Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Palmera schreef:Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.
Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.
Brainless schreef:Kuggur schreef:Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...
Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.
Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."
Brainless schreef:Kuggur schreef:Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...
Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.
Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."
elenaMM77 schreef:Palmera schreef:Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.
Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.
Beetje flauw om het bestaan van religie aan te vallen in een draadje met eigenlijke een hele lieve vraag..
waar bid je voor..
Bidden zelf heeft helemaal geen oorlogen tot gevolg.. De zucht naar macht en geld..
overigens het kopje 'kerk' word vaak misbruikt in oorlogen.. bijna iedere oorlog draait om economische belangen.. de kleine man wordt gemotiveerd om mee te strijden onder het motto dat het een heilig doel zou vormen. maar de gedachte erachter is 95% van de tijd economisch gewin, naar welke oorlog je ook kijkt..
Dus ik zou zeggen, gebruik je sterke antikerkse gevoel en wandel uit dit draadje.
In plaats van een 15-jarige in de hoek te drukken die zich simpelweg afvraagt waar anderen voor bidden..
of wil je soms zeggen dat alle mensen die hier bidden op oorlog uit zijn? In dat geval zou je beter een draadje kunnen starten over het gevaar van bidden, maar ook daar zou ik je niet aanraden om je pijlen te richten op kinderen die een onschuldige vraag stellen.
elenaMM77 schreef:Brainless schreef:
mooi voorbeeld om mijn manier van 'bidden' toe te lichten misschien..
ik bid niet met de vraag om Pietje beter te maken..
ik zoek een rustig momentje om even aan pietje te denken en om mij een beeld te vormen waar de familie doorheen gaat en wat ik misschien zou kunnen doen om hem of de familie bij te staan of wellicht te ontlasten (als het mensen zijn die in mijn nabijheid zijn.. ik ben helaas niet het type die overpeinsd hoe ik de wereld kan redden).
Lizzle schreef:M'n hart huilt bij het denken aan weerloze dieren in de bio-industrie stallen van liefhebbende gristenen
Thesserd schreef:Lizzle schreef:M'n hart huilt bij het denken aan weerloze dieren in de bio-industrie stallen van liefhebbende gristenen
Ook genoeg bio industrie stallen van niet-christenen hoordat geeft de tekortkomingen van de mens aan. Niks meer en niks minder.
Ik zou graag een discussie topic over geloven en religies starten, maar ik ben bang dat het onbegonnen werk is.
Palmera schreef:Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.