Poollicht?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Poollicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:57

Ik heb niets gezien helaas, maar als je maar lang genoeg kijkt ga je vanzelf hallucineren :P

Maar de foto hierboven, dat lijkt toch gewoon alsof het een heldere hemel is met veel omgevingslicht? Dat ietwat paarse in de lucht kan ook gewoon zo lijken vanwege de heldere nacht?
Ik weet niet hoor, ik zie daar toch niet zoveel noorderlicht aan :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:00

Ik kwam er vanmorgen achter dat we het gister hebben gezien. Afgelopen dagen door een onverwachts sterfgeval is alles langs me heen gegaan had dus ook gemist dat er poollicht zou zijn. Maar nu weten we ook wat we gister hebben gezien, was een heel mooie lucht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:51

Heb gisteravond rond 11 uur nog gekeken, niks te zien helaas :(

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:03

Heb het zelf ook helaas niet gezien, maar hoorde ik het goed dat vrijdag zonverduistering is?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:02

ariannexrich schreef:
Heb het zelf ook helaas niet gezien, maar hoorde ik het goed dat vrijdag zonverduistering is?

ja van rond half 10 tot rond half 12 als ik het goed heb..
in ieder geval gisteren hier een leuke uitleg bij rtl late night,
inclusief stukje van 1999 (deze wordt minder spectaculair dan toen overigens)

http://www.rtl.nl/rtl-late-night/#!/335 ... -ontstaat/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:40

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier was het vanmorgen tot halverwege de middag prachtig zonnig weer. En nu…bewolkt en heiig -O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:06

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:09

Jammer dat het vanavond niet meer zichtbaar Is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:08

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:10

Friesland /Waddeneilanden: :n
Gezien? :n
Camera? :j

:')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:46

Serieus? Vanuit Lauwersoog heb ik diverse foto's voorbij zien komen namelijk, ook vanuit Noord-Holland.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:26

Oh dat is wel erg balen Besen. Misschien net verkeerde timing ofzo...jammer.

Die vliegtuigfoto's zijn tof zeg!
Het is alweer lekker bezig..maar bij lange na niet zo heftig als gister, maar alsnog wel nice <3

Afbeelding
Zweden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:31

Ik zag je bericht, rent bijna naar buiten totdat ik "Zweden" las. :')
Wat een prachtige foto!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:11

anneliesdj schreef:
Ik heb niets gezien helaas, maar als je maar lang genoeg kijkt ga je vanzelf hallucineren :P

Maar de foto hierboven, dat lijkt toch gewoon alsof het een heldere hemel is met veel omgevingslicht? Dat ietwat paarse in de lucht kan ook gewoon zo lijken vanwege de heldere nacht?
Ik weet niet hoor, ik zie daar toch niet zoveel noorderlicht aan :=

Dat is het toch echt hoor, als je het over mijn foto hebt :+ je zit juist op een plek met maar relatief erg weinig omgevingslicht (en daardoor oneindig veel sterren <3) op de ijsselmeerdijk. Normale lucht is niet paars vanwege de heldere nacht. Door je witbalans kan een foto wel 'verkleuren', maar omdat groen en magenta regelrecht tegenover elkaar staan, krijg je die normaal niet zo samen in een nachtelijke lucht ;) Je ziet trouwens ook een verticale streep lopen als je goed kijkt. Maargoed, jij mag het lekker niet geloven, ondanks dat het zegmaar bewezen en vastgelegd is :') Ik vind het leuk om gefotografeerd te kunnen hebben. En vervelend dat er altijd zuurpruimen moeten zijn die dat gevoel van 'leuk' weer even moeten proberen te onderdrukken :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:15

Nou sorry hoor, ik wist niet dat je er kattig om zou worden, ik stel gewoon een paar vragen? :(:)
Waar zie je die streep dan? En je hebt het over groen, ik zie alleen geelgroen licht van de bedrijven?
Hoe ziet dat eruit als je daarnaar kijkt dan, want een camera legt het heel anders vast toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:22

Nee 'gewoon een paar vragen', dat is 'Hoe maak je onderscheid tussen het omgevingslicht en het poollicht' bijvoorbeeld. En niet 'op die foto heirboven zie ik toch niet veel noorderlicht aan :=' en 'als je maar lang genoeg kijkt ga je vanezelf halluniceren :P' . Dat verschil met 'gewoon vragen' snap je zelf hopelijk ook wel :')

Het groen is niet alleen van de bedrijven. Ik heb vaker snachts boven zee, stad en hei gefotografeerd (en jij ook zo te horen, want je weet hoe omgevingslicht er snachts uit ziet op camera?) dus kan denk ik het onderscheid wel aardig maken inmiddels.

Je zag er in het echt maar bar weinig van, of nouja, dat is niet helemaal waar - toen we net aankwamen, kon je heel licht de verticale magentakleurige strepen ervan zien. Alleen waren we er toen echt nét en onze ogen pas na een tijdje gewend aan het enorme donker. Maar was ik nog aan het mutsen met de camera instellen. Die foto is dus niet echt lekker, maar omdat het schijnbaar bewezen moet worden:

Afbeelding

Is dat duidelijker?
Je ziet niet alles met het blote oog, wat je met de camera vast kan leggen, overigens. Dat is het verschil tussen 'visueel zichtbaar' (vooral in het noorden, en op sommige momenten vanaf andere plekken in het land ook) en 'fotografisch zichtbaar' (sneller dan met het blote oog).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:41

WildWings schreef:
Nee 'gewoon een paar vragen', dat is 'Hoe maak je onderscheid tussen het omgevingslicht en het poollicht' bijvoorbeeld. En niet 'op die foto heirboven zie ik toch niet veel noorderlicht aan :=' en 'als je maar lang genoeg kijkt ga je vanezelf halluniceren :P' . Dat verschil met 'gewoon vragen' snap je zelf hopelijk ook wel :')

Nee IK zie er niet zoveel noorderlicht aan, dat is toch helemaal geen rare uitspraak? Dat hallucineren ging over het feit dat ik gisteravond lang heb buiten gestaan, dat heeft niets met jouw foto te maken.

Maar deze foto is idd een stuk duiderlijker ja, nu zie ik het ook.
Maar waarom heb je 't over bewijzen? Ik geloof best dat er noorderlicht te zien is op die foto, alleen ik weet niet waar ik op moet letten.
Maar wil dat ook zeggen dat als je met het blote oog niets ziet, je op een foto wel iets kunt zien?
Ik denk dan toch dat ik het vorig jaar wel heb gezien, had toen de indruk dat ik wat paarse vlagen zag, maar dacht dat dat verbeelding was. Maar zoals duidelijk mag zijn; ik heb het nooit eerder gezien en weet dus ook niet waarop te letten, is het een meer stil beeld, of zie je het ook voor je ogen verschuiven en veranderen van kleur?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:09

Hier (100km boven de poolcirkel) was het enorm goed zichtbaar. Maar.... Met het blote oog zie je veel minder dan met de camera. Met het blote oog zag ik soms wat groenig, maar verder grijzige 'wolken' die wel op een heel vreemde manier bewogen. Foto's staan op mijn site en hier: https://m.facebook.com/gaby.knobbout/al ... /?_rdr#_=_

Het is dat ik 300% zeker was dat er Noorderlicht was, anders zou ik het ook niet herkend hebben.

Op de (goede!) foto's van Nikki is wel degelijk duidelijk noorderlicht zichtbaar, maar het gelige lijkt toch lichtvervuiling waar je in NL niet aan ontkomtt (OVERAL in NL is de lichtvervuiling enorm, op sommige plekken is hij 'heel enorm' en op plekken die donker lijken nog steeds 'enorm'.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:22

Ik hoop echt dat het nog een keer komt maar zal vast erg lang gaan duren :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:27

gabyfedde schreef:
Hier (100km boven de poolcirkel) was het enorm goed zichtbaar. Maar.... Met het blote oog zie je veel minder dan met de camera. Met het blote oog zag ik soms wat groenig, maar verder grijzige 'wolken' die wel op een heel vreemde manier bewogen. Foto's staan op mijn site en hier: https://m.facebook.com/gaby.knobbout/al ... /?_rdr#_=_

Het is dat ik 300% zeker was dat er Noorderlicht was, anders zou ik het ook niet herkend hebben.

Dus wat je op deze foto's ziet, is met het blote oog alleen wat vage groene vegen? :oo
Het is geen wonder ook, dan weet ik wel zeker dat ik het vorig jaar ook heb gezien.
Heb je daar een goede camera voor nodig, of zie je op elke foto meer dan met het blote oog (al is het een telefooncamera?)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:23

anneliesdj schreef:
gabyfedde schreef:

Dus wat je op deze foto's ziet, is met het blote oog alleen wat vage groene vegen? :oo
Het is geen wonder ook, dan weet ik wel zeker dat ik het vorig jaar ook heb gezien.
Heb je daar een goede camera voor nodig, of zie je op elke foto meer dan met het blote oog (al is het een telefooncamera?)

Klopt, het paarse en rode is eigenlijk niet met het blote oog te zien in Nederland :j
Alleen groenig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:38

Cchanny: ook boven de poolcirkel (the place to be voor het noorderlicht) zie je weinig kleur.

Goede foto's zijn alleen te maken met den goede camera + statief. Maar snapshots zijn overal mee te maken (dus ook met mobiel met goede camera).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:40

Wat zie je boven de poolcirkel dan? :oo

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:43

anneliesdj schreef:
Wat zie je boven de poolcirkel dan? :oo

Precies wat ik in 1 van mijn eerdere berichten heb gezegd. Bijzonder bewegende formaties in de lucht die soms wat kleur hebben, maar vaak grijzig ogen.