Final countdown (studiekeuze)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

J_Onne

Re: Final countdown (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:22

Mocht je de HAS overwegen kan ik het weer aanraden om Agribusiness te doen ipv Dier- en veehouderij. Ik doe zelf het laatste, maar heb hier toch wel spijt van. Agribusiness is wat algemener, meer baangarantie denk ik.

Ik volg even, want zit dus redelijk met hetzelfde probleem.. Nu 25 en bijna afgestudeerd aan de HAS, maar dit is hem niet voor mij. Ik zit er dus over te denken om te gaan reizen.. :P

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:55

olafgek schreef:
nee wij hebben geen HBO niveau (vraag me niet eens wat dat is :')). Wij hebben hogeschool opleidingen, die zijn wat praktischer gericht zoals een lerarenopleiding en dan ben je meestal na 3 jaar klaar (uitzonderingen daar gelaten). en wij hebben universitaire richtingen. die zijn wat theoretischer en ruimer. dan doe je een bachelor van 3 jaar en meestal een master van 1 jaar. een 2e aster kan je altijd nog erbij doen.
Zo ga ik bijvoorbeeld volgend jaar aan de VUB (brussel) studeren, een bachelor in de agogische wetenschappen (dit is gericht op de sociale sector en afhankelijk van je profielkeuze heeft dit ook met projecten in het buitenland opzetten te maken). Hierna hoop ik een master in de onderwijs agogiek te halen van 1 jaar en dan een extra opleiding bij te doen zodat ik les mag geven.

Daarbij komt dat studeren in België een stuk goedkoper is!

Kan het kloppen dat je met een havo diploma niet toegelaten wordt op Belgische hoge scholen?
wat zijn hogescholen die voor Nederlanders te bereizen zijn?
Lastig te vergelijken Nederlands en Belgische opleidingen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:13

J_Onne schreef:
Mocht je de HAS overwegen kan ik het weer aanraden om Agribusiness te doen ipv Dier- en veehouderij. Ik doe zelf het laatste, maar heb hier toch wel spijt van. Agribusiness is wat algemener, meer baangarantie denk ik.

Ik volg even, want zit dus redelijk met hetzelfde probleem.. Nu 25 en bijna afgestudeerd aan de HAS, maar dit is hem niet voor mij. Ik zit er dus over te denken om te gaan reizen.. :P

Ik overweeg inderdaad de HAS, ben inmiddels in contact en ben benieuwd! Wat betreft Agribusiness, kan me voorstellen dat de studie meer kansen biedt, juist omdat er een stukje economie/commercie aan te pas komt.

Echter is dat kleine stukje voor mij al te veel, ik wil absoluut niet het zakenleven in. Daar ben ik inmiddels wel achter. Mocht ik toch die kant op gaan (en dus een mijn verstand laat spreken) dan zou ik gaan voor Equine, Leisure and Economics. Vooral omdat ik zelf int. heb gereden en dus een aardig netwerk heb :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:14

Elicious schreef:
olafgek schreef:
nee wij hebben geen HBO niveau (vraag me niet eens wat dat is :')). Wij hebben hogeschool opleidingen, die zijn wat praktischer gericht zoals een lerarenopleiding en dan ben je meestal na 3 jaar klaar (uitzonderingen daar gelaten). en wij hebben universitaire richtingen. die zijn wat theoretischer en ruimer. dan doe je een bachelor van 3 jaar en meestal een master van 1 jaar. een 2e aster kan je altijd nog erbij doen.
Zo ga ik bijvoorbeeld volgend jaar aan de VUB (brussel) studeren, een bachelor in de agogische wetenschappen (dit is gericht op de sociale sector en afhankelijk van je profielkeuze heeft dit ook met projecten in het buitenland opzetten te maken). Hierna hoop ik een master in de onderwijs agogiek te halen van 1 jaar en dan een extra opleiding bij te doen zodat ik les mag geven.

Daarbij komt dat studeren in België een stuk goedkoper is!

Kan het kloppen dat je met een havo diploma niet toegelaten wordt op Belgische hoge scholen?

Daar ben ik nog niet achter, wacht nog op een reactie vanuit België. Wel weet ik dat er sowieso toelatingsexamens zijn (Colloquium doctum).

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:22

Ben benieuwd naar de uitkomst daarvan Ailill.

Internationaal model niks voor je? Voldoet aan al je wensen ;)
Ik heb even in je profiel gespiekt, knappe kop heb je! :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:31

Ailill schreef:
Fortitude schreef:
Ik las dat je over van Hall Larenstein Velp nadenkt. Ik heb zelf aan VHL gestudeerd, met de chaos daar zou ik je dit momenteel niet aanraden. Naar wat ik hoor is het niveau ook niet meer wat het geweest is, maar ik kan ernaast zitten. Banenkans is ook niet je van het, veel studiegenoten en ook ikzelf zijn toch wat anders gaan doen na het afstuderen. Maar dat is denk ik met alle dier-gerelateerde beroepen.

Wellicht is stoas dan een betere optie, daar haal je dan in ieder geval nog een lerarenbevoegdheid.

Klopt, eigenlijk min of meer gedwongen gezien het feit er weinig andere optie's zijn. Ben er inmiddels achter dat dier en veehouderij meer kansen biedt dan diermanagement, nu nog ontdekken welke er het best staat aangeschreven. Naast VHL zijn er niet veel andere optie's, ben tot nu toe niet verder gekomen dan de HAS (Den Bosch) en Inholland (staat ook niet heel goed aangeschreven).

Stille meelezer komt er even tussendoor. In Dronten zit de CAH, daar geven ze ook veel groene opleidingen. Misschien zit daar nog wat tussen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:13

Ailill schreef:
Elicious schreef:

Daar ben ik nog niet achter, wacht nog op een reactie vanuit België. Wel weet ik dat er sowieso toelatingsexamens zijn (Colloquium doctum).

toelatingsexamens zijn er slechts voor enkele opleidingen in België zoals geneeskunde en farmacie. Wanneer je toegelaten wordt vanuit België weet ik niet onmiddelijk. Op de website van de Ugent vindt je dat dacht ik (eens voor iemand anders opgezocht). Hoe je op hoge scholen toegelaten wordt vanuit het buitenland weet ik niet, voor Belen zijn daar helemaal geen toelatingsexmaens. Maar ik wil die straks wel eens voor jou uitzoeken moest je dat willen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:44

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:58

een vriendin die dat wilde doen zei dat, maar zal dat wel verkeerd hebben dan :D

een universitaire opleiding in belgië is een academische bachlor, je kan hierna gewoon een master opleiding doen
https://www.ugent.be/nl/studiekiezers/n ... dsestudent hier vind je alles moest ja aan de ugent willen studeren over toelating etc
http://www.vub.ac.be/inschrijvingen/aanvraagdossier bij de VUB is dit dus ook doormiddel van aanvraag, het is bij elke school verschillend

even een willekeurige hogeschool opgezocht: hier kan je een professionele bachlor behalen en via een schakeljaar een gewone master
http://www.khlim.be/pagina/toelatingsvoorwaarden. hier staat dat je VWO moet hebben behaald of een getuigschrift van met goed gevolg afgelegd propaedeutisch examen. (geen idee wat dat inhoud)
dit kan misschien verschillen per hoge school, ik kijk nog even verder

edit: bij odisee in brussel moet je een aanvraag indienen als buitenlands student, dus per hoge school zijn de toelatingsvoorwaarde verschillend. http://www.odisee.be/Odisee/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven-Inschrijven-met-een-niet-Vlaams-diploma.html

Ik heb zelf hier nog een boek liggen met alle belgische opleidingen en in weke hogeschool of unief je die kan volgen. Ik wil die anders wel opsturen naar jou? (of eens kijken om van een aantal pagina's die handig voor jou zijn foto's te maken)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:07

Wat dacht je van Biotechnologie of groenmanagement? :) Deze studies kun je aan een paar hogescholen in België volgen. Ik heb zelf biotechnologie gedaan, maar ben afgehaakt omdat chemie mij eigenlijk niet ligt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:11

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:31

Elicious schreef:
Ben benieuwd naar de uitkomst daarvan Ailill.

Internationaal model niks voor je? Voldoet aan al je wensen ;)
Ik heb even in je profiel gespiekt, knappe kop heb je! :D

Ik laat het je sowieso weten, al staat er geloof ik inmiddels al wat meer info binnen dit topic.

Wat een compliment, dank je wel! Inderdaad een tijdje modellenwerk gedaan, shows gelopen en shoots. Toch niet helemaal mijn ding, eigenlijk helemaal niet zelfs :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:32

Kirsha schreef:
Ailill schreef:
Klopt, eigenlijk min of meer gedwongen gezien het feit er weinig andere optie's zijn. Ben er inmiddels achter dat dier en veehouderij meer kansen biedt dan diermanagement, nu nog ontdekken welke er het best staat aangeschreven. Naast VHL zijn er niet veel andere optie's, ben tot nu toe niet verder gekomen dan de HAS (Den Bosch) en Inholland (staat ook niet heel goed aangeschreven).

Stille meelezer komt er even tussendoor. In Dronten zit de CAH, daar geven ze ook veel groene opleidingen. Misschien zit daar nog wat tussen?

Die zocht ik, thanks! Mijn brein werkt soms een beetje vreemd, heb in dit geval dus vooral de plaatsnamen opgeslagen (i.p.v. de scholen/studie's), dit vanwege het feit dat afstand toch wel een dingetje is. Al zal ik daar met een groene studie niet aan ontkomen, alles is minstens 1.5 uur van deur tot deur, behalve de HAS (max. 20 min).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:33

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:36

olafgek schreef:
een vriendin die dat wilde doen zei dat, maar zal dat wel verkeerd hebben dan :D

een universitaire opleiding in belgië is een academische bachlor, je kan hierna gewoon een master opleiding doen
https://www.ugent.be/nl/studiekiezers/n ... dsestudent hier vind je alles moest ja aan de ugent willen studeren over toelating etc
http://www.vub.ac.be/inschrijvingen/aanvraagdossier bij de VUB is dit dus ook doormiddel van aanvraag, het is bij elke school verschillend

even een willekeurige hogeschool opgezocht: hier kan je een professionele bachlor behalen en via een schakeljaar een gewone master
http://www.khlim.be/pagina/toelatingsvoorwaarden. hier staat dat je VWO moet hebben behaald of een getuigschrift van met goed gevolg afgelegd propaedeutisch examen. (geen idee wat dat inhoud)
dit kan misschien verschillen per hoge school, ik kijk nog even verder

edit: bij odisee in brussel moet je een aanvraag indienen als buitenlands student, dus per hoge school zijn de toelatingsvoorwaarde verschillend. http://www.odisee.be/Odisee/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven-Inschrijven-met-een-niet-Vlaams-diploma.html

Ik heb zelf hier nog een boek liggen met alle belgische opleidingen en in weke hogeschool of unief je die kan volgen. Ik wil die anders wel opsturen naar jou? (of eens kijken om van een aantal pagina's die handig voor jou zijn foto's te maken)

Dan werkt het deels hetzelfde als hier, al is hier in NL een havo diploma voldoende voor een HBO Bachelor. Helaas heb ik mijn P op 3 punten na niet behaald, die tweede vreemde taal was de nekslag :(

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:37

Stoof schreef:
Wat dacht je van Biotechnologie of groenmanagement? :) Deze studies kun je aan een paar hogescholen in België volgen. Ik heb zelf biotechnologie gedaan, maar ben afgehaakt omdat chemie mij eigenlijk niet ligt.

De eerste is mij te technisch en veel chemie, de tweede toch te groen. Wil graag een groene studie volgen, maar echt de focus op dieren houden :)

Hoe is het studeren in België jou bevallen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:40

olafgek schreef:
http://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/index.php
Ik vind deze site net nog waar alle mogelijk opleidingen in belgië in staan (is de website van mijn boek :D)

Super bedankt, ik ga gelijk snuffelen :D

Net tijdens het eten in het ouderlijk huis verteld wat de plannen waren, 5 jaar lang hoor ik van iedereen niet doet, je hebt zoveel in je mars enzovoorts. Vandaag waren ze het er zowaar mee eens dat ik nu toch echt mijn hart moet volgen, in plaats van mijn verstand. Pa zei zelfs dat hij me 1.5 jaar lang heeft zien worstelen, niet met het studeren an sich maar het ontbreken van motivatie. Toch fijn om zulke berichten vanuit het thuisfront te krijgen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:42

Een studie die mijn schoonzus heeft gedaan en waar je echt absoluut niks aan hebt maar die wel heel leuk is: wildlife managment? In Leeuwarden. Ze heeft stage gelopen op een cheetahfarm in Afrika en nu geeft ze les. Dus je hebt er echt niks aan. Maar 't is een leuke studie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:55

lieveli schreef:
Een studie die mijn schoonzus heeft gedaan en waar je echt absoluut niks aan hebt maar die wel heel leuk is: wildlife managment? In Leeuwarden. Ze heeft stage gelopen op een cheetahfarm in Afrika en nu geeft ze les. Dus je hebt er echt niks aan. Maar 't is een leuke studie.

Lee, dat gaat om een minor gekoppeld aan diermanagement, ben er inmiddels achter dat dier en veehouderij met een economische minor de beste optie is. Ga ik overigens niet doen, ga denk ik wel voor dier en veehouderij maar dan met de minor wildlife management of applied animal science.

Of toch een buitenlandse studie. . . :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:04

en hoe zit het met dat examen at beschreven staat? kan je dat niet "snel" halen als dat nodig zou zijn voor iets wat je graag doet?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:07

olafgek schreef:
en hoe zit het met dat examen at beschreven staat? kan je dat niet "snel" halen als dat nodig zou zijn voor iets wat je graag doet?

Hier in Nederland kun je, indien je 21 jaar of ouder bent, een speciaal examen doen, wanneer je die met goed resultaat hebt afgerond mag je deelnemen aan de studie. Vaak moet je dan nog wel een motivatiebrief schrijven en/of op gesprek komen met een opleidingscoördinator.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:09

maar op de website van ugent enzo staat er iets over een bepaald examen dat je moet halen. staat niets over motivatiebrief. geen idee hoe moeilijk dat examen is, maar is dat misschen een optie als je dat nodig zou hebben als je iets vind wat je wil doen?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:43

Ailill schreef:
Stoof schreef:

De eerste is mij te technisch en veel chemie, de tweede toch te groen. Wil graag een groene studie volgen, maar echt de focus op dieren houden :)

Hoe is het studeren in België jou bevallen?

Ik heb altijd in België gestudeerd (ben namelijk Belg :+ ), dus ik kan niet echt de vergelijking met Nederland maken. Wel hoor ik van menig Nederlander dat de overschakeling naar België best pittig kan zijn omdat er oa op een andere manier les word gegeven en er ook wel een niveauverschil is bij sommige opleidingen. Zo is de opleiding voor verpleegkundige (mijn huidige opleiding) in België toch wel iets zwaarder als die in Nederland, maar ik neem aan dat dat niks voor jou zou zijn. :Y)