Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:16

Ik betaal de boodschappen, benzine en alles voor de paarden/honden en overige dieren die we hebben en mijn man de vaste lasten.

Wij zijn getrouwd maar hebben elk nog onze eigen rekening. Ons geld komt dus gewoon naar ons zelf toe. Als ik eens niet toe kom in de maand springt mijn man bij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:21

Keet schreef:
Zijn huis -> hij betaalt daar de vaste lasten voor + onderhoud.
GWL en alle andere rekeningen die duurder worden omdat we er met meer dan 1 wonen, delen we. Krijgen we terug omdat we teveel betaald hebben, delen we dat weer door twee.
Eigen rekeningen, eigen spaarrekeningen. Ieder doet boodschappen die hij/zij nodig vindt. Doen we gezamelijk boodschappen, dan wisselt het wie er betaalt.
Uit eten, wisselt ook per keer. Ene keer hij, andere keer ik :)

Ik betaal trouwens alles voor de huisdieren en de ponys. Dit zijn dan ook mijn dieren, mijn eigendom.
Hij betaald zijn hobby, ik de mijne. Dan kan je het precies zo duur maken als je zelf wilt, zonder de ander daarmee te belasten.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:23

Wij gaan na 2 jaar samen wonen vanaf volgende maand alles op 1 rekening laten storten.

Op dit moment hebben we onze eigenrekening, ml heeft een fulltime salaris en ik alleen stufie. Op dit moment betaald hij vrijwel alle vaste lasten, ik betaal de auto, de boodschappen en mijn eigen vaste lasten. ( We wonen samen in zijn huis ) . Maar vanaf volgende maand gaat dus alles in 1 pot, hier word alles van betaald en word er een deel op de spaarrekening gestort. Ook storten we een bedrag naar onze aparte rekeningen om vrij te besteden en zodat we nog apart kunnen sparen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:25

Wij wonen (nog) niet samen, maar wij willen het als volgt aanpakken:

Beide eigen betaal- en spaarrekening. Samen een afgesproken gelijk bedrag op een gezamenlijke rekening iedere maand zetten. Van die rekening worden boodschappen, hypotheek, gas, water, licht en extra's betaald. Dus er wordt daarop ook 'gespaard' voor gezamenlijke extra's. Bijvoorbeeld als de wasmachine stuk gaat.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:25

Picassox schreef:

Beide eigen betaal- en spaarrekening. Samen een afgesproken gelijk bedrag op een gezamenlijke rekening iedere maand zetten. Van die rekening worden boodschappen, hypotheek, gas, water, licht en extra's betaald. Dus er wordt daarop ook 'gespaard' voor gezamenlijke extra's. Bijvoorbeeld als de wasmachine stuk gaat.
Wij doen precies hetzelfde :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:28

Sabini schreef:
Picassox schreef:

Wij doen precies hetzelfde :j

Ik ook (:

Even over hobby's: ik ga niet voor mijn vriend zijn rook hobby betalen. Dat vind ik al vies genoeg :+
Ik verwacht ook niet dat mijn vriend mijn konijntjes of gitaar betaalt (:

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:29

Yontheke schreef:
Ik vind gescheiden rekeningen en naar rato inbrengen altijd een gedoe. Veel van onze vrienden lopen daar echt op stuk want wie betaalt wat en blabla.

Ik heb met mijn man na 10 maanden een appartement gekocht, hebben toen ook direct gezamelijke rekeningen genomen en nog nooit geen gezever mee gehad.

Maar wij zijn dan ook van die debielen die nog trouwen zonder huwelijkscontract ook :)

Je kiest toch voor elkaar en om samen met elkaar te leven? Moet dan elke euro omgedraaid worden?

Gelukkig gunt mijn man me mijn dure paardenhobby en doet ook niet moeilijk als daar kosten zoals dierenarts bij komen kijken.

Idem hier. Alles in één pot. Ook de paardenhobby. ;-)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:30

Wij wonen twee jaar samen. Hebben een gezamenlijke rekening waar we elk ongeveer evenveel geld op storten. Daar betalen we hypotheek, boodschappen en verzekeringen voor het huis van en soms ook de etentjes en dergelijke.
Salaris komt op eigen rekening binnen. We hebben nagenoeg hetzelfde salaris.
Zorgverzekering, contributies en andere eigen kosten betalen we van onze eigen rekening.
We hadden allebei een eigen spaarrekening maar na een verbouwing en straks een nieuwe auto zijn beide potjes nagenoeg even leeg :+. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:33

Plien91 schreef:
Wij wonen twee jaar samen. Hebben een gezamenlijke rekening waar we elk ongeveer evenveel geld op storten. Daar betalen we hypotheek, boodschappen en verzekeringen voor het huis van en soms ook de etentjes en dergelijke.
Zorgverzekering, contributies en andere eigen kosten betalen we van onze eigen rekening.
We hadden allebei een eigen spaarrekening maar na een verbouwing en straks een nieuwe auto zijn beide potjes nagenoeg even leeg :+. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen?

Wij sparen beide voor zich :) Hij kan meer sparen als ik, zo blijft het voor beide duidelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:33

Wij zijn niet meer samen, maar wij hadden ieder een eigen rekening, eigen spaarrekening en dan nog een gezamenlijke rekening en spaarrekening.

Gezamenlijk was ieder 50/50 voor de vaste lasten en een vast bedrag (ook ieder 50/50) per maar voor de spaarrekening (voor wasmachine schade, vakantie etc.).

De eigen rekening hield je dan je 'eigen' geld nog over en kon je als je wilde sparen op je eigen spaarrekening. Dit omdat we daar beiden behoefte aan hadden (ex had bv een dure smaak in kleding, ik niet en gaf mn geld liever aan paarden uit) en ook als stokje achter de rug. Je wilt er niet van uit gaan... maar een relatie kan stuk lopen. Ik ben heel blij dat we het zo gedaan hebben.

Wij hebben een dochter, alle kosten voor haar gingen eveneens van de gezamenlijke rekening af, voor haar hebben we een apart potje aangelegd voor als ze straks 18 is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:36

Selka schreef:
Tazzey schreef:
Wij gooien alles op de grote hoop en betalen daar de lasten van, en daar sparen we ook van.
Ik vind het zo'n onzin dat je samenwoont maar wel alles moet gaan verdelen.

En ik vind het onzin dat mijn vriend al mijn dure hobbies moet betalen terwijl hij zich 10 slagen in de rondte werkt en ik maar 40 uur werk.

Gelukkig zijn wij niet van "als ik 10 euro uitgeef mag jij ook maar 10 euro". De ene maand geef ik meer uit dan dat hij doet en de andere maand is het andersom. Ik gun hem zijn hobby's en andersom hetzelfde. Wij zijn niet zo moeilijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:39

Wij wonen 3 jaar samen, ik werk fulltime, m'n vriend twee dagen. We hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening.

Van de gezamenlijke rekening betalen we de huur, overige woonkosten, gezamenlijke uitjes, vakantie, kadootjes, en boodschappen. We betalen ieder zelf onze hobby's, verzekering en ik mijn auto.
We sparen samen nauwelijks.
Ik betaal meer aan de gezamenlijke rekening (hij 1/3 ik 2/3) omdat ik nu meer verdien. Als hij straks meer werkt kunnen we dat gelijker trekken en samen sparen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:41

Wij zijn nu 4 jaar samen en wonen sinds 3 jaar samen. Hier de huur en alle andere vaste lasten 50/50 en omdat ik leerling ben en dus c.a 2x minder verdien (c.a 1900 en hij 4200 Zwitserse Frank) betaalt hij het eten. Straks als mijn studie klaar is in juni en ik ongeveer op dezelfde loon kom, gaat er van beiden c.a 400,- per maand op een gezamenlijke rekening. Waarvan we allebei een kaart hebben, voor het inkopen. Verder alle lasten zoals benzine, persoonlijke inkopen met het eigen geld. Ook het spaargeld separaat, maar dat geven we wel aan elkaar uit of aan het appartement daar waar nodig.

Tazzy; volgens mij is dat niet de insteek van de post waar je nu (best denigrerend) op reageert. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, heeft niets met egoïsme of 'iets niet gunnen te maken', want iedereen helpt zijn of haar vriend direct uit de brand zonder te tellen als het nodig mocht zijn.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-03-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:43

Lara_Silver schreef:
Tazzey; volgens mij is dat niet de insteek van de post waar je nu (best denigrerend) op reageert. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, heeft niets met egoïsme of 'iets niet gunnen te maken', want iedereen helpt zijn of haar vriend direct uit de brand zonder te tellen als het nodig mocht zijn.

Precies :) Er zijn zwaarwegende redenen waarom wij het geregeld hebben zoals het is. Die hoeven niet op een openbaar forum :)
Maar als een van ons het even moeilijk heeft, springt de ander gewoon bij hoor :) wordt totaal niet moeilijk gedaan over geld.
Is alleen gescheiden geregeld ivm diverse zaken. En het werkt prima zo :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:44

Het is inderdaad een goed idee om een gezamenlijke betaal en spaarrekening naast je eigen betaal- en spaarrekening te hebben. Zo kun je ook samen sparen voor grotere uitgaven dan alleen een wasmachine. Bijvoorbeeld voor een verbouwing of iets dergelijks.

Ik vind alles op één hoop niet eerlijk. Ik onderhoud 2 of 3 paarden, hij niet. Hij spaart ook veel meer dan ik. Het is juist duidelijk en eerlijk als het gescheiden is. Misschien dat het over een aantal jaar wel meer losloopt, maar zeker aan het begin is het wel fijn dat het gescheiden is. Zo krijg je ook goed inzicht in wat je kwijt bent: dat zal bij de een anders zijn als bij de ander.

We zijn overigens meer dan 3 jaar samen. We willen over een halfjaar gaan samenwonen in een koopwoning.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:51

Plien91 schreef:

Het lege potjes moment was bij ons het moment om alles samen te gooien. We hebben beide nog een eigen rekening en spaarrekening waar de salarissen op binnenkomen. Dat is ook ideaal als je cadeautjes wil kopen en daar gaan ook bijv de mobiele telefoonrekeningen af die we al hadden voor we elkaar leerden kennen.
Overigens was het plan om alleen de gezamenlijke lasten van de gezamenlijke rekening te betalen maar toen die potjes toch leeg waren, maakte het ineens ontzettend weinig uit. Na aftrek van hobbies verdienen we nagenoeg gelijk en hebben we ook gelijkwaardige uitgavenpatronen dus we hebben het nooit meer aangepast :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:52

wij wonen nu 5.5 jaar samen en zijn 2.5 jaar getrouwd.
wij hebben sinds 4 jaar 1 gezamenlijke rekening en spaarrekening.

Ik snap wel dat je dat niet meteen doet en eerst even afwacht..

We leven samen en betalen ook samen alle rekeningen. Dus samen voor mijn dure hobby en samen voor zijn minder dure hobby.
Als je besluit samen te leven en samen oud te worden, dan deel je toch ook de kosten enzo. dat is het idee van samen leven, is toch alles delen ook geld.

Mijn man verdient meer, omdat ik door ziekte minder ben gaan werken, dus hij betaald ook voor mijn dure hobby. Als ik naast mijn deel van de vaste lasten zelf alle kosten van mijn pony moest betalen, kon ik geen paard meer rijden. Mijn man en ik hadden niet zo een goed huwelijk als hij mij mijn hobby niet gunt / vindt dat ik dat zelf maar moet betalen..

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:53

Wij storten ieder 60% van ons inkomen naar de gezamenlijke rekening, dit is voor de hypotheek, vaste lasten, boodschappen en dingen die we samen doen. Onze inkomens zijn absoluut niet gelijk, ik verdien veel minder, dus het zou niet eerlijk zijn om 50/50 te betalen.

De overige 40% is trouwens helemaal voor onszelf en doen we mee wat we zelf willen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:54

Ik heb nu dik 2 jaar een vriend en wil toch wel graag gaan samenwonen. Hij is nog niet helemaal overtuigd op dit moment. Op dit moment zijn we beide nog student en is er geen goedkopere optie dan thuis wonen. Als het goed is zijn we beide in juli afgestudeerd. Hij heeft dan sowieso een fulltime baan, en voor mij is het nog onzeker, ook omdat ik misschien nog verder wil studeren.
Mij lijkt het ook handig om beide onze eigen rekeningen te houden en een gezamenlijke te openen voor gezamenlijke kosten. Hoe de verdeling van hier op storten dan is weet ik nog niet, kan ik ook niet alleen bepalen. Ik wil niet overgaan op alleen 1 rekening samen. Mocht het ooit mis gaan is dat niet de meest handige optie en ik wil gewoon werken voor mijn paarden hobby, en hij voor zijn dure hobby. Dat heeft niks met gunnen of moeilijk doen te maken, maar wel met je eigen ideeën hier over.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:04

Lara_Silver schreef:
Wij zijn nu 4 jaar samen en wonen sinds 3 jaar samen. Hier de huur en alle andere vaste lasten 50/50 en omdat ik leerling ben en dus c.a 2x minder verdien (c.a 1900 en hij 4200 Zwitserse Frank) betaalt hij het eten. Straks als mijn studie klaar is in juni en ik ongeveer op dezelfde loon kom, gaat er van beiden c.a 400,- per maand op een gezamenlijke rekening. Waarvan we allebei een kaart hebben, voor het inkopen. Verder alle lasten zoals benzine, persoonlijke inkopen met het eigen geld. Ook het spaargeld separaat, maar dat geven we wel aan elkaar uit of aan het appartement daar waar nodig.

Tazzy; volgens mij is dat niet de insteek van de post waar je nu (best denigrerend) op reageert. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, heeft niets met egoïsme of 'iets niet gunnen te maken', want iedereen helpt zijn of haar vriend direct uit de brand zonder te tellen als het nodig mocht zijn.

Daar was niets denigrerend aan bedoel hoor. Wij zijn heel makkelijk hiermee. En zien het niet als "betalen voor elkaars hobby". Wij hoeven elkaar ook niet uit de brand te helpen. Bij ons thuis is het "ons" en niet "hij en ik".

Selka

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:08

Lara_Silver, goed verwoord. Zowel vriend en ik hebben het te vaak fout zien gaan bij 1 rekening voor alles. Vandaar onze keuze om het gescheiden te houden. Wij zijn inmiddels zo lang samen dat alles echter van ons samen is op de auto's na :+

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:11

Wij storten allebei maandelijks een bedrag op de gezamenlijke rekening (beide hetzelfde bedrag, want we verdienen ook ongeveer hetzelfde). Daar betalen we alles van ons samen van, van de hypotheek tot de boodschappen.
Sparen doen we ieder voor zich. Hebben we een grote uitgave die niet van de gezamenlijke rekening kan, dan leggen we in principe ieder de helft in.

Op zich is het heel nobel natuurlijk om alles op 1 hoop te gooien en samen te doen, maar ik vind het punt 1 heel fijn dat ik mijn 'eigen' geld heb en over uitgaven geen verantwoording hoef af te leggen.
Wil ik een duur zadel voor mn paard aanschaffen of voor mijn part een paar schoenen dan kan ik dat gewoon kopen als ik zelf het geld heb.
Daarnaast vind ik het wel een veilig idee om m'n eigen spaargeld te hebben. Je weet immers nooit hoe het leven loopt.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:14

Mijn man betaald van zijn loon alle vaste lasten. En de rest is voor mijn rekening

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:34

Rhys schreef:
Wij storten allebei maandelijks een bedrag op de gezamenlijke rekening (beide hetzelfde bedrag, want we verdienen ook ongeveer hetzelfde). Daar betalen we alles van ons samen van, van de hypotheek tot de boodschappen.
Sparen doen we ieder voor zich. Hebben we een grote uitgave die niet van de gezamenlijke rekening kan, dan leggen we in principe ieder de helft in.

Op zich is het heel nobel natuurlijk om alles op 1 hoop te gooien en samen te doen, maar ik vind het punt 1 heel fijn dat ik mijn 'eigen' geld heb en over uitgaven geen verantwoording hoef af te leggen.
Wil ik een duur zadel voor mn paard aanschaffen of voor mijn part een paar schoenen dan kan ik dat gewoon kopen als ik zelf het geld heb.
Daarnaast vind ik het wel een veilig idee om m'n eigen spaargeld te hebben. Je weet immers nooit hoe het leven loopt.

Wij leggen ook geen verantwoording aan elkaar af. Wij hebben een x bedrag per maand wat vrij is om te besteden en als je iets wilt halen dan doe je dan. We zeggen het wel tegen elkaar zodat de ander weet wat er met het geld gebeurd is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:37

Wij wonen nu 3 jaar samen en zijn na een half jaar bij elkaar gaan wonen. (Waren 23, nu 26)

Wij betalen alles samen en maken elkaars geld op. (Figuurlijk dan, soms letterlijk ;) )

Ik betaal alle vaste lasten eigenlijk, van mijn loon blijft er dan maar weinig over. Die maken we op en daarna beginnen we aan de zijne. De rest sparen we. Dat is vanaf de eerste dag al zo gegaan.

We hebben eigenlijk nog nooit problemen gehad. We zijn redelijk hetzelfde en kunnen overal goed over praten. Het feit dat mijn paard evenveel kost als de huur van ons huis, daar heeft hij geen problemen mee. We lenen elkaars passen en hebben verder geen geheimen.

Ik geloof wel dat wij daar redelijk uniek in zijn..

We hebben allebei een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en een spaarrekening, maar eigenlijk gebruiken we deze gewoon zoals het uitkomt.
Laatst bijgewerkt door denice op 10-03-15 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt