internetshoppen voor of achteruitgang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:13

Asociaal personeel ben ik het mee eens, maar dit ligt misschien ook deels aan de regels.
Ik werk bijna 2 jaar bij dezelfde winkel maar moet in september weg.
Aangezien je nog maar 2 contracten kunt krijgen en dan in vaste dienst moet OF een half jaar eruit.
Ik ben dan net 20 en gewoon volgens het bedrijf al te oud.
Wat dus inhoud dat je constant mensen van 17/18 aan het werk hebt, ze steeds nieuwe mensen moet inwerken.
Zo is de kant dus veel kleiner op mensen met verstand van zaken. Maar dat is een hele andere discussie.

Absoluut, ik bestel ook veel via internet.
Maar ik geloof nooit, dat je al die mensen die in de detailhandel nu hun baan kwijt raken weer onder kunt brengen in de "webwereld"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:15

Even goed lezen dan.

Citaat:
Dat het ervoor zorgt dat er massaal tig werkelozen zijn.. Nee dat geloof ik niet.. Denk inderdaad aan marketing die achter grote webwinkels zit, productfoto's moeten nog steeds gemaakt worden, facebook promotie, klantenservice, distributiecentrum... Het zijn vaak andere banen, maar die banen waren er ook weer minder geweest als iedereen in de stad was blijven winkelen :+

Massale werkeloosheid; dat geloof ík niet. Dat is dus mijn mening en mijn visie hierop. Dat dit op andere manier begrepen word is voor ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk en had ik wellicht wat duidelijker kunnen plaatsen.

Overigens kom ik echt wel nog steeds graag in fysieke winkels hoor, don't get me wrong. Het valt me alleen zo vaak op dat het winkelpersoneel zo idioot asociaal is met de verwoordingen dat ik in die zin best snap dat er steeds meer mensen online winkelen en er steeds meer winkels leeg komen te staan. :+

Wat ik vertelde over m'n litteken en een jurkje, dat was dus bij een vrij grote, bekende winkelketen. Nou geen cent meer, zoek het maar uit. Dan ben ik liever wat langer op zoek want winkel in/winkel uit kan en wil ik ook niet meer, zeker als je dan halverwege de dag zo'n deprimerende doos ineens voor je harses krijgt die er zoiets uitblaat; dan ben ik snel klaar en ga ik naar huis om daar online maar wat te bestellen. Gemak dient de mens daar ook enorm in natuurlijk :j

Wat betreft leeftijden/contracten/eruit.. Tja.. Ook dat is gewoon op enorm veel plaatsen zo.. Denk aan de Albert Heijn, waar je overigens tegenwoordig ook alles online kan bestellen en laten bezorgen, zelfde geld voor de Jumbo Drive, waarbij je online je boodschappen kan bestellen en je hoeft ze alleen maar op te halen! Zijn een stuk minder vakkenvullers en kassieres bij nodig..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:23

Anoniem schreef:
Even goed lezen dan.

Citaat:
Dat het ervoor zorgt dat er massaal tig werkelozen zijn.. Nee dat geloof ik niet.. Denk inderdaad aan marketing die achter grote webwinkels zit, productfoto's moeten nog steeds gemaakt worden, facebook promotie, klantenservice, distributiecentrum... Het zijn vaak andere banen, maar die banen waren er ook weer minder geweest als iedereen in de stad was blijven winkelen :+

Massale werkeloosheid; dat geloof ík niet. Dat is dus mijn mening en mijn visie hierop. Dat dit op andere manier begrepen word is voor ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk en had ik wellicht wat duidelijker kunnen plaatsen.

Maar ik snap niet hoe jij denkt dat al die mensen een baan kunnen vinden. Stel er komen, zoals in het voorbeeld dat iemand eerder aanhaalde, 1400 mensen op straat te staan. Bij ons (en ja, ik besef me heel goed dat wij niet de enige webshop zijn, maar even voor een idee) zijn er 7 functies voor heel Nederland. Dan heb je nog 1393 mensen over. Ik verwacht niet dat die allemaal in het distributiecentrum, bij de post, etc aan de slag kunnen. Daarnaast zijn veel van de grote webshops geen Nederlandse bedrijven en hebben geen Nederlandse kantoren. Er komen dus misschien wel meer banen in die branche, maar niet in Nederland. In Nederland zal de werkloosheid dus toenemen.

Anoniem

Re: internetshoppen voor of achteruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:26

xSwanHeart; Reken je bij die 1400 mensen ook alle 16 jarige vakkenvullers mee?

Tja hoe al die mensen een baan moeten vinden.. Omscholing.. Tenzij je een hele hoge functie bij een winkel/instelling/waar dan ook hebt, is dat meestal toch echt de manier om weer aan het werk te gaan; omscholing en je suf solliciteren. Nee, dat is niet leuk en ongetwijfeld niet ideaal maar meer smaken zijn er niet.

Daarom dus ook mijn stuk eronder, jammer dat dit dan niet meegenomen wordt in je quote;

Citaat:
Wat betreft leeftijden/contracten/eruit.. Tja.. Ook dat is gewoon op enorm veel plaatsen zo, daar is een kledingwinkel geen uitzondering in natuurlijk..
Denk aan de Albert Heijn, waar je overigens tegenwoordig ook alles online kan bestellen en laten bezorgen, zelfde geld voor de Jumbo Drive, waarbij je online je boodschappen kan bestellen en je hoeft ze alleen maar op te halen! Zijn een stuk minder vakkenvullers en kassieres bij nodig..

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:26

Anoniem schreef:
Even goed lezen dan.

Citaat:

Overigens kom ik echt wel nog steeds graag in fysieke winkels hoor, don't get me wrong. Het valt me alleen zo vaak op dat het winkelpersoneel zo idioot asociaal is met de verwoordingen dat ik in die zin best snap dat er steeds meer mensen online winkelen en er steeds meer winkels leeg komen te staan. :+

Wat ik vertelde over m'n litteken en een jurkje, dat was dus bij een vrij grote, bekende winkelketen. Nou geen cent meer, zoek het maar uit. Dan ben ik liever wat langer op zoek want winkel in/winkel uit kan en wil ik ook niet meer, zeker als je dan halverwege de dag zo'n deprimerende doos ineens voor je harses krijgt die er zoiets uitblaat; dan ben ik snel klaar en ga ik naar huis om daar online maar wat te bestellen. Gemak dient de mens daar ook enorm in natuurlijk :j

Wat betreft leeftijden/contracten/eruit.. Tja.. Ook dat is gewoon op enorm veel plaatsen zo.. Denk aan de Albert Heijn, waar je overigens tegenwoordig ook alles online kan bestellen en laten bezorgen, zelfde geld voor de Jumbo Drive, waarbij je online je boodschappen kan bestellen en je hoeft ze alleen maar op te halen! Zijn een stuk minder vakkenvullers en kassieres bij nodig..

Die vakkenvullers kunnen nu achterin een magazijn een doosje inpakken voor de online bestellers en albert heijn geldt hetzelfde. Het werkloosheidprobleem komt grootste gedeelte omdat mensen te beroerd zijn om een baan aan te nemen voor minder geld. Daarbij zijn deze mensen vaak niet opgeleid. Dan zijn er nog goedkope arbeiders uit het oosten. Het internet is niet de oorzaak van werkeloosheid, het is eerder een kans voor jan en allemaal om een eigen zaak op te zetten met lage kosten. Mensen in de tijd van nu zijn een beetje verwend geraakt met hoge lonen en hebben vaak een 9-5 mentaliteit(ook al zeggen ze van niet). De echte harde werkers komen echt wel aan de bak hoor....

V&D had jaren geleden al in moeten spelen op het internet, want de consument verwacht gewoon dat je als groot warenhuis online te vinden bent en bruikbaar. V&D loopt hierin gewoon 15 jaar achter met een beroerde webshop die weinig informatie geeft. Daarnaast vraagt V&D soms droomprijzen voor zijn producten en heeft de winkel gewoon geen uitstraling of positionering. Wat dat betreft heeft V&D het compleet aan zichzelf te danken.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_M op 25-02-15 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:27

Ik werk zelf al 10 jaar voor een webshop dus heb wel ietsje ervaring in die branche.

Een goede winkelmedewerker zou ook een prima customerservice medewerker kunnen zijn, productkennis en voorlichting, ruilen, retouren, garantie. Eigenlijk is het niet zo heel veel anders dan in een fysieke winkel alleen dan werk je met de telefoon en computer.
Met een beetje bijscholing op het gebied van computers kan een winkel medewerker zo aan de slag.

Verder hebben wij ook "vakkenvullers" in het magazijn aan het werk, na schooltijd verwerken ze de binnengekomen goederen en leggen ze op de juiste plek in het magazijn. Controleren de kwaliteit, stellen productpakketten samen. Ook dit is niet veel anders dan een fysieke winkel.

Daarnaast hebben wij enkele scholieren/studenten op de marketing afdeling die o.a. de prijzen vergelijken.

Een kwestie van denken in kansen en mogelijkheden en niet zitten kniezen dat je niks anders kan dan in die winkel werken.

Wij zijn een Nederlands bedrijf met webshops in diverse landen/talen en al het werk gebeurt hier in Nederland dus andersom kan het ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:50

Tja als ik iets ga kopen ga ik niet rekening houden met de werkgelegenheid. Sorry. Ik snap dat voor mensen die in een winkel werken heel vervelend is.
Maar ik ga daarom niet op mijn vrije zaterdag met 2 kinderen de stad in om daar 20 euro aan parkeergeld te betalen, veel extra tijd kwijt te zijn en minder keus te hebben.

Tijden veranderen, het is niet anders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:53

Precies.

En dan is het nog lastig om sommige dingen te verkrijgen als je het niet op internet bestelt.

Ruitershop: wij hebben alleen Hypo Weert (ver-schi-ke-lijke winkel. En duur!) en de boerenbond-toestanden.

Dus dan is een HarrysHorse bitje makkelijk besteld, want in de buurt ga ik het niet vinden!

En de kippendingen: gisteren twee zitstokken besteld. Winkel zit in Zeeland. Was ik anders nooit aan gekomen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:55

Ach ik gun de plaatselijke winkelier best zijn omzet.
Zo ben ik naar de winkel gegaan met de prijs waarvoor ik het hondenvoer op internet kan kopen, scheelt 17 euro op 12 kg, maar hij wilde het voor die prijs niet leveren. Nu is hij dus een klant kwijt en bestel ik het gewoon online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:00

Stephanie_M & tiwi1969; dat is dus ook zoals ik hem bedoelde alleen dan wat duidelijker uitgelegd geloof ik :j

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:16

ik koop bijna alles via internet, het is gewoon super handig. Kleren en eten dat bestel ik wel niet via internet.
En als ik echt eerst iets wil zien, dan ga ik naar een winkel in de buurt om het product te bekijken, als het me bevalt dan toon in aan de verkoper dat ik het daar goedkoper kan kopen en vraag hen of ze dit ook aan die prijs kunnen verkopen aan mij. Kunnen/willen ze dat niet dan is het hun verlies, dan bestel ik het gewoon via internet.

Dat het banenverlies als gevolg zou hebben is mss mogelijk, maar de economie is niet een statisch iets, maar is dynamisch. 50 jaar geleden zijn er ook veel landbouwers verdwenen als gevolg van de industrialisering en die hebben toen ook ergens anders een job gevonden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:28

inochiyo schreef:
ik koop bijna alles via internet, het is gewoon super handig. Kleren en eten dat bestel ik wel niet via internet.
En als ik echt eerst iets wil zien, dan ga ik naar een winkel in de buurt om het product te bekijken, als het me bevalt dan toon in aan de verkoper dat ik het daar goedkoper kan kopen en vraag hen of ze dit ook aan die prijs kunnen verkopen aan mij. Kunnen/willen ze dat niet dan is het hun verlies, dan bestel ik het gewoon via internet.

Dat het banenverlies als gevolg zou hebben is mss mogelijk, maar de economie is niet een statisch iets, maar is dynamisch. 50 jaar geleden zijn er ook veel landbouwers verdwenen als gevolg van de industrialisering en die hebben toen ook ergens anders een job gevonden.

Ik wel. Kleding die niet past kan kosteloos retour en passen voor mijn eigen spiegel doe ik veeeeel liever dan in zo'n pashokje.

En eten... de bezorgservice van AH is echt zooooooo relaxt. Voor mij geen door de AH dwalen en geen rijen aan de kassa meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:29

Ik bestel graag kleding online, maar eigenlijk alleen bij winkels die 'ontoegankelijk' zijn voor mij. Zo ben ik gek op kleding bestellen via Asos omdat ze een groot (goedkoop) aanbod hebben.

Bij H&M en dergelijke bestel ik vrij regelmatig, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik weet welke maten ik moet hebben en wat ik kan verwachten qua pasvorm/materiaal. Winkels die ik niet ken en waarvan ik niet weet of ze hele synthetische stofjes gebruiken (ben ik niet zo'n fan van) zoek ik eerst fysiek op voordat ik er online ga bestellen.

Ik vind het wel degelijke een uitkomst. Zo ben ik gek op de Forever 21 omdat ze er goedkope, modieuze kleding hebben. Voor een student is dit echt een uitkomst. Ik wil vaak graag even winkelen maar als ik de stad in ga (en dan met name Amsterdam) weet ik dat ik meer geld ga uitgeven dan ik er eigenlijk aan kan missen. Met online bestellen vind ik het makkelijker om de knip op mijn portemonnee te houden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:32

NatasjavE schreef:
listiglistje schreef:
Maar ik ben mij er wel van bewust dat het een achteruitgang is voor de detailhandel/economie :o
winkels hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden...

Misschien dat winkels zelf eens aan vooruitgang doen.
Goede parkeer mogelijkheden eisen die betaalbaar zijn.

Ander soortige winkels. Groter en breder assortiment met een gecombineerde webwinkel.

Echt een kundig kleedadvies. Niet een tut hola die zegt: Ja enig hoor! Terwijl je er uitziet als een rollade.
Of echt niet begrijpt dat met jouw postuur een skinny gewoon niet mooi is.

Gister nog meegemaakt met mijn vriend.
Hij moest broeken hebben, dus wij naar een winkel en passen.
1e broek stond m goed, en toen paste hij een andere.
Nou, hij is best lang (1.85) en in die broek leek hij net een misvormde dwerg :'). En die verkoopster maar zeggen :'staat goed, staat goed".
En ik gewoon gezegd:'Sorry, maar hij staat je echt lelijk".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:38

Als je kundig kleding advies wilt moet je dat niet bij de H&M gaan zoeken. Ik heb gewerkt bij een wat duurdere kledingwinkel en daar stond goed en oprecht advies geven toch wel echt bovenaan.

Verkoopsters werken al lang niet meer op commissie basis in 90% van de winkels, dus ze zullen niets gaan aansmeren tenzij zij oprecht van mening zijn dat het goed staat. Neemt niet weg dat ook goedkopere winkels goed kledingadvies zouden moeten gaan bieden, maar ieders smaak is zo persoonlijk dat je mensen daar niet echt op kan afrekenen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:39

Emmaa_ schreef:
Als je kundig kleding advies wilt moet je dat niet bij de H&M gaan zoeken. Ik heb gewerkt bij een wat duurdere kledingwinkel en daar stond goed en oprecht advies geven toch wel echt bovenaan.

Verkoopsters werken al lang niet meer op commissie basis in 90% van de winkels, dus ze zullen niets gaan aansmeren tenzij zij oprecht van mening zijn dat het goed staat. Neemt niet weg dat ook goedkopere winkels goed kledingadvies zouden moeten gaan bieden, maar ieders smaak is zo persoonlijk dat je mensen daar niet echt op kan afrekenen.

We stonden dus zeker niet in een H&M winkel, maar in een winkel waar broeken zonder aanbieding 3 cijfers bevatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:40

Ess_Ramona schreef:
Emmaa_ schreef:

We stonden dus zeker niet in een H&M winkel, maar in een winkel waar broeken zonder aanbieding 3 cijfers bevatten.

Dan nog is het natuurlijk altijd lastig. Misschien vond zij de broek wel oprecht heel goed staan. Gaat het natuurlijk niet helemaal om hier, fijn dat jullie hem dan uiteindelijk niet meegenomen hebben :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:45

Oh ja dat ken ik ook wel ja. Mijn vriend is ook ontzettend lastig met broeken. Draagt eigenlijkj enkel spijkerbroeken.
Hoe vaak wij wel niet hebben gehad dat de verkoopster zei dat het hem goed stond terwijl het echt een aanfluiting was. En dat zijn ook de duurdere broeken omdat die hem gewoon beter zitten.

nadeel met spijkerbroeken van tegenwoordig is dat ze zo snel worden ingeruild voor een nieuwe/hipper model. Dat heeft mijn vriend helemaal niet nodig. Die moet gewoon een nette blauwe spijkerbroek hebben, maar we krijgen ook telkens te horen: Nee sorry die broek is uit productie. Denk je net DE broek te hebben gevonden. Dan wil ik op internet nog weleens DE broek terug vinden en kan hij er weer zeker een jaar tegen aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:08

Persoonlijk vind ik het heerlijk dat je nu zowel naar een fysieke als naar een online winkel kan gaan en alles kan vinden wat je wilt. Ik zou het ook wel jammer vinden als nog meer fysieke winkels zouden verdwijnen.

Banen die verdwijnen door voortschrijdende techniek is natuurlijk een probleem wat je houdt zolang je techniek blijft ontwikkelen. Ik was ooit in een mijn in zweden en daar vertelden ze dat door de introductie van de kruiwagen de helft van het personeel was ontslagen. Echt van alle tijden dit probleem dus tot nu toe zijn er altijd andere banen gekomen, ik blijf optimistisch :(:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:59

Maar hoe doen jullie dat dan met stoffen en maten en kleuren? In de webshops staat alles er op z'n voordeligst op en in het echt valt het zo vaak tegen bij mij! Ik durf maar van 2 merken iets online te bestellen, dat zijn 2 vaste merken (Ted Baker en Karen Millen) en dat is praktisch altijd mooi, daar ken ik de stoffen ook wel van. Maar qua kleuren ook... de kleren moeten je toch ook mooi staan?

Ik vind het juist een voordeel, een fulltimebaan en geen tijd om te shoppen. Lekker bezuinigen! Ik heb ook met mezelf afgesproken dat ik niks online bestel tenzij het niet anders kan en ik de spullen al ken. Anders geef je veel te snel tevee geld uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:02

Ik shop ook alleen online bij winkels waarvan ik weet wat voor stofjes gebruiken en hoe de maten vallen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:12

Ik vind het ook ideaal! Ben afhankelijk van fiets en OV, en de grotere dingen zijn dan echt een gesleep. Heerlijk als de postbode dan 50 blikken kattenvoer en een grote zak grit komt brengen, of een nieuwe set eetkamerstoelen, of een stalkruiwagen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:15

Sheran schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan met stoffen en maten en kleuren? In de webshops staat alles er op z'n voordeligst op en in het echt valt het zo vaak tegen bij mij! Ik durf maar van 2 merken iets online te bestellen, dat zijn 2 vaste merken (Ted Baker en Karen Millen) en dat is praktisch altijd mooi, daar ken ik de stoffen ook wel van. Maar qua kleuren ook... de kleren moeten je toch ook mooi staan?

Ik vind het juist een voordeel, een fulltimebaan en geen tijd om te shoppen. Lekker bezuinigen! Ik heb ook met mezelf afgesproken dat ik niks online bestel tenzij het niet anders kan en ik de spullen al ken. Anders geef je veel te snel tevee geld uit.

Als het niet mooi is stuur ik het terug. En ik bestel ook vaak twee maten en of twee kleuren.
Hetgeen ik mooi vind hou ik de rest gaat terug. Soms vind ik alles mooi en hou ik alles :+ :o

Overigens hier ook een paar vaste merken. Onder andere Ladress en Cavalaro Napoli.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:16

Ben je dan niet heel veel geld kwijt aan verzendkosten?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:22

Bij een heel aantal webwinkels is zowel heen als terug sturen tegenwoordig gratis, dus dan kost het je niets aan verzenden, dat is wel ideaal als je het niet zeker weet en er geen haast bij is.