koortslip angst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: koortslip angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:16

Jongens, ik begrijp dat het dus bij de meeste 'wel meevalt', maar vind toch ook wel dat er erg makkelijk over gedacht wordt!
Wanneer ik een koortslip heb, helpt een beetje foundation echt niet. Mijn lip/mond is dan zo gezwollen dat ik soms dagen niet kan eten of praten. Dat elke aanraking zo'n pijn doet dat de tranen me in de ogen springen. Dat ik bij school aangesproken wordt met de vraag of alles wel goed gaat, omdat het lijkt dat ik gevochten heb of minimaal een verkeerde botox behandeling heb ondergaan.
Dus nogmaals, ja, ik snap de angst van de TS wel!
Ik wilde verdikkeme dat mijn moeder vroeger wat voorzichtiger was geweest. Dan had ik nu niet elke keer die elende gehad.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:21

Ylana schreef:
Ik wilde verdikkeme dat mijn moeder vroeger wat voorzichtiger was geweest. Dan had ik nu niet elke keer die elende gehad.

Die moeders ook altijd… Misschien moet ik dan ook maar een draagmoeder nemen later en mijn kinderen opvoeden terwijl ik gehuld ben in een Ebola pak omdat ik een tinteling in mijn lip voelde, dan kunnen mijn kinderen mij in elk geval niet kwalijk nemen dat ik hen koortslip heb gegeven.

Even zonder gekheid:
Het hoeft niet perse onvoorzichtigheid te zijn. Mijn oma had koortslip maar haar broer niet, mijn moeder heeft koortslip maar haar broers en zussen niet, ik heb koortslip maar mijn zussen ook niet. Dus het is maar net wie er gevoelig voor is. Dus om je moeder hier de schuld van te geven vind ik wel erg kort door de bocht.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:31

Ik heb met mijn moeder hier over gesproken.
Zij heeft zelf toegeven dat ze hier nooit voorzichtig geweest mee is, want het was 'maar een koortslip'.
Zodra ik een tinteling voel of beter gezegd 's morgens met een koortslip wakker wordt, worden er heel wat stappen ondernomen om de kans van besmetting voor mijn kinderen te minimaliseren.
Heeft niets met een ebola pak te maken, gewoon gezond verstand.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:31

Ylana schreef:
Jongens, ik begrijp dat het dus bij de meeste 'wel meevalt', maar vind toch ook wel dat er erg makkelijk over gedacht wordt!
Wanneer ik een koortslip heb, helpt een beetje foundation echt niet. Mijn lip/mond is dan zo gezwollen dat ik soms dagen niet kan eten of praten. Dat elke aanraking zo'n pijn doet dat de tranen me in de ogen springen. Dat ik bij school aangesproken wordt met de vraag of alles wel goed gaat, omdat het lijkt dat ik gevochten heb of minimaal een verkeerde botox behandeling heb ondergaan.
Dus nogmaals, ja, ik snap de angst van de TS wel!
Helemaal dit! Vervelend voor jou, maar fijn om te horen dat ik niet de enige ben.
Mensen doen er ontzettend makkelijk over, maar wie weet krijgt TS er ook wel zo'n reactie op. Gaat iedereen dan ook zeggen dat het wel meevalt?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:47

Ik heb het nog nooit gehad
maar ken wel mensen..en het lijkt me echt vreselijk...of ik het dan uit zou maken is denk ik hoe gek ik op heb ben *\o/*

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:51

Ik ben al 25 jaar samen met een man die zeer regelmatig een koortslip heeft. Zowel ik als onze kinderen zijn nooit besmet, nog nooit een koortslip gehad dus! We zoenen zelfs gewoon als hij er een heeft. Denk dat je er gewoon gevoelig voor bent ja of nee.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:03

Ik ken al 2 mensen die een tijdelijke gezichtsverlamming hebben gehad Door een koortslip. Zo onschuldig is het dus niet.

Godzijdank heb ik er zelf nooit 1 gehad maar ik kijk ook wel uit met mensen die het wel hebben hoor.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:26

Ik begrijp de angst ook goed hoor. Bij mij is een koortslip ook niet 'maar een koortslip', het is zo erg dat ik er sinds ik een jaar of 3 3 was al medicijnen tegen heb. Die houden het redelijk goed in bedwang.
Maar over de besmetting, ik kan met 200% zekerheid zeggen dat ik nog nooit iemand heb besmet. Ik ben er altijd enorm voorzichtig mee, waardoor mensen ook wel eens vinden dat ik overdrijf. Zodra ik iets op voel komen (wat vrijwel altijd minimaal één dag van te voren al is) zoen ik niemand meer. Ik schrik er dan ook best wel van dat mensen hier zeggen dat ze gewoon nog zoenen als de blaasjes dicht zijn, 'omdat het tot nu toe altijd goed gaat'. Moet het eerst fout gaan om door te krijgen dat die blaasjes écht heel erg besmettelijk zijn?
Maar goed, het enige wat je nog kunt doen is vragen aan die jongen of hij er heel voorzichtig mee wil zijn en het op tijd aan te geven als hij er een voelt opkomen.
Als je het om een koortslip af wilt kappen moet je dat vooral doen, want dan klinkt het indd niet alsof je gevoelens voor hem stevig genoeg zijn.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:55

__Nathalie__ schreef:
Ik ken al 2 mensen die een tijdelijke gezichtsverlamming hebben gehad Door een koortslip. Zo onschuldig is het dus niet.

Godzijdank heb ik er zelf nooit 1 gehad maar ik kijk ook wel uit met mensen die het wel hebben hoor.

Hier ook, waar m'n koortsblaas zit, die strook richting ogen is dan tijdelijk gevoelloos en hard.
Koortsblaas zelf zwelt helemaal op en het ziet er ook echt niet uit... 2 winters geleden had ik er 3 op een rij, ik had net een mislukte botoxbehandeling gehad. :') Maar agh, ben ik blij dat m'n vriend me daarvoor niet laat... Ik reageer héél erg op koortsblazen, ben er zelf ook een heletijd duizelig van, hartkloppingen en afwisselend warm/koud. Ik heb het, en het zal ook niet meer weg gaan dus ik maak er het beste van.

Ik plak er overig wel altijd een patch over, dat verzacht de pijn en stilt de jeuk.

Eveneens kan ik met 300% zekerheid zeggen dat ik nog nooit iemand heb besmet, heb al van kleinsaf koortsblazen en als kind ben je niet zo "netjes" als tiener/volwassene.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:11

Ik heb ook al van kinds afaan koortsblaren. Mijn vriend heeft er nog nooit 1 gehad en we zijn nu 12 jaar samen. Ik ben wel altijd voorzichtig als ik een koortsblaar heb :j

Ik heb ze soms ook in mijn neus en hoewel ze dan niet zichtbaar zijn, zijn dit wel de ergsten. Ze zijn echt uiterst pijnlijk, zorgen voor dikke klieren op mijn kaak en in de hals en zorgen voor aangezichtspijn. Tevens is gericht een zalfje smeren dan toch wat moeilijker.

Ik heb er sinds 1 januari nu al drie gehad. De laatste is net over. De eerste was in mijn neus en echt vreselijk. De andere twee op mijn lip en heb ik denk ik een beetje zelf veroorzaakt doordat ik steeds velletjes van mijn lip trek.

Ik ga van het weekend eens kijken naar Lysine. Die patches gebruik ik eigenlijk niet,vind ze niet voldoende helpen. Meestal laat ik het gewoon "uitzieken", ik kan de jeuk e.d. redelijk goed verdragen. De laatste keer wel Zovirax gebruikt en ik merkte toch dat het sneller wegtrok en de blaar ook niet zo groot werd. Ik was er wel op tijd bij :j
Het meeste moeite heb ik met de korst die er op komt :o Ik kan daar gewoon niet met mijn handen afblijven :o

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:19

Ik zweer echt bij Lysine hoor :j

Gewoon bij de tuinen verkrijgbaar van hun eigen merk. 100mg 120 tabletten. Vaak hebben ze ook aanbiedingen als 2e product 50% korting of 1+1 gratis etc! ik sla dan altijd wat potjes in :))

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:24

SAKKIA schreef:
Ik heb ook al van kinds afaan koortsblaren. Mijn vriend heeft er nog nooit 1 gehad en we zijn nu 12 jaar samen. Ik ben wel altijd voorzichtig als ik een koortsblaar heb :j

Ik heb ze soms ook in mijn neus en hoewel ze dan niet zichtbaar zijn, zijn dit wel de ergsten. Ze zijn echt uiterst pijnlijk, zorgen voor dikke klieren op mijn kaak en in de hals en zorgen voor aangezichtspijn. Tevens is gericht een zalfje smeren dan toch wat moeilijker.

Ik heb er sinds 1 januari nu al drie gehad. De laatste is net over. De eerste was in mijn neus en echt vreselijk. De andere twee op mijn lip en heb ik denk ik een beetje zelf veroorzaakt doordat ik steeds velletjes van mijn lip trek.

Ik ga van het weekend eens kijken naar Lysine. Die patches gebruik ik eigenlijk niet,vind ze niet voldoende helpen. Meestal laat ik het gewoon "uitzieken", ik kan de jeuk e.d. redelijk goed verdragen. De laatste keer wel Zovirax gebruikt en ik merkte toch dat het sneller wegtrok en de blaar ook niet zo groot werd. Ik was er wel op tijd bij :j
Het meeste moeite heb ik met de korst die er op komt :o Ik kan daar gewoon niet met mijn handen afblijven :o

Mijn eerste koortsblaas was in m'n neus en sindsdien nooit meer gehad, gelukkig maar! Ik heb ook cronisch verstopte sinussen waardoor ik het hele jaar door met een verstopte neus zit, en dat is echt zeer pijnlijk als je dan je neus moet snuiten... -O-

Die patches houden de korstvorming tegen, en maar een geluk! Heb er al zeer veel gehad, en 2x had ik geen patches, waardoor ik aan de korst ben beginnen prutsen en ik nu 2 littekens heb aan m'n lip (al een geluk zijn ze niet zo zichbaar)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:32

Ik ben ook in het gelukkige bezit van een koortslip. Op dit moment heb ik de rotste koortslip allertijden... dinsdagochtend (vorige week) kwam die opzetten, dinsdagmiddag is mijn broer papa geworden, en ik heb dus nog niet langs kunnen gaan. Er zit nu nog een klein korstje en we hebben aankomende donderdag afgesproken. Mocht het korstje er nog zitten moeten we de afspraak weer verzetten.

Over het algemeen heb ik er weinig last van. Ik zie er soms idd een beetje vreemd uit :') maar dat is het.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:44

LOLLYYwood schreef:
SAKKIA schreef:

Mijn eerste koortsblaas was in m'n neus en sindsdien nooit meer gehad, gelukkig maar! Ik heb ook cronisch verstopte sinussen waardoor ik het hele jaar door met een verstopte neus zit, en dat is echt zeer pijnlijk als je dan je neus moet snuiten... -O-

Die patches houden de korstvorming tegen, en maar een geluk! Heb er al zeer veel gehad, en 2x had ik geen patches, waardoor ik aan de korst ben beginnen prutsen en ik nu 2 littekens heb aan m'n lip (al een geluk zijn ze niet zo zichbaar)

Als jij altijd verstopte sinussen hebt dan moet je eens stoppen met je neus snuiten ;) Of alleen heel erg zachtjes als je echt last krijgt van een loopneus e.d.
Snuiten doen de slijmbeurzen heftig trillen wat irritatie aan de slijmbeurzen oplevert en wat doen slijmbeurzen die geirriteerd zijn? Juist, opzwellen en dus krijg je een verstopte neus ;) Geloof me ik geloofde het ook nooit, tot dat mijn KNO arts het me verbood om nog langer mijn neus te snuiten en sindsdien gaat het echt een stuk beter.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:50

Dat doe ik ook, maar als het eruit loopt is even snuiten net zo makkelijk :') hard snuiten doe ik sowieso al niet, want dan gaat mijn neus bloeden...

maar ik zal het eens proberen, gewoon niet meer snuiten!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:52

Echt probeer het eens het helpt :j

En nu weer ontopic :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:15

LOLLYYwood schreef:
__Nathalie__ schreef:

Hier ook, waar m'n koortsblaas zit, die strook richting ogen is dan tijdelijk gevoelloos en hard.
Koortsblaas zelf zwelt helemaal op en het ziet er ook echt niet uit... 2 winters geleden had ik er 3 op een rij, ik had net een mislukte botoxbehandeling gehad. :') Maar agh, ben ik blij dat m'n vriend me daarvoor niet laat... Ik reageer héél erg op koortsblazen, ben er zelf ook een heletijd duizelig van, hartkloppingen en afwisselend warm/koud. Ik heb het, en het zal ook niet meer weg gaan dus ik maak er het beste van.

Ik plak er overig wel altijd een patch over, dat verzacht de pijn en stilt de jeuk.

Eveneens kan ik met 300% zekerheid zeggen dat ik nog nooit iemand heb besmet, heb al van kleinsaf koortsblazen en als kind ben je niet zo "netjes" als tiener/volwassene.

Bij deze mensen was het iets erger die hebben een aantal weken de helft van het gezicht verlamd gehad. Incl hangend oog en hangende mond aan 1 kant.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:44

Als je als kind besmet wordt dan ben je bij de eerste besmetting meestal niet heel erg ziek, voor (jong)volwassenen ligt dit anders, ik heb dit van dichtbij gezien. Hoge koorts, heel veel blaren, korsten (op alle mogelijke slijmvliezen) daardoor bijna niets kunnen eten en kilo's afvallen en inderdaad de eenzijdige gezichtsverlamming. Die verlamming is na verloop van tijd weer bijgetrokken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:28

Natuurlijk zijn er ergere vormen van koortslip en nee, een koortslip an sich is al niet fijn. Maar is het nodig om iemand die al een irreële angst heeft nog meer schrik aan te jagen door zulke doembeelden te bevestigen? Alsof je tegen iemand met een wespenangst zegt "ja, een vriendin van mij werd in haar keel gestoken, ze waren er maar net op tijd bij hoor bijna gestikt".
En hoeveel hebben het opgelopen door een relatie als ze gewoon opgelet hebben? Of hebben zelf hun partner in de relatie besmet? Ikzelf kan al op beide vragen nee antwoorden. Als je zo min mogelijk kans wil maken op een koortslip, dan moet je gewoon vermijden om van hetzelfde glas/bestek te eten van anderen en zodra je ook maar een verandering in iemands gezicht ziet die persoon niet kussen. Niet je gaan afvragen of je het uit moet maken, of als dit je carrière als kinderjuf in de weg gaat staan. Je moet je niet laten leiden door zo'n angsten, als je gewoon opleid tijdens periode van uitbarsting valt er prima te leven met een partner met een koortslip.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:33

Als je goed oppast is er niks aan de hand. En zeker daar beneden goed uitkijken, want daar wil je het niet krijgen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:03

Ik heb ze ook wel eens in mijn neus, die doen idd erg veel pijn.
Die patches heb ik ook wel eens gebruikt, ze helpen tegen de pijn en voorkomen een korst maarhet nadeel vind ik dat als je hem er af haal je het eigenlijk weer open trekt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:18

Ik heb vanaf 2 januari tot vorige week zo goed als non-stop koortslippen gehad (leuk, dat gelukkig nieuwjaar gelebber! -:(-) en mijn vriend is niet besmet hoor, als je goed oplet loopt het allemaal zo'n vaart niet.

Ik ben er nooit echt ziek van, maar ik krijg er wel de schijt van dat ik het zo vaak heb... Het jeukt als de paasei, ik zie eruit als een mutant en op een zeker moment ben je immuun voor alle zalfjes die er zijn. -O-
Ik doe dus ook wel mijn uiterste best om mijn vriend niet te besmetten, want dit gun je echt niemand. :n

Als je date verstandig is zal hij er vast ook zo over denken en heus wel voorzichtig zijn, TS.
Bespreek je zorgen gewoon rustig en duidelijk met hem, leg uit waarom het voor vrouwen nog erger is dan voor mannen (groter risico per ongeluk je benedenverdieping ook te besmetten, dat verhaal over je eigen baby niet aan mogen raken).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:03

Heb ook al aardig lang soms een koortslip, gelukkig alleen een kleine of iet grotere op mij lip en nooit ziek van, 21 jaar samen met manlief en hij heeft het nog steeds niet, als ik het voel aankomen pas ik goed op. Ook met de kinderen was/ben ik heel oplettend want voor baby's is het echt gevaarlijk. Miet aanraken gaat wel erg ver maar wel goed je handen wassen en natuurlijk geen kusjes geven is heel belangrijk.