zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:04

testes76 schreef:
bedankt voor jullie tips en meningen. ik heb besloten hem niet mee te laten gaan....ik luister naar mijn gevoel! mijn zoon was boos en teleurgesteld, maar dat zal vast nog wel eens vaker voorkomen. heb het hem zo goed mogelijk proberen uit te leggen en meneer was er een uurtje later al weer overheen. nog genoeg andere,leuke en wat veiligere kinderfeestje in t verschiet. over een jaartje praten we verder +:)+

Jammer, dat zijn toch dingen die kinderen heel erg lang bij blijven, zowel het kind zelf als de klasgenootjes -O-. Ik kan mij bijvoorbeeld nog goed herinneren dat er een meisje uit mijn klas niet mee mocht naar een feestje omdat het een kinder disco zou zijn.

Ik zou als ik jou was nu wel binnenkort zelf met het kind naar een zwembad gaan, want op deze manier draag je je waterangst over op je zoontje ben ik bang voor. Want ik heb het idee dat de ontwikkeling van je kind word tegen gehouden door jouw waterangst.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:04

Ik zou hem wel laten gaan. Hij heeft 3 diploma's, en in het zwembad wordt vaak voldoende toezicht gehouden, helemaal bij die kleintjes.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:05

ik vind dit ook echt sneu..omdat jij zwemangst hebt mag je zoontje niet mee..
hij heeft 3 diploma hij kan een hoop meer in het water dan jij denkt
nu word je zoontje eigenlijk de dupe van jouw zwemangst..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:07

Gypsy schreef:
Nee ik vind je helemaal niet gek, er verdrinken jaarlijks nog kinderen in nl terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Dachten alle ouders maar 2 keer na....

En degene tussen de 5 en 10 jaar hadden vaak geen diploma en konden niet zwemmen.
De meeste kinderen verdrinken rondom het eigen huis (vijver/badje).

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bev ... 141-wm.htm

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:08

Hi ts,

Hier een moeder die ze ook niet naar een zwemfeestje laat gaan! Zeker niet op die leeftijd.
Onze kinderen (die weinig zwemmen) krijgen nu pas goed de kracht om zich in het water te redden. De jongste is 10 en dol op zwemmen en heeft à en b. De middelste is 12, heeft ook à en b maar is nu pas niet meer bang in het water. Duiken durft hij nogsteeds niet.

Ik begrijp je volkomen! Ik had die keuze net zo gemaakt.

Selka

Jeetje wat een bezorgdheid. Je C diploma krijg je niet cadeau, ook jouw zoontje niet. Nu heb jij hem eigenlijk verteld dat hij niet op zichzelf en zijn eigen kunnen kan vertrouwen.

Jildau

Waar ben je eigenlijk bang voor? Dat hij verzuipt? In een gewoon zwembad met veel toezicht en inclusief alle diploma's? Dan kun je hem beter ook niet meer de straat op laten gaan.. Kans dat hij een ongeluk in het verkeer krijgt is echt zoooooveel groter.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:09

Jeetje wat zielig voor dit jochie..
Mijn zoon van 9 is tenger, heeft Ab en c en gaat elk zwemfeestje mee.
Anders kan die tegenwoordig ook geloof ik op 3 van de tien feestjes thuisblijven.
Kinderen krijgen door meer zwemmen steeds meer zelfverzekerheid en daarnaast er gaan volwassenen mee het water in.
Soms is het moeilijk maar kinderen moet je ook stukje vrij laten en je eigen angsten niet op hun projecteren.

Misschien een idee om eerst is op je eigen angsten te richten qua water vrees?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:12

Je zoon heeft 3!! diploma's. Er zijn slechts 3 kinderen op 1 volwassene + een aantal badjuffen en meesters.

Dat je zelf bang bent in het water reflecteer je zo alleen maar op je zoon. Sorry, maar waar leg je de grens? Als je je zoon je bezorgdheid uit vertel je hem eigenlijk dat 1 water eng is en gevaarlijk en 2 dat je hem niet vertrouwd ondanks dat hij zo zijn best heeft gedaan voor zijn diploma's.

Het (extreme) resultaat is dat je zoon door jou bang wordt voor het water en zijn zelfvertrouwen weg gaat.

Zelfs als je alle factoren niet vertrouwd, de volwassenen, de badmeester, de andere kinderen, vertrouw dan in ieder geval je zoon.

friendly

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:17

Iedereen gaan wel lekker tekeer zeg tegen TS. Ik vind het juist goed dat ze naar haar eigen gevoel luistert! Wie zegt ook dat ze deze keuze alleen gemaakt heeft op basis van haar eigen watervrees? Dat haar zoon A, B en C heeft betekent toch niet dat hij voldoende kracht bezit om zich lange tijd in het water te kunnen redden? Misschien heeft TS op basis dáárvan wel deze beslissing gemaakt. Wel erg makkelijk om TS overal de schuld van te geven hoor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:20

Gypsy schreef:
Als badjuf/zwemlerares begrijp ik je angst heel goed. Zwemdiploma's zijn mooi maar geen garantie. Kinderen zijn nog niet zo weerbaar en soms wat minder goed in het inschatten van hun eigen kunnen. Daarnaast is een druk zwemparadijs heel wat anders dan een rustig zwemklasje.

Ik persoonlijk zou me de verantwoordelijkheid van een feestje met kinderen van die leeftijd niet op de hals halen denk ik.

aan de andere kant, als de ouders meegaan het water in letten ze bijna automatisch actief op, dat is mooi. 1 ouder op 3 kinderen met diploma is netjes.
verder zou je nog na kunnen gaan hoe het toezicht is.

Nee ik vind je helemaal niet gek, er verdrinken jaarlijks nog kinderen in nl terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Dachten alle ouders maar 2 keer na....

Ik ben dan geen badjuf/zwemlerares en ook geen moeder, maar ik begrijp de angst van TS wel :j

Ik zou mn kind denk ik niet hebben laten gaan :n
Wel duidelijk uitleggen waarom niet, en wat anders leuks gaan doen die dag :j

Dan maar overbezorgd, maar ze kunnen maar 1x verdrinken.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:21

friendly schreef:
Iedereen gaan wel lekker tekeer zeg tegen TS. Ik vind het juist goed dat ze naar haar eigen gevoel luistert! Wie zegt ook dat ze deze keuze alleen gemaakt heeft op basis van haar eigen watervrees? Dat haar zoon A, B en C heeft betekent toch niet dat hij voldoende kracht bezit om zich lange tijd in het water te kunnen redden? Misschien heeft TS op basis dáárvan wel deze beslissing gemaakt. Wel erg makkelijk om TS overal de schuld van te geven hoor.

En die kracht gaat ie ook nooit krijgen als die nooit in het water komt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:23

Hoevaak verdrinkt er een kind met ABC in een zwembad onder toezicht? Het is gewoon echt geen reële bezorgdheid. Dan kun je hem beter gewoon opsluiten in huis en dan nog kunnen er ongelukken gebeuren.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:24

Jildau schreef:
Hoevaak verdrinkt er een kind met ABC in een zwembad onder toezicht? Het is gewoon echt geen reële bezorgdheid. Dan kun je hem beter gewoon opsluiten in huis en dan nog kunnen er ongelukken gebeuren.

Wel eerst oprollen in bubbeltjes plastic he :Y) ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:25

Ts hoeft aan ons geen verantwoordelijkheid af te leggen; haar keuze. De een laat z'n kind niet op een paard stappen voordat ie 10 is, de ander niet naar een zwemfeest gaan. Prima.
Ts, je gaf zelf aan iemand met een pony op dit forum de tip om te oefenen, oefenen, oefenen. Neem in dit geval je eigen advies over voor het zwemmen :) zodat je volgend jaar kunt zeggen; veel plezier op het zwemfeestje!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:25

Vind het ook jammer dat je deze keuze hebt gedaan voor je zoon.
Maar goed, het is jou kind, jou verantwoording en dus ook jou keuze.
Een trauma zal hij hier niet van oplopen, maar teleurgesteld zal hij zeker zijn......misschien nog wel langer dan dat jij nu denkt.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:26

Oei... ik denk dat mijn ouders wel totaal onverantwoord waren vroeger.. ik ging als sprietje van 1.10 m met 8 jaar alleen naar het zwembad.. :o
De ene 8 jarige is de andere niet, maar wij gingen vanaf groep 5 ook de laatste week voor de zomervakantie zwemmen.. ( 30 kids op 1 meester en 2 mama.s) en ja ik heb zelf een kind, en toen ik stage liep op speciaal onderwijs ging ik als stagiaire met schoolzwemmen als enige met de 14 kids het water in.. er zijn ook nog zoiets als badmeesters.mijn broer heeft 4 kids tussen 8 en 4 en gaat er ook alleen mee zwemmen.
Wellicht het probleem bij de basis aanpakken, en vertrouwen krijgen in het kunnen van je zoon, ga lekker samen zwemmen en stoeien in het water, deed ik vroeger ook met mijn vader en daar hele mooie herinneringen aan..succes!!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:30

Ik had ook mijn C diploma op die leeftijd. Ik voelde mij als een vis in het water en kon veel beter zwemmen dan nu. _O- Aan de behendigheid en vaardigheid had ik veel meer dan aan kracht. En zelfvertrouwen helpt ook enorm.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:31

ik snap je bezorgdheid wel.
Bij mijn dochter van 6 zie ik ook dat ze in het diepe toch zich nog vast wilt houden aan iets en ze heeft ook dr a en b diploma..ze missen gewoon indd nog kracht.

Maar ik ga er vanuit dat als ze kids meenemen op een feestje dat ze er goed op letten (alsof het hun eigen kinderen zijn)..want ook in een speeltuin kan er best wat mis gaan als niemand oplet

Maargoed, je hebt je keus al gemaakt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:33

Ook als je oplet kan het gewoon misgaan... Ongeluk kan altijd gebeuren immers. Of het nou een dochter is op paardrijles of een jochie die uitglijdt op de tegels van het zwembad of mijn neefje die van de glijbaan viel :(:) (en wij zagen het net 3 volwassene gebeuren, wij keken toe hoe hij van de glijbaan ging maar hij viel zo 3 meter hard naar beneden. Gelukkig alleen wat oppervlakkige schade)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:37

Brainless schreef:
Gypsy schreef:

En degene tussen de 5 en 10 jaar hadden vaak geen diploma en konden niet zwemmen.
De meeste kinderen verdrinken rondom het eigen huis (vijver/badje).

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bev ... 141-wm.htm

Elk kind dat verdrinkt is er een te veel. Bovendien zijn er dan ook nog genoeg bijna ongelukken. Of wat dacht je van kinderen die in de groep steeds drukker worden tot er eentje valt of wat dan ook.

Neehoor TS, prima keuze die ik goed begrijp. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:39

friendly schreef:
Dat haar zoon A, B en C heeft betekent toch niet dat hij voldoende kracht bezit om zich lange tijd in het water te kunnen redden?

Dus wat je eigenlijk zegt is dat zwemjuffen en meesters A, B en C uitdelen bij een pakje boter? Dat die mensen eigenlijk helemaal niet competent genoeg zijn om te beoordelen of een kind een zwemdiploma mag krijgen?

Eisen Zwemdiploma A
Gekleed:
•1. Vanaf enige hoogte te water gaan met een voetsprong voorwaarts; na het bovenkomen aansluitend
•2. 15 seconden watertrappen, gevolgd door
•3. 12,5 meter schoolslag, onder een lijn door duiken, een halve draai om de lengte-as en
•4. 12,5 meter enkelvoudige rugslag; proef afronden met
•5. zelfstandig uit het water op de kant klimmen.

Badkleding:
•1. Van de kant te water gaan met een sprong (een kopsprong heeft de voorkeur), direct gevolgd door (zonder boven te komen)
•2. onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 3 meter van de (start-)kant bevindt.
•3.1. 50 meter schoolslag, proef afmaken met
•3.2. 50 meter enkelvoudige rugslag.
•4.1. In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door
•4.2. 5 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna
•4.3. 5 seconden drijven op de borst.
•5.1. In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door
•5.2. 5 seconden uitdrijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, waarna 10 seconden drijven op de rug.
•6. In het water afzetten van de wand, aansluitend 5 meter borstcrawl.
•7. In het water afzetten van de wand, aansluitend 5 meter rugcrawl.
•8. Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, gevolgd door 60 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen, waarin 2 keer, al watertrappend een hele draai om de lengte-as gemaakt wordt.

Eisen Zwemdiploma B
Gekleed:
• 1. Vanaf enige hoogte te water gaan met een voetsprong voorwaarts, onder water een halve draai om lengte-as maken; na het boven komen aansluitend
•3. 25 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer onder een vlot door zwemmen en 1 keer een hele draai om de lengte-as, en
•4. 25 meter enkelvoudige rugslag; proef afronden met
•5. zelfstandig uit het water op de kant klimmen.

Badkleding:
•1. Van de kant te water gaan met een kopsprong, direct gevolgd door (zonder boven te komen)
•2. onder water zwemmen door een gat in een verticaal, in het water hangend zeil, dat zich op 6 meter van de (start-)kant bevindt.
•3.1. 75 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer voetwaarts richting de bodem zakken; proef afmaken met
•3.2. 75 meter enkelvoudige rugslag.
•4.1. In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door
•4.2 5 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna 7 seconden drijven op de borst.
•5. In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door
5 seconden uitdrijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, waarna 15 seconden drijven op de rug.
•6. In het water afzetten van de wand, aansluitend 10 meter borstcrawl.
•7. In het water afzetten van de wand, aansluitend 10 meter rugcrawl.
•8. Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, gevolgd door 30 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen, aansluitend 30 seconden watertrappen met de benen.

Eisen Zwemdiploma C
Gekleed:
•1. Van de kant te water gaan met een rol voorover, aansluitend
•3. 30 seconden blijven drijven (HELP-houding) met gebruik van een hulpmiddel.
•4. Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, aansluitend 50 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer onder een vlot door zwemmen en 1 keer over een vlot heen klimmen en
•5. 50 meter enkelvoudige rugslag; proef afronden met
•6. zelfstandig uit het water op de kant klimmen.

Badkleding:
•1. Van de kant te water gaan met een kopsprong, direct gevolgd door (zonder boven te komen)
•2. onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 9 meter van de (start-)kant bevindt.
•3.1. 100 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer koprol voorover en 1 keer een hoekduik richting bodem maken; proef afronden met
•3.2. 100 meter enkelvoudige rugslag.
•4.1. Van de kant te water gaan met een kopsprong (een startsprong heeft de voorkeur), direct gevolgd door
•4.2. 5 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna 10 seconden drijven op de borst.
•5.In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door
5 seconden uitdrijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, waarna
•6. 20 seconden drijven op de rug, gevolgd door 5 meter hoofdwaarts voortbewegen op de rug met gebruik van armen.
•7. In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter borstcrawl.
•8. In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter rugcrawl.
•9. Van de kant te water gaan met een hurksprong, gevolgd door 30 seconden watertrappen met verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en benen, en 30 seconden (verticaal) blijven drijven met gebruik van armen.

Bij A en B zit x meter duiken, dus hoezo durft een kind met A en B op zak niet te duiken. Komt dat door te weinig oefenen of door een moeder die doodsangsten op haar kind projecteert. En als een kind duiken een beetje eng vindt is helemaal het water niet meer ingaan de juiste oplossing?

Dit heeft niks te maken met het niet begrijpen van waterangst, maar puur wat je er vervolgens meedoet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:40

Ellerhuisje schreef:
ABC diploma's?? Dan heeft hij echt wel bewezen dat hij kan zwemmen en gewoon laten gaan! Als hij alleen A zou hebben was het een ander verhaal, zwemmen moet wel onderhouden worden en dat vergeten ouders vaak, kinderen verleren zwemmen dan gewoon.
Enne, misschien voor je zelf handig om op volwassen zwemles te gaan?

Zo denk ik er ook over.

Maar aan de andere kant: ik begrijp jou ook erg goed, er hoeft maar iets te gebeuren. Het blijven kinderen en het gevaar op verdrinking ligt op de loer.

Als het jou niet lekker zit, dan gewoon niet naar het zwemfeest laten sturen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:43

Sammie ABC is als een cap opzetten, je probeert je kind zo weerbaar mogelijk te maken maar garanties zijn er nooit! Een kind kan tijdens het spelen onder een mat terechtkomen, in de glijbaan zijn hoofd stoten, op de kant gaan rennen en vallen. Dan is het fijn als er voldoende toezicht is om dat op te vangen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:43

Jammer.
Je projecteerd je eigen angst op je kind.
Niet doen.
Wordt niemand beter van. Zeker je zoon niet.

Die angst is van jou, belast je kind er niet mee.

Twee ouders op 6 kinderen... Is meer toezicht dan alleen buitenspelen. En daar zijn nog veel meer risico's en gevaren.