Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Keet schreef:Zijn huis -> hij betaalt daar de vaste lasten voor + onderhoud.
GWL en alle andere rekeningen die duurder worden omdat we er met meer dan 1 wonen, delen we. Krijgen we terug omdat we teveel betaald hebben, delen we dat weer door twee.
Eigen rekeningen, eigen spaarrekeningen. Ieder doet boodschappen die hij/zij nodig vindt. Doen we gezamelijk boodschappen, dan wisselt het wie er betaalt.
Uit eten, wisselt ook per keer. Ene keer hij, andere keer ik
Picassox schreef:Wij doen precies hetzelfdeWij wonen (nog) niet samen, maar wij willen het als volgt aanpakken:
Beide eigen betaal- en spaarrekening. Samen een afgesproken gelijk bedrag op een gezamenlijke rekening iedere maand zetten. Van die rekening worden boodschappen, hypotheek, gas, water, licht en extra's betaald. Dus er wordt daarop ook 'gespaard' voor gezamenlijke extra's. Bijvoorbeeld als de wasmachine stuk gaat.
Sabini schreef:Picassox schreef:Wij doen precies hetzelfdeWij wonen (nog) niet samen, maar wij willen het als volgt aanpakken:
Beide eigen betaal- en spaarrekening. Samen een afgesproken gelijk bedrag op een gezamenlijke rekening iedere maand zetten. Van die rekening worden boodschappen, hypotheek, gas, water, licht en extra's betaald. Dus er wordt daarop ook 'gespaard' voor gezamenlijke extra's. Bijvoorbeeld als de wasmachine stuk gaat.

Yontheke schreef:Ik vind gescheiden rekeningen en naar rato inbrengen altijd een gedoe. Veel van onze vrienden lopen daar echt op stuk want wie betaalt wat en blabla.
Ik heb met mijn man na 10 maanden een appartement gekocht, hebben toen ook direct gezamelijke rekeningen genomen en nog nooit geen gezever mee gehad.
Maar wij zijn dan ook van die debielen die nog trouwen zonder huwelijkscontract ook
Je kiest toch voor elkaar en om samen met elkaar te leven? Moet dan elke euro omgedraaid worden?
Gelukkig gunt mijn man me mijn dure paardenhobby en doet ook niet moeilijk als daar kosten zoals dierenarts bij komen kijken.
. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen? Plien91 schreef:Wij wonen twee jaar samen. Hebben een gezamenlijke rekening waar we elk ongeveer evenveel geld op storten. Daar betalen we hypotheek, boodschappen en verzekeringen voor het huis van en soms ook de etentjes en dergelijke.
Salaris komt op eigen rekening binnen. We hebben nagenoeg hetzelfde salaris.
Zorgverzekering, contributies en andere eigen kosten betalen we van onze eigen rekening.
We hadden allebei een eigen spaarrekening maar na een verbouwing en straks een nieuwe auto zijn beide potjes nagenoeg even leeg. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen?
Hij kan meer sparen als ik, zo blijft het voor beide duidelijk
Selka schreef:Tazzey schreef:Wij gooien alles op de grote hoop en betalen daar de lasten van, en daar sparen we ook van.
Ik vind het zo'n onzin dat je samenwoont maar wel alles moet gaan verdelen.
En ik vind het onzin dat mijn vriend al mijn dure hobbies moet betalen terwijl hij zich 10 slagen in de rondte werkt en ik maar 40 uur werk.
Lara_Silver schreef:Tazzey; volgens mij is dat niet de insteek van de post waar je nu (best denigrerend) op reageert. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, heeft niets met egoïsme of 'iets niet gunnen te maken', want iedereen helpt zijn of haar vriend direct uit de brand zonder te tellen als het nodig mocht zijn.
Er zijn zwaarwegende redenen waarom wij het geregeld hebben zoals het is. Die hoeven niet op een openbaar forum 
wordt totaal niet moeilijk gedaan over geld.
Plien91 schreef:Wij wonen twee jaar samen. Hebben een gezamenlijke rekening waar we elk ongeveer evenveel geld op storten. Daar betalen we hypotheek, boodschappen en verzekeringen voor het huis van en soms ook de etentjes en dergelijke.
Salaris komt op eigen rekening binnen. We hebben nagenoeg hetzelfde salaris.
Zorgverzekering, contributies en andere eigen kosten betalen we van onze eigen rekening.
We hadden allebei een eigen spaarrekening maar na een verbouwing en straks een nieuwe auto zijn beide potjes nagenoeg even leeg. Misschien dat we straks ook wel alles op 1 spaarrekening zetten. Net zo makkelijk denk ik. Hoe doen anderen dat wbt samen sparen?
Lara_Silver schreef:Wij zijn nu 4 jaar samen en wonen sinds 3 jaar samen. Hier de huur en alle andere vaste lasten 50/50 en omdat ik leerling ben en dus c.a 2x minder verdien (c.a 1900 en hij 4200 Zwitserse Frank) betaalt hij het eten. Straks als mijn studie klaar is in juni en ik ongeveer op dezelfde loon kom, gaat er van beiden c.a 400,- per maand op een gezamenlijke rekening. Waarvan we allebei een kaart hebben, voor het inkopen. Verder alle lasten zoals benzine, persoonlijke inkopen met het eigen geld. Ook het spaargeld separaat, maar dat geven we wel aan elkaar uit of aan het appartement daar waar nodig.
Tazzy; volgens mij is dat niet de insteek van de post waar je nu (best denigrerend) op reageert. Iedereen heeft zijn eigen aanpak, heeft niets met egoïsme of 'iets niet gunnen te maken', want iedereen helpt zijn of haar vriend direct uit de brand zonder te tellen als het nodig mocht zijn.
Rhys schreef:Wij storten allebei maandelijks een bedrag op de gezamenlijke rekening (beide hetzelfde bedrag, want we verdienen ook ongeveer hetzelfde). Daar betalen we alles van ons samen van, van de hypotheek tot de boodschappen.
Sparen doen we ieder voor zich. Hebben we een grote uitgave die niet van de gezamenlijke rekening kan, dan leggen we in principe ieder de helft in.
Op zich is het heel nobel natuurlijk om alles op 1 hoop te gooien en samen te doen, maar ik vind het punt 1 heel fijn dat ik mijn 'eigen' geld heb en over uitgaven geen verantwoording hoef af te leggen.
Wil ik een duur zadel voor mn paard aanschaffen of voor mijn part een paar schoenen dan kan ik dat gewoon kopen als ik zelf het geld heb.
Daarnaast vind ik het wel een veilig idee om m'n eigen spaargeld te hebben. Je weet immers nooit hoe het leven loopt.
)