuiven. Het is misschien hypocriet om zo te denken, maar onze samenleving eet al sinds voordat er überhaupt een samenleving bestond vlees, dan zal er toch wel een fysieke noodzaak voor zijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:35

[/quote]
Tja ik moet toch iemand vertrouwen, hoe weet ik dat er in vleesvervangers geen gemalen vlees is.
En bij dat voer stond er bij elk bestandsdeel van wat het precies was, zo is de kip vrije uitloop en zitten er geen conserveringsmiddelen in het vlees. Alles voor ons prinsesje! :o[/quote]
Dat lijkt meer op afkopen van je schuldgevoel door je voer duur te betalen dan dat het echt ook diervriendelijk tot stand is gekomen als je gewoon uit gaat van wat er op de zak staat. En geen conserveringsmiddelen is wel een lastige, wordt het voor binnen no time ranzig en daar kan je huisdier heel ziek van worden. Tenzij je het voer steeds binnen twee weken van fabrikant tot uitwerpsel hebt weten te verwerken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:36

Vroeger als tienjarig paardenmeisje vond ik het, net als alle paardenmeisjes, zielig als paarden geslacht werden, dus wilde ik geen paardenvlees meer. Laten kregen we een tamme kip, enorm slim en leuk dier, echt een huisdier, dus net als hoe mensen geen honden en katten eten omdat ze aaibaar zijn wilde ik ook geen kip meer eten. En toen zei mijn moeder, 'maar die andere dieren zijn toch ook zielig?', in de hoop het uit mijn hoofd te praten, en sindsdien at ik helemaal geen vlees meer. Tegenwoordig nog steeds niet. Ik vind het niet nodig dat er voor mij dieren worden opgesloten in hokjes en worden gedood. En met vlees van oude melkkoeien heb ik bv minder problemen, maar ik vind het ook niet meer lekker, ik heb het niet nodig, dus waarom zou ik meedoen aan die hele vleesindustrie waarin dieren als producten worden behandeld? Ik vind dat je al échte dierenliefhebber inderdaad geen, weinig of iig heel bewust vlees moet eten. Maar voor veel mensen is het natuurlijk veel makkelijker om gewoon de ogen te sluiten voor de misstanden in de bioindustrie en tóch maar die kiloknaller te nemen..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:37

Ook vleesdieren leven net als paarden, in het hier en nu. Ze weten niet beter, en staan in grote hokken of in weide. De tijd dat ze in hokken leefde zoals TS schetst is al heel lang voorbij(en dan nog laat ze een plaatje zien niet van vleesvarken, maar fokzeug die wachtend is tot kraamstal. Nu zijn de regels veel beter, en hokken groter, veelal zelfs loslopend op stro!!)

Ik wordt gewoon heel ziek van al die topics van zogenaamde dierenvrienden. Ze eten geen vlees, maar de "industrie" gaat verder dan vlees hoor!

Begin dan maar met geen melk, kaas eieren te nemen. Oja wol schrap dat ook maar van je lijstje. leren schoenen? leren tuig? tja kansloos!
(biologische) groente? zonder dierlijke mest wil dat niet groeien hoor. en tja je eigen dieren willen ook eten neem ik aan? Zonder boer geen eten.

Nee men wil liever alle boeren uit Nederland weg hebben om met blinddoeken om vlees(dierproducten) uit ander land te halen waar de welzijnsregels veel minder zijn!

Altijd en eeuwig worden boeren zwart gemaakt, en dan met sielughe plaatjes wat men selectief laat zien, meestal uit het buitenland, of van vroeger! Kom eens in de stal en kijk met eigen ogen, dan denk je al snel anders over DE boer. Ik zeg niet dat je dan wel vlees gaat eten, maar je zal de boer dan niet meer zo zwart maken. En ja HELAAS zullen er ook boeren zijn die minder goed voor hun vee zorgen, de een zal dat doen door onwetendheid (altijd zo geleerd vroeger deed men het zo dus nu ook) De ander omdat de regels steeds strenger worden, en geld te kort om daar aan te voldoen. En deze zullen door blijven boeren tot ze oud genoeg zijn om met pensioen te kunnen, maar kunnen niet meer vernieuwen.
En helaas zal er ook wel hier en daar een rotte appel in het vak zitten, die het niks scheelt. Maar he is dat in de paardenwereld niet net zo? of in de hondenwereld? of in de nou noem maar op!

Ja we kunnen allemaal bewuster omgaan met onze dier(producten) Maar let op zodra de boer uit Nederland weg is, heb je niks meer te zeggen over hoe het dier behandelt wordt, Dus ga vooral zo door! goed bezig zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:38

NoorW schreef:
"Ik vindt het te lekker" & "Ik kan niet zonder vlees" zijn non-argumenten. Iedereen went sneller dan ie denkt aan het niet eten van vlees. En de meeste vleeseters hebben geen idee wat het dieet van een vegetarier inhoudt en denken dat die ofwel alleen maar groente zitten te eten, ofwel het moeten hebben van de slechte vleesvervangers van de AH... Ik als vegetarier houd enorm van eten, ik geniet van lekkere maaltijden en ik eet ontzettend gevarieerd. Maaltijden kun je heel anders opbouwen dan groente-aardappels-vlees(vervanger). Zo'n type maaltijd eet ik dus ook bijna nooit, die zijn inderdaad saai als vegetarier (maar die vond ik zeven jaar geleden als vleeseter ook al saai)

Nee, dat zijn geen non-argumenten. Ik ken een meisje dat elke dag een zak chips leeg eet, gewoon omdat ze het lekker vindt. Ze zou ermee kunnen stoppen, maar ze kiest ervoor om door te gaan. Nou is dat natuurlijk wel wat anders, maar vind het alsnog geen non-argument. Ik geniet gewoon van mijn kip, en van mijn eendenborst, en van mijn biefstukje. Waarom zou ik dat niet als argument mogen opdragen als het voor mij wel degelijk een argument is?

Tillie20

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:39

Ik wil hier even op reageren: Ik ben sinds kort(Lees: 2 maanden) vegetarisch en deels veganistisch geworden. Deels, omdat ik niet echt let op bijvoorbeeld ingrediënten in koekjes etc. Boter, melk, room etc. worden vervangen door plantaardige alternatieven. Eieren haal ik bij een kinderboerderij in de buurt, die kippen zie ik lekker rondscharrellen. Ik dacht dat het veel moeite zou kosten en veel minder zou smaken, maar in tegendeel: je wordt creatiever met recepten waardoor de smaak juist beter wordt! Voor veel vlees is echt een super alternatief, zoals vlees van de 'vegetarische slager'.

Om de smaak hoef je het dus niet te laten. Wel merk ik vaak dat mensen zoiets hebben van 'het valt allemaal wel mee'. Maar dat is totaal niet zo.

Er zijn twee grote argumenten tégen het eten van vlees:
1. Het milieu
2. Dierenwelzijn

Ik las laatst een artikel over de hamburgers die nu in het lab gemaakt worden. Binnen 20 of 30 jaar zou hiermee een vleesindustrie opgestart kunnen worden voor menselijke consumptie. Dat duurt nog veel te lang. Over 20 jaar zullen we met 9 miljard mensen op deze wereld zitten. Dat is zo'n 5,5 miljard mensen méér dan dat de aarde langdurig kan 'dragen', ecologisch gezien. Vleesindustrie is de meest intensieve industrie, er is 7kg graan nodig om 1kg vlees te krijgen. Dan nog niet gesproken over de methaan en CO2 uitstoot en de hoeveelheid water(wat beperkt is op deze aarde) die gebruikt moet worden om zo'n lapje vlees op je bord te krijgen. Verder moet het vlees gekoeld getransporteerd worden: ook niet heel goedkoop.

Mensen zijn niet bereid om minder of geen vlees te consumeren, waardoor er steeds meer dieren per vierkante meter gehouden zullen worden. De levensomstandigheden van die dieren, die net zo goed leed voelen én begrijpen zoals mensen, worden steeds slechter. Vlees in de hoeveelheden die gegeten worden door ons zijn absoluut ongezond. We eten gemiddeld bijna het dubbele aantal gram vlees per dag dan nodig is. Het aantal groenten wat wij per dag eten zijn gewoon ontoereikend. Het is zelfs zo erg dat het voedingscentrum, bekend van de schijf van vijf, de norm van aantal groenten per dag enorm naar beneden heeft bijgesteld zodat het mensen niet ontmoedigd. Per dag zou je zo'n 400gr groenten en 300gr fruit moeten eten. Als je al deze feiten ziet(want dat zijn ze), dan zou ik eens goed nadenken of ik nog in die mate vlees zou willen eten. Het is slecht voor het milieu, het is slecht voor je gezondheid, het is slecht voor je portemonnee, het is slecht voor dierenwelzijn(dieren worden nog steeds als een ding behandeld helaas), het is slecht voor het voortbestaan van de mensheid(klimaatverandering(ook een feit) zorgt voor extremer weer). Er zijn zo enorm veel vervangingen voor vlees die ook nog goedkoper zijn en vaak ook even lekker! Je hoeft zeker niet te stoppen met vlees te eten, zelfs een dag per week geen vlees of vleesvervanging maakt een enorm verschil. Of dagelijks alleen het minimale aan vlees. We moeten eens als 'slimste' ras van deze aarde onze verantwoordelijkheid nemen en daarbij te beginnen met kritisch naar onszelf te kijken. Kan ik verantwoorden waarom ik (in deze mate) vlees eet?

Verder kan je kijken naar het dierenwelzijn. Overal waar dieren worden gehouden, is gewoon dierenleed. Zou jij helemaal jezelf zijn als je maar beperkt ruimte had om je te bewegen? In Nederland worden de dieren nog relatief goed gehouden, maar in Duitsland(waar een groot deel van ons vlees vandaan komt) ligt de standaard een stuk lager. Ben je blij dat je bijvoorbeeld uitloopeieren koopt? 50% van de kuikens die geboren worden zijn mannelijk en worden door een shredder gehaald op het moment dat ze uit hun ei komen gekropen. Waarom hebben deze dieren geen recht op leven?

Dieren worden zodra ze geboren worden(zoals bij kalveren bij melk koeien) vaak vrijwel meteen bij hun moeder weggehaald. Deze dieren voelen net zo goed als ons moederliefde en leed. Waarom hebben zij geen recht om hun kind te zien? Waarom worden dieren als dingen behandeld? Wat is het verschil met onze huisdieren die wij waarderen om hun karakter? De dieren die op ons bord liggen hebben ook net zoveel karakter.

spookyskippy

Cchanny schreef:
zanakuzies schreef:
Omdat het lekker is en ik mijn vlees echt niet zou kunnen missen.

+1

+1
Laatst bijgewerkt door spookyskippy op 11-04-15 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Ik eet heel weinig vlees, omdat ik niet geloof in de noodzaak van vlees.
Beroepsmatig, als kok, werk ik uiteraard ook veel met vlees. Als ik hoor wat collega bedrijven weggooien gaan mijn nekharen overeind staan. Ik heb weinig om weg te gooien. Dat is mijn kunst en daar sta ik voor. Als een dier is gestorven om op ons bord te liggen hebben wij de plicht dat goed te benutten. En anders moeten er minder slachtdieren gefokt worden.
Alle resten, voor gasten minder geschikt vlees gaat naar mijn collega en anders mijn honden. Daarnaast koop ik heel verstandig in. Ik denk dat als iedereen verstandiger met vlees zou omgaan dat dat minder leed zou betekenen. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar zeker ook voor particulieren.

Wat mij betreft is er geen wel/geen vlees eten discussie. Er is een hoe ga je ermee om discussie. En van het omgaan ermee word ik nog wel eens erg verdrietig.
Nogmaals: het dier is dood om op jouw bord te liggen. Respecteer dat en doe er iets fatsoenlijks mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:40

Overigens vraag ik me af op wat voor schoenen de Bokt-moraalridders lopen, en wat voor paardrijlaarzen ze hebben. Waarvan is je zadel gemaakt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:40

Greetje63 schreef:
Dat lijkt meer op afkopen van je schuldgevoel door je voer duur te betalen dan dat het echt ook diervriendelijk tot stand is gekomen als je gewoon uit gaat van wat er op de zak staat. En geen conserveringsmiddelen is wel een lastige, wordt het voor binnen no time ranzig en daar kan je huisdier heel ziek van worden. Tenzij je het voer steeds binnen twee weken van fabrikant tot uitwerpsel hebt weten te verwerken.

Sorry Descartes de 2e...

In het VLEES dat voor het voer gebruikt is zit het niet. En tja ik wilde brok met een hoog vleesgehalte en dat is duur. Ik ben niet tegen vlees, wel tegen de huidige industrie en het dagelijks eten van vlees.

Maar goed, ik ga het nooit zeker weten dat het vrije uitloop kippen en wildvang vis is dat er in het voer zit. Net als jij niet weet of ik niet stiekem over jou komkommer heen pies voor jij hem op eet. Tja. :+
Als je overal aan gaat twijfelen word je knettergek.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:42

Emmaa_ schreef:
Overigens vraag ik me af op wat voor schoenen de Bokt-moraalridders lopen, en wat voor paardrijlaarzen ze hebben. Waarvan is je zadel gemaakt?

Geen leer, vacht of veer bij mij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:43

Tillie20 schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat vind ik dan erg netjes van je :) Ik doelde meer op de grote meute die vegetarisch eet maar ondertussen wel op leren schoenen rondloopt, met een echt leren tas, met leren paardrijlaarzen en een leren zadel. Daar worden geen dieren voor geslacht?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:43

Tillie20 schreef:
Ik wil hier even op reageren: Ik ben sinds kort(Lees: 2 maanden) vegetarisch en deels veganistisch geworden.

"Deels veganistisch"? Dat is net zoiets als "een beetje zwanger".
Iedereen is deels veganistisch.....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-04-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:44

Fijn om te weten dat ik geen dierenliefhebber ben omdat ik een omnivoor ben en vlees lekker vind :+ Dieren lijden er ook echt onder dat ze dood zijn.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 11-04-15 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

LastDream

Eigenlijk zijn we gewoon een stelletje immorele monsters. :') We houden van dieren, maar eten ze wel.

Gianti

Omdat ik heel simpel niet zonder vlees kan :) zelfs van dokteren mag het niet ivm enorm veel voedselallergieen zou Ik andere flink tekort krijgen.. Let wel op dat ik geen vlees weg gooi! Dan is beessie voor niets dood gegaan

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:45

vuurneon schreef:
Totdat je net als ik niet tegen veel plantaardige alternatieven kan :+ waardoor een uitgebalanceerde maaltijd niet haalbaar is elke dag; maar wel toegankelijk is door vlees toe te voegen zeg 5 keer per week.

Ah, in de OP stonden die medische redenen al genoemd. Ik ken jouw situatie niet, maar ik ken een hoop mensen met een soja-, noten- en glutenallergie die vegan eten. Ik zal maar eerlijk zeggen dat ik ze niet benijd :7

Emmaa_ schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Ik? Nee hoor, maar ik ben ook tegen biologische eieren en vlees :=

Aha, een veganist :D Ik zou het uit andere overwegingen dan diervriendelijkheid nog wel willen proberen. Ik ga niet zeggen dat ik een engel ben.. Ik ben student dus ik koop mijn melk niet rechtstreeks van de lokale boer, net zoals dat mijn kaas en mijn eieren gewoon uit de supermarkt komen. En ja, als ik aan het einde van de maand blut ben koop ik ook een kiloknaller kip zodat ik alles in de vriezer kan schuiven. Het is misschien hypocriet om zo te denken, maar onze samenleving eet al sinds voordat er überhaupt een samenleving bestond vlees, dan zal er toch wel een fysieke noodzaak voor zijn.

Een fysieke noodzaak aan vlees of eieren hebben we niet (en melk al helemaal niet). De mens is omnivoor en kan dus perfect op 100% plantaardige (of 100% dierlijke, dat gaat ook) voeding overleven. Of iets ertussenin. :) Ik denk dat vlees vroeger echt wel nut heeft gehad, toen we niks anders hadden. Als je uitgemergelde kindertjes in Afrika nu bijvoorbeeld M&Ms gaat geven, heeft dat vast ook een positief effect op hun gezondheid, maar dat zegt niks over M&Ms nodig hebben of dat ze überhaupt gezond zijn. Als dat M&Ms eten nou ingesleten raakt, kan dat nog wel eens eeuwen later gedaan worden terwijl de reden allang weggevallen is. Zoals links opstappen nog steeds op de meeste maneges wordt aangeleerd.

Emmaa_ schreef:

Ik haal mijn schoenen hier, omdat er dan een vegan logo opstaat dat ik kan laten zien aan mensen die me niet geloven :o Ik heb rubberen rijlaarzen (geen idee hoe het met de lijm zit) en een Barefoot Cheyenne. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:46

Emmaa_ schreef:
Tillie20 schreef:

Dat vind ik dan erg netjes van je :) Ik doelde meer op de grote meute die vegetarisch eet maar ondertussen wel op leren schoenen rondloopt, met een echt leren tas, met leren paardrijlaarzen en een leren zadel. Daar worden geen dieren voor geslacht?

Ik vind zelf, en dat moet ik ook zelf weten, dat vlees eten best oke is. Ik KAN het alleen niet rechtvaardigen. Ik vind zelf schoenen / leren tuig iets wat jaren mee gaat. Ik koop dus ook geen flut leer maar schoenen van 150 euro, een mentuig van 400 euro etc. Die gaan gewoon jaren mee in tegenstelling tot dat hapje vlees.

Ik zou zelf ook heel graag weer vlees kunnen eten, uit de streek maar dat lukt met gewoon niet. Kan het rationeel en emotioneel niet handelen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:48

Kuggur schreef:
Tillie20 schreef:
Ik wil hier even op reageren: Ik ben sinds kort(Lees: 2 maanden) vegetarisch en deels veganistisch geworden.

"Deels veganistisch"? Dat is net zoiets als "een beetje zwanger".
Iedereen is deels veganistisch.....

Beetje een onnodige opmerking, een zin verder lees je de verklaring. En daarbij ook de verklaring voor deze verwoording. Wat is het nut van jouw opmerking in deze?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:49

Appelmoes_11 schreef:
vuurneon schreef:

Ah, in de OP stonden die medische redenen al genoemd. Ik ken jouw situatie niet, maar ik ken een hoop mensen met een soja-, noten- en glutenallergie die vegan eten. Ik zal maar eerlijk zeggen dat ik ze niet benijd :7
.

Haha ik benijd mij ook niet :') Ik heb een uitgebreide intolerantie lijst dus vanuit het ziekenhuis en zelfs fanatieke vegetariërs het advies; eet gewoon vlees. :') maakt het wat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:49

Als je het tegenover jezelf niet emotioneel of rationeel kan verantwoorden dan is dat natuurlijk je eigen keuze :) Maar dat is niet hetzelfde als mensen die het daar niet mee eens zijn afzeiken en te zeggen dat ze geen dierenvrienden zijn. Ik eet met liefde een stukje paardenbiefstuk, beest heeft hoogst waarschijnlijk een super leven gehad en is ergens aan het einde van z'n leven een keer naar de slacht gebracht. Of hij kreeg een blessure waar hij zo veel pijn van had dat het gewoon over moest zijn. Daar voel ik me persoonlijk niet schuldig over.