Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:28

Hier is de sfeer heel wisselend, vanuit daar bepaal ik ook mijn reactie.

Vorige keer heel hard gelachen met hen. Deur open, foldertje om aan te geven. Nog voor ik het foldertje krijg ik de vraag: "Kom jij ook?". uuuh waarheen? :? Foldertje aangenomen, ter plekke dus maar doorgenomen. Vanuit daar kort gemoedelijk gesprek gehad :j en verteld dat ik met de rest ging overleggen.
Helemaal top op die manier! :j

Daarentegen ook wel mensen aan de deur gehad die niet akkoord gingen met een "nee" of "ik heb nu even geen tijd" als antwoord en inderdaad heel opdringerig waren. Dan ben ik toch mijn geduld kwijt. O:)

Wat ik overigens veel vervelender vind, zijn de Jezus redt/ gebedsgenezing posters die ik tegenwoordig overal vind. Daar word ik namelijk echt niet goed van! Dan zie ik liever mensen die langs de deuren gaan en beleefd iets willen delen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:29

Voor de mensen die ze niet aan de deur willen hebben (zoals wij), geef aan dat je op de 'niet bezoeken lijst' komt. Die hebben ze namelijk, en ze zijn verplicht zich daaraan te houden. Sindsdien zie ik ze wel langslopen, maar niet meer aan de deur gehad.
Ik mis in de poll ook de optie 'normaal gezegd er geen behoefte aan te hebben', want zo hebben wij het gedaan. Met daarna dus de vraag op de lijst gezet te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:30

Ik vraag me af of iedereen echt zo reageert als hier staat :\ je kunt toch ook gewoon aardig doen en zeggen dat je geen interesse hebt in een gesprek en weer verder gaan met je dag? Dan hoef je toch niet zo raar te gaan reageren zeg... Doen jullie dat ook tegen alle andere mensen die aan je deur komen dingen verkopen, of op straat :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:31

Wisselt: op een onchristelijk vroeg tijdstip aanbellen zorgt voor negeren :')

Meestal kan ik er wel leuk mee praten :j ligt aan de gesprekspartner: zat 1 tussen die continu aan het veroordelen was en toen zei ik heel vriendelijk; 'de enige die mag oordelen is de Heer op de dag des oordeels en niet u'. Werkte als een trein :) heb die man ook nooit meer gezien. Die man was ook niet echt een goede reclame voor de jehova's :')

Froukje_J

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:40

soms word ik er wel een beetje kriegel van heb ze soms 3x per week em 2x per dag aan de deur...(komen ze eerst aan de voordeur staan ze later aan de achterdeur)
met sommigen kun je wel een leuk gesprek voeren..
alleen vind ik het zo vreemd dat ze zelfs op feestdagen bij de deuren langs gaan(pinkster bijv.)
soms ook erg opdringerige types aan de deur die wimpel ik dan af maar mensen die vriendelijk overkomen en niet opdringerig zijn laat ik rustig hun praatje doen..
ik zelf ben ook christelijk opgevoed en vind het dan ook wel leuk dat zij interesse in mijn manier van denken hebben dat levert erg leuke gesprekken op..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:48

verootjoo schreef:
Ik vraag me af of iedereen echt zo reageert als hier staat :\ je kunt toch ook gewoon aardig doen en zeggen dat je geen interesse hebt in een gesprek en weer verder gaan met je dag? Dan hoef je toch niet zo raar te gaan reageren zeg... Doen jullie dat ook tegen alle andere mensen die aan je deur komen dingen verkopen, of op straat :?

Als ze 2/3 keer per week (steeds dezelfde twee paren) langskomen? Ja, dan word ik het een beetje zat. Ik heb wel betere dingen te doen dan constant beleefd en vriendelijk Jehova's afwimpelen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:49

Stiekem moet ik altijd een beetje lachen als jehova's hier langs komen. Ze hebben namelijk de bijzondere gewoonte om hun auto aan het eind van de oprit neer te zetten. En aangezien wij een oprit hebben van ruim 600 meter en er altijd een redelijk oud mannetje en vrouwtje langs komen hebben we altijd tijd genieg om te overleggen wie er die keer aan de beurt is :+

Ze zijn bij ons wel heel vriendelijk. Dus we praten even wat, pakken het boekje aan en dan komen ze een maand of twee later weer een keer. Niks geen last van, alleen tijdens het hooiseizoen zitten wij er nooit zo op te wachten, maar dan gaan ze r ook rustig weer vandoor :)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:49

ik ben meestal als enige overdag thuis en heb ze wel eens aan de deur gehad. vind het altijd heerlijk om hun reactie te pijlen als ik zeg in de evolutie theorie te geloven :') en dat kan niet want god heeft de aarde geschapen zoals die is, bla bla.., maar waar komen de dinosauriërs dan vandaag? :+ nee, ze gaan hier gaan ze helaas niet beleeft weg als ik zeg geen interesse te hebben.
Laatst bijgewerkt door Twilight op 11-04-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:52

verootjoo schreef:

Die bij ons in de wijk zijn erg hardnekkig hoor! Als je driemaal netjes hebt aangegeven dat je geen interesse hebt en er verder ook niets mee te maken wilt hebben, dan komen ze de 4e keer en de 5e keer en de 6e keer en...... gewoon weer terug. Dus is het na 3 keer minder vriendelijk. Zo heb ik een keer met het open doen van de voordeur, deze ook weer direct gesloten. En ik heb inderdaad, net als een voorgaande bokker, de laatste keer gezegd dat ik Satan aanbid. Sindsdien is het al een tijdje stil aan de deur (afkloppen). }:)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:54

ik moet zeggen dat ze tegenwoordig niet zo drammerig meer zijn als vroeger. Desondanks ben ik wel heel kortaf als ze aan de deur komen. Net als telefonisch verkopen, als ik ergens interesse in heb, of het nu het geloof is of kunststof kozijnen, dan ga ik er zelf wel achteraan, in mijn eigen tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:54

Ik vraag me eigenlijk af waarom hier zo vaak geschreven wordt dat ze opdringerig zijn. Is dat omdat ze zich "niet laten afwimpelen"? Of is het wat anders?

Ik heb er in de ruim 20 jaar dat ik zelfstandig woon al best veel aan de deur gehad. Vooral toen ik nog in de grote stad woonde. Maar nog nooit meegemaakt dat een Jehova na mijn beleefd en vriendelijk:"Nee, dank u wel, ik heb geen interesse." toch bleef aandringen. Laat staan een voet tussen de deur of gedreig met hel en verdoemenis. Hooguit dat ze vroegen of ze me iets te lezen mochten geven. Maar daarna altijd keurig groetend weer weg.

Ben ik een unicum ofzo? :?

Of wordt het gewoon als opdringerig ervaren dat ze überhaupt aan je deur komen om over geloof te praten? Is dat wat bedoeld wordt? Want dat gevoel herken ik wel....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:56

Ik had laatst ook een erg interessant gesprek met Jehova's.
Was zelfs nog wel gezellig! :=
Heeft ook zeker meer als een kwartier geduurd, ook een foldertje mee gekregen.
Ze komen eigenlijks nooit hier, een paar weken later kwamen ze weer toen heeft mijn vader ze vriendelijk de deur gewezen. :+ Die is er wat minder van.
Ik vond het overigens een goed gesprek. Helemaal niks mis mee.
Ik snap wel dat je het zat wordt als ze 2/3 keer per week voor je deur staan.
Maar opdringerig heb ik ze nog nooit mee gemaakt en ook nooit verhalen van gehoord hier.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:58

Ik heb n collega gehad die jehova's getuige was. Zij vertelde mij dat ze maximaal 1x per jaar op hetzelfde adres mogen aanbellen..
helaas blijkt de praktijk heel anders.
Als je hier het boekje niet aanpakt stoppen ze het alsnog in je brievenbus.
En waarom denk je dat er kleine kinderen meegaan? Over het algemeen poeiert men die minder snel af of je doet toch de deur open en dan komt de volwassen jehova snel om het hoekje erbij staan..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:59

verootjoo schreef:

Kom op zeg, aardig doen? In de situatie zoals hierboven geschetst? "U doet uw kinderen tekort, het is uw verantwoording dat ze in de hel komen later. Kunt u daarmee leven?" Nee, echt niet. Morele chantage, dat is het. Wegwezen!

Ik zeg altijd vriendelijk "geen interesse" als iemand mij iets aan de deur wilt verkopen. Totdat ze grof worden (zie hierboven voorbeeld) dan wordt ik ook grof. Grover, grofst.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:00

Ik begrijp niet waarom mensen zo onaardig moeten doen :n

Hier komen altijd heel aardige mensen en ik ben oprecht geïnteresseerd in hun kijk op het geloof/het leven. Ik ben dan ook altijd vriendelijk en beleefd.

Ik vind het vreselijk als mensen zo onaardig doen op niks af. Ik begrijp dat ook echt niet. Hoe moeilijk is het om te zeggen; nee bedankt ik ben geen interesse?!

Shenavallie

Joolien schreef:
Dat was dus het mooie bij deze mensen, zij vonden het ook gewoon leuk om even te discussiëren, want ik had meteen aangegeven dat ik niet geïnteresseerd was in het geloof. Ergens vind ik het ook sneu dat mensen zo verafschuwd worden door hun geloof...

De mensen die hier in de wijk lopen, zijn volledig gehersenspoeld. Dát vind ik sneu. Deze mensen zelf verafschuw ik niet, maar wel hun gedrag. Het is toch ontzettend triest dat deze mensen verplicht zijn om dit soort rondes te doen en daarnaast hun bloedeigen familie moeten doodzwijgen als die willen meedoen met feestdagen van niet- of anders-gelovigen? Heb het van heel dichtbij meegemaakt en het is heel onmenselijk, zoals je wordt behandeld als je er een ander idee op nahoudt. Geloven doet ieder voor zich en op zijn eigen manier en hoort niet opgelegd te worden.

Solmyrkvi

Op het moment dat ik aangegeven heb niet geïnteresseerd te zijn en dat ik druk ben, en ze gerust doorgaan met hun verhaaltjes over de hemel en dat ik god in mijn hart toe moet laten vind ik dat opdringerig en uiterst vervelend.

Als ik aangeef niet geïnteresseerd te zijn en ze respecteren dat, wens ik ze nog een goede dag toe en hoop ik dat ze meer succes hebben bij iemand anders.

vuurneon

Daarnaast horen ze ook je huis over te slaan als je aangeeft geen interesse te hebben, dus dat ze alsnog zo vaak langskomen hoort niet zo :=

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:01

2 keer meegemaakt, wij wonen hier behoorlijk afgelegen dus vandaar zo weinig.

1 keer was ik alleen thuis en toen had ik geen flauw benul :p. Dus ik luisteren, en heb een foldertje gekregen en toen vertrokken ze weer. Foldertje gelezen en toen dacht ineens dus dat waren Jehova's, oké. :+ .

Foldertje belandde in de oudpapierbak en nooit meer iets van gemerkt.

Ik ben Rooms-Katholiek opgevoed, we gingen vroeger vaker naar de kerk dan hedendaags(afentoe als iemand zin heeft tijdens Kerstmis nu, en vroeger echt met school elke Kath. feestdag) maar met die foldertjes en alles hebben we niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:01

Het maakt me niet uit op wat voor manier ze voor de deur komen. Ik hoef hun geloof niet aan mijn deur. :)
Ik luister dus ook niet naar hun (in mijn mening) flauwekul. En zeg gewoon kort en beleefd "geen interesse" en sluit dan de deur.
In ons nieuwe huis overweeg ik het tekstje "go to heaven for the climate and to hell for the company" op een deurmat of zo te zetten. Wellicht hoeven ze dan niet eens meer aan te bellen.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:02

Mijn broer is autistisch en gaat met ze in discussie over de oerknal etc. Ik vraag ze altijd vriendelijk om weg te gaan omdat ik niet gelovig ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:02

xApple schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen zo onaardig moeten doen :n

Hier komen altijd heel aardige mensen en ik ben oprecht geïnteresseerd in hun kijk op het geloof/het leven. Ik ben dan ook altijd vriendelijk en beleefd.

Ik vind het vreselijk als mensen zo onaardig doen op niks af. Ik begrijp dat ook echt niet. Hoe moeilijk is het om te zeggen; nee bedankt ik ben geen interesse?!

Nou ja, bij die ene man kon ik het mij voorstellen dat je onaardig doet... Als iemand aanbelt en je doet de deur open en die man stort gelijk al zijn vooroordelen uit (ik ging naar de hel, leefde in zonde, was diepongelukkig, etc etc het werd steeds erger) dan heb ik er wel begrip voor als je letterlijk de deur voor de neus dicht kwakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:04

Ik reageer misschien fel, maar heb een keer meegemaakt.... pffff... vreselijk. Mijn vader was pas overleden, mijn moeder tuinierde veel voor de afleiding. De bel gaat, mam met modderhanden gaat opendoen.... ontstaat er een gesprek waarin duidelijk wordt dat mijn vader niet zo jong (48 jaar) had hoeven sterven als hij maar..... BOOS dat ik was. Niet normaal meer. Wegwezen, oprotten, nooit meer terugkomen. Hoe durven ze!!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:06

safina schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom hier zo vaak geschreven wordt dat ze opdringerig zijn. Is dat omdat ze zich "niet laten afwimpelen"? Of is het wat anders?

Ik heb er in de ruim 20 jaar dat ik zelfstandig woon al best veel aan de deur gehad. Vooral toen ik nog in de grote stad woonde. Maar nog nooit meegemaakt dat een Jehova na mijn beleefd en vriendelijk:"Nee, dank u wel, ik heb geen interesse." toch bleef aandringen. Laat staan een voet tussen de deur of gedreig met hel en verdoemenis. Hooguit dat ze vroegen of ze me iets te lezen mochten geven. Maar daarna altijd keurig groetend weer weg.

Ben ik een unicum ofzo? :?

Of wordt het gewoon als opdringerig ervaren dat ze überhaupt aan je deur komen om over geloof te praten? Is dat wat bedoeld wordt? Want dat gevoel herken ik wel....

Ik denk een combinatie, Safina. In eerste instantie doe je nog beleefd, vervolgens minder beleefd en daarna wordt het wat jij zegt: überhaupt aan de deur komen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:08

Ik heb een keer een erg prettig gesprek gehad met een man, hij begreep mijn gedachten en hij vond het ook erg fijn dat ik met hem in gesprek wilde en daardoor hij zijn gedachten met mij mocht delen.

Deze mensen zijn nog regelmatig aan de deur geweest en vroegen dan ook steeds om mij, helaas was dat steeds een verkeerde tijd en lag ik nog te slapen. :D

Ik vind het oprecht jammer dat ik deze meneer niet nog eens gesproken heb, ik heb een hoop geleerd van zijn gedachten en ben blij dat hij mijn gedachten en keuzes respecteerde en er voor openstond.

En nu woon ik op 15 hoog en zullen er vast geen jehova's meer aan de deur komen.