Waarvoor bidden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Waarvoor bidden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 02:42

Ik ga in op de vraag van ts en zoals ik al aangaf, zijn er pas 2 of 3 geweest die dat hebben gedaan ;)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 03:00

Af en toe vraag ik om mijn vader de kracht te geven om met mijn demente moeder samen te leven en dat ze nog lang samen kunnen zijn.

Als ik weer naar nieuws op tv hoor. Dan gaat er af en toe wel een schiet gebedje voor we goede afloop.

Het is ook maar net wat we op dat moment beleven, zien en horen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 03:49

Palmera schreef:
Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.

Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.

Beetje flauw om het bestaan van religie aan te vallen in een draadje met eigenlijke een hele lieve vraag..

waar bid je voor..

Bidden zelf heeft helemaal geen oorlogen tot gevolg.. De zucht naar macht en geld..
overigens het kopje 'kerk' word vaak misbruikt in oorlogen.. bijna iedere oorlog draait om economische belangen.. de kleine man wordt gemotiveerd om mee te strijden onder het motto dat het een heilig doel zou vormen. maar de gedachte erachter is 95% van de tijd economisch gewin, naar welke oorlog je ook kijkt..

Dus ik zou zeggen, gebruik je sterke antikerkse gevoel en wandel uit dit draadje.
In plaats van een 15-jarige in de hoek te drukken die zich simpelweg afvraagt waar anderen voor bidden..

of wil je soms zeggen dat alle mensen die hier bidden op oorlog uit zijn? In dat geval zou je beter een draadje kunnen starten over het gevaar van bidden, maar ook daar zou ik je niet aanraden om je pijlen te richten op kinderen die een onschuldige vraag stellen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 03:58

Ik bid eigenlijk niet veel meer..
Niet omdat ik per definitie niet geloof.. Ik houd de optie open dat er meer tussen hemel en aarde is dan wij kunnen zien of ons voor kunnen stellen..

Ik geloof alleen niet zo in de oude man met lange witte baard die het alleen voor het zeggen heeft om zo maar te zeggen.

Wel vind ik het interessant om over bepaalde dingen na te denken. Verhalen in vele geloven bevatten een levensles, of motto dat zeer zeker de moeite waard is om eens bij stil te staan. ook als niet gelovige overigens.. vele zaken hebben niets met het aanbidden van een god te maken, of geloven in een god.. maar puur met vraagstukken over goed en kwaad en hoe je je leven wilt inrichten..

in plaats van het bidden neem ik hier en daar gewoon een momentje stilte om na te denken.

Na te denken over wat ik waarom doe en wat ik anders zou kunnen doen om mijn eigen levensvreugde te vergroten (nee dan denk ik niet aan de openingstijden van de slijterij).. Bijvoorbeeld erbij stilstaan dat we in dit land het eigenlijk goed hebben, als je het vergelijkt met andere landden in deze wereld. Dat ik reden heb om dankbaar te mogen zijn, ook al heb ik een behoorlijk zware bagage meegekregen in deze wereld.

Maar ook om na te denken over verborgen leed van anderen.. ik heb bagage, maar ik ben niet de enige in deze wereld. 'De zeurende buurvrouw', eigenlijk weet ik het wel waarom ze zo zeurt. vroeg weduwe en kwakelend met haar eigen lijf en leden.. Misschien moet ik toch eens wat meer tijd vrij maken voor een kleppraatje over de schutting.. immers dat 'zeuren' is eigenlijk vooral 'verlegen zitten om contact'.

Eigenlijk de kleine dingen in het leven waar we niet zo snel bij stilstaan, maar met kleine handelingen kun je grote verschillen maken..

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik niet bid.. maar meer levensbeschouwelijk overpeins. Hierbij ga ik niet naar de kerk, omdat het vaste stramien en de verplichte nummertjes eerder nadelig werken voor mijzelf dan dat ik er echt wat mee zou doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 04:05

Brainless schreef:
Kuggur schreef:
Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...

Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.

Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."

mooi voorbeeld om mijn manier van 'bidden' toe te lichten misschien..

ik bid niet met de vraag om Pietje beter te maken..

ik zoek een rustig momentje om even aan pietje te denken en om mij een beeld te vormen waar de familie doorheen gaat en wat ik misschien zou kunnen doen om hem of de familie bij te staan of wellicht te ontlasten (als het mensen zijn die in mijn nabijheid zijn.. ik ben helaas niet het type die overpeinsd hoe ik de wereld kan redden).

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 04:10

Brainless schreef:
Kuggur schreef:
Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...

Bidden is niet alleen vragen, maar ook juist het bedanken bij het goede wat je (nog) hebt.

Ik zeg zelf ook nooit: Maak Pietje beter; maar "Wilt U Pietje bijstaan in deze moeilijke periode en tijdens de operatie en de tijd erna."

Helemaal mee eens. Stilstaan bij de dingen die je hebt, bedanken voor de mensen die zoveel voor je betekenen en ik realiseer me dan altijd welke mooie momenten ik die dag heb meegemaakt en waar ik dankbaar voor ben. Soms vraag ik ook dingen zoals kracht voor anderen en soms voor mezelf. Niet of dingen "opgelost" kunnen worden. Maar ik vind het vooral een moment om stil te staan bij al het positieve wat er is en wat ik heb.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:01

M'n hart huilt bij het denken aan weerloze dieren in de bio-industrie stallen van liefhebbende gristenen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:55

:? we zijn blijkbaar op de pagina van WD beland

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:30

elenaMM77 schreef:
Palmera schreef:
Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.

Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.

Beetje flauw om het bestaan van religie aan te vallen in een draadje met eigenlijke een hele lieve vraag..

waar bid je voor..

Bidden zelf heeft helemaal geen oorlogen tot gevolg.. De zucht naar macht en geld..
overigens het kopje 'kerk' word vaak misbruikt in oorlogen.. bijna iedere oorlog draait om economische belangen.. de kleine man wordt gemotiveerd om mee te strijden onder het motto dat het een heilig doel zou vormen. maar de gedachte erachter is 95% van de tijd economisch gewin, naar welke oorlog je ook kijkt..

Dus ik zou zeggen, gebruik je sterke antikerkse gevoel en wandel uit dit draadje.
In plaats van een 15-jarige in de hoek te drukken die zich simpelweg afvraagt waar anderen voor bidden..

of wil je soms zeggen dat alle mensen die hier bidden op oorlog uit zijn? In dat geval zou je beter een draadje kunnen starten over het gevaar van bidden, maar ook daar zou ik je niet aanraden om je pijlen te richten op kinderen die een onschuldige vraag stellen.

1. Ik had zoals klaarblijkelijk, zoals niet is opgevallen, dit "draadje" al verlaten na wijze woorden van Kugger en had mijzelf in de meeleesmodus gezet.

2. Ik neem niet de moeite om altijd een profiel te checken, daar voel ik mij niet toe verplicht.

3. Ik heb NOOIT gezegd dat iedereen die bidt op oorlog uit is. Dergelijke beschuldigingen uit IK niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:46

Palmera ik begrijp niet zo goed waarpm je überhaupt in dit tppic reageerd.
De vraagstelling is niet, bid jij wel of niet maar waarvoor bidden jullie.
Daar hoef je naar mijn gedachten niet eens voor in een profiel te checken.Dus daarin hoef jij jezelf niet te verdedigen.
Want ook leeftijd vind ik bij zo'n vraag onrelavant.
Het is een informatieve vraag waar jij geen antwoord op kan geven omdat je niet gelooft in bidden.
Wat triggert je dan toch om te reageren?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:41

elenaMM77 schreef:
Brainless schreef:

mooi voorbeeld om mijn manier van 'bidden' toe te lichten misschien..

ik bid niet met de vraag om Pietje beter te maken..

ik zoek een rustig momentje om even aan pietje te denken en om mij een beeld te vormen waar de familie doorheen gaat en wat ik misschien zou kunnen doen om hem of de familie bij te staan of wellicht te ontlasten (als het mensen zijn die in mijn nabijheid zijn.. ik ben helaas niet het type die overpeinsd hoe ik de wereld kan redden).

Dat inderdaad.

Ik bid eigenlijk niet zoveel, ik dank vooral. Dat we allemaal gezond zijn en van elkaar mogen genieten, dat mijn familie gezond is, dat we een dak boven ons hoofd hebben, eten op tafel, dat we de mooie dingen van het leven kunnen zien, dat we in een land wonen waar iedereen zijn mening mag geven, iedereen recht heeft op scholing, waar niemand achtergesteld wordt.
En ik bid inderdaad ook op bovenstaande manier, bidden is niet je wensen bij God neerleggen en verwachten dat hij ze laat uitkomen. Bidden is voor mij mijn zorgen kwijt kunnen en hopen dat God ze weg wil nemen. Maar dat betekend niet dat je nooit verdriet of tegenslag zult hebben. (dat moet je ook niet willen denk ik)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:40

Lizzle schreef:
M'n hart huilt bij het denken aan weerloze dieren in de bio-industrie stallen van liefhebbende gristenen

Ook genoeg bio industrie stallen van niet-christenen hoor 8)7 dat geeft de tekortkomingen van de mens aan. Niks meer en niks minder.

Ik zou graag een discussie topic over geloven en religies starten, maar ik ben bang dat het onbegonnen werk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:47

Thesserd schreef:
Lizzle schreef:

Ook genoeg bio industrie stallen van niet-christenen hoor 8)7 dat geeft de tekortkomingen van de mens aan. Niks meer en niks minder.

Ik zou graag een discussie topic over geloven en religies starten, maar ik ben bang dat het onbegonnen werk is.

Juist erg intressant, maar ik deel je angst :P

Hoewel er wel eerder al een topic over religie is geweest en herinner me dat dat best intressant was.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:56

Palmera schreef:

Misschien heb je een geschiedenisles nodig, want wat er tegenwoordig in de wereld gebeurd in naam van religie gebeurde eeuwen geleden ook al, net zo bloederig, net zo zinloos.
Je argument dat door het hedendaagse geweld religie kansloos is is dan ook niet valide.

Ik bid overigens niet vaak, maar pas wanneer zaken echt slecht gaan in het leven, dan opeens heb ik het idee dat ik wil bidden.
Misschien toch ook wat vaker naar de positieve kanten kijken en daarvoor bidden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:26

Ik bid voor mijn familie, voor mensen waarvan ik weet dat ze het moeilijk hebben, ik vraag vergeving voor de stomme dingen die ik kan doen, ik bid of God mensen kracht wil geven als iets moeilijk is. Maar ik vraag niet alleen ik dank ook. Voor alles was God goed doet in het leven, hoe hij voor ons zorgt. Ons kracht geeft als het nodig is. Onze wegen net iets anders legt dan we zelf zouden doen. Maar wat achteraf veel beter blijkt te zijn als we voor mogelijk zouden houden.

Mooie vraag ts.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:12

Ik bid voor zoveel dingen, lastig te omschrijven. Ik bid voor mijn familie, voor mn moeder en mn zusjes omdat ik weet hoeveel ze papa missen, ik bid voor mensen in de kerk en daarbuiten. ik bid ook of God bij mij wil zijn en mij wil helpen met de moeilijke dingen, maar in mijn gebed dank ik ook, voor alles wat ik krijg, wat God doet voor mij en dat hij er altijd is.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:22

Ik denk dat iedereen, gelovig of ongelovig, bewust of onbewust, 'bid'. Misschien niet tot een god of iets dergelijks, maar iedereen denkt toch wel eens 'he bah, was dat maar anders gegaan!' Of 'Ik hoop dat morgen een mooie dag word'. Dat is toch ook eigenlijk bidden? Een soort van jezelf moed inspreken en hopen dat het goed gaat met een ander? Ik ben zelf niet gelovig en bid dus ook niet, maar ik ben afentoe best jaloers op degenen die zo veel steun halen uit hun geloof.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:34

Ik ben christelijk opgevoed, en ik geloof dat God bestaat. Ik snap dat het voor niet-christenen onwerkelijk klinkt, maar zou het niet fijn zijn dat er altijd iemand is die naar je luistert, en dat diegene ook onvoorwaardelijke liefde geeft?
In de wereld zijn veel oorlogen, maar ligt dat altijd aan het geloof? Die mensen willen macht hebben, en gebruiken dan als excuus dat het van hun religie moet. Zou dit het doel zijn van God? Een wereld vol pijn en verdriet? Nee, ik geloof van niet. In de bijbel staat dit nergens.

Ik hoop dat er een groep mensen is die zich open stelt voor het geloof. En ik verwacht dan niet dat iemand meteen elke zondag 2x naar de kerk gaat, en elke dag 5 hoofdstukken uit de bijbel leest. Wat ik hoop is dat mensen niet het vooroordeel hebben dat God niet bestaat, en dat bidden nutteloos is.
(Dit wou ik even kwijt)

Ontopic: Ik bid voor de mensen om mij heen, het leed waar sommige mensen mee te maken hebben, de dieren, mijn familie, mijzelf, of God mij wilt helpen, enz.