Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Winged schreef:Bij jongere kinderen lees je vaak 'waar zijn de ouders'.. In dit geval: Hoe zit het met opa en oma? Hebben zij misschien nog iets van advies waarmee je iets kan doen?
Blijheid schreef:Even ingaand op je laatste bericht;
Zou het je vriend kunnen helpen om contact op te nemen met familie van zijn ouders? Juist als zij het contact met zijn ouders ook moeilijk vinden, dan zijn er misschien wat overeenkomsten in hoe hij en de andere familieleden naar zijn ouders kijken. Het zal de situatie niet oplossen, maar geeft misschien wel wat houvast voor je vriend om te weten hoe andere familieleden met zijn ouders omgaan, of misschien zelfs wat achtergrond waarom ze dit doen.
Ooms en tantes etc kunnen natuurlijk nooit je ouders vervangen, maar het is toch fijn om familie te hebben waar je wel goed mee door een deur kan, en die misschien wel durven te zeggen dat ze trots op hem zijn.
En verder vond ik een voorgaande tip in dit topic heel nuttig, op neutraal terrein afspreken en niet te lang. Je zou zelfs kunnen proberen ze een beetje af te leiden, door de aandacht te richten op de kunst in het museum, de dieren in de dierentuin of wat het dan ook maar is in de omgeving, zodat je daar over praat ipv over alles wat 'niet goed is' aan je vriend.
anneliesdj schreef:Daarnaast zou ik het andersom ook laten zien; nodig ze keurig bij jou uit en behandel ze dan ook echt als visite, neem de jas aan, zet ze op de bank, koop iets lekkers enz. En dan ook keurig een gesprek voeren, vraag maar eens inhoudelijk naar het werk, hoe het bevalt ed. Maken ze aparte opmerkingen dan praat er langsheen en doe alsof je gek bent. Zorg dat het gewoon een avondje visite is en laat ze heel duidelijk voelen hoe het ook kan.
Als je dit een paar maanden hebt gedaan zou je 't eens kunnen evalueren. Alleen dit zijn wel dingen die tijd nodig hebben, mensen die al zo lang op deze manier leven, die verander je niet zomaar, helaas.
En als je iets van ze wilt vraag het dan overdreven netjes en bedank er ook voor, laat ze merken hoe het kan, al is het maar om de suikerpot aan te geven. Maar persoonlijk zou ik het de eerste maanden heel formeel houden en alles vermijden waarbij jij iets voor hen moet doen of zij iets voor jou moeten doen.
Pearlx schreef:Blijheid schreef:Even ingaand op je laatste bericht;
Zou het je vriend kunnen helpen om contact op te nemen met familie van zijn ouders? Juist als zij het contact met zijn ouders ook moeilijk vinden, dan zijn er misschien wat overeenkomsten in hoe hij en de andere familieleden naar zijn ouders kijken. Het zal de situatie niet oplossen, maar geeft misschien wel wat houvast voor je vriend om te weten hoe andere familieleden met zijn ouders omgaan, of misschien zelfs wat achtergrond waarom ze dit doen.
Ooms en tantes etc kunnen natuurlijk nooit je ouders vervangen, maar het is toch fijn om familie te hebben waar je wel goed mee door een deur kan, en die misschien wel durven te zeggen dat ze trots op hem zijn.
En verder vond ik een voorgaande tip in dit topic heel nuttig, op neutraal terrein afspreken en niet te lang. Je zou zelfs kunnen proberen ze een beetje af te leiden, door de aandacht te richten op de kunst in het museum, de dieren in de dierentuin of wat het dan ook maar is in de omgeving, zodat je daar over praat ipv over alles wat 'niet goed is' aan je vriend.
Dat is een goed idee. Ik weet weinig van de familie aangezien ik ze alleen op verjaardagen zie. Ik zal eens vragen aan mijn vriend of hij zich fijn voelt bij bepaalde ooms/tantes of andere familie en of we daarmee af kunnen spreken. Mits zij niet dezelfde instelling hebben als de ouders natuurlijk.
De tip van neutraal terrein kan ik inderdaad veel mee. Wel zijn we pas met ze naar de dierentuin gegaan en dat was niet echt een succes. Moeder liep ver vooruit op Vader, mij, vriend en zijn oma (lees: 5 meter tussen ons in de hele tijd) en deed alsof het een race was wie het eerste de hele dierentuin had gezien. Terwijl wij met zijn allen stonden te kijken naar een mooi dier of een gaaf verblijf was zij alweer uit het zicht.
Terwijl moeder bijna moeite leek te doen er niet bij te horen.sallandval schreef:Wat betreft omgang met je schoonouders zou ik met name mentaal afstand nemen. Verwacht niets meer en spreek af en toe af om samen iets te doen. Niet omdat dat neutraal terrein is maar omdat iets doen minder confronterend is dan tegenover elkaar zitten en praten (ga bijvoorbeeld naar een film, daar zeggen mensen niet zo veel maar ze zijn wel samen). Vervolgens laat je wat ze zeggen het ene oor in en het andere oor weer uitgaan (eigenlijk spiegel je een beetje hun gedrag dan).
Doe geen moeite want veranderen zullen ze niet, de strijd aangaan heeft geen zin.
Waar ik me meer zorgen over maak is je vriend, die zit met een boel onverwerkt verdriet (waarvan hij niet eens wist dat hij het had). Hij zou denk ik het beste op zoek kunnen gaan naar een fijne psycholoog die hem kan helpen met dit verlies van een ideaalbeeld (is toch en soort rouwproces).
Diablo schreef:Ik denk toch dat je/jullie duidelijker grenzen aan moeten geven.
Bijv het schilder gebeuren. Ik had ten eerste al duidelijk aan gegeven dat het zo niet werkt. Dat ze kunnen vragen of het uit komt en of jullie zin hebben om te helpen.
Vervolgens laat je je ophalen, waardoor je je weer afhankelijk opstelt. Ik begrijp dat jullie zelf een auto hebben? Waarom dan niet met eigen auto gaan, zodat je zelf kunt bepalen wanneer je weer naar huis gaat.
Je zegt dat je niet negatief over je schoonouders wil praten, maar ik lees eigenlijk alleen maar negativiteit. Misschien moet je het wat meer los laten. Je kunt mensen niet veranderen en dat moet je ook niet willen.
Als je niet goed met hun gedrag om kunt gaan, zou ik de bezoekjes beperken. Laat de opmerkingen die je niet prettig vindt langs je heen gaan; ze kunnen zich druk maken zoveel ze willen, als jullie weer naar huis gaan, leef je toch wel je eigen leven. Laat het los.
Pearlx schreef:Ik wil ook absoluut niet negatief over ze praten of uberhaupt negatief tegen ze doen, maar zoals het nu gaat en met het gedrag dat wordt vertoond loopt het gewoon iedere keer zo. Heel vervelend voor zowel de schoonouders als ons.
Citaat:Ik kan het makkelijk los laten, maar mijn vriend niet. En ik woon met mijn vriend dus zijn verdriet en frustratie krijg ik ook mee. Vandaar dat ik nog een oplossing zoek voor we echt zullen moeten breken, iets wat hij aangaf nog niet te willen doen. Ik heb dit ook in een pb gezegd:
Citaat:Het is echter een moeilijke situatie omdat ik niet zozeer bepaal wat er gebeurt. Het zijn
de ouders van mijn vriend en hij moet zelf keuzes maken betreft het afstand nemen of niet.
Ik kan hem daar alleen maar in steunen en/of volgen. Ik zal hem niet dwingen te kiezen
of sturen wat hij moet doen. Hij heeft aangegeven nog niet te willen breken en vandaar ook
mijn topic, ik wil alles proberen om het ze alleen al maar duidelijk te maken hoe ze bezig zijn.
Pearlx schreef:anneliesdj schreef:Daarnaast zou ik het andersom ook laten zien; nodig ze keurig bij jou uit en behandel ze dan ook echt als visite, neem de jas aan, zet ze op de bank, koop iets lekkers enz. En dan ook keurig een gesprek voeren, vraag maar eens inhoudelijk naar het werk, hoe het bevalt ed. Maken ze aparte opmerkingen dan praat er langsheen en doe alsof je gek bent. Zorg dat het gewoon een avondje visite is en laat ze heel duidelijk voelen hoe het ook kan.
Als je dit een paar maanden hebt gedaan zou je 't eens kunnen evalueren. Alleen dit zijn wel dingen die tijd nodig hebben, mensen die al zo lang op deze manier leven, die verander je niet zomaar, helaas.
En als je iets van ze wilt vraag het dan overdreven netjes en bedank er ook voor, laat ze merken hoe het kan, al is het maar om de suikerpot aan te geven. Maar persoonlijk zou ik het de eerste maanden heel formeel houden en alles vermijden waarbij jij iets voor hen moet doen of zij iets voor jou moeten doen.
Dit doe ik al sinds het begin. Mijn houding is altijd overdreven beleefd en volwassen geweest. Niet eens expres, maar omdat ik dat gewend ben en zo ben opgevoed. Wat dat betreft hebben ze al 3,5 jaar het 'goede voorbeeld' als ze bij mij over de vloer zijn en qua gedrag van mij kant uit tegen hen.
Maar dan net andersom; mijn ouders stelden zich net zo op als jouw schoonouders.

RoWi schreef:Herkenbaar!![]()
Edit 1 : Zomaar iets wat ik herkenbaar vind uit mijn omgeving; het niet terugbrengen na het schilderen kan ook schoonvader's manier zijn geweest om ervoor te zorgen dat jullie nog wat langer bleven, gewoon omdat ze dat gezellig vinden. Niet iedereen is communicatief zo dapper om zoiets direct te vragen. Het is altijd moeilijk om in te schatten hoe iemand iets bedoeld, en al helemaal bij een trotse vader des huizes die het van huis uit ook niet zo gewend is om over gevoelens te praten

),maar het probleem is dat we in de ogen van hen dan dus ook geen recht hebben op een mening in belangrijke zaken en er standaard niet naar ons geluisterd wordt. Klein voorbeeld: Op weg naar de dierentuin, een dierentuin waar ik jaren heb gewerkt en nog vaak kom voor lezingen of ex-collega's zeg ik "je kunt beter een afslag eerder pakken dan de navigatie zegt, dat is een foutje wat al jaren in navigatiesystemen zit sinds ik er werk. Scheelt ruim een kwartier". Dat werd ronduit genegeerd. Ik wist het toch niet beter dan de navigatie. Bij nadere uitleg dat ik echt wel wist waar ik het over had kwam het antwoord "We komen er wel!". Oke prima. Bij de desbetreffende afslag nog even gezegd dat ze er af moesten, maar nee hoor. Vervolgens slaat de aankomsttijd een kwartier uit. "Hey nou scheelt het ineens een kwartier, Hoe kan dat nou"
Ook blijft het gedrag van wegkijken en gewoon niet luisteren als mijn vriend in gesprek is met ons, zelfs samen een gesprek erdoorheen beginnen. Zeer vervelend soms.