Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:30

Geryon schreef:
Mee eens :j Maar dan heb je het imo al wel tever laten komen. Althans, ik zou niet zoenen met iemand als diegene mij zoent, en er niet echt spanning is vanaf mijn kant. Als dat er wel is, houd ik het afstandelijk.

Nou ja als ik het even op mezelf betrek.. Ik ben zoals ik al zei nogal een praatgraag persoon en ik kan me voorstellen dat jongens mijn signalen soms verkeerd oppikken. Ik probeer niks goed te praten hoor, maar het is niet altijd 100% bewust

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:34

Vreemdgaan is een bewuste keuze. Tenzij je onder invloed bent etc. Verliefdheid overkomt je :)
Maar waarom zou je niet mogen vreemdgaan? Ik bedoel. Het is mijn lichaam, mijn keuzes. Ik heb het recht om te beslissen wat ik daarmee doe.

Het wordt pas onacceptabel als er gevoelens bij komen kijken. Denk aan loyaliteit etc :)

DonDon

Re: Vreemdgaan, bewuste keuze of overkomt het je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:39

Ik vind het een bewuste keuze. Je bent er zelf bij. Bij een vriendin van me is het ook gebeurd. Zowat de hele relatie lang is die vreemdgegaan en hij wist echt wel dat ie fout zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:44

LastDream schreef:
Vreemdgaan is een bewuste keuze. Tenzij je onder invloed bent etc. Verliefdheid overkomt je :)
Maar waarom zou je niet mogen vreemdgaan? Ik bedoel. Het is mijn lichaam, mijn keuzes. Ik heb het recht om te beslissen wat ik daarmee doe.

Het wordt pas onacceptabel als er gevoelens bij komen kijken. Denk aan loyaliteit etc :)

Als jouw partner daar akkoord mee gaat, is het in mijn ogen niet bepaald vreemdgaan maar een open relatie. Ik vind dat toch wat anders dan daadwerkelijk een relatie met iemand aangaan en 'vergeten' te vertellen dat je graag het bed deelt met anderen natuurlijk.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:45

Emmaa_ schreef:
Geryon schreef:
Mee eens :j Maar dan heb je het imo al wel tever laten komen. Althans, ik zou niet zoenen met iemand als diegene mij zoent, en er niet echt spanning is vanaf mijn kant. Als dat er wel is, houd ik het afstandelijk.

Nou ja als ik het even op mezelf betrek.. Ik ben zoals ik al zei nogal een praatgraag persoon en ik kan me voorstellen dat jongens mijn signalen soms verkeerd oppikken. Ik probeer niks goed te praten hoor, maar het is niet altijd 100% bewust

Ik snap helemaal wat je bedoeld! Ik klets zelf ook graag en kan over het algemeen beter met jongens praten dan met meiden. Simpel weg omdat ik de zelfde humor als hun heb en ik het best wel een keer leuk vind om een vunzige opmerking te maken. Maar dit wil niet zeggen dat ik ook wat van hun wil.

Een tijdje geleden kreeg ik van een goede vriend te horen dat hij me een keer wou zoenen (1,5 jaar geleden) toen we alleen in de kantine zaten. Blijkbaar gaf ik allemaal signalen af wat ik helemaal niet door had. Ben blij dat hij de ballen had om het niet te doen. Het was nog niet zo lang uit met zijn vriendin en vond mij erg leuk en ik had al met mijn huidige vriend. Niet lang daarna kreeg hij zijn huidige vriendin. Toen hij van opleiding veranderde heb ik hem een tijd niet gesproken. Toen ik hem wel een keer weer sprak vroeg ik hem om een keer iets samen te doen omdat het zo'n tijd geleden was. Filmpje pakken ofzo of een keertje uit gaan, gewoon als vrienden. Dit wees hij af omdat hij me nog steeds leuk vond/vind en hij bang is dat hij iets bij mij doet wat hij zijn vriendin niet aan wil doen. Op zich knap dat hij zich zelf zo goed kent en gewoon niet eens gaat proberen. Niet dat ik het hem iets zou laten doen ik heb daar totaal geen behoefte aan.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:48

Anoniem schreef:
LastDream schreef:

Als jouw partner daar akkoord mee gaat, is het in mijn ogen niet bepaald vreemdgaan maar een open relatie. Ik vind dat toch wat anders dan daadwerkelijk een relatie met iemand aangaan en 'vergeten' te vertellen dat je graag het bed deelt met anderen natuurlijk.

forever alone :') .
Maar als je het bekijkt van, het is toch mijn lichaam? Het eigen recht
Zonder gevoel zal het kunnen.
Maar ik zou zelf niet vreemdgaan, mijn theorieen zijn soms een beetje vaag :Y)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:56

LastDream schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar als je een relatie aangaat maak je (dit klinkt ook weer heel vlak) afspraken met elkaar. Basically zeg je dan 'Ik ben van jou alleen'. Dus als je dan vreemdgaat met oog op 'het is mijn lichaam' dan verbreek je die afspraak eigenlijk al.

Tenzij je swinger/open relatie hebt natuurlijk. Dat is een heel ander verhaal.

Overigens vind ik 'onder invloed' ook geen excuus om vreemd te gaan. Ja of je moet compleet kapot gedrogeerd zijn. Maar omdat je dronken bent met een ander zoenen := nja die vlieger gaat voor mij niet op. Als je weet van jezelf dat je na wat glaasjes geen rem meer hebt wat dat betreft (moet bekennen dat ik nog nooit zelf zó dronken ben geweest.) dan moet je daar rekening mee houden en niet zo dronken worden. :Y)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:59

Sicayes schreef:
LastDream schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar als je een relatie aangaat maak je (dit klinkt ook weer heel vlak) afspraken met elkaar. Basically zeg je dan 'Ik ben van jou alleen'. Dus als je dan vreemdgaat met oog op 'het is mijn lichaam' dan verbreek je die afspraak eigenlijk al.

Tenzij je swinger/open relatie hebt natuurlijk. Dat is een heel ander verhaal.

Overigens vind ik 'onder invloed' ook geen excuus om vreemd te gaan. Ja of je moet compleet kapot gedrogeerd zijn. Maar omdat je dronken bent met een ander zoenen := nja die vlieger gaat voor mij niet op. Als je weet van jezelf dat je na wat glaasjes geen rem meer hebt wat dat betreft (moet bekennen dat ik nog nooit zelf zó dronken ben geweest.) dan moet je daar rekening mee houden en niet zo dronken worden. :Y)

precies! pas met gevoelens komen er afspraken.

Dronken doe jezelf, is geen excuus. :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:01

Heb de situatie ook van beide kanten meegemaakt. Ik was nog in een relatie, liep al een tijdje niet zo lekker, en ontmoette daar een hele leuke jongen. Klikte wel, hem ook laten weten dat ik hem leuk vond... Maar ook direct duidelijk gemaakt dat ik er niks mee ging doen, omdat ik nog een relatie had. Nu inmiddels ruim 4,5 jaar verder zijn we nog steeds goede vrienden, en heb het na die vakantie uitgemaakt met mijn toenmalige vriend. Het kwam meer van mijn dan van zijn kant en het werkte gewoon niet meer toen de ergste verliefdheid eraf was.

Dan de andere kant, ik heb 2 'friends with benefits' om het zo maar even te noemen. De ene heeft al jaren een open relatie met zijn vriendin, heeft inmiddels ook 2 kindjes en heb met hem regelmatig een leuke avond gehad. We zijn nog steeds close, maar blijft nu bij knus een filmpje kijken, simpelweg omdat het voor mij niet meer voldoening geeft. We hebben beiden ook van begin af aan aangegeven dat het voor beiden leuk moest blijven. De ander heb ik een tijdje mee gedate, hij date'e (hoe schrijf je dat normaal :P) toen ook met een ander meisje al 2 jaar, maar dat was nog niks. Hij kreeg uiteindelijk een relatie met haar, maar had ook nog gevoelens voor mij, en dus besloten we even afstand te nemen. Hij is echt mijn soulmate en kan alles met hem delen, nog steeds. Na een tijdje afstand gehad te hebben zijn we gewoon weer vriendschappelijk gaan afspreken, was gezellig als vanouds, maar afgelopen najaar toch ook weer intiem geweest, terwijl hij een relatie heeft. En sja, tuurlijk is het stom daarin mee te gaan, aan de andere kant ben ik vrijgezel, en dus minder fout bezig dan hij. Toch heb ik er inmiddels een punt achter gezet wat intimiteit betreft, omdat ik me toch rot voel tegenover zijn vriendin.

Mijn mening is dus: ja je kiest wel degelijk bewust voor of je er iets mee doet, maar eea is best complex, zeker als je zelf de vrijgezel bent in het hele verhaal.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:09

Ik vind alcohol geen excuus, maar wel voor het deel dat het onbewust kan zijn.
Ik voelde tussen een jongen en mij ook héél erg de spanning, terwijl ik een vriend had. Heb dat ook bewust aan de kant gezet.
Maanden later was dat eigenlijk vrijwel weg, gingen we gewoon als vrienden met elkaar om. Dacht er never nooit bij na dat er ook maar iets kon gebeuren.
Totdat dat ene moment, verkeerde tijd verkeerde plek verkeerde situatie. Noem het allemaal maar op.
Heb ik hier bewust voor gekozen? Nee nooit met voorbedachte rade, pas de volgende dag dacht toen ik wakker werd dacht ik wtf heb ik in hemelsnaam gedaan..
Heb t wel gelijk aan m'n toenmalige vriend verteld.

Maar hier bedoel ik mee dat het niet bewust was, ik wou niet bewust vreemd gaan, ik die juist altijd de gene was die er fel op tegen was. Dus ja, het overkwam me.
En nogmaals, ik praat het écht niet goed, ik heb mij nog nooit zo vreselijk gevoeld ergens over.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:13

Ben ooit wel eens iemands "alibi "geweest zodat die gene vreemd kon gaan.
Mijn keuze zou het niet zijn om het zo te doen, maar ik begreep destijds de beslissing van die gene wel.

Of ik het nog eens zou doen zo??

Liever niet, maar het zal weer helemaal aan de situatie liggen....want ook al wil ik er hier niet te veel over kwijt om niemand in verlegenheid te brengen, geloof me als ik zeg dat er zich situaties kúnnen voordoen, ook al roept nu iedereen van niet!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:19

Cayenne schreef:
eenitraM schreef:
Vreemdgaan is een bewuste keuze. Openstellen om verliefd te worden ook.

Maar wat nou als je teveel gezopen hebt? (of wat anders..). Dan zijn je remmingen toch minder?

Dus iemand die bezopen achter het stuur gaat zitten, kan er niets aan doen?
Die hoeven we dan niet verantwoordelijk te houden als hij een ongeluk veroorzaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:22

Cayenne schreef:
Verliefd worden kun je niet zelf sturen (denk ik), maar er iets mee doen misschien wel.

Dat is denk ik precies een mooie conclusie: je hebt zelf je gevoelens misschien niet altijd in de hand, maar wat je ermee doet is wel een keuze. Ongeacht of je hebt gedronken of hoe de situatie is/was. Het kan misschien wel op een bepaald moment als 'goede' keuze voelen, maar dat betekent niet dat het dan ineens geen keuze meer is, bijv 'omdat je teveel gezopen hebt' ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-15 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:23

het kan idd wel onbewust, maar dan ben je vaak wilsonbekwaam. Denk aan de dementerenden die vergeten zijn dat ze nog een partner hebben en dus met de buurvrouw/man gaan flikflooien. (Al vinden de meeste mensen dat wel aandoenlijk en zijn ze blij met het geluk voor hun man/vrouw/vader/moeder)

In theorie gaan ze vreemd, maar in de praktijk telt het niet echt als je compleet je wederhelft bent vergeten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:24

RaafSmits schreef:
Ben ooit wel eens iemands "alibi "geweest zodat die gene vreemd kon gaan.
Mijn keuze zou het niet zijn om het zo te doen, maar ik begreep destijds de beslissing van die gene wel.

Of ik het nog eens zou doen zo??

Liever niet, maar het zal weer helemaal aan de situatie liggen....want ook al wil ik er hier niet te veel over kwijt om niemand in verlegenheid te brengen, geloof me als ik zeg dat er zich situaties kúnnen voordoen, ook al roept nu iedereen van niet!!

Ben ik het niet mee eens. Ik kan me echt geen enkele situatie voorstellen waarin vreemdgaan een acceptabele keuze is. Wel dat de behoefte er is, die situatie heb ik zelf jaren in gezeten. Maar het handelen blijft een bewuste keuze imo en voor mij per definitie een verkeerde.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:25

Bewuste keus.

Geen enkel excuus vind ik goed genoeg om vreemd te gaan.
Als je iemand anders wil, maak dan gewoon een eind aan je huidige relatie.

En zelfs als je dronken bent weet je nogsteeds wel ongeveer wat je doet.
Om te zeggen dat je dronken was en daarom vreemd ging vind ik onzin.

Verliefd worden gebeurt inderdaad zomaar...of je er iets mee doet is een bewuste keus.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:26

Ik ben trouwens een gevalletje dat echt extreem tegen vreemdgaan is...zo erg dat als mijn vriendje dit flikt hij zoveel spijt gaat krijge..ooooooo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:26

XiiaaooNaa schreef:
Ik ben trouwens een gevalletje dat echt extreem tegen vreemdgaan is...zo erg dat als mijn vriendje dit flikt hij zoveel spijt gaat krijge..ooooooo

Zijn er mensen dan die het wel feestelijk vinden als hun partner vreemdgaat? :?

Want als ze het prima vinden, dan is het niet meer vreemdgaan immers maar gewoon een open relatie.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:28

Het schijnt dat veel mensen het diegene vergeven of alleen boos en verdrietig zijn...

Dus ik ben een graadje erger denk ik

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:34

XiiaaooNaa schreef:
Het schijnt dat veel mensen het diegene vergeven of alleen boos en verdrietig zijn...

Dus ik ben een graadje erger denk ik

Ik heb zelf geen idee hoe ik zal reageren, ik heb het nog nooit meegemaakt en heb geen glazen bol. Nu hoop ik het ook niet mee te maken natuurlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:42

twijfelachtig of het een bewuste keuze is.

Is boos worden en dan tegen iemand schreeuwen een bewuste keuze ?
Is iemand in een vlaag van verstandsverbijstering een klap geven een bewuste keuze?
Is alles wat we zeggen een bewuste keuze of flap je er wel eens wat uit.

we doen zo ontzettend veel zonder er heel bewust over na te denken.

Dat dat wel zou moeten... daar ben ik het mee eens...Maar wij als mensen doen nu eenmaal geregeld ondoordachte dingen. De een wat meer dan de ander.
Mensen die impulsief zijn, doen echt geregeld dingen zonder er over na te denken.
Dat heeft zowel hele mooie als hele vervelende resultaten.

Ik sta hier wat genuanceerd in.
We zouden er over na moeten denken en de goede beslissing moeten nemen. Feit is gewoon dat we daar niet zo heel goed in zijn als mens. En met drank op ( die je wel zelf eerst bewust gedronken hebt ) denken wij nog minder na.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:44

Ah, het onderwerp dat altijd weer zo nu en dan opduikt. Toevallig vanavond bij Pauw komt Kees van der Staaij vertellen hoe de SGP vreemdgaan aan banden willen leggen. Dat wordt lachen en je ergeren vanavond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:45

Knoffer schreef:
Ah, het onderwerp dat altijd weer zo nu en dan opduikt. Toevallig vanavond bij Pauw komt Kees van der Staaij vertellen hoe de SGP vreemdgaan aan banden willen leggen. Dat wordt lachen en je ergeren vanavond.

ik gok op 'als de vrouw de man beter behaagd en haar plichten als vrouw serieus neemt, ziet de man geen heil in buiten de deur snoepen' :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 18:47

Of: 'De mens is van nature geen monogaam wezen' :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:48

Cayenne schreef:
Of: 'De mens is van nature geen monogaam wezen' :+

Van de SGP???? :')