Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Vriendschappen en het beëindigen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:06

Maar dan een andere vraag, zouden wij dan wel zulke perfecte vrienden zijn :+

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:07

:D nniemand is perfect

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:08

Nee ook niet niemand is perfect.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:08

Allereerst sterkte TS. Is niet makkelijk. Ondanks dat je boos bent.

Ik heb met 1 vriend waar ik altijd heel close mee was de vriendschap een beetje afstandelijk gehouden. Af en toe spreken we elkaar nog, heel zelden zien we elkaar nog, terwijl we elkaar eerst dagelijks, of minimaal wekelijks zagen.

Hij is Christelijk, en daar heb ik nooit problemen mee gehad, tot hij een beetje "door begon te slaan". Van de kunstacademie is hij naar de bijbelschool gegaan (dat is echt een cultuurshock) en als hij bij mij thuis kwam zat hij m'n ouders half te bekeren := toen hij begon over dat hij geen werk hoeft maar dat God in hem voorziet had ik zoiets van ja maar, ik denk niet dat ik in een God geloof en hoewel ik het ieders goed recht vind, vind ik dit een beetje te ver gaan. Hij wilde ook vaak voor me bidden enzo. Prima, maar ik voelde me er een beetje ongemakkelijk bij.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:09

Ik loop stuk nu met een vriendin waarmee ik al 19 jaar "bevriend" ben. Ik zie deze vriendschap ook niet meer werken.. Allemaal over een domme kwestie, maar het loopt al een tijd niet goed. Jammer. Hier ga ik dan ook een punt achter zetten. Ze is heel dominant en opdringerig en ik heb ook m'n fouten, maar dit kan zo niet meer

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:10

denice schreef:
secricible schreef:
Ik heb 2 jaar geleden een vriendschap verbroken. Het liep al een tijdje stroef, maar toch altijd initiatief blijven nemen om de relatie te blijven behouden. Haar ook als getuige gevraagd bij mijn huwelijk en 1 week van tevoren kreeg ik een email(!) van haar dat ze wel na het eten naar huis wilde op mijn huwelijksdag zodat ze op tijd naar bed kon, want ze had de volgende ochtend een activiteit waar ze vroeg voor op moest. Dat is me zo in het verkeerde keelgat geschoten dat ik haar heb gebeld en heb gezegd dat ze niet meer hoefde te komen. Uiteraard was dat ook het einde van de vriendschap.
Ja, ik vind het nog steeds jammer, maar het lijkt me wel de juiste beslissing geweest.

Dit soort dingen begrijp ik ook echt niet, wat bezielt iemand dan he?

Ik ben uiteindelijk met wat graven wel er achter gekomen dat ze waarschijnlijk onze vriendschap niet meer zag zitten, maar gewoon niet het lef had dat te benoemen. (O.a. Dit kwam ik tegen toevallig en ben er van overtuigd dat dat van haar is http://www.beatrijs.com/getuige-past-niet-bij-de-bruid/ ) Uiteindelijk alleen maar blij dat ik het een week voor mijn huwelijk besefte, zodat haar naam niet in mijn trouwboekje staat.
Heb veel van haar ook onder haar "autisme" goed gepraat, maar deze mail eindigde met "ik snap dat het niet leuk is, maar zo gaan die zaken soms". Blijkbaar was niet inleven op dat moment niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door secricible op 09-03-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:12

ik ook. vorige week, waren 3 meiden.
zit momenteel een beetje in een dip. ze zouden langs komen.. heb ze tot op heden niet gezien, wel op aangesproken. niks van ze vernomen!
was er zo ongelooflijk klaar mee.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:16

Wat secricible 'zegt' mensen met autisme denken misschien anders en redenen dingen anders maar daar kun je je niet blijven achter verschuilen. Je kan eens een aantal keer iets goed praten maar eens houd het op

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:18

Ik ben op het moment aan het "stoppen" met iemand, wordt gek van d'r. Ik erger me gewoon zo aan haar dat het uitloopt op ruzie, ben niet zó makkelijk namelijk. Ben ik wel gelijk een bijrijdster kwijt, maar dat moet dan maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:19

rienne schreef:
Wat secricible 'zegt' mensen met autisme denken misschien anders en redenen dingen anders maar daar kun je je niet blijven achter verschuilen. Je kan eens een aantal keer iets goed praten maar eens houd het op

:')
Als je een zware vorm van autisme hebt kun je je simpelweg niet verplaatsen in een ander, dat vermogen heb je dan niet.
Kun je roepen dat ze zich er niet achter mogen verschuilen, maar deze mensen kunnen dit simpelweg niet, al zouden ze willen.
Ik vind het een vrij kortzichtige opmerking.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:20

je gaat je idd aan kleine dingen ook ergeren.
had net geappt..
hoe t met haar was. kreeg terug dat ze nu met belastingpapieren bezig was en geen tijd voor onzinnigheden >;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:23

Goof schreef:
rienne schreef:

:')
Als je een zware vorm van autisme hebt kun je je simpelweg niet verplaatsen in een ander, dat vermogen heb je dan niet.
Kun je roepen dat ze zich er niet achter mogen verschuilen, maar deze mensen kunnen dit simpelweg niet, al zouden ze willen.
Ik vind het een vrij kortzichtige opmerking.

Dat was dan ook niet de strekking van mijn opmerking zoals hij nu vertaald wordt door rienne.. Ze had er bij mij onder staan "ik snap dat het vervelend voor je is, maar zo gan die zaken soms". In mijn situatie was je niet kunnen verplaatsen dus niet aan de orde, want dat had ze blijkbaar wel gedaan (ze besefte dat ze geen erg netjes nieuws bracht op deze manier), dat is alles wat ik wilde zeggen :)
Overigens had ik haar ook gezegd weg te blijven als die opmerking er niet onder stond, maar wel op een iets vriendelijkere manier als dat ik nu heb gedaan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:25

Nee zij heeft geen hele zware autisme.

Dat weet ik dat je je niet in alles kan verplaatsen. Maar gewoon simpel een felicitatie naar mijn man is teveel gevraagd? Zij wil schijnbaar ook graag kinderen en kan er niet aan beginnen omdat ze niet genoeg geld heeft zegt ze. OK dat kan.

Maar dan nog ze is oud en wijs genoeg en heeft heel veel begeleiding gehad om nu zo in het leven te staan. 1 simpel berichtje...

Nogmaals het zijn ook wel mijn hormonen die nu meespelen hoor

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:26

En ik doelde op de zin van secricible dat je wel eens het autisme van iemand goed kan praten maar dat niet kan blijven duren. Sorry dat ik het wat verkeerd uit heb getypt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:34

Maar het gaat hier over vriendschap toch? Niet over de ex-stiefdochter van je man en als ik eerlijk ben, kan ik me ook wel vinden in haar.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:40

denice schreef:
Maar dan een andere vraag, zouden wij dan wel zulke perfecte vrienden zijn :+

Ik ben de perfecte vriend *\o/* :')

Nee, helaas niet. Ik ben een zeer moeilijke vriend... Met mijn borderline soms echt een handvol... Maar ik heb het behoorlijk onder controle, kan 100% eerlijk zijn naar mijn vrienden toe en ze steunen mij ook vol. Ben echt gezegend met ze. Ze begrijpen mijn borderline, maar kan het niet als excuus gebruiken voor vervelend gedrag, maar dat doe ik dan ook niet. Ze snappen dat ik soms wat meer moeite heb met verlatingsangst en alleen zijn. Ze hebben me dit eens gezegd toen ik er even doorheen zat en excuses maakte voor dat ik soms veel van ze vraag... "You're the weird friend that needs a little bit more attention than any other friend, but that's ok, we don't mind giving you that, because we like hanging with you just as much as you do with us." <3

Ik heb wel meerdere vriendschappen moeten verbreken. Nooit leuk. Maar soms kom je op een punt dat het gewoon niet op dezelfde voet verder kan.. Of dat het niet leuk meer is, de vriendschap.

Ik heb één vriend gehad, ook met borderline. We waren jarenlang goed bevriend... Maar twee met borderine samen, oef.. En toen had ik minder grip op mijn stoornis. We waren samen een storm.. Een vervelende storm voor andere mensen... En we versterkten elkaars slechte eigenschappen, omdat het zo normaal en oké voelde met elkaar.. Dus dat heb ik afgekapt. Hij zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben en we zien elkaar soms nog weleens en maken even een praatje, maar voor beide is dit gewoon de juiste beslissing geweest. Gelukkig wat het meer een gezamenlijke beslissing dan alleen die van mezelf.

Een andere vriendschap heb ik ook afgekapt.. Maar die was al aan het doodbloeden. Ik vind het nog altijd jammer. We kenden elkaar al van de middelbare. Superleuke meid.. Maar op den duur kom je op een leeftijd, je gaat beide je eigen kant uit.. En dat is oké, dat hoort erbij.. Maar met veel goede vrienden doen we beide wel moeite elkaar nog te zien en af te spreken, het te onderhouden. De moeite met haar kwam uiteindelijk alleen van mijn kant.. En als we bij elkaar waren kon ze alleen klagen. Dat begreep ik voor een lange tijd wel. Ze had het moeilijk.. Maar als je elkaar maar 1x in de maand of 2 maand ziet en het is dan niet eens gezellig... Dan houd het na een twee jaar wel op. In goede en in slechte tijden, natuurlijk.. Maar als er geen goede tijden meer lijken aan te komen.. En ze doet er zelf geen moeite voor. Toen heb ik het afgepakt en het haar op die manier ook verteld. Ze begreep het. We hebben nog wel af en toe contact, globaal.. Maar we zijn niet echt meer vrienden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:44

tylando schreef:
je gaat je idd aan kleine dingen ook ergeren.
had net geappt..
hoe t met haar was. kreeg terug dat ze nu met belastingpapieren bezig was en geen tijd voor onzinnigheden >;)

Zo dat is wel lomp.... leeft er iemand met je mee, toon je belangstelling, noemt ze het onzinnigheden :o

kun je ook anders brengen bv: Prima, maar nu even druk, ik bel je straks of morgen even terug!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:47

Tja wij waren gewoon vriendinnen. Dus dacht dat dat ook wel mocht.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:48

ja heb terug geappt : sorry hoor.

niks meer gehoord.

ElineS

Wat een raar antwoord van haar.. Onzinnigheden. Zou het bij mij al snel klaar zijn, met zon antwoord.

listiglistje

Ik denk dat ik voor sommige mensen wel een goede vriendin kan zijn, in die zin:
Ik kom altijd mijn beloften na, ik ben eerlijk, heb altijd een luisterend oor en als ze ergens hulp bij nodig hebben sta ik voor ze klaar.

Dus perfect nee, maar ik doe mijn best :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:53

rienne schreef:
Tja wij waren gewoon vriendinnen. Dus dacht dat dat ook wel mocht.

Oh, ik kon dat niet uit je post halen. Maar als ik het goed begrijp is haar stiefvader dus met een vriendin van haar gegaan?

Overigens, ik ben ook geen perfecte vriendin. Zeker nu ik een vriend heb en minder uitga. Maar ik heb eigenlijk nooit ruzie of onenigheden met vriendinnen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:00

haar moeder en mijn man hebben een relatie gehad. Hij heeft die kinderen opgevangen, opgevoed en in alle mogelijke manieren geholpen (ook tijdens onze relatie) om ze te laten leven zoals ze nu leven.

Zelfs haar jongere zus (die heeft overigens geen autisme) zegt ook dat ze het ronduit belachelijk van haar vind. Maar dat ze gewoon te egoïstisch en jaloers is om gewoon de man te feliciteren die ervoor gezorgd heeft dat ze niet op straat staat te werken.

Ze wonen ook niet dichtbij (bijna 2 uur rijden) en wij hebben hun allemaal al eens geholpen ook met geldkwesties en als wij dan eens een leuk nieuwtje hebben kan dat er niet vanaf. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Ik kan ook best begrijpen dat als je echt iets wilt en het niet kan om een reden dat het moeilijk is. Wij zijn bijna 2.5 jaar bezig geweest om zwanger te worden en bijna al mijn vriendinnen waren ineens zwanger. Vond ik ook moeilijk. Maar gewoon een berichtje gestuurd en zo had ik mijn goede daad ook weer gedaan :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:08

Helemaal niet gek om een vriendschap te beëindigen. Ik had een vriendin die zelf een moeilijke tijd doormaakte. Ik steunde haar in alles, ben toentertijd nog op school blijven zitten omdat ik veel meer energie in die vriendin stak dan in mij. Alleen hield ze heel veel dingen voor mij verborgen en als ik iemand nodig had, was ze er niet voor mij. Oké, mijn problemen waren helemaal niet zo groot als die van haar, maar soms moet je toch iets bij iemand kwijt kunnen en dat interesseerde haar gewoon niet. Op een gegeven moment heb ik toen maar alle contact met haar verbroken, omdat ik er alleen maar ongelukkig en onzeker van werd. Dat hadden meer mensen al tegen mij gezegd, maar ik ben ook weer zo iemand die niet zomaar iemand laat vallen. Helaas kom je uiteindelijk toch op zo'n punt dat het breekt.

Ik heb ook een vriendin gehad met wie ik echt alles deed. Van peuterspeelzaal tot eindexamen HAVO bij in de klas gezeten, samen examen voor rijbewijs gedaan enz. Op een gegeven moment kreeg zij "foute" vrienden en sloeg ze heel erg door naar de verkeerde kant. Het ging helemaal fout met drugsgebruik enzo.. Toen ik een keer op haar werk langskwam, zag ik dat er iets goed mis was en heb ik mijn zorgen voorzichtig naar haar uitgesproken. Dit kon zij alleen niet waarderen, want zij vond dat het super goed met haar ging. Ze heeft direct de vriendschap verbroken. We hebben sinds kort af en toe is wat WhatsApp contact, maar het zal nooit meer zoals eerst worden..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:11

Maak je niet druk om de mensen uit je verleden.
Er is een reden waarom ze je toekomst niet gehaald hebben.

Soms houdt het op. Ik heb dat ook gehad.
Dan komt de energie van één kant en als dat dan ook nog niet eens gewaardeerd wordt of misbruikt dan is het geen gek idee om voor jezelf te kiezen.