Buurkatten in je moestuin...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Buurkatten in je moestuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:14

Over ultrasone kattenverjagers: die zijn helaas voor veel mensen niet ultrasoon genoeg; oftewel: veel mensen kunnen die herrie die zo'n ding maakt horen. En zelfs als ze het niet kunnen horen, als je vlakbij dat ding staat kun je soms gewoon een klap op je trommelvliezen voelen... Wat dacht je van kleine kinderen en babies? Die horen dat gegarandeerd. Kan nooit gezond zijn...

Dus helaas, je kunt beter iets hebben dat water spuit, zoals sommige reigerverschrikkers, of dat afgrijselijke stinkspul van de Action.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:10

Katten weren uit de tuin! weg houden.

Wat doe ik tegen katten in mijn tuin?
Als we aan een kat denken dan stellen de meeste mensen zich een lief schattig beestje voor. Hoe lief en mooi ze ook zijn, sommige tuinliefhebbers hebben op sommige momenten een ander beeld van katten. Katten kunnen in kleine tuinen vaak een doorn in het oog zijn. Hun putjes graven, omgraven of vernielen van planten, opeten of wegjagen van mooie vogeltjes; het kunnen allemaal redenen zijn om zich te ergeren aan poeslief. Verder moet men er ook rekening mee houden dat indien katten in de moestuin hun ontlasting nalaten en dat hierdoor een aantal ziektes op mensen kunnen worden overgebracht.

Hier vindt je een paar tips om te voorkomen dat deze viervoeters hun stinkende boodschap in jouw tuin achterlaten, zonder ruzie te krijgen met hun baasjes.

Er zijn vele methodes en middeltjes die ervoor kunnen zorgen dat katten het hazenpad kiezen. Aangezien tuinliefhebbers vaak ook dierenvrienden zijn proberen we twee vliegen in een klap te slaan en de katten uit de tuin te houden met behulp van PLANTEN:
•Meer planten in je tuin zetten zodat de bodem volledig dicht groeit en er geen plaats meer is om de grond om te woelen. Bodembedekkers maken de tuin voor katten dus een stuk onaantrekkelijker.

•Bescherm de planten door enkele door katten zeer geliefde planten te plaatsen in een hoek van de tuin. De poezen zullen dan enkel in de hoek van hun lievelingsplanten verblijven en laten de rest van de tuin gerust.
Indien je je katten kwijt bent dan weet je onmiddellijk waar je ze kunt vinden.
◦ Nepeta cataria (wild kattenkruid)
◦Teucrium marum (gamander)
◦(sier)haver of een ander laag zacht gras
◦pollen Alyssum (schildzaad)
◦Dianthus deltoides (steenanjer)
◦Sagina (vetmuur)
◦het zogenaamde kattengras

•Men kan ook planten in de tuin plaatsen waar de katten een hekel aan hebben waardoor ze weg blijven uit uw tuin.
Zet deze planten op strategische plaatsen in uw tuin om de toevallige voorbijganger te laten weten dat hij niet welkom is.

planten die citroengeur verspreiden:
◦Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek)
◦Dictamnus (vuurwerkplant)
◦Aloysia triphylla (citroenverbena)
Ruta graveolens (wijnruit) helpt ook bij het op afstand houden van katten.

Stekelige mei- en vuurdoorn op strategische plaatsen ziet de kat niet zitten.
Een hoop stekelige takken van deze heesters op plaatsen waar de kat uw tuin binnenkomt kan ook helpen. Dit kan de katten aanmoedigen een andere kant op te gaan. Zorg wel dat de kat er niet zomaar over kan springen.

Een andere iets radicalere manier om te voorkomen dat de katten de tuin als kattenbak gaan gebruiken is het leggen van stekelig snoeisel tussen de planten. De katten zullen hier niet graag tussen zitten. Het ziet er misschien wel niet zo keurig uit maar het helpt wel om de ongewenste nalatenschap van de katten weg te krijgen.

Als ze een vaste hoek hebben om je tuin als toilet te gebruiken of ze komen de tuin binnen via een vaste route dan kun je proberen om hier volgende huis- en keukenmiddeltjes toe te passen:
◦peper strooien op de plaats waar de katten het te bont maken
◦Een beker of emmer gevuld met water of de tuinslang ◾Dit is een goede milieuvriendelijke manier om katten te verjagen. Het is uiteraard geen aangename manier voor de katten maar anderzijds een doeltreffende leerzame methode.

◦mottenballen langs de afsluiting strooien
◦citroenschillen leggen tussen de planten
◦strooien van koffiedik ◾Deze stinkende koffiegruis gaat aan de pootjes kleven en in de vacht van de kat zitten. Bij het schoon likken zullen ze dit onaangenaam vinden en wellicht keren ze dan niet snel terug.

•Een voldoende hoog hek omheen de tuin plaatsen waar ze uiteraard ook niet onderdoor kunnen
•Hertshoornolie ◦De apotheker wil dit wel voor u bestellen als je belooft om het onmiddellijk na binnenkomst op te halen. Het stinkt vreselijk. Een aantal takken dopen in deze olie of de olie op de takken aanbrengen met een oude tandenborstel. Gooi bij de hertshoornbehandeling de tandenborstel niet meteen weg, dan zie je dat de volgende ochtend alle haren er af liggen. De behandelde takken steek je hier en daar in de grond en de katten en de honden blijven weg. Stokken met in hertshoornolie gedrenkte vodden kun je eveneens in de grond steken.
Pas wel op met dit goedje want als je er per ongeluk wat van op je handen krijgt, komt er de eerste weken geen figuurlijke kat meer bij je in de buurt.

•Cacao-dopjes ◦Deze helpen goed als bescherming tegen het gebruik van je tuin als kattenbak. De cacaodoppen zullen de katten echter niet verjagen. Ze vinden het wel minder aangenaam om erop te lopen, maar ze zullen er niet door wegblijven. Je kunt zakken cacao-doppen kopen bij tuincentra of bij de doe-het-zelf-winkel.
Na een regenbui kleven de cacaodoppen een soort van korst op de bodem geworden. Op dat moment heeft het de volgende eigenschappen: ◾graaft niet meer lekker voor katten
◾houdt vocht vast
◾onkruid komt er nog maar moeilijk doorheen
◾het geeft voedingsstoffen af aan de bodem / planten
◾het ziet er best wel aardig uit.

Er zijn uiteraard ook allerlei commerciële middeltjes op de markt om katten te weren maar die werken niet altijd afdoende en na een regenbui al helemaal niet meer.

Ik hoop dat een van bovenvermelde vrij diervriendelijke methodes ervoor zorgen dat u bij het werken in de grond geen onaangename verrassingen tegen komt.
Ik wens u allen alvast een zorgeloos tuinseizoen toe.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:43

Sorry maar ik vind de hierbovenstaande oplossingen.. geen oplossingen.. zijn planten die niet handig zijn voor een moestuin. Eigenlijk als je erbij nadenkt is het toch belachelijk dat je je EIGEN tuin moet aanpassen aan de kat van iemand anders...

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:53

Hm, ik heb hier inderdaad ook last van. Ik heb wel stokjes in de grond geprikt en naai draad gebruikt om mooie patronen (horizontaal, verticaal, diagonaal en weer terug.) over mijn groentetuintje heen gespannen. Het staat er nu 2-3 weken en is best sterk! De katten poepen nu naast de touwtjes (zucht..) , maar niet meer tussen de groenten. Ik ben tot nu toe zeer tevreden ermee!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:00

Wat ik ook regelmatig zie hier in de buurt zijn simpel 2 randen prikkeldraad op de schutting. Goedkoop en simpel. Ook hebben sommige hier een scherpe rand van ijzer over de schutting gemaakt met van die puntjes erop. Helpt ook goed. Ook tegen eventueel inbraak

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:01

ittheclown schreef:
Sorry maar ik vind de hierbovenstaande oplossingen.. geen oplossingen.. zijn planten die niet handig zijn voor een moestuin. Eigenlijk als je erbij nadenkt is het toch belachelijk dat je je EIGEN tuin moet aanpassen aan de kat van iemand anders...

En dus neem je een goede tuinslang, degelijke spuitmond en de jacht op de kat is voor geopend verklaart.
Ik heb hier nog maar van een kat last; juist, die heeft nog geen baklading water over zich heen gehad. Komt nog....... }:)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:10

Friendly, ik denk dat je op mijn reactie duld.

Toch blijf ik erbij dat mensen veel schuld hebben aan het onrecht wat hun buitenkat wordt aangedaan.
Natuurlijk mág ieder normaal denkend mens dit nooit doen, máár we leven nu eenmaal in een maatschappij die én druk bevolkt is én waarbij de tolerantie naar elkaar nou ook niet meer zo vriendelijk is als vroeger.

En overlast van katten is nu eenmaal een héél groot probleem.....óók in ons land.
En ik zeg niet dat je je katten alleen maar binnen moet houden, zorg er alleen voor dat ze in je eigen tuin blijven.
Zo lok je mensen niet uit om het hef in eigen hand te nemen.

Ik heb ( bewust ) vijf katten uit de goot getrokken en die zitten binnen of beschermd buiten héél gelukkig te wezen.
En IK weet dat ze niet het slachtoffer worden van het verkeer.
Dat IK ze niet beschoten zal terug vinden.
IK hoef geen flyers aan lantarenpalen te hangen met "vermist en we missen je héél erg "
Ik weet dat ze niet vergiftigd of verzopen worden afgeleverd aan mijn deur na aanleiding van hun chip.
Bovendien zijn vechtpartijen uitgesloten, op een haal hier of daar na, maar daar zijn het katten voor.
Geen hond zal zijn tanden in mijn katten zetten omdat ze elkaar toevallig tegenkwamen.

Mijn buren groeten me altijd vriendelijk en informeren graag en oprecht naar mijn katten, gewoon omdat ze weten dat ik er gék mee ben, maar zijn stom verbaast als ze horen dat het er vijf zijn.
Ik weet zeker dat als ik ze los had lopen de halve buurt me scheel zou aankijken en brieven zou sturen naar de woningbouw met het vriendelijke verzoek toch eens ernstig met me te komen praten.
En terecht!!

JOU dier.......Jou plezier.
JOU kat of hond.........JOU stront.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:11

ittheclown schreef:

Helemaal mee eens, en dat zeg ik als groot kattenliefhebber!!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:15

RaafSmits schreef:
Friendly, ik denk dat je op mijn reactie duld.

Toch blijf ik erbij dat mensen veel schuld hebben aan het onrecht wat hun buitenkat wordt aangedaan.
Natuurlijk mág ieder normaal denkend mens dit nooit doen, máár we leven nu eenmaal in een maatschappij die én druk bevolkt is én waarbij de tolerantie naar elkaar nou ook niet meer zo vriendelijk is als vroeger.

Hier lijkt t net alsof je het ergens accepteert dat dergelijke acties gebeuren. Dat hoeft niet zo te zijn hoor, maar zo komt dit stukje op mij over. Met mijn opmerking doelde ik inderdaad op jouw bericht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:26

Van die gaas tentjes erover zetten :) kleiner spul hebben wij in bloembakken aan de schutting (bv lente ui)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:39

Nee, ik zal het nooit accepteren maar snap gewoon sommige katteneigenaren niet.

Ik hoor nl nog al eens wat reacties van andere kattenliefhebbers als hun kat sláchtoffer is geworden van dit soort zieke acties en écht die huilen dikke tranen, en natuurlijk kan je op zo een moment niet zeggen "eigen schuld dikke bult " maar toch, ik dénk het vaak wel.

Het is alleen zo diep triest voor de kat die hier de dupe van is geworden.
Dáár kan ik me kwaad om maken......het was niet nodig geweest als iedere diereneigenaar zijn of haar verantwoordelijkheid gewoon eens neemt.

Ik heb meer dan 30 jaar honden gehad, best veel tegelijk, maar de laatste 13 jaar niet meer.
Omdat ik het vertik om met zo een poepzakje te veld te gaan.....maar ik snáp het wel!!!
Nu droom ik gewoon van het moment dat ik ooit weer eens beschik over een grote lap eigen grond.
Reken maar dat er dan weer honden rond zullen struinen, maar nu???
Nee, dankjewel.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:44

Ik vind eigenlijk dat de kat zeker wel slachtoffer genoemd kan worden. Want hoeveel last hij een ander ook geeft, als je met vergiftiging etc gaat beginnen ben je imo volledig geschift. En wat heb je ermee bereikt? Niks. De eigenaren zijn verdrietig en de kat...die wist niet eens dat deze wat verkeerd deed. Immers, de wereld is grote speeltuin. Ik ben het er wel mee eens dat je moet zorgen voor een goede leefomgeving. Maar denken dat het toch een beetje eigen schuld is? Nee, nooit. Dat vind ik zelfs een te vreemde gedachte eigenlijk.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:46

RaafSmits schreef:
ittheclown schreef:

Helemaal mee eens, en dat zeg ik als groot kattenliefhebber!!

Ik vind als katteneigenaar ook niet dat een ander zijn tuin moet aanpassen als mijn kat daar zou kakken. Ze mogen dan gerust een koude douche geven :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:12

RaafSmits schreef:
Nee, ik zal het nooit accepteren maar snap gewoon sommige katteneigenaren niet.

Ik hoor nl nog al eens wat reacties van andere kattenliefhebbers als hun kat sláchtoffer is geworden van dit soort zieke acties en écht die huilen dikke tranen, en natuurlijk kan je op zo een moment niet zeggen "eigen schuld dikke bult " maar toch, ik dénk het vaak wel.

Het is alleen zo diep triest voor de kat die hier de dupe van is geworden.
Dáár kan ik me kwaad om maken......het was niet nodig geweest als iedere diereneigenaar zijn of haar verantwoordelijkheid gewoon eens neemt.

Ik heb meer dan 30 jaar honden gehad, best veel tegelijk, maar de laatste 13 jaar niet meer.
Omdat ik het vertik om met zo een poepzakje te veld te gaan.....maar ik snáp het wel!!!
Nu droom ik gewoon van het moment dat ik ooit weer eens beschik over een grote lap eigen grond.
Reken maar dat er dan weer honden rond zullen struinen, maar nu???
Nee, dankjewel.

Ik kan als eigenaar van 6 katten in huis,me alleen maar bij je aansluiten.Mijn ouders dik over de 80 jaar kunnen niet met de tuindeuren open van het mooie weer genieten omdat de katten van de buren bij hun binnen zitten,niet zo erg ware dat deze ook niet in het bed van mijn ouders slapen en hun gevoeg ook in huis durven achter te laten.Ook word hun tuin onder gescheten omdat ze als één vd weinige in de buurt nog een volledig aangelegde tuin hebben ipv een betonnen postzegel.
Maar eigenlijk houden veel katteneigenaren helemaal niet van hun eigen dieren,ze geven geen lap om de overlast die ze anderen aan doen en het gevaar wat hun dieren loopt.Hebben ze in ieder geval een goed leven gehad zeggen ze dan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:15

Jongens, deze discussie is al 100 keer gevoerd en wat heeft de ts eraan? Ze heeft advies nodig hoe ze haar moestuin kan redden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:08

Ik denk gewoon dat er geen simpele oplossing is om je moestuin te redden tegen het kattengeweld in een buurt.
Het zijn hoogstens tijdelijke oplossingen waarna het plezier in de hobby en de frustratie de kop weer opsteekt.

En dit mag dan wel een oeverloze discussie zijn......zowel kattenvriend als kattenvijand lezen hem.
En alleen om het probleem onder ogen te durven zien kan je iets proberen op te lossen.
Door de kop in de grond te steken voor iets wat daadwerkelijk een onderkent probleem is los je niks op.
Daar komt de liefhebber van vogeltjes en tuinieren geen klap verder mee, rijst de ergernis en is het balletje weer rond....met de kat als het slachtoffer.

Als er door het lezen en meedenken op zo een topic ook maar een paar mensen hun mening durven bij te stellen is dat mij de moeite van de discussie dubbel en dwars waard.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:14

Je tuintje bemesten met tijgerpoep! Werkt als een trein!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:14

Raaf:
Maar voer fijn je kruistocht ergens anders :) open een topic erover, maar vervuil het topic van de ts hier niet mee. Dat is jammer.

Lee; verkopen dierentuinen dat?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:17

Ja! Schijnt ergens op de website te staan van Artis bijvoorbeeld.

edit: Artis doet het niet. Ik ga even googlen. Mijn ouders hebben 100 jaar geleden ergens gehaald, ik meen in een winkel. Maar waar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:18

Zit in tijgerpoep geen toxoplasmose?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:21

Ik heb geen flauw idee. Maar ik lees dat je ook leeuwenpoep kunt gebruiken. Maar dat lijkt volgens mij meer op hondenpoep?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:32

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:39

vuurneon schreef:
Raaf:
Maar voer fijn je kruistocht ergens anders :) open een topic erover, maar vervuil het topic van de ts hier niet mee. Dat is jammer.

Lee; verkopen dierentuinen dat?

Nee hoor, dat is niet de bedoeling :D
En zo wie zo......als er al 100 x een topic over is geopend, wie zit er dan nog te wachten op die van mij??
Maar op deze manier ben ik er tóch weer even doorheen kunnen fietsen, dat zal TS me echt niet kwalijk nemen, anders had ze dat zélf wel gezegd!!

Dus bij deze TS; Heel veel succes met je groentetuintje en hopelijk vind je écht een oplossing. _/-\o_