Goede kwaliteit koekenpannen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:46

Wat wel schijnt te helpen, hou de pannen apart voor vlees en andere pannen voor je eitje en aardappels.

Ik probeer mijn nieuwe pannen eerst voor eitjes en pannenkoeken te gebruiken, dan voor aardappels en wanneer ze meer versleten zijn voor vlees.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10101206/
Deze pan bevalt erg goed, mag alleen niet in de vaatwasser geloof ik, gaat er hier wel in (met deze prijs). Maar blijft na 1 jaar nog favo pan.
Ik kook op gas (weet niet of dat veel verschil maakt)

onne

Re: Goede kwaliteit koekenpannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:36

Bedankt voor de antwoorden. ik ga het gewoon weer proberen met de rvs pannen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:06

lizy29 schreef:
onne schreef:
Ik lees even mee, heb ook bk pannen , ook heb ik koeken pannen van fissler de rvs .
Kan er niet mee over weg, je moet ze dus eerst goed warm laten worden ?
Maar bv aardappels en een eitje bakken kan dat ook in een rvs koekenpan ?

ja hoor prima. Maar echt heel goed heet laten worden. Veel heter als dat je gewend bent met de pannen met anti aanbak.

Ook met boter of olie erin dan? Dat gaat toch walmen of branden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:20

Wij hebben ook twee BK koekenpannen en die zijn fantastisch. Ik kook erg graag en zo fijn als die pannen heb ik niet eerder gehad. We hebben ze nu ruim een half jaar geloof ik, ze worden bijna dagelijks gebruikt en zijn nog steeds als nieuw.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:56

onne schreef:
Ik lees even mee, heb ook bk pannen , ook heb ik koeken pannen van fissler de rvs .
Kan er niet mee over weg, je moet ze dus eerst goed warm laten worden ?
Maar bv aardappels en een eitje bakken kan dat ook in een rvs koekenpan ?

anneliesdj schreef:
lizy29 schreef:

ja hoor prima. Maar echt heel goed heet laten worden. Veel heter als dat je gewend bent met de pannen met anti aanbak.

Ook met boter of olie erin dan? Dat gaat toch walmen of branden?

Hevonen legt het heel goed uit....
Hevonen schreef:
Ik heb diverse rvs-pannen van Fissler. Eerst pan op het vuur en echt warm/heet laten worden. Dan boter of olie erin en als die heet genoeg is je ei. pannenkoek, vlees, vis, groente, whatever erin.
De pan moet voor je de boter erin doet zo heet zijn dat een druppel water onmiddellijk sissend verdampt. Steek je vinger onder de kraan en schud een druppeltje in de hete pan.

Echt niks bakt aan, je hebt niet meer boter nodig dan in een 'tefal'-pan en ook de eerste pannenkoek lukt! :)

Gietijzer is enigszins hetzelfde. Eerst pan heet laten worden dan boter erin en dan bakken. Alleen moet gietijzer wel goed 'ingewerkt' zijn. Na langdurig gebruik plakt echt niets meer in een gietijzeren pan. Je kunt hem gewoon in heet sop wassen, maar hij mag niet in de afwasmachine. Nadeel van gietijzeren pannen is dat ze erg zwaar zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:07

Ja dat zie ik, maar dan brand die boter toch zodra je het erin gooit?
Ik laat pannen ook altijd goed heet worden, maar ik bak bij voorkeur zonder boter, gewoon in eigen vet en dus met een goede pan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:13

Nee geen last van. Maar ik kook op hout en voornamelijk met olie....

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:47

Maar als je iets wilt bakken dat op laag vuur gebakken moet worden dan? Dan is zo'n pan die heet moet zijn toch niet handig? :o?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:54

ik heb 2 pannen van emaille. 1 van 24 kitchen en de ander is van vita verde.
ik ben er heel tevreden over. ik had eerst anti-aanbakbakken of tefalpannen. die gingen al vrij snel kapot of aanbranden. soms moeilijk schoon te krijgen, ondanks dat ik ze meteen afwas.
die emaille pannen krijg ik zelfs nog schoon als ze een paar dagen met vet/vlees gestaan hebben. ik hoef maar heel weinig vet/boter te gebruiken en en er bakt niks aan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:30

Mijn moeder heeft al 35 jaar een emaille koekenpan maar die kon ik nergens vinden.
Ik heb dit topic doorgelezen en zag deze link, die lijkt erg op de pan van mijn moeder.

http://www.bol.com/nl/p/bk-fortalit-koe ... d000002177

Ik denk dat ik die ga proberen. Ik vind het zo waardeloos als een pan maar 2-3 jaar mee gaat.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 20-03-15 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:39

Pippaa schreef:
Maar als je iets wilt bakken dat op laag vuur gebakken moet worden dan? Dan is zo'n pan die heet moet zijn toch niet handig? :o?

Bakken op laag vuur :? Dat ken (en kan) ik niet :) bestaat dat?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:41

denk dat ze op gas kookt, sommige stoofschotels bv die laat ik een paar uur staan op een laag vuur

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:42

Als je iets wil laten sudderen in de koekenpan bijvoorbeeld. Of langzaam mee wil verwamen, zoals saus. Of stukjes vlees verder wil laten garen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:54

Ohhhhh op die manier.. Maar dat noem ik dan weer geen bakken ;)

Denk dat het dan ook weer meer om een "hapjespan" gaat, maar er zijn tegenwoordig zoveel namen voor pannen die erg op elkaar lijken.

Pannen met een hogere rand zijn volgens mij namelijk al geen koekenpannen meer (ik kan net mis hebben hoor, ben ook geen expert ;) )

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:02

Ik heb die duurdere keramische pannen van tafel gehaald, wat een drama. Na 2 weken begonnen die krengen al aan te bakken, kon geen ei meer bakken. Zelfs niet met olie/boter.
Klantenservice weten te bereiken. Bleek dat je die keramische pannen op t laagste vuur warm moet laten worden, tsja dat wist ik ook niet. Kon wel 10 minuten duren voordat de pannen op temperatuur waren.
Verder zat er een dikke aangekoekte laag in die pannen na 2 keer bakken al, ook vermeld aan de klantenservice. Blijkt dat je daarvoor staalfix moet gebruiken, en verdraait.. met staalfix verdwijnen die plekken dus echt als sneeuw voor de zon. Plekken die ik met uren boenen nog niet wegkreeg.
Maar evengoed, ondanks de lage temp waarop ik ze warm laat worden en de staalfix die ik gebruik bakken ze nog altijd aan. Gebruik nu tijdelijk weer de goedkope pannen van tefal en ineens kan ik weer zonder boter een eitje bakken :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:09

Juist stoof/suddervlees moet je eerst even aanbraden op hoog vuur/hete pan en dan laag draaien om te stoven/sudderen. Dus ook dat is geen enkel probleem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:13

Maar wij eten geen vlees :') vleesvervangers bak ik altijd met weinig vlam (gas idd), omdat ze anders van buiten zwart zijn, maar van buiten nog koud. Zelfde eigenlijk met aardappelschijfjes uit de koeling...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:15

Maar ook daarbij kan je zodra het erin gaat je vuur gewoon laag draaien.

Het gaat er maar om dat je pan goed heet is op het moment dat je je eten er in doet. Hierdoor "schroeit" het dicht en blijft het niet meer plakken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:22

Wij hadden 2 voor 20 euro van de AH gekocht. 3 jaar oud, en toen pas kromgetrokken.
Daarna een BK pan Keramisch. Verdikkeme 3 maanden oud, naar de filestijnen! Wat was ik sneu.
Zo ontzettend blij met mijn pannetje. Netjes de bijsluiter gelezen hoe je alles moest doen, met ingevet wegzetten enzo.
En toch na 3 maanden, bakte hij aan? Zelfs met olie?

Ik mee terug! "Heb geen bonnetje meer, aangezien ik toch kwaliteit van BK verwacht."
Kon m uiteraard niet terug brengen, logisch.
Nu langzaam kijken naar een goede koekepan.

Wij hebben 1 apart voor de pannenkoeken. En een speciaal voor het vlees.
We hebben ook een hapjes pan die langzaam aan vervanging toe is.
En een wok. Die mag na 14 jaar ook wel vervangen worden.

De kookpannen hebben we afgelopen jaar gekocht. Ook van BK.
Geen keramische, maar deze ben ik wel tevreden over.

-O- maar ik baal nogsteeds van mn koekepan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:26

Ik ben erg tevreden over de koekenpannen van de Ikea 365+

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30101168/

Ze mogen eigenlijk niet in de vaatwasser, maar dat doe ik toch en gaan al 5 jaar mee.

Ik heb ook nog een kleinere, blauwe, maar die zie ik niet op site en die bevalt ook prima.

Verder heb ik nog een grote, zware Sola rvs koekenpan en die gaat al 15 jaar mee ofzo.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:51

Ik heb een koekenpan van Le Creuset, was een cadeau van de moeder van mijn vriend. Echt een aanrader! (Ik schrok van de prijs trouwens, ik heb de 30cm Les Forgées). Ben er wel heel zuinig op, alleen met de hand afwassen, niet schrobben en met een keukenpapiertje uitdoen. Ik kook op gas.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:51

Pippaa schreef:

Jawel hoor, dan zet je hem gewoon laag zodra je de boter of olie erin doet.

Je kunt er alles in bakken zonder aanbranden of andere problemen. Ook het eitje, aardappeltjes, gepaneerde dingen, het maakt echt niet uit.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:58

Ik ben zelf ook erg enthousiast over de ikea koekenpan! Favoriete pan hier thuis (en heb ook veel duurdere er staan).