Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:29

BKonline schreef:
Ik heb er simpelweg moeite mee om betrokken te worden bij iemand anders zijn leugen en ook het verdriet van die man (ook al weet hij het zelf niet). Ook iemand die vreemdgaat heeft goede kanten en ook iemand die trouw is heeft minder goede kanten. Het gaat dus niet om mijn verwachtingen.

Bedankt voor jullie reactie, ik ga er eens goed over nadenken!

Ik denk precies zo. Daarom heb ik haar niet direct aan de kant gezet, ze had immers ook haar goede kanten. Maar toch liep het gewoon niet meer, we keken veel te verschillend tegen zulke zaken aan.
Ik heb haar ook gezegd dat ze niet van mij kan verwachten dat ik nooit iets tegen haar partner zou zeggen. Ik vind het ook weer niet nodig om op hoge poten erheen te gaan, maar mocht zoiets ter sprake komen, tja ik lieg gewoon niet en niemand moet dat van mij gaan eisen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:30

spatter schreef:
Hoe kunnen je vrienden zijn met een bedrieger :?

Wil je zelf ook graag voorgelogen worden dan?

Dat was bij mij gelijk einde vriendschap en ik denk dat ik de partner ook even zou inlichten.

Hier hetzelfde. Ik hoef écht geen vriendschap met iemand die zo vuil is een ander zo te bedriegen. Zou volledig afknappen op die persoon.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:31

Huertecilla schreef:
Palmera schreef:
Aangezien ik niet geloof in monogamie voor het leven zou het wel heel raar zijn om mijn vriendin daarop aan te vallen.....

Dat is HEEL iets anders.

Het betreft hier bedrog. De ene partner wordt informatie en zo keuze onthouden.

Met je eens. Omdat wij zo open en eerlijk omgaan met onze eventuele partner(s) wil dat niet zeggen dat iedereen dat doet.
Persoonlijk hou ik er niet zo van mijn wil en levensovertuigingen op te dringen aan vrienden. Dus ja, mijn vriendin zou dan haar vriend bedriegen. En nee, daar doe ik niets aan.
Want ik kan toch niet mijn vriendin dwingen het thuis te vertellen? Of het dan maar zelf aan haar vriend mededelen?

Stel je nou eens voor dat deze discussie niet ging over vreemdgaan maar over religie. Voor je het weet hebben we er weer een oorlog of een stel extremisten die hun mening opdringen erbij in de wereld.

En daarom geef ik graag mijn mening maar dring ik die nooit op. Ook niet in kritiekere situaties. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:32

Het ene vreemdgaan is ook het andere niet. Tussen gezoend worden door iemand met een zatte kop in de kroeg of structureel afspreken met iemand om het bed in te duiken zit imo ook nog wel een verschil. Allebei keur ik het niet goed, maar de situaties zijn wel anders.

Vind het moeilijk om er iets over te zeggen eigenlijk. Denk niet dat ik echt vreemdgangers ken, althans niet in mijn hechte vriendengroep, dus of ik echt bevriend met ze zou blijven kan ik niet zeker weten... Ik zou zeggen van wel, maar het ligt aan de situatie, of je de partner kent, etc. etc.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-03-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:32

Denk dat monogamie niet echt bepaald in hoeverre iemand eerlijk is als persoon.

Als iemand meerdere jaren het beste is wat iemand had kunnen overkomen, er altijd is wanneer dat nodig is, je elke avond in diens armen kan vallen, dan weegt een avond relatief betekenisloze lol daar toch niet tegen op?

(Ben überhaupt niet zo van de relaties, maar toch vind ik het gek dat er zo'n zwaar label aan vreemd gaan zit)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:35

Ik geloof niet zo in monogame relaties maar ik zou het me wel aantrekken als mijn vriend zou vreemdgaan. Dit omdat zulke dingen bespreekbaar zouden moeten zijn en ik me dan zou gaan afvragen wat er daar dan fout is gegaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:35

Sidera schreef:

Als iemand meerdere jaren het beste is wat iemand had kunnen overkomen, er altijd is wanneer dat nodig is, je elke avond in diens armen kan vallen, dan weegt een avond relatief betekenisloze lol daar toch niet tegen op?

(Ben überhaupt niet zo van de relaties, maar toch vind ik het gek dat er zo'n zwaar label aan vreemd gaan zit)

3x amen....

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:37

Sidera schreef:

Maar als je de belofte maakt om monogaam te zijn en je kan dat niet, waarom maak je hem dan.
Is eerlijkheid geen principe dan? Of is liegen zo makkelijk onder de norm van "beter niet kwesten".
Mag de bedrogen persoon dat zelf niet bepalen?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:37

Als bedrogen partner moet ik zeggen dat ik niet rancuneus ben tov de mensen die er van wisten en niks hebben gezegd. Mochten dit echt goeie vrienden zijn lag dit misschien anders, maar dat was niet het geval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:38

Sidera schreef:

Dat schrijft niemand.

Vreemdgaan = bedrog en DAT zegt zegt wel wat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:38

Het lijkt wel alsof je (door frustratie?) niet kan begrijpen dat een open relatie iets heel anders is dan vreemdgaan Palmera. We hebben het hier over vreemdgaan. Waarom daar open relaties altijd bij betrokken worden??

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:39

Palmera schreef:
Sidera schreef:

3x amen....

Monogamie bepaalt dit niet nee. Maar als je in een relatie stapt en monogamie afspreekt bepaalt dit wel hoe eerlijk je bent. Ten overstaan van je partner en misschien zelfs tov jezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:40

Furrow schreef:
Mag de bedrogen persoon dat zelf niet bepalen?

Kijk, DAT is nu een cruciaal punt bij bedriegen. Je onthoudt de ander informate, ontzegt de ander keuzevrijheid.

Lauratje_88

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:43

Eigenlijk wel grappig hoeveel mensen hier denken dat ze het recht hebben om voor iemand anders beslissingen te nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:45

Lauratje_88 schreef:
Eigenlijk wel grappig hoeveel mensen hier denken dat ze het recht hebben om voor iemand anders beslissingen te nemen.

Ik vind het ook heel grappig hoeveel mensen hier willens en weten een persoon laten bedriegen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:45

Diegene die bedreigt neemt een beslissing voor de ander, namelijk, hij/zij beslist of de ander mag weten dat hij/zij voorgelogen wordt.

Als vriend kun je je afvragen of je kan aanzien dat een ander bedrogen wordt.
Ik zou dat niet kunnen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:46

Lauratje_88 schreef:

Wat is dat weer kort door de bocht gezegd. Op het moment dat ik iemand voor de keuze stel, zelf vertellen of ik doe het, dan doe ik dat voor de bedrogen persoon. Zodat deze niet langer in een leugen hoeft te leven en verder kan met iemand die hem/haar wel respecteert. En niet omdat ik zogenaamd denk het recht te hebben voor een ander beslissingen te nemen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:48

Zwerte schreef:
Kana schreef:
Wat die gene in een relatie doet zegt toch niks over een vriendschap die daar volledig buiten staat?

Natuurlijk wel. Het zegt heel veel over de persoon zelf, hoe deze in het leven staat en welke normen en waarden belangrijk zijn. Aangezien het iets zegt over de persoon zelf, zegt het ook iets over de vriendschap.

Je hebt gelijk het zegt inderdaad wel iets over het de persoon die vreemdgaat.
Voor mij staat dat los van een eventuele vriendschap, maar dat is persoonlijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:50

ik heb dan vooral moeite om m'n bekkus te houden tegen de 'onwetende' partner

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:51

Lauratje_88 schreef:

Dat is imo de crux van het probleem wanneer je de bedrogen partner kent.
Of je het nu wel of niet vertelt, je beslist altijd voor een ander.
Je hebt er geen goede optie bij zitten.
Imo is de minst kwalijke het nemen van afstand van beiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:57

Palmera schreef:
Met je eens. Omdat wij zo open en eerlijk omgaan met onze eventuele partner(s) wil dat niet zeggen dat iedereen dat doet.
Persoonlijk hou ik er niet zo van mijn wil en levensovertuigingen op te dringen aan vrienden.

Even; hoe gaan jullie ermee om wanneer jij in gezelschap van een ander lief vrienden tegenkomt?

Wanneer jullie levensopvatting niet bij hen bekend is, zadel je hen in hun perceptie met het probleem van dit onderwerp op.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-03-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:57

Mijn ex had een vriendengroep van +- 15 man, jongens en meisjes en ook stelletjes. Nou had jongen A een relatie met meisje B, deze zaten beiden in deze vriendengroep. Ondertussen ging jongen A doodleuk vreemd met meisje C, meisje C zat ook in deze vriendengroep en was nota bene de "beste vriendin" van meisje B (Dat ze zichzelf zo durfde te noemen.. :n gad-ver-dam-me :r )

En IEDEREEN wist ervan, behalve meisje B natuurlijk. Zelfs ik wist het terwijl ik die vriendengroep amper kende. Ik weet niet of meisje B er ooit achter is gekomen, maar ik weet wel dat als ik haar was geweest, en ik was erachter gekomen, dat die hele zogenaamde "vrienden"groep kon oprotten. Schijnheilig stelletje allemaal. Walgelijk.

--

Als een vriend/vriendin van mij zoiets zou doen, zou ik diegene wel aanspreken op zijn/haar gedrag. Dat zoiets echt niet kan en oneerlijk is tegenover diegene zijn/haar vriend/vriendin. Maar vriendschap beëindigen? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:59

Ik hoop dat als mijn man ooit een keer vreemdgaat, iedereen daarover lekker zijn mond houdt tegen mij.
wij willen graag exclusief zijn voor elkaar ,maar weten ook dat we "maar" mens zijn.

Ik vind het geen ramp als het een keer gebeurd, maar dat mag hij fijn voor zichzelf houden, want anders ga ik piekeren over iets ,waar ik helemaal niet over wil piekeren.

Als er iets niet meer goed zit tussen ons, daar praten we uiteraard wel over.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:10

Precies, aanspreken op gedrag. Vriendschap hoeft niet te beëindigen maar ik geef zeker wel mijn mening.

Vrienden van mijn ex hebben mij eens geattendeerd op het gedrag van mijn ex gedurende een vakantie. Ze vonden hem te ver gaan. Ik ben ze hier erg dankbaar voor geweest.
Ze hebben hem niet direct verlinkt maar gezegd: vraag hem eens naar zijn gedrag wat wij niet zo leuk vonden.

De relatie zat sowieso wat vreemd in elkaar (ik was niet verliefd, het kon me niet zoveel schelen wat hij deed waardoor ik 'akkoord' ging met dingen die in een monogame relatie eigenlijk net te ver gaan). Maar ik heb het toen zelf op kunnen lossen ipv dat iedereen iets wist wat ik niet wist.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 17-03-15 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:12

MariekeB schreef:
Ik hoop dat als mijn man ooit een keer vreemdgaat, iedereen daarover lekker zijn mond houdt tegen mij.
wij willen graag exclusief zijn voor elkaar ,maar weten ook dat we "maar" mens zijn.

Ik vind het geen ramp als het een keer gebeurd, maar dat mag hij fijn voor zichzelf houden, want anders ga ik piekeren over iets ,waar ik helemaal niet over wil piekeren.

Als er iets niet meer goed zit tussen ons, daar praten we uiteraard wel over.

En stel dat het niet bij één keer blijft?
Van een 'one-night' kan ik me voorstellen dat er geen gevoelens (behalve geilheid) bij komen kijken. Daar valt nog over te praten. Maar een langdurige affaire?